دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های کاشت و نگهداری گل همیشه بهار
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
گل همیشه بهار را برای استفاده های دارویی و برای چاشنی هم می کارند.


معرفی گل همیشه بهار

گل همیشه بهار (calendula)، گلی یکساله است که به طور مداوم در سراسر سال گل دارد. گل همیشه بهار را برای استفاده های دارویی و برای چاشنی هم می کارند. گل همیشه بهار(calendula )، گلی شادمان است و به این دلیل مشهور شده است. رنگ گل همیشه بهار زرد روشن و نارنجی می باشد.


کاشت گل همیشه بهار برای کسانی که به دنبال تزیین محیط منزل خود با گل های زیبا هستند، ایده ای مناسب می باشد. گل همیشه بهار از گل های زینتی است و برای رشد به دمای بالا نیاز دارد.


بهترین زمان کاشت گل همیشه بهار, ماه های گرم سال است. معمولا کاشتن گل همیشه بهار و سایر گیاهانی که به شرایط گل دهی می رسند، بیشتر از طریق بذر انجام می شود. این گل علاوه بر زیبایی و جذابیت دارای فواید زیادی نیز می باشد و اغلب کسانی که با خواص گل همیشه بهار آشنایی دارند اقدام به کاشتن این گل مفید می نمایند.


مشخصات گیاه شناسی گل همیشه بهار


ساقه این گیاه با طول ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر برابری می کند. برگ های آن به شکل ساده، بیضوی و منحنی هستند. این برگ ها دارای کرک می باشند و به شکل متناوب بر روی شاخه مستقر شده اند. جزء گیاهان علفی است و برگ های روشن دارد. قطر گل های آن با ۴ تا ۷ سانتی متر برابری می کند. این گل در دو رنگ زرد و نارنجی وجود دارد.

گل

کاشت گل همیشه بهار و نکات مهم برای پرورش آن


گل همیشه بهار دارای رشد و نمو در فصل بهار است و دمای مناسب برای رشد آن ۱۷ تا ۱۸ سانتی گراد می باشد. کاشت گل همیشه بهار در مناطق آفتابی و نیمه آفتابی ایران بهتر انجام می گیرد. این گل بیشتر بر روی دامنه و سنگلاخ ها یافت می شود.


برای تکثیر ابتدا دانه ها (بذرها )را در خزانه می کارند. سپس گیاه جوان حاصل را به نحوی نشا می کنند که هر گیاه از دیگری حداقل 40 تا 45 سانتی متر فاصله داشته باشد. با استفاده از روش گلخانه، قبل از فروردین تا اوایل اردیبهشت، می توان گیاه جوان حاصل را به زمین اصلی انتقال داد. بدون استفاده از گلخانه نیز میتوان دانه ها را در شیارهایی به عمق 3 سانتی متر کاشته و رعایت کرد که در هر 40 سانتی متر فاصله، 2 تا 3 دانه کاشته شود. روی دانه ها را نیز باید به علت مجاور بودن با هوا که اغلب ممکن است سرد و نامساعد باشد از یک قشر نازک خاک مناسب پوشانید.


کاشت گل همیشه بهار در گلدان


بهترین زمان برای پرورش گل همیشه بهار، اواخر زمستان معادل نیمه دوم اسفند است. برای کاشت گل همیشه بهار گلدان مناسبی انتخاب و آن را با خاک مناسب پر کنید. این بافت از نظر ترکیبی باید شرایط زه کشی و تهویه را به خوبی ایجاد کند. خاک رسی برای گلدان مناسب نیست. چون شرایط گلدان برای گل همیشه بهار باتلاقی می گردد. بذر مناسبی از گل تهیه و آن را در گودال ۲ تا ۳ سانتی متری گلدان بکارید. آن گاه فقط نیم سانت از گودال را با ملایمت پر کنید.


بعد از کشت گل، فورا آن را آبیاری کنید. این آبیاری بعد از کاشت باید در حدی باشد که آب از گلدان بیرون بیاید. به مرطوب بودن خاک توجه داشته باشید. آبیاری با نرمی و ملایمت انجام شود تا بذرها در طی آن تغییر مکان ندهند. بهتر است این آبیاری با یک مانع انجام گیرد تا فشار آب گرفته شود.


برای جوانه زدن گیاه به دو هفته زمان احتیاج دارید. در طی این دو هفته باید خاک گل همیشه بهار مرطوب باشد. چون این شرایط برای جوانه زدن گل همیشه بهار لازم و ضروری است. بعد از گذشت دو هفته و سر بر آوردن جوانه ها باید نحوه آبیاری را تغییر دهید. یعنی آبیاری را زمانی انجام دهید که سطح خاک گلدان خشک شده باشد. این گل دارای رشد سریع می باشد و معمولاً گل های آن از اواخر بهار(خرداد ماه) شکوفا می شوند.

دمنوش

شرایط نگه داری گل همیشه بهار

  • کاشت گل همیشه بهار زمانی که به شکل موفق انجام می شود که نور کافی را برای رشد دریافت کند و در محیطی پر نور قرار داشته باشد.
  • برای آبیاری نوبت بعد، منتظر خشک شدن سطح خاک باشید.
  • خاک مناسب برای رشد آن خاک سبک و راحت است.
  • دمای مناسب برای رشد آن در مرداد ۱۹ تا ۲۰ و در تیر ۱۷ تا ۱۸ سانتی گراد می باشد. این گیاه از نظر مقاومت در برابر سرما شبیه به گل لاله است. چون می تواند دماهای زیر صفر درجه را نیز تحمل کند. در دمای ۸ تا ۱۰ درجه بعد از ۴ یا ۵ روز جوانه خواهد زد.
  • برای تغذیه گیاه بعد از کاشت بهتر است اواسط تابستان، یک لایه نازک کمپوست به خاک اضافه کنید.
  • شته و کپک آفات گل همیشه بهار هستند که با محلول های قارچ کش و حشره کش باغبانی از بین خواهند رفت.
  • گاهی مشاهده می شود که پشه های زیادی خاک این گلدان را احاطه کرده اند در این صورت بهتر است هر چه سریع تر و قبل از اینکه صدمه ایی به گیاه وارد شود اقدام به دفع پشه گلدان با روش های موثر نمایید.

کاربردهای دارویی گل همیشه بهار


برگها و گلبرگ های این گیاه مصرف خوراکی دارند اما عصاره های حاصل از این گیاه را نباید به مدت طولانی و در دزهای بالا مصرف نمود. مصرف مقادیر زیاد همیشه بهار ، مانند یک مسکن عمل کرده و فشار خون را پایین می آورد. به این دلیل مصرف همیشه بهار همراه با داروهای مسکن یا کاهنده فشار خون توصیه نمی شود. مصرف این گیاه ممکن است به طور بسیار نادر ایجاد حساسیت نماید. به طور خوراکی در زنان حامله و شیرده بهتر است مصرف نشود، ولی مصرف موضعی محصولات همیشه بهار در این شرایط بلامانع است.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی گل شیشه شور : نحوه تکثیر و کاشت گیاه شیشه شور

پرورش و نگهداری گل آزالیا ( گل زینتی آپارتمانی )

اصول کاشت و نگهداری گل آگلونما در خانه

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits