دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاشت و پرورش درخت دراگون در خانه
14
زمان مطالعه: 12 دقیقه
دراگون بهترین رشد را در خاک های حاوی کمپوست و هوموس فراوان و رطوبت سطحی کافی در تابستان دارد.


معرفی درخت دراگون فروت یا اژدها


دراگون یا میوه اژدها در سال های اخیر در سراسر دنیا بسیار محبوب و مرسوم شده و در کشور ما نیز در فروشگاه های خاصی با قیمت تقریبا گران به فروش می رسند. مردم بیشتر از چهره جالب آن خوششان می آید و البته گفته می شود که خواص متعددی نیز دارد. در ادامه با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا به خواص این میوه بپردازیم.

میوه دراگون یا اژدها چیست؟


پیتایا یا دراگون فروت روی کاکتوسی به نام هیلوسرئوس رشد می کند که به نام «ملکه هنولولو» نیز شناخته می شود. میوه اژدها فقط در شب شکوفه می کند و گل هایش عموما بزرگ و سفید هستند.


این گیاه بومی جنوب مکزیک و آمریکای مرکزی است اما در کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون ویتنام، تایوان، جنوب چین، ژاپن، فیلیپین و مالزی هم کشت می‌ شود.

از دیگر نام های این میوه می توان به گلابی توت فرنگی نیز اشاره کرد. دو نوع مرسوم از دراگون فروت، پوست قرمز با لایه های برجسته سبز رنگ دارند که حالتی همانند اژدها را تداعی می کند. گوشت داخلی آن ها هم سفید رنگ با دانه های سیاه است.


نوع دیگر آن پوست زرد، گوشت سفید با دانه های سیاه دارد و به عنوان دراگون زردرنگ شناخته می شود. این میوه شاید عجیب و غریب به نظر برسد اما مزه آن فرق چندانی با میوه های دیگر ندارد. می توان مزه آن را به کیوی و گلابی تشبیه کرد.

دراگون


گیاه شناسی درخت دراگون


دراگون فروت یکی از کاکتوس های با رشد سریع است و در مناطقی که دمای هوا در زمستان 1- تا 10 درجه سانتی گراد است قادر به رشد می‌باشد. میوه اژدها بسیار منحصر به فرد است و بیضی شکل می‌باشد. پوست میوه دراگون معمولا به رنگ قرمز، صورتی و زرد می‌باشد. هرچند درخت دراگون می‌تواند به ارتفاع 9 متر رشد کند، ولی در برابر هرس مقاوم است و می‌توان آن را کوچک نگه داشت. در مناطق سرد، می‌توان درخت دراگون را در داخل خانه در یک گلدان در نزدیکی یک پنجره جنوبی که مقدار زیادی نور خورشید دریافت می‌کند نگه داشت.

دراگون شیرین و مزه اش بین مزه ی گلابی و کیوی است.دراگون رسیده پوست روشن و یک رنگی دارد. اگر روی میوه لکه هایی دیدید، آن میوه بیش از حد رسیده است. شما می توانید یک میوه ی اژدها را در دستتان بگیرید و کمی آن را فشار دهید اگر به اندازه ی یک کیوی رسیده نرم بود، این میوه حتماً رسیده است.

رنگ‌های میوه دراگون

این میوه، میوه ی نوعی کاکتوس است و در ۵ رنگ وجود دارد:

  • رنگ میوه سفید با پوسته قرمز
  • رنگ میوه قرمز با پوسته قرمز
  • رنگ میوه سفید با پوسته زرد (کمیاب)
  • رنگ میوه صورتی با پوست قرمز
  • رنگ میوه سفید با پوست صورتی

انواع دراگون

پرورش دراگون فروت از طریق کشت بذر


تکثیر دراگون فروت از طریق بذر یکی از ساده ترین روش ها می باشد. با این حال ممکن است در برخی موارد با دشواری همراه باشد.


در مرحله اول و قبل از هرچیز دقت کنید که بذرها بدون قسمت های گوشتی میوه باشند. زیرا وجود آن ها باعث پوسیدگی و یا بیماری در طول فرآیند جوانه زنی می شود.


برای داشتن بیشترین میزان جوانه زنی بذر های تمیز شده را به طور مساوی در یک حوله کاغذی مرطوب (مانند دستمال توالت یا دستمال کاعذی ) پخش کنید سپس آنرا پیچانده و داخل یک کیسه بگذارید. و کیسه را برای مدت چند هقته در یک مکان گرم قرار دهید. داخل کیسه نیز مرطوب باشد.


هنگامی که ریشه ها ظاهر شدند شما می توانید نشاء ها را داخل گلدان پر شده با خاک معمولی کاکتوس و یا با ترکیبی از ورمیکیولیت، پرلیت و پیت ماس بکارید. بهترین “پی اچ” خاک برای کشت این نوع کاکتوس حدود 6.1 تا 7.8 می باشد.
این گیاهان به دماهای بالا مقاوم بوده و معمولاً برای رشد و مدیریت بهتر به داربست نیاز دارند.

در روش دیگر بذر های تمیز شده می توانند مستقیما در داخل گلدان در عمق حدود 3-4 میلیمتر کاشته شوند. که در این روش غالبا میزان موفقیت کاهش می یابد.

هنگامی که بذر ها جوانه می زنند، ریشه های سفید نسبتا بلندی از بذر بیرون می آید در این زمان نشاء ها بایستی به مکان دیگری برای کاشت انتقال داده شوند. درصورتی که ریشه ها بیش از حد رشد کرده و بلند شوند، ریشه ها در حوله کاغذی به دور هم پیچیده و به هم دیگر گیر میکنند که در این حالت آسیب اجتناب ناپذیر است.

بذر ها در طول روز نیاز به نور تا حدودی روشن دارند که می تواند توسط لامپی با طیف کامل نور و یا توسط نور خورشیدی که از طریق پنجره وارد می شود تامین کرد. یک پوشش پلاستیکی در عین حالی که رطوبت را ثابت نگه میدارد باعث می شود که خاک هم به آهستگی رطوبت خود را از دست دهد.اگر گیاه در محیط خارج (محیط باز) و در آفتاب کامل رشد کرده است، باید نهال ها از مقدار کمی سایه بهره مند شوند و همچین از عناصر نیز محافظت شود.

مشکل ترین بخش در رشد دراگون فروت از طریق بذر گذشتن از مرحله رشد لپه است. در این مرحله نهال ها بسیار کوچک و ظریف هستند و بخصوص مستعد پوسیدگی ریشه می باشند. (ریشه ها مستعد پوسیدگی می باشند.). مراقب باشید که بیش از حد آبیاری نکنید و اگر شما متوجه شدید که نهال ها با ریشه های قهوه ای چروکیده در حال مردن (تلف شدن ، خشک شدن) هستند شما باید آبیاری را کم کنید.البته این حالت ممکن است به دلیل تخیلیه ضعیف (زه کشی نامناسب گلدان) و یا خاک سفت و فشرده باشد.

گلدان دراگون

شرایط محیط رشد دراگون فروت

دراگون بهترین رشد را در خاک های حاوی کمپوست و هوموس فراوان و رطوبت سطحی کافی در تابستان دارد. این گیاه در فصل زمستان، نباید در دمای زیر 8 درجه سانتیگراد (45.5 درجه فارنهایت) نگهداری شود. می تواند در شرایط نیمه سایه نیز رشد کند اما بهترین رشد را در شرایط آفتاب کامل دارد. وجود نور زیاد در فصل بهار، جوانه زنی را تحریک می کند. بسته به شرایط محیطی، گل ها در ماه های خرداد تا شهریور ظاهر می شوند. این گیاهان در اندازه های بسیار بزرگ نیز ممکن است رشد کنند.


خاک مناسب برای آنها شامل خاکبرگ پوسیده و خاک پیت و مقداری هم خاک سبک (شن و ماسه) می باشد و به آب کافی نیز نیازمندند.


در زمستان آبیاری آنها به اندازه زیادی باید کاهش یابد و آنها را از سرمای زیاد باید دور نگاهداشت. روی هم رفته به دمای بالاتر از ۱۰ درجه سانتیگراد پایداری نشان می دهند.

رشد سریع هیلوسرئوس ها مانع از نگهداری آنها در گلدان ها و فضاهای محدود است، در صورت قرار گرفتن در محل مناسب و جادار این کاکتوس تا اندازه های بسیار بزرگی رشد می کند.


چگونگی نگهداری دراگون فروت در پشت پنجره خانه


1 – گلدان درخت دراگون را 60 سانتی متر دورتر از پنجره که در طول روز نور کامل خورشید دریافت می‌کند قرار دهید. پنجره نباید توسط درختان یا سایر موارد دارای سایه باشد، زیرا سایه بیش از حد باعث ضعیف شدن تولید میوه می‌شود. گلدان میوه اژدها نباید خیلی نزدیک به پنجره قرار داده شود زیرا باعث ایجاد آفتاب سوختگی در گیاه می‌شود (به خصوص در طول سه تا چهار ماه اول زندگی گیاه میوه اژدها). در طول روز 30 درصد سایه و پس از آن خورشید کامل برای گیاه میوه اژدها توصیه می‌کنیم.
2 – در تابستان زمانی که گیاه میوه اژدها شکوفه داد، یک بار به طور کامل به خاک آب دهید به گونه ای که خاک از آب اشباع شود، سپس اجازه دهید خاک به طور کامل خشک شود و آبیاری بعدی را مانند قبل انجام دهید. دوره خشکی برای القا گل دهی نیاز است. هرچند دراگون یک کاکتوس است ولی به آبیاری منظم نیاز دارد و باید خاک را مرطوب نگه داشت. درخت دراگون باید در یک گلدان دارای سوراخ زهکشی و یک خاک با زهکشی خوب کاشته شود.
3 – دمای داخل خانه را بالای 10 درجه سانتی گراد نگه دارید. دمای ایده آل برای نگه داری درخت دراگون 18 تا 21 درجه سانتی گراد می‌باشد. اجازه ندهید دما بالاتر از 38 درجه سانتی گراد شود، دمای بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد می‌تواند گیاه میوه اژدها را بکشد.
4 – به گیاه دراگون یک ماه پس از کاشت کود دهید. در سال اول کاشت، هر دو ماه یک بار برای هر گیاه 100 گرم کود NPK 6-6-6 یا کود NPK 8-3-9 یا 8-4-2 استفاده کنید. در سال دوم و سوم، هر دو ماه یک بار برای هر گیاه 160 گرم کود استفاده نمایید. در سال چهارم و بعد از آن، هر سال 3 یا 4 بار برای هر گیاه میوه اژدها 200 تا 300 گرم کود استفاده کنید.
5 – در زمان هرس گیاه، قیچی هرس را با الکل 70 درصد ضدعفونی کنید. ابزار هرس را همیشه قبل از استفاده تمیز کنید تا از گسترش بیماری جلوگیری شود. در اوایل پاییز بعد از پایان گل دهی، هر ساقه را به اندازه 2.5 تا 5 سانتی متر هرس کنید. تمامی ساقه های بیمار، آسیب دیده و شلوغ را 1.5 سانتی متر بالاتر از پایه قطع کنید. هرس باعث کنترل رشد و تشویق گل دهی در فصل بعدی می‌شود.

درخت دراگون

ارزش غذایی دراگون فروت


این میوه مقادیر نه چندان زیاد از انواع ویتامین ها را در خود دارد که از جمله می توان به آهن و ویتامین C اشاره کرد.
مقادیری که در ادامه نوشته ایم:

  • کالری: ۵۲
  • پروتئین: ۱٫۱ گرم
  • چربی: ۰٫۴ گرم
  • کربوهیدرات: ۱۱ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • ویتامین ث: ۳۴ درصد RDI
  • آهن: ۱۰٫۶ درصد RDI
  • تیامین: ۲٫۷ درصد RDI
  • ریبوفلاوین: ۲٫۹ درصد RDI

میوه دراگون یا اژدها مقادیر زیادی فیبر و ویتامین C و مقدار کمی کالری دارد و به همین دلیل می توان آن را منبع کاملی از مواد مغذی به شمار آورد.

خواص میوه دراگون


حاوی آنتی اکسیدان است

میوه دراگون یا اژدها حاوی انواع گوناگون از آنتی اکسیدان هاست. این مواد از سلول ها در برابر مولکول های ناپایدار موسوم به رادیکال های آزاد محافظت می کنند و در مقابله با بیماری های قلبی و مربوط به سن نقش مهمی دارند. از جمله آنتی اکسیدان های موجود در این میوه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

بتالین ها: این رنگدانه های قرمز تیره از کلسترول LDL (لیپو پروتئین کم چگالی) در برابر اکسیده شدن یا آسیب دیدن محافظت می کنند.

هیدروکسینامیت ها: در آزمایشاتی که روی حیوانات صورت پذیرفته، مشخص گشته که این گروه از عناصر خاصیت ضدسرطانی دارند.

فلاونوئید ها: این گروه بزرگ و متنوع از آنتی اکسیدان ها، به سلامت بیشتر مغز کمک کرده و موجب کاهش خطرات ناشی از بیماری های قلبی می شود.

به دنبال تحقیقی که روی ۱۷ میوه گرمسیری صورت گرفته و میزان آنتی اکسیدان آن ها اندازه گیری شد، مشخص شد که میوه دراگون یا اژدها به اندازه دیگر میوه ها آنتی اکسیدان ندارد. اما در عوض، بهترین مواد برای حفاظت از اسید های چرب در برابر رادیکال های آزاد را دارد.

مزیت های سلامتی دراگون


مطالعه روی حیوانات نشان داده که میوه اژدها می تواند برای شرایط گوناگون سلامتی مفید واقع شود. یکی از دلایلش نیز وجود مقادیر زیاد از ویتامین C، فیبر و آنتی اکسیدان در این میوه است.


هر دو گونه سفید و قرمز دراگون فروت را روی موش های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار داده و ثابت کرده اند که در کاهش میزان مقاوت به انسولین و کبد چرب بسیار موثر بوده اند. در یکی از این تحقیقات، یک رژیم غذایی چرب به موش ها داده شد. سپس عصاره این میوه را به آن ها داده و متوجه شدند که کبد چرب و التهاب را کاهش می دهد. دلیلش هم این است که در باکتری های موجود در معده و احشا، تغییرات مفید ایجاد می کند.


میوه دراگون یا اژدها همچنین برای کاهش نشانه های سندرم متابولیک که به دیابت نوع ۲ منجر می شود نیز موثر است.
در یک آزمایش دیگر که روی موش های دیابتی انجام شد نیز مشخص گشت پس از تزریق عصاره میوه دراگون ، تا ۳۵ درصد از «مالون دی آلدئید» کاهش یافته است. البته هنوز هیچ تحقیقی صورت نگرفته تا این تاثیرات را در بدن انسان ها نیز تائید نماید.


مضرات میوه دراگون


میوه دراگون به طور کلی ضرری برای بدن انسان به دنبال نخواهد داشت اما ممکن است برخی از انسان ها به آن حساسیت نشان دهند. به طور مثال، فقط دو مورد حساسیت گزارش شده که دو زن پس از صرف سالاد میوه که حاوی دراگون فروت هم بوده، واکنش آلرژیک از خود نشان داده اند.


چگونه یک میوه دراگون یا اژدها را بخوریم؟


احتمالا برایتان سوال پیش می آید که اصلا این میوه را چگونه صرف می کنند. به همین خاطر، روش مناسب آن را برایتان توضیح داده ایم.

رنگ قرمز پوست میوه های رسیده کمرنگ تر است. با توجه به این نشانه، یک نمونه رسیده و شیرین را انتخاب کنید. با استفاده از یک چاقوی تیز، میوه را از طول دو نیم کنید.

می توانید با استفاده از قاشق، گوشت میوه را از پوست آن جدا کنید. همچنین می توانید پوست میوه را گرفته و آن را به تکه های کوچک برش دهید.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با روش کاشت بادام درختی و نگهداری از آن

اصول کاشت درخت دارچین

راهنمای کاشت درخت فلوس و خواص آن

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (14 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits