دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با روش های کاشت و تکثیر یاس هلندی
17
زمان مطالعه: 6 دقیقه
یاس هلندی گیاهی همیشه سبز، با برگ های براق و از جنس یاس ها می باشد.


معرفی بوته زیبای یاس هلندی

یاس هلندی با نام علمی ligustrum texanum گیاهی همیشه سبز، با برگ های براق و از جنس یاس ها می باشد. یاس هلندی بومی شرق آسیا و به ویژه هوکایدو در ژاپن می باشد. این درختچه دارای گل های بسیار معطری است که در خرداد ماه نمایان می شوند. معمولا از این درختچه برای پر کردن باغچه و دیوار کشی دادن استفاده می شود.


یاس هلندی گیاهی بسیار مقاوم و زیبا با برگهای براق و ضخیم و رشدی متوسط از جنس یاس ها می باشد.این درختچه که قابلیت هرس و شکل دهی هم دارد بومی هوکایدو در ژاپن میباشد.گلهای سفید رنگ و معطر این گیاه در خرداد ماه باز میشود.از معدود درختچه های مقاوم به کم آبی میباشد و برای طراحی و پر کردن باغچه های دور از چشم یا حیاط خلوت مناسب می باشد ولی در طراحی های زیبا و جلوی چشم ویلاها از گیاهان درجه ۲ و کلیشه ای محسوب می شود.

نیازهای اکولوژیک یاس هلندی


آبیاری: به هفته ای یکبار سیر آب شدن نیاز دارد به خاطر فرم واکسی برگها تبخیر و تعرق هم کمتر رخ میدهد وآب کمتری نیاز است.


نور: به خاطر برگهای واکسی خود بیشتر نور خورشید را منعکس میکند این یعنی باید در نور کامل و زیاد نگهداری شود( نکته ها رو به خاطر بسپارید این نکته ها در تمام گیاهان مشترک هستند!!)

دما: این درختچه همیشه سبز میباشد و مقاومت خوبی ،حداقل در تهران و کرج به سرما نشان میدهد

خاک: ترکیبی از خاک باغچه و ماسه شسته شده

تغذیه: گیاه کم توقعی است در تابستان بعد از پایان گلدهی ۲ بار با کود کریستالون سبز و یکبار در بهار به منظور گلدهی از کود کرستالون صورتی استفاده کنید.

رطوبت: همان رطوبت محیط باغچه برایش کافیست در صورت نگهداری در اپارتمان هفته ای ۲ بار غبار پاشی کنید

گلدهی: گلهای این درختچه در فصول بهار روی شاخه های سال جاری رشد میکند البته به شرطی که گیاه در نور کامل آفتاب باشد!!

درختچه یاس

روش کاشت و تکثیر یاس هلندی


تکثیر از طریق بذر

بذرهارا حدود ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و در این مدت ۲ مرتبه آب را عوض کنید تا بذرها در آب نگندند . بعد از خیس کردن بذرها ، انها را درون گلدانی با خاکی مناسب در عمق یک سانتی بکارید و خوب آب بدهید و در مکانی نیمه سایه بیرون از منزل بگذارید .

اگر بذرهای بیشتری دارید و میخواهید به صورت عمده این گیاه رو تولید کنید بهتر است محلی در زمین برای کاشت اماده کنید حتما خاک را خوب شخم بزنید.

سپس بذرها را در محلی مناسب بپاشید و مقداری روی آن کود دامی سرند شده بریزید و خوب آبیاری کنید و تا جوانه زدن بذرها آبیاری را مرتب تکرار کنید تا که رطوبت زمین از دست نرود نکته مهم هم این است که بهتره محل خزانه در مکانی سایه یا نیمه سایه قرار داشته باشد.

معمولا بین ۱۵ روز تا یک ماه در برخی مواقع هم ۲ ماه جوانه ها از خاک میزنن بیرون و کم کم بزرگ میشود حالا کافیست در فصل پاییز که نهالهای شما خزان کردند آنها را از خزانه در آورده و در گلدان بکارید.

هرچی فاصله بذرها بیشتر باشد به نهالهای قوی تر و درشت تری در طی یک سال تبدیل خواهند شد بهترین فاصله بین ده تا ۱۵ سانت در خزانه کاری است توجه داشته باشید خزانه ای که آماده میکنید یکم از سطح زمین بلند تر باشد تا بر اثر بارندگی آب جمع نشود حدود ۲۰ سانت مناسب می باشد. کاشت در گلخانه گرم هم امکان پذیر است و هر موقع از سال می توانید در گلخانه گرم اقدام به کاشت بذر نمائید.

تکثیر با قلمه

قلمه ساقه درختچه برگریز در پاییز یا اواخر زمستان و قلمه ساقه درختچه های همیشه سبز (همانند یاس هلندی) در اواخر تابستان انجام میگیرد. با هرس کردن برگ های پایین تر و چسبیده به خاک گلدان، قلمه ها را در مکان مرطوب یا به خوبی زهکشی شده در خاک باغ در نور غیر مستقیم و رطوبت بالا نگه داشته شود تا ریشه دار شود. قلمه در خاک مرطوب پس از 4-6 هفته تا به خوبی ریشه داده و سپس قلمه های زمینی را در ظروف منحصر به فرد نگه دارید.

روش هرس یاس هلندی


پس از پایان دوره ی گلدهی با هرس کردن شاخه ها تا ۳/۱،تعداد بیشتری شاخه جدید رشد کرده و این یعنی تعداد گل بیشتر برای سال آینده.

یاس هلندی

آفات و بیماریهای یاس هلندی


گاهی دچار برخی از بیماریها همانند انتراکنوز، گال طوقه، بلایت سرشاخه، لکه برگی های قارچی و باکتریایی می شود ولی چندان شایع نیست.

کوددهی یاس هلندی

  • بسیاری از گیاهان نیاز به یک “رژیم غذایی” منظم وکامل و همه منظوره یا یک پایه عمومی N-P-K (نیتروژن – فسفر – پتاسیم) دارند.
  • زمان کود هی در بوته های کوچکتر در اوایل چرخه رشد یعنی در بهار و برای گیاهان بزگتر در تابستان، پاییز، زمستان می باشد.
  • برای گیاهان برگ دار، استفاده از کود با محتوای نیتروژن بالاتر و برای گلدهی و یا رشد تخمدان گیاهان، استفاده از کود آلی دارای فسفر پیشنهاد می شود.
  • اگر از کود محلول در آب استفاده می کنید پس از ساخت محلول آن را یه روی برگ یا خاک یاس هلندی بریزید.
  • استفاده از کود گرانوله نیز مناسب خواهد بود که برای کود دهی با کود گرانوله آن را به مقدار مناسب بر روی خاک کمی دور تر از گستره شاخ و برگ یاس هلندی می ریزیم.


روش های مراقبت از یاس هلندی

بعد از این که دوره گل دهی به پایان رسید، شاخه ها را هرس کنید تا گیاه قوی تر و زیباتری داشته باشید. بعد از پایان گلدهی در تابستان می توانید گیاه را با کود تغذیه کنید. این گیاه رطوبت را دوست دارد و در هوای مرطوب بهتر رشد می کند.

خواص دارویی و درمانی یاس هلندی

  • شاخ و برگ یاس هلندی در ساخت یک تونیک مورد استفاده است که معمولا به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی استفاده می شود.
  • میوه ای که از این گیاه به دست آمده می تواند توسط زنان در درمان یائسگی و علائم آن استفاده می شود.
  • یاس هلندی برای بهبود دید نیز بسیار خوب است.
  • شاخ و برگ آنها یک گزینه درمان موثر، وزوز گوش یا زنگ گوش است.
  • شاخ و برگ گیاهان نیز می تواند در درمان سرگیجه و درد در عضلات از جمله درد عضلات کمر استفاده شود.
  • هلندی یاس برای جلوگیری از سفید شدن زودرس مو شناخته شده است.
  • این گیاه اغلب به بیماران سرطانی یا HIV داده می شود تا به بهبود ایمنی بدن کمک کند. همچنین نشانه هایی از جلو گیری از رشد تومورها از خواص آن است، هر چند شواهد علمی کمی برای این ادعا وجود دارد
  • یاس هلندی به عنوان یک گیاه ضد باکتری و ویروسی نیز شناخته شده است.
  • هیچ عوارض جانبی آشکار و یا گزارشی از عوارض این گیاه وجود ندارد اما در مصرف آن بایستی دقت نمایید همچنین زنان باردار و زنانی که به نوزاد شیر می دهند از مصرف آن احتراز کنند.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی گل شیشه شور : نحوه تکثیر و کاشت گیاه شیشه شور

آیا به نگهداری و پرورش گل یاس علاقه دارید؟

نگهداری صحیح گل حسن یوسف در آپارتمان

separator line





این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (17 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فاطمه | ۳ سال پیش
سلام من گل یاس هلندی حدود ۵ماه هست ولی داره خشک میشه چیکارکنم که خوب شود
1
4
لیدا بهارش | ۴ سال پیش
سلام ایا میشه گل یاس هلندی را برای بام سبز استفاده کرد
0
1

hits