دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه فلفل سیاه بکاریم؟ 
16
زمان مطالعه: 12 دقیقه
فلفل سیاه یکی از ادویه‌های بسیار محبوب می‌باشد که به دلیل دانه‌های سیاهش بسیار شناخته شده است.


روش کاشت و پرورش فلفل سیاه

فلفل سیاه محبوب ترین و ضروری ترین ادویه جهان است که بسیار گران بوده و “طلای سیاه” نیز نامیده می شود. فلفل سیاه گیاهی است از جنس Piper در خانواده Piperaceae که به صورت خودرو در اغلب مناطق هند می روید. گیاهی است بالا رونده نیمه انگلی که در حین بالا رفتن از درختان مجاور ریشه های اتفاقی از آن خارج می شود و به ساقه درختان مجاور فرو می رود و می چسبد و از مواد غذایی آن درخت برای حیات خود استفاده می کند.


فلفل سیاه یکی از ادویه‌های بسیار محبوب می‌باشد که به دلیل دانه‌های سیاهش بسیار شناخته شده است. این گیاه در آب و هوای گرم رشد بهتری دارد، در آب و هوای سرد می‌توان گیاه را در گلدان پرورش داد و در طول زمستان آن را به خانه منتقل کرد. گیاه فلفل سیاه در آب وهوای گرم در یک مکان سایه-آفتاب رشد می‌کند. در موقع کاشت گیاه فلفل سیاه، توجه زیادی به آن داشته باشید در نتیجه میوه‌های سالمی تولید خواهید کرد.

فلفل سیاه


گیاه شناسی فلفل سیاه


برگهای آن بیضی نوک تیز و پهن ،سطح فوقانی آن به رنگ تیره و سطح زیرین برگ سبز روشن به طول ۱۵-۱۰ سانتی متر است.

گلهای آن سفید کوچک به صورت سنبله و مانند شاتون فندق آویزان ومیوه آن گرد کوچکتر از نخود ،ابتدا به ر نگ سبز ،و پس از رسیدن به رنگ قرمز تیره در می آید و به شکل خوشه ای به طول ۹-۸ سانتی متر از ساقه آویزان می شود.در هر سنبله ممکن است ۶۰-۵۰ دانه منفرد باشد.

ارتفاع درختچه فلفل تا ۱۰ متر ولی ضخامت ساقه آن کم و در حدود 1 تا 1.5 سانتی متر می باشد. به این دلیل ساقه ان یارای ایستایی ندارد و در ابتدا و قبل از اینکه به درختی انگل شود باید با کمک قیم آن را نگهداشت. گیاه فلفل سیاه معمولا در مناطق حاره مرطوب که بارندگی سالیانه آن از ۳-۲ هزار میلی متر بیشتر باشد می روید.

ترکیبات شیمیایی فلفل سیاه


از نظر ترکیبات شیمیایی بررسی های دانشمندان شیمی نشان می دهد که فلفل دارای اسانس روغنی فرار و آلکالوئید هایی به نام چاویسین ، پی پرین و پی پریدین می باشد و به علاوه در میوه ان ماده پی پرتین وجود دارد.

از تقطیر شاخه ها و ساقه های فلفل سایه در حدود ۴/۲-۱ درصد اسانس روغنی فرار به دست می اید.این اسانس منشا عطر خاص فلفل است و طعم تند مخصوص فلفل سیاه در اثر وجود ماده زرینی چاویسین و سوزانندگی پس از مزه کردن ان در آثر وجود آلکالوئید متبلوری به نام پی پرین می باشد که هر دو اجزای زرین روغنی فلفل سیاه می باشند که از طریق حلالها آنها را از فلفل سیاه ساییده شده به دست می آورند. اسانس فلفل و همچنین زرین روغنی فلفل هر دو در صنایع غذایی مصارف وسیعی دارد.

درختچه فلفل

روش کاشت فلفل سیاه



مکانی که دارای دمای 24 تا 29 درجه سانتی‌گراد است را انتخاب کنید.

فلفل سیاه بومی آب و هوای گرمسیری است و بهترین رشد را در دمای 24-29 درجه سانتی‌گراد دارد و درصورتی که درجه حرارت به 16 درجه سانتی‌گراد برسد رشد گیاه کم کم متوقف می‌شود. اگر در آب و هوای سردسیر زندگی می‌کنید می‌توانید فلفل سیاه را در منزل یا در گلخانه پرورش دهید. گیاه فلفل سیاه در مناطقی که دمای هوا در زمستان 1- تا 10 درجه سانتی‌گراد است در زمین قابل کاشت است.

یک منطقه با سایه‌-آفتاب برای پرورش گیاه فلفل سیاه پیدا کنید.

فلفل سیاه نیاز به 6 تا 8 ساعت نور غیرمستقیم خورشید دارد. درنتیجه منطقه‎‎‎ای در باغ انتخاب کنید که ترکیبی ازسایه و نور خورشید را هم‎زمان در طول روز دریافت کند. اگر گیاه فلفل سیاه را در خانه نگه می‌دارید آن را در نزدیکی پنجره‎ای که نور خورشید را دریافت می‎کند قرار دهید. اگر در منطقه‌ی ابری زندگی می‎کنید یک چراغ رشد برای گیاه تهیه کنید.

در مکان کاشت فلفل سیاه یک داربست قرار دهید.

زمانی که گیاه فلفل سیاه رشد کند شاخه‌های آن تا 5/4 متر بلند می‌شود. این داربست گیاه را از له شدن و پایمال شدن حفظ می‌کند. دو سوراخ با فاصله‌ی 8 سانتی‎متر دور از مکان کاشت گیاه در زمین ایجاد کنید و پایه‌های داربست را در آن قرار دهید تا محکم شود.

داربست را به درستی نصب کنید تا ایمنی گیاه فلفل سیاه حفظ شود. گیاه فلفل سیاه در طول سال اولِ پرورش و زمانی که تاک‌های آن هنوز سنگین نیستند می‌تواند به صورت آویزان باشد. گیاه فلفل سیاه را در خاک دارای زه‌کشی مناسب بکارید.

فلفل سیاه در خاکی که زهکشی مناسبی دارد به خوبی رشد می‌کند. برای امتحان اینکه آیا خاک شما آب را به خوبی هدایت می‌کند یا نه، گودالی به پهنا و عمق 30-46 سانتی‌متر حفر کنید و آن را پر از آب کنید. بشمارید چند ثانیه طول می‌کشد تا سوراخ آب را خالی کند و اگر این زمان بین 5 تا 15 دقیقه بود یعنی خاک شما تراکم مناسبی جهت حرکت آب دارد.

از کیت تست pH جهت اندازه‌گیری pH خاک استفاده کنید و مطمئن شوید که pH بین 5/5 تا 7 است. کمپوست، ماسه، پیت ماس و یا خاک لومی استفاده کنید تا خاک شما تراکم مناسبی برای تخلیه‌ی آب پیدا کند.

بذرهای فلفل سیاه را 24 ساعت قبل از کاشت بخیسانید.

دانه‌های خشک و سخت به مواد مغذی خاک کم‌تر پاسخ می‌دهند. یک کاسه را با آب پر کنید و بذرها را حداقل یک روز قبل از کاشت در آن قرار دهید.

از آب ولرم با دمای معمولی برای خیساندن دانه‌ها استفاده کنید. اگر از قلمه برای کاشت استفاده می‌کنید، نیازی به خیساندن آن در آب نیست. یک گودال به عمق 6 میلی‌متر حفر کنید.

قلمه یا بذر فلفل سیاه را در گودال قرار دهید. بذرها یا پایین قلمه‌ها را با خاک به خوبی بپوشانید تا مواد مغذی موردنیاز خود را برای رشد به‌دست بیاورند.

بذرها یا قلمه‌ها را با فاصله‌ی 2/5 تا 5 سانتی‌متر دور از هم‌دیگر قرار دهید.اگر چندین بذر یا قلمه را می‌خواهید بکارید بهتر است بین آن‌ها 2/5 تا 5 سانتی‌متر فاصله جهت رشد، قرار دهید. پس از اینکه بذرها یا قلمه‌ها را در زمین کاشتید توسط یک بطری پر از آب خاک را مرطوب کنید.

اگر در آب و هوای سرد زندگی می‌‌‍کنید بذرهای خود را ابتدا در خانه بکارید. یک سینی یا ظرف را با خاک پر کنید و بذرها را به عمق 6 میلی‌متر در خاک بکارید. بذرها را در فاصله‌ی 8 سانتی‌متر از هم قرار دهید. سریعا پس از کاشت بذرها، به آن‌ها آب دهید. سپس بذرها را به مدت تقریبا 30 روز قبل از انتقال به زمین، در منزل نگهداری کنید.

در مدتِ 30 روز، خاک و بذر‌ها را گرم و مرطوب نگهداری کنید. جهت این‌کار بهتر است بذرها را در نزدیکی یک منبع گرمایی قرار دهید.

بذر فلفل

آبیاری و مراقبت از گیاه فلفل سیاه



گیاه فلفل سیاه را هفته‌ای 2 تا 3 مرتبه آبیاری کنید.

گیاه فلفل سیاه به خاک مرطوب نیاز دارد و زمانی که هفته‌ای چند مرتبه آبیاری شود بهترین رشد را خواهد داشت. طبیعتا در آب و هوای گرم شما باید دفعات بیشتری به آن آب بدهید. یکی از انگشتانتان را در خاک فرو ببرید و رطوبت آن را چک کنید اگر احساس خشکی کردید به آن آب بدهید. آب گرم به آب سرد ترجیح داده می‌شود زیرا گیاه فلفل سیاه به سرما حساس است.

هر دوهفته یکبار به گیاه فلفل سیاه کود بدهید.

اِعمالِ ماهی دو مرتبه کود به گیاه باعث سلامت و استحکام گیاه می‌شود. جهت تامین مواد مغذی برای گیاه، یک کود ارگانیک از فروشگاه بخرید یا اینکه خودتان کمپوست درست کنید. کود را داخل و اطراف خاک توسط انگشت یا یک وسیله پخش کنید. درنتیجه گیاه فلفل می‌تواند مواد مغذی را دریافت کند.

میزان استفاده از کود بستگی به مقدار قوت آن دارد. دستورالعمل‌های کود را بخوانید تا متوجه شوید چه مقدار کود به خاک اضافه کنید. کودهای مایع به طور اختصاصی برای گیاه فلفل سیاه مناسب هستند.


دو بار در سال به گیاه مالچ بدهید.

گیاه فلفل دارای سیستم ریشه‌ای کم عمق هست درنتیجه به خوبی در مواد مغذی غوطه‌ور می‌شود. مالچ‌دهی باعث می‌شود که به مدت 6 تا 8 ماه خاک رطوبت خود را حفظ کند و میزان تغییر نوسانات دمایی را در طول روز و شب کاهش می‌دهد.

مالچ‌های آلی مناسب برای فلفل سیاه، از چمن، برگ و کودهای کشاورزی تشکیل شده اند . یک لایه 5 تا 10 سانتی‌متری مالچ روی خاک قرار دهید در این صورت گیاه به خوبی توانایی جذب آن را دارد.


برای خلاص شدن از حشرات، اسپری حشره‌کش به گیاهان بزنید.

Lase bug بدن مستطیل شکل سیاهی با برآمدگی‌ای شبیه شیپور بر شانه‌هایش دارد. Mealybug دارای بدن سفید و پاهای کوچکی هستند که از اطراف به بدن متصل شده است. اگر متوجه شدید که کدام نوع حشره بر روی گیاه شما هست می‌توانید با اسپری یک حشره‌کش غیرسمی طبق روش بیان شده از بین ببرید.

علائم آسیب Lace bug : پژمرده شدن میوه و تغییر رنگ آن به قهوه‌ای یا سیاه علائم آسیب دیدگی توسط Mealy bug : رشد ِکم گیاه، میوه‌ آسیب دیده و غالبا خاکستری رنگ آبیاری زیاد منجر به پژمردگی گیاه می‌شود

پژمردگی سریع یا آهسته، از بیماری‌های رایج گیاه فلفل سیاه می‌باشد و زمانی که درمان نشود باعث ازبین رفتن ریشه می‌شود. زمان آبیاری انگشت خود را داخل خاک فرو کنید اگر احساس کردید که خاک خیس است یا آب در گودال جمع شده آبیاری را انجام ندهید.

نشانه‌های آبیاری بیش از حد مثل برگ‌های زرد یا قهوه‌ای، برگ‌های پژمرده، ریشه‌های فاسد و وجود تاول یا زخم بر روی گیاه است.

peper

برداشت فلفل سیاه


برای برداشت فلفل سیاه باید 2-3 سال صبر کنید.

فلفل سیاه معمولا تا چند سال پس از کشت میوه نمی‌دهد. زمانی که گیاه کاملا رشد کرد در فصل بهار و تابستان گل می‌دهد و خوشه‌های فلفل تشکیل می‌شوند. اگر می خواهید زودتر برداشت را انجام دهید یک گیاه فلفل بالغ خریداری کنید.

زمانی که میوه‌های فلفل سیاه، قرمز شدند آن‌ها را بچینید.

زمانی که فلفل‌ها برای برداشت آماده هستند رنگشان از سبز به قرمز روشن تغییر می‌کند. میوه‌ها را یکی یکی از گیاه بچینید و مراقب باشید که نارس‌ها را جدا نکنید. یک ظرف همراه خود داشته باشید که هم‌زمان با چیدن میوه‌ها، آن‌ها را در آن ظرف قرار دهید. همه‌ی میوه‌ها هم‌زمان نمی‌رسند بلکه ممکن است در طول یک فصل چندیدن مرتبه برداشت انجام دهید.

فلفل را 7 تا 9 روز در آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

فلفل‌ها را بر روی یک سطح صاف مثلا یک تابه‌ پخش کنید به صورتی که نور مستقیم خورشید را دریافت کنند. فلفل‌ها را زمانی که پودر کردید در بیرون نگهداری کنید تا رنگ‌شان سیاه شود و ساختار خشک و محکمی به‌دست آورند.


فلفل‌ها را برای تبدیل به پودر فلفل سیاه آسیاب کنید.

برای تهیه‌ی ادویه تازه و خوشمزه، فلفل‌ها را توسط یک هاون خرد کنید. اگر شما طرفدار فلفل سیاه نیستید می‌توانید از فلفل‌ قرمز برای مزه‌دار کردن سوپ و سس، یا اینکه به عنوان یک ادویه برای گوشت استفاده کنید. فلفل‌های برداشت شده را به مدت 4 سال در یک مکان خشک و خنک می‌توانید نگهداری کنید.

تا زمانی که فلفل‌ها در یک ظرف بسته و غیرقابل نفوذ از هوا، قرار داده شوند به مدت 4 سال قابل نگهداری هستند. این فلفل‌ها همچنان قابل خوردن هستند اما ممکن است که طعم خود را از دست داده باشند.

برای امتحان اینکه فلفل‌ها هنوز قوی هستند یکی از خوشه‌ها را با دست بشکنید و بو کنید اگر عطر ضعیفی داشت یعنی به احتمال زیاد طعم خود را از دست داده است.

خواص فلفل سیاه


فلفل از نظر طبیعت بسیار گرم و خشک است، محرک و قرمز کننده پوست است. در استعمال داخلی به عنوان مقوی معده و محرک اشتها، مدر، گرم کننده و ضد سم و برای رفع انواعی از مسمومیت های غذایی بکار میرود فلفل برای رفع سرفه سرد و تنگی نفس و دردهای سینه نافع می باشد و اگر با عسل خورده شود برای پاک کردن ریه مفید است.فلفل برای گرم مزاجان مضر است.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی گل شیشه شور : نحوه تکثیر و کاشت گیاه شیشه شور

پرورش و نگهداری گل آزالیا ( گل زینتی آپارتمانی )

از پرورش گل ابری چه می دانید؟؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (16 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits