دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با روش های کاشت و تکثیر درخت عناب
33
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عناب درختی کوچک و برگ ریز بوده و در زمستان خزان می کند و تا 12 متر رشد کرده و سرعت رشد زیادی دارد.


آشنایی با درخت عناب


عناب بومی مناطق گرمسیر بوده و از چین منشاء گرفته و برای هزاران سال در آنجا کشت و کار می گردید. امروزه این درخت می تواند در کل کره زمین یافت شود. عناب تازه در کره، چین، ویتنام و فروشگاه های هند بیشتر یافت می شود.

خصوصیات ظاهری درخت عناب

درخت عناب درختی کوچک و برگ ریز بوده و در زمستان خزان می کند. این درخت 5 تا ارتفاع 12 متر رشد کرده و سرعت رشد زیادی دارد. گلها در بهار ظاهر شده و بذر آنها در پاییز می رسد. گل ها دو جنسی هستند یعنی هم دارای گل جنس نر و هم دارای جنس ماده می باشند. غالبا بوسیله حشرات گرده افشانی می شوند.

اصولا شاخه های درخت عناب خاردار می باشد. برگ ها براق و سبز رنگ هستند و 2 تا 7 سانتی متر طول و 1 تا 3 سانتی متر عرض دارند. برگ‌های بیضی شکل کشیده، بدون کرک و حاشیه‌هایش دندانه‌دار می‌باشد گل ها کوچک بوده و حدودا 5 میلی متر قطر داشته و پنج گلبرگ جزئی و سفید مایل به سبز هستند.

میوه های عناب در هنگامی که هنوز نرسیدند، کمی مزه ی سیب می دهد و هنگام رسیدن رنگ آنها قهوه ای با برق سیاه می شوند. تقریبا شبیه یک خرمای کوچک دیده می شوند. در داخل آن یک هسته ی محکم شبیه هسته ی زیتون وجود دارد.

درخت عناب

شرایط اکولوژیک رشد درخت عناب


آبیاری:

اگرچه درخت بالغ به خشکی مقاوم است ولی برای رسیدن به رشد ایده آل و محصول مناسب، حتما باید آبیاری منظم صورت گیرد. توجه داشته باشد که درخت جوان به هیچ عنوان نباید در معرض خشکی قرار گیرد زیرا سبب ضعیف شدن گیاه میشود بنابراین باید در این زمان آبیاری کافی و منظم انجام شود تا ریشه به خوبی در خاک توسعه یافته و درخت استقرار یابد. از طرفی آبیاری نباید به حدی باشد که غرقابی و ماندگاری آب رخ دهد زیرا درخت به این شرایط حساس است و ریشه دچار خفگی میگردد.

خاک:

مهمترین ویژگی خاک، داشتن زهکش مناسب است زیرا ماندن آب به مدت طولانی در اطراف ریشه، سبب خفگی ریشه شده، کم کم برگها زرد شده و میریزند و گیاه از بین میرود. بنابراین خاک نباید سنگین باشد و اگر چنین است حتما با افزودن شن یا خاک برگ به آن، اقدام به سبک نمودن بافت خاک نمایید.

نور:

این درخت به نور کامل نیاز دارد و اگرچه در محل نیمه آفتاب هم میتواند به رشد خود ادامه داده و میوه بدهد اما کاشت این درخت در سایه یک اشتباه بزرگ است زیرا رشد رویشی بیشتر شده و شاخه ها بلند و باریک میگردند و درخت سسی و شکننده خواهد شد. علاوه بر اینها، ورود دیر هنگام به فاز زایشی و باردهی کم را نیز باید اضافه نمود.

دما:

حداکثر سرمایی که میتواند تحمل کند، ۱۵-درجه سانتیگراد است. در کل این درخت به تابستانهای گرم و طولانی برای باردهی عالی و فراوان نیاز دارد.

برخی ها معتقد هستند که این درخت را نباید در شما کاشت و ممکن است جواب ندهد اما اینطور نیست این میوه در شمال نیز به خوبی رشد کرده و میوه میدهد چون درخت این میوه در محوطه منصوری گل موجود است و هر سال از میوه های آن استفاده می کنیم.

عناب

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی درخت عناب

عناب حاوی ساپونین ها، جوجوبوزاید و اسیدهای تری ترپنوئیک است. عصاره ی آن جهت خواب آرامتر موثر بوده و علت آن به ترکیبات فعال و دارویی آن برمی گردد. مزه آن شیرین، خوراکی بوده و دارای خاصیت دارویی می‌باشد. کاربردهای آن در صنایع به صورت خشک شده و یا به صورت آب نبات‌های طعم دار، شربت شیرین میوه عناب، تهیه سرکه، کیک، عناب کنسرو شده، چای با طعم عناب می باشد.

عناب دارای لعاب و ملین و برای سرماخوردگی نیز بسیار مفید است. از مغز این میوه برای بهبود زخم و بریدگی استفاده می شود. عناب ضد بدخلقی و آرامش بخش است. سبب کاهش استرس می شود. معده و سیستم گوارشی را تقویت و دندان ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می سازد.

سموم بدن را دفع و خون را تصفیه می سازد. به همین خاطر در طب سنتی مصرف آن به کرات توصیه شده است. سبب روشنی پوست شده و از مشکلات قلبی جلوگیری می کند. خواص ضد سرطان داشته و خاصیت آنتی اکسیدان دارد. یعنی با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.

نحوه تکثیر درخت عناب


1- جابجایی پاجوشها: بهترین راه زیاد کردن درخت عناب این روش می باشد. پاجوشها که از کنار درخت می روید، درخت عناب در جستجوی آب ریشه های زیادی می دواند و از ریشه های سطحی، جوانه هایی می روید و از زمین بیرون می آید. در سال دوم در پایان فصل پاییز که درخت نمو نسبی کرده است، با بریدن ریشه درخت مادر، نهال را با ریشه از زمین بیرون می آورند و جای دیگر می کارند.


2- قلمه زدن: از درخت عناب می توان درنیمه دوم اسفند ماه قلمه گرفت. قلمه ها باید از شاخه های جوان یکساله باشد. قلمه های سی سانتی متری را که بطور اریب بریده شده در کناره پشته ها در زمین فرو می برند. بطوریکه فقط پنج سانتی تر سرقلمه از لبه پشته بیرون باشد. فاصله هر قلمه از یکدیگر حدود پنج سانتی تر خواهد بود. پس از کشت قلمه ها، جویه ها را پر از آب می کنند و زمین قلمه کاری شده باید همیشه مرطوب باشد و مرتب و جین شود.

3- خوابانیدن: شاخه های دوساله ای را که از بخش پایینی تنه درخت مادر روییده است می توان خوابانید این کار در فصل پاییز و اواخر زمستان انجام می شود.


4- کشت بذر عناب: روش کشت به این صورت است که در نیمه اول اسفند هسته ها را در ظرفی پر از آب می ریزند و در جای گرمی می گذارند. پس از چند روز که خیس خورد آنها را در زمینی که پیشتر آماده شده است می کارند. بذرها در نیمه دوم فروردین می رویند. نهال های دوساله را پس از برگریزان از خزانه به زمین اصلی منتقل می کنند. درخت عناب را معمولاً‌ پیوند نمی زنند زیرا نوع مرغوبتری ندارد. ولی درصورت پیوند زدن، نهالها زودتر به بار می نشیند.

separator line

بیشتر بخوانید:

روش کاشت درخت تسبیح و خواص درمانی آن

با روش کاشت درخت انگور و نگهداری از آن آشنا شوید

روش های کاشت و تکثیر انواع درخت توت

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (33 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits