دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های کاشت و تکثیر درخت شاه توت 
42
زمان مطالعه: 9 دقیقه
بهترین زمان جهت قلمه زنی شاه توت اواخر زمستان است. ابتدا یک شاخه یکساله نازک و بلند و نوک تیز به قطر تقریبی ۱ تا ۳ سانتی متر را انتخاب کرده و برش را انجام می دهیم. شاخه انتخاب شده حتما باید بیشتر از ۲ جوانه داشته باشد.

معرفی درخت شاه توت

شاه توت بومی قسمت های غربی ایران و قسمت های شرقی ترکیه است. درخت توت بین 8 تا 12 متر ارتفاع می گیرد و قطر آن به 50 تا 60 سانتی متر می رسد. درخت شاه توت در زمستان خزان دارد و دچار ریزش برگ می شود. تنه آن کوتاه است و در صورت پیر شدن تاجش خیلی بزرگ می شود. گل نر شاه توت کلفت و کوتاه و سبز رنگ است، گل ماده از گل نر کوتاه تر است.

شرایط محیطی درخت شاه توت

دما و آب و هوای مورد نیاز درخت شاه توت :

واریته های مختلف شاه توت در آب و هوای گوناگون رشد می کنند، از آب و هوای نسبتا گرم و معتدل گرفته تا نزدیک به سرد درختان توت قابلیت رشد و میوه دهی دارند. گرمای خوب در بهار و تابستان برای این درختان از 25 تا 35 درجه سانتی گراد است. میوه های این درخت طاقت سرمای زیاد را ندارد و در دمای منفی 2 تا منفی چهار درجه سانتی گراد توت ها یخ می زنند.

نور لارم برای درخت شاه توت :

درخت شاه توت نور را دوست دارد و نور خورشید باعث رشد شاخ و برگ آن می شود. تابش شدید نور فاصله میان گره ها را کم و آن ها را کوچک می کند.

آبیاری درخت شاه توت :

اکثر ارقام توت نیاز فرآوانی به آب دارند. حداقل 600 میلی متر باران در منطقه کاشت به طور یکنواخت لازم است. نهال های نو پا به آب بیشتری نیازمندند، یعنی هر هفته یک یا دو بار آبیاری گردند. اما درخت های بالغ به آب کمتری نیاز دارند. برای درختان بالغ هر 10 تا 15 روز یکبار آبیاری کافی است.

نگهداری درخت شاه توت

خاک مورد نیاز درخت شاه توت :

درختان توت خاک های شنی لومی، مخلوط خاک با مواده پوسیده گیاهی (هوموس) را می پسندند. هوموس امکان تنفس بهتر را به خاک می دهد و باعث بیشتر شدن فعل و انفعالات باکتری های خاک می شود. خاک های مرطوب و با زهکشی نامناسب که برای آب قابل نفوذ نیستند، به هیچ عنوان برای کاشت شاه توت استعداد ندارند.

کوددهی درخت شاه توت :

کود مورد نظر برای شاه توت باید از آهن، روی، منگنز، مولیبدن، منیزیم مس و بور غنی باشد. کود باید حداقل با تنه درخت 12 سانتی متر فاصله داشته باشد. زمان و دوره کود دادن به شاه توت بر اساس سن متفاوت است. سالی یک بار کود دهی برای اکثر درختان شاه توت کافی است و اگر بیش از اندازه کوددهی صورت گیرد ممکن است به آن آسیب وارد شود. کود در اواسط زمستان به درخت داده می شود و دادن کود بعد از تیر ماه اشتباه است.

حتماً بخوانید:
برگ درخت توت : خواص اعجاب انگیز چای و دمنوش برگ توت سفید

برگ درخت توت : خواص اعجاب انگیز چای و دمنوش برگ توت سفید

برگ های درخت توت بسیار مغذی هستند. آنها با ترکیبات گیاهی قدرتمندی مانند آنتی اکسیدان های پلی فنولی و همچنین ویتامین C، روی، کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر…

ازدیاد و تکثیر درخت شاه توت

1- ازدیاد جنسی: میوه های واریته های مختلف توت بین خرداد الی مرداد می رسند درختان توت تقریباً از 5 سالگی شروع به میوه دادن می کنند برای بذرگیری میوه های رسیده را از روی درخت یا بهتر از زیر آن جمع آوری کرده روی غربال با فشارآب بیشتر بذرها را از گوشت جدا و در سایه یا گرمای طبیعی اطاق خشک می کنند. روشی که بیشتر توصیه می شود اینست که میوه های رسیده چیده شده را 4 الی 5 روز داخل ظرفی در گرمای اطاق می گذارند تا خوب تخمیر شوند. آنگاه آنها را روی غربالی ریخته به کمک فشار آب شیرودست بذرها را از گوشت جدا کرده و دوباره در داخل اطاق و دور از تابش مستقیم نور خورشید خشک می کنند بهتر است بذر توت را در همان سال اول بکارند زیرا قوه نامیه اش بطور طبیعی تنها 3 ماه حفظ می شود. هرگاه آنرا در دمای پائین تر از 10 درجه سانتی گراد نگهدارند قدرت خود را تا یکسال و حداکثر حتی تا 2 سال حفظ می کنند ولی درصد رشد بذرها به شدت پائین می آید. قوه نامیه بذر توت بسته به واریته های مختلف بین 20 درصد تا 90 درصد متغیر است. هر 100 کیلو میوه توت 2 تا 3 کلو بذر می دهد. در هر کیلو بذر توت حدود 520000 عدد بذر وجود دارد. مقدار بذر لازم برای کاشت آن در هر هکتار حدود 12 کیلوگرم است بذرها را در بهار یا پائیز می کارند مدت لازم برای جوانه زدن بذرهای کاشته شده در گرمای 20 درجه سانتی گراد بین 15 تا 20 روز است. بشرط آنکه در این مدت بستر آن مرطوب نگهداشته شود قبل از کاشت باید به زمین کودهای لازم را داد. پس از جوانه زدن بسترها به یک الی دو هفته سایه بان نیاز دارند. ازدیاد درختان توت به وسیله بذر بسیار ساده و کم هزینه تر از روشهای دیگر است. نکته ضعف تفرق صفات نهالهای حاصله است که یکدست نخواهند بود.

2- ازدیاد غیر جنسی: به منظور حفظ خواص مادری آنرا از راههای غیرجنسی زیاد می کنیم. مهمترین راههای ازدیاد غیرجنسی عبارتند از:

الف) پیوند: عبارتست از انتقال بخش یا جوانه ای از گیاهی که میوه های عالی دارد. بر روی پایه ای ریشه دار با این منظور که گیاه بدست آمده تنها از همان میوه های عالی همه ساله تولید کند. مهمترین انواع پیوند در توت عبارتند از: پیوند شکمی- پیوند اسکنه ای- پیوند مجاورتی- پیوند لوله ای- پیوند روی ریشه که معمولاً پیوند ریشه از همه متداولتر بوده و حدود 90 درصد پیوندها به این روش است که در پیوند ریشه، ریشه های یکساله را در بهار در ارتفاع 8 الی 10 سانتی متر بریده و پیوندک را نیز مورب از زیر یک جوانه قطع کرده و بسرعت بین پوست و چوب ریشه فشار می دهند تا خوب در آنجا جای گیرد. آنگاه محل بریدگیها را نوارپیچ می کنند این کار برای ایجاد تماس بین مرسیستم ریشه در نقطه برخورد؛ پیوندک انجام می گیرد.

روش های کاشت و تکثیر درخت

ب) قلمه درخت شاتوت : در ازدیاد به وسیله قلمه تمام خواص گیاه مادری حفظ می شود. قلمه زدن 2 نوع است: قلمه زدن چوبی و قلمه زدن سبز .

قلمه زدن چوبی : از سر شاخه های یکساله به قطر تقریبی 1 تا 3 سانتی متر درهنگام خواب زمستانی قلمه گرفته و در سردخانه ها درگرمای 5 درجه نگهداری می کنند تا گرمای خاک در بهار به 14 درجه برسد. آنگاه آنرا در زمین می کارند هر قلمه باید 4 تا 5 جوانه در حال خواب داشته و طول آن به 15 تا 20 سانتی متر برسد.

قلمه سبز : شاخه های درختانی که برای قلمه گیری سبز انتخاب شده اند در زمستان طوری هرس می کنند که برایشان تنها 6 تا 7 جوانه باقی بماند این جوانه ها در بهار آینده تولید برگهایی سبز به طول 30 تا 40 سانتی متر و بیشتر می کنند آنها را به طول 15 تا 20 سانتی متر بریده بجز دو برگ انتهایی بقیه برگها را می چینند و در اردیبهشت یا خرداد روی زمین می کارند.

ج) خوابانیدن

حتماً بخوانید:
آشنایی با 11 خاصیت باور نکردنی شاه توت

آشنایی با 11 خاصیت باور نکردنی شاه توت

در مورد شاه توت چه می دانید ؟ خواص شاه توت آنقدر زیاد است که شما حتی فکر آن را نمی توانید بکنید از خاصیت ضد سرطانی گرفته تا کاهش سطح کلسترول، کمک به…

روش های هرس درخت شاتوت

درهرس درختان توت اولاً همه شاخه های خشک شده و بیمار را باید بریده و فوراً سوزاند ثانیاً همه شاخه هایی که به سمت داخل تاج رشد کرده اند و ما آنرا نرک می نامیم به دلیل بی بار بودن و بی جهت مصرف کردن مواد غذایی باید هرس شوند. از همین نرکها درازدیاد درختان توت می توان استفاده نمود. ثالثاً همه شاخه هایی که تاج درخت را بی جهت شلوغ کرده و مانع رسیدن نور به میوه ها می شوند باید حذف نمود. بهترین زمان برای هرس هنگامی است که برگها ریخته و درخت در حالت خواب زمستانی باشد ولی در صورت لزوم در سایر مواقع نیز می توان درخت توت را هرس نمود.

آفات و بیماری ها درخت شاه توت

خوره گیاهی یکی از آفاتی است که شاه توت را مورد حمله قرار می دهد. با آب و کود کافی می توان از خوره گیاهی جلوگیری کرد. خوره گیاهی از نظر شیمیایی قابل کنترل نیست بنابراین شاخه های مریض را با اندازه 30 سانتی متر هرس نمایید.بیماری پاپ کورن با یک نوع قارچ ایجاد می شود برای جلوگیری از آن باید میوه های عفونت کرده را چید و دور انداخت. این بیماری برای درخت شاه توت خطری ایجاد نمی کند.سفیدک حقیقی یک بیماری قارچی است که برگ های درخت را دچار آسیب می کند برای نابودی آن ها از اسپری های قارچ کش مخصوص استفاده می شود.

فواید شاتوت

خواص دارویی شاتوت

برای رفع کرم معمولاً جوشانده 15 گرم پوست ریشه درخت را در 250 گرم آب تهیه کرده صبح ناشتا مصرف می نمائید. عصاره ی توت فرنگی و شاه توت به طور خارق العاده ای از رشد سرطان سینه و دهانه ی رحم جلوگیری می کنند. عصاره ی توت فرنگی، موثرترین عامل در کاهش رشد سلول های سرطانی سینه است. تمشک، توت فرنگی و شاه توت با سرطان های پروستات و دهانه رحم مبارزه می کنند.گفته می شود با گنجاندن میوه هایی مانند شاتوت در رژیم غذایی خود می توان عملکرد مغز را بهبود بخشید و آن را تقویت کرد. محققان معتقدند فلاوونوئید ها از جمله آنتوسیانین و فلاوانول های موجود در این میوه و خانواده آن از طریق راه ویژه ای در هیپوکامپوس مغز می توانند پروتئین های خاصی را فعال کرده و حافظه را تقویت کنند. هیپوکامپوس بخشی از مغز است که یادگیری و حافظه را کنترل می کند. از آن جا که تقویت حافظه درازمدت و کوتاه مدت در سطح ملکولی در نورون ها کنترل می شود، خوردن این میوه می تواند ظرفیت حافظه را تا حد زیادی افزایش داده و منجر به تقویت آن شود.

خواص برگ درخت شاتوت

استفاده از جوشانده برگ های این میوه برای برطرف کردن حالت تهوع از قدیم معمول بوده و ریشه آن برای درمان اسهال خونی استفاده می شده است.در برگ شاتوت ماده ای ضد قند وجود دارد که می تواند مرض قند را درمان کرده و قند خون را کاهش دهد. به همین دلیل می توان از آن در صورت وجود قند در ادرار و معالجه دیابت استفاده کرد.آب دم کرده ریشه توت و شاتوت که با حدود 40 گرم ریشه دم شده باشد برای دفع انگل کدو خصوصا اگر برگ شفتالو به آن اضافه کرده باشند، مفید است. خوردن دم کرده برگ آن نیز همین اثرات را دارد. همچنین مزمزه آن برای درد دندان و کمپرس آن برای تحلیل ورم های روده سودمند است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (42 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

صاحب ابری از سنندج | ۴ سال پیش
چرا در بهار شاه توت مثل کردو گل میریزد
0
2

hits