دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه از گیاه آپارتمانی ورنا نگهداری کنیم؟
15
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ورنا یک گیاه پوششی است که در برخی موارد به عنوان یک گیاه بیرونی برای پوشش سطح باغ یا زمین بکار می رود،


معرفی گیاه ورنا


ورنا گیاهی آپارتمانی با نام های متفاوت و جالبی از جمله کارخانه باروت، سرخس توپخانه، گیاه توپخانه و نام علمی پیله آ میکروفیلا (microphylla Pilea) است. ورنا یک گیاه پوششی است که در برخی موارد به عنوان یک گیاه بیرونی برای پوشش سطح باغ یا زمین بکار می رود، ولی اکثریت به دلیل سایه دوست بودن این گیاه آن را در فضای خانه و به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری می کنند.زیستگاه ورنا مکزیک تا برزیل است، این گیاه سرسبز با برگ‌های کوچک به خانواده Urticaceae تعلق دارد.


گیاه شناسی ورنا


ورنا گیاهی بسیار زیبا و آپارتمانی است که اگر نور غیر مستقیم و رطوبت مناسبی داشته باشد به راحتی در فضای خانه پرورش می‌یابد، گیاه ورنا گل‌های کوچک سبز رنگی نیز دارد که البته در زیبایی این گیاه نقش چندانی ندارد و زیبایی این گیاه بیشتر منحصر به برگ‌های سرسبز، براق و کوچک آن است.


در زیستگاه بومی ممکن است ممکت است تا 60 تا 70 سانتیمتر گستردگی عرضی پیدا کند. گاهی اوقات به عنوان یک گیاه بیرونی در پوشش زمین به صورت انبوه به کار میرود. این گونه از پیله آ، برگهای فراوان، کوچک، گرد تخم مرغی شکل، شاداب و براق دارد که به آن ظاهر تقریبا سرخس مانند میدهد. گلهای سبز کوچک میدهد که زیبایی خاصی در ظاهر ندارد و بیشترین جاذبه زیبایی آن به خاطر برگهای آن است. گل نر گرده خود را به صورت تخلیه انفجاری به هوا پراکنده میکند، از این رو اصطلاحا به گیاه توپخانه معروف شده است. در محیط داخلی، به ندرت گل می دهد.

ورنا


استفاده از ورنا در باغ


برای پوشش زمین در فضای باز در مناطق استوایی مناسب است و در گلدان نیز میتوان در حیاط منزل از آن استفاده نمود.این گیاه به سرما زدگی بسیار حساس است و در دمای زیر 4 درجه سانتیگراد برگهایش قهوه ای شده و میریزد و در دماهای زیر صفر دچار سرما زدگی میشود و از بین خواهد رفت و از این جهت باید گفت پیله آ میکروفیلیا جزو گیاهان مقاوم در برابر سرمای هوا محسوب نمی شود.


شرایط اکولوژیک مورد نیاز گیاه ورنا


نور: به نور متوسط و غیر مستقیم احتیاج دارد. نور ملایم صبح صدمه ای به آن وارد نمی کند و در سبزی و شادابی گیاه موثر است اما از تابش مستقیم و شدید نور خورشید دور نگه دارید که باعث قهوه ای شدن و سوختن برگ ها می شود.

آبیاری: به خشکی تا حدودی مقاوم است و به آبیاری متوسط احتیاج دارد، بهترین زمان آبیاری بعد از خشک شدن سطح خاک است.رطوبت دوست است، در محیط های مرطوب رشد بهتری دارد.

دما: دمای اتاق برای آن مناسب است و در صورت گرم تر شدن هوا به آبیاری دقت کنید تا خشکی نکشد. نسبت به سرما حساس است و اگر در دمای کمتر از چهار درجه قرار بگیرد برگ ها قهوه ای می شوند و می ریزند.

خاک: به خاکی سبک با زهکش بالا احتیاج دارد تا آب در اطراف ریشه باقی نماند و باعث از بین رفتن گیاه نشود. از ترکیبات سبک کننده ی خاک مثل خاک برگ و پرلیت در بستر آن به کار ببرید.

روش تکثیر گیاه ورنا


ورنا از طریق قلمه زدن ساقه به راحتی تکثیر می‌‎شود. قلمه ای به طول ده سانت تهیه کنید و در هورمون ریشه زایی فرو ببرید بعد در خاک سبک قرار بدهید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید.

گیاه ورنا


کود دهی و تغذیه ورنا


در فصل رشد گیاه می توانید از کود مایع یا کود گیاهان آپارتمانی برای تقویت آن استفاده نمایید.

روش هرس ورنا

برای اینکه گیاه ورنا متراکم و پرپشت شود نیاز است تا هر از چند گاهی هرس شاخه های بلند انجام شود.

آفات و بیماریهای گیاه ورنا


آفات حشره ای یا بیماری و مشکلات جدی ندارد. در مقابل شپشک و کنه های عنکبوتی بایستی از آن مراقبت نمایید. لکه های برگی و پوسیدگی ساقه ممکن است رخ دهد. از ساقه ها گیاهی شکننده است. نور مستقیم و شدید خورشید باعث می شود که برگ ها به رنگ قهوه ای روشن در آمده و ریزش کنند. نور فیلتر شده برای آن بسیار ایده آل است.

separator line

بیشتر بخوانید:

نگهداری صحیح گل حسن یوسف در آپارتمان

گل ساعت و روش تکثیر این گیاه

فواید شگفت انگیز گل و گیاه خانگی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (15 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

**^^** | ۴ سال پیش
سلام. من یه ورنا دارم که الان یه ساقه در حد چهار سانی متر ازش باقی مونده. هیچجوره نمی شه تکثیرش کرد؟ الان گذاشتمش توی آب.:(
0
0

hits