دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای کاشت درخت زیبای سرو کوهی
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سرو کوهی به جز جنبه زینتی ،مصارف دارویی نیز دارد و برای کنترل فرسایش خاک نیز استفاده می شود.


معرفی سرو کوهی و روش تکثیر آن


سرو کوهی درختی همیشه سبز از خانواده cupressaceae میباشد که بومی شمال شرقی آمریکا ( از کانادا تا خلیج مکزیک) می باشد . سرو کوهی درخت کوچک تا ارتفاع 11متربا تاج استوانه ای باریک. این گونه به صورت درختچه ای پهن و گسترده یا باریک با چند تنه می باشد. برگها سوزنی راست یاکمی خمیده نوک تیز با سطح رویی به رنگ سبز-خاکستری و یا سبز تیره است و در کثر خاکها اعم از رسی ،گچی و آهکی و در مناطق خشک و آفتابی به خوبی رشد می کند.


زیستگاه سرو کوهی


زیستگاه اصلی سرو کوهی در امتداد سواحل اقیانوس اطلس می باشد.در کشور ما نیز سرو کوهی می روید دامنه های جنوبی رشته کوه البرز از آذربایجان گرفته تا خراسان و ارتفاعات جیرفت و در دامنه های رشته کوه زاگرس در ارتفاعات بالای۲۵۰۰ متر از سطح دریا. این درخت در برابر شرایط محیطی بسیار مقاوم است و جنبه زیبایی دارد و در میسوری و آرکانزاس به عنوان درخت کریسمس مورد استقاده قرار می گیرد.


سرو کوهی به جز جنبه زینتی ،مصارف دارویی نیز دارد و برای کنترل فرسایش خاک نیز استفاده می شود. قدیمی ترین سرو کوهی در میسوری وجود دارد که 795 سال عمر دارد.در صورت رویش در خاک ضعیف ، سرو کوهی به اندازه یک درختچه رشد می کند.

سرو کوهی


گیاه شناسی سرو کوهی


سرو کوهی درخت یا درختچه ای همیشه سبز می باشد که بین 5 تا 20 متر ارتفاع دارد.قطر تنه این درخت بین 30 تا 100 سانتیمتر میباشد.رشد سرو کوهی به نسبت کند می باشد.پوست تنه این درخت قرمز مایل به قهوهای می باشد و معطر است.شاخه های این درخت بصورت افقی می باشد.


برگ های سو کوهی سوزنی شکل بوده و در دستجات 3 یا 4 تایی قرار گرفته اند.این گیاه دو پا بوده. گل های نر بر روی یک پایه و گل های ماده بر روی پایه دیگر ظاهر می شوند.مخروط ماده آن که می توان آن را میوه تلقی کرد به رنگ آبی متمایل به سیاه می باشد.


این مخروط ها در عرض یک سال بالغ می شوند. دانه ها بین 3 تا 7 میلی متر هستند و توسط پرندگان و برخی پستانداران مصرف میشوند.چوب این درخت به صورت لایه لایه می باشد و فضای بین این لایه ها از صمغ معطر و قابل اشتغال پر شده است که شاید علت مقاومت سرو کوهی در شرایط طبیعی سخت می باشد.


نیازهای اکولوژیک درخت سرو کوهی

نور: بهتر است در جای آفتابی قرار داشته باشد.
خاک: این درخت در اکثر خاکها می روید ولی برای رشد بهتر، خاک باید مرطوب باشد وخوب زهکشی شده باشد. این درخت در برابر خاک آهکی مقاوم است.
آبیاری: خشک تا متوسط.
دما: دمای بین -8 تا 21 درجه مناسب است.این درخت برف و سرمای زمستان را به راحتی تحمل می کند .

سرو

کاشت و تکثیر درخت سرو کوهی


ازدیاد به وسیله کاشت بذر و قلمه ساقه زیاد می شود. از آنجایی که قلمه هایش دیر ریشه دار می شوند، بهتر است نهال آماده آن را تهیه و به باغچه منتقل کنید. زمان انتقال نهال طول فصل پاییز و یا اواخر زمستان، زمان مناسبی برای انتقال درختان و درختچه های زینتی است. روزهای آفتابی را انتخاب کنید. بهتر است در روزهای سرد و برفی عملیات کاشت و انتقال نهال انجام نشود.


کاشت بذر با پوشش 5/1 سانتی متر درخاک سیاه در فروردین ماه و گرفتن قلمه از ساقه های جوان و کاشت درخاک شنی درشهریور یا مهر صورت می گیرد.

اثرات دارویی سرو کوهی در طب سنتی

میوه یا مخروط ماده گیاه و چوب سرو کوهی مصرف دارویی دارند.
1.به عنوان مدر: عرق گرفته شده از چوب و یا عصاره میوه این گیاه اثر پیشاب آور داشته از این رو در درمان خیز عمومی بدن و یا ناراحتی های کلیوی تجویز می گردد.
2.التیام زخم ها: استعمال عصاره چوب یا میوه گیاه به شکل خارجی در موضع باعث التیام زخم های دیر علاج می گردد.
3.درمان رماتیسم: جویدن میوه های گیاه و یا مصرف عرق گرفته شده از چوب آن در درمان رماتیسم مؤثر است.
روغن سرو کوهی یا اُرس متابولیسم بدن را تحریک و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و همین امر باعث می‌شود که بتوانیم سریع‌تر با ویروس‌ها مقابله کنیم.

آفات و بیماریهای سرو کوهی

بیماری خاصی سرو کوهی را تهدید نمی کند ولی بهتر است مراقب سوسک زنبورمانند ،سوسک پوستخوار سرو خمره ای، سوسک پوستخوار سرو ، شپشک آرد آلود سرو باشید .

کاربردهای درخت سرو کوهی


از تنه این درخت ، برای ساخت پوشش سقف و در برای مکان های مرطوب استفاده می شود.صمغ قابل اشتغال آن به عنوان بهترین سوخت صحرایی ، روستائیان شناخته می شود. ریشه های این درخت تا مسافتی باور نکردنی در زیر زمین به جستجوی آب می روند و به همین دلیل این درخت در برابر خشکی و کم آبی مقاوم است .

هشدار: گرده این درخت حساسیت زا می باشد و تماس با برگ و یا چوب این درخت گاها حساسیت ایجاد می کند.

separator line

بیشتر بخوانید:

روش های کاشت درخت پالونیا و کاربردهای آن

اصول کاشت درخت دارچین

راهنمای کاشت درخت فلوس و خواص آن

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits