دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای کاشت درخت به و نگهداری از آن
35
زمان مطالعه: 7 دقیقه
درخت به را مانند اکثر درختان دیگر می توان از راه های گوناگونی نظیر قلمه، پاجوش، پیوند وخوابانیدن ازدیاد بخشید.


چگونه درخت به بکاریم؟


درخت به از خانواده سیب است و به شکل درختچه رشد می کند. میوه به از نوع گلسرخ هاست و اولین بار در جنوب اروپا و آسیای صغیر دیده شده است. به نسبت سیب و گلابی مقاومت کمتری در برابر سرما دارد و سرمای بیشتر از 100 تا 400 ساعت می تواند به جوانه های این میوه آسیب بزند. درخت به پس از چهار تا پنج سال میوه می دهند و این باروری تا حدود چهل یا پنجاه سال ادامه خواهد داشت. درخت به خودبارور است.


به میوه ای بسیار مفید و حاوی کربوهیدرات ها، فیبر، چربی، پروتئین، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B5، ویتامین B6، ویتامین B9 (اسید فولیک)، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی می باشد.


گیاه شناسی درخت به


درخت به درختی کوچک به ارتفاع حداکثر 5 متر است. گل های آن درشت، به رنگ سفید و یا صورتی و دارای پنج گلبرگ و پنج کاسبرگ می باشد. این گل ها خود بارورند. گل های "به" به صورت منفرد و انتهایی روی شاخه های برگدار ظاهر می گردند. میوه رسیده زردرنگ، گرد و یا به شکل گلابی است و در سطح آن پوشیده از کرک بوده و طعمی مطبوع، شیرین و یا کمی ترش دارد.


درخت به از 5-4 سالگی میوه تولید می کند و عمر آن به 50 سال می رسد. برگ های آن پوشیده از کرک و صاف، تخم مرغی یا تقریباً گرد یا بیضی نوکدار با قاعده گرد است.

درخت به


انواع درخت به


به ممکن است سبز کم رنگ مثل سیب Granny Smith یا مانند یک سیب طلائی زرد باشد. معمولاً به اول فصل سبزتر و به آخر فصل طلائی تر می باشد اما هر دوی آنها آماده طبخ هستند. دو گونه از مهمترین گونه های به شامل:


1) به معطر: که شکلی بیضی با انتهای مخروطی دارد. پوست آن نرم، زرد و دارای گوشت سفید است.
2) آناناسی: تاحدی شبیه گلابی برآمده است. پوست آن بعد از رسیدن به رنگ زرد تبدیل می شود. گوشت میوه، زرد با طعم خفیفی از آناناس است.

شرایط اکولوژیک مناسب درخت به


دما

از نظر دمایی می توان به را درختی سازگار با هوای گرمسیری (نیمه سرد سیری) دانست که همان طور که گفته شد برای 100 تا 400 ساعت به سرمای زیر 7 درجه سانتی گراد نیاز دارد. تابستان های گرم و خشک متناسب با درخت به است.

خاک

درخت به در همه نوع خاکی رشد می کند، اما خاک سبک و دارای رطوبت و حاصلخیزی کافی را ترجیح می دهد. در نور کامل آفتاب بهترین رشد را دارد، اگرچه در شرایط کمی سایه خوب رشد می کند ولی میوه کافی تولید نمی کند. این درخت برای رشد و میوه دهی به فصل رویش طولانی، آب کافی و برنامه سمپاشی علیه آفات و بیماری ها نیاز دارد.

در خاک های قلیایی به کمبود آهن حساس است و به همین دلیل خاک های اسیدی را بیشتر می پسندد. وزش باد های تند می تواند به درخت آسیب برساند و از ادامه میوه دهی درخت جلو گیری نماید. احداث بادشکن در مناطق دارای وزش بادهای تند لازم می باشد.

نور

درخت به برای میوه دهی و رشد مناسب به نور کامل آفتاب احتیاج دارد و اگر زیر سایه باشد و مورد اصابت باد های شدید قرار بگیرد محصول آن کاهش میابد.

نیاز سرمایی "بِه" از سایر میوه های دانه دار کمتر است و بین 100 تا 450 ساعت دمای زیر 7 درجه سانتیگراد می باشد. ظــهور شکوفه های به بسیار دیرتر از سایر میوه ها است. به همین دلیل خطر سرمازدگی بهاره در این میوه بسیار کم است.

آبیاری

ریشه درخت به عمیق نیست و به همین علت است که نمیتواند خشکی طولانی مدت را تحمل کند. این درخت به دو بار آبیاری در هفته در طول مدت رشد نیاز دارد. اگر به یک مدت طولانی بدون آب در خشکی بماند، میوه هایش ریز و کوچک می شوند.

کوددهی

ازت به مقدار زیاد می تواند سبب تولید پاجوش های زیاد شود که این پاجوش ها می توانند درخت به را ضعیف نمایند. عدم وجود عناصر غذایی به مقدار کافی سبب کاهش میوه دهی این درخت خواهد شد. استفاده از کود ازته و یا کود گاوی کمپوست شده در طی فصل بهار موجب تولید شاخه های بارده زیاد خواهد شد. همچنین آبیاری کم در زمان نیاز گیاه سبب رشد ناقص میوه ها و تولید میوه هایی با شکل ظاهری نامناسب می گردد.

میوه به

روش هرس درخت به


درختان جوان به نیاز به هرس تا سه یا پنج سال ندارند. البته بهتر است که پاجوش ها را حذف کنید (در تمام طول زندگی درخت) در کل هرس به؛ در واقع حذف ساقه ها و شاخه های شکسته و آسیب دیده و یا مزاحم است.

روش ازدیاد و تکثیر درخت به


درخت به را مانند اکثر درختان دیگر می توان از راه های گوناگونی نظیر قلمه، پاجوش، پیوند وخوابانیدن ازدیاد بخشید. پیوند هایی که برای درخت به مناسب تر است به ترتیب شکمی و اسکنه ای است. قلمه های خشبی و نیمه خشبی نیز برای قرمه زدن درخت به مناسب است. لازم به ذکر است که باید قلمه های خشبی را در اواخر پاییز تا اوایل زمستان به اندازه 25 سانتی متر و قلمه های نیمه خشبی را باید اواسط تابستان تا اوایل پاییز به اندازه 15-12 سانتی متر تهیه کرد. بهتر است درختان به را با فاصله پنج تا شش متر از یکدیگر بکارید.

برداشت درخت به


برای برداشت به باید این نکته را در نظر داشته باشید که به روی درخت کاملا نمی رسد بلکه باید آن را چید و در مکانی سرد حفظ و نگهداری کرد تا کاملا برسد. بهی که کاملا رسیده باشد زرد رنگ است و عطر دلپذیری دارد. شروع برداشت به باید زمانی باشد که تغییر رنگ میوه از سبز به زرد شروع شده باشد (معمولا پاییز) میوه در حال رسیدن است. به این علت که به براحتی کبود می شود چیدن به باید با دقت زیادی انجام شود، معمولا این کار را با قیچی باغبانی انجام می دهند.

به

بیماری ها و آفات درخت به


سرخرطومی:

در میانه تابستان سراغ درخت می اید و لارو هایش به درخت آسیب می رسانند.

لارو های حشرات دیگر:

این لارو ها نیز می توانند برای میوه ها و برگ های درخت مشکل بیافرینند چرا که برگ ها و میوه ها منابع تغذیه آنهاست.

شته :

شته اغلب بر روی سرشاخه ها که جوان ترند فعالیت میکند و سطح برگ ها و بعضا میوه ها را چسبناک می کند.

آتشک :

ین آفت علاوه بر به به درختان سیب و گلابی نیز حمله می کند و به علت فعالیت نوعی باکتری به نام Erwinia amylovora است و معمولا روی سر شاخه ها رویت می شود.

زنگ :

این بیماری قارچی اکثرا روی میوه ها و برگ ها با لکه نارنجی شناخته می شود.

آرمیلایا:

این بیماری باعث پوسیدگی ریشه و طوقه می شود و ریشه درخت به را آزار می دهد تا زمانی که کاملا آن را از بین ببرد.

لکه برگی قارچی :

این بیماری در مناطقی که رطوبت بالای در فصل رشد دارند شایع است، این یماری لکه های تیره رنگی با مرکز سفید رنگ روی برگ ایجاد میکند بعد کم کم این لکه ها با پیوستن به یک دیگر مناطق زیادی را شکل می دهند.

راه های مبارزه با آفات درخت به


عمده ترین راه های مبارزه با این آفات و بیماری ها استفاده از آفت کش ها و مواد و سموم شیمیایی است.

separator line

بیشتر بخوانید:

روش های کاشت و تکثیر انواع درخت توت

آشنایی با روش کاشت بادام درختی و نگهداری از آن

آموزش روش کاشت و پرورش درخت لیموترش در گلدان

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (35 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits