دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 راهنمای کاشت و پرورش درخت پاپایا 
13
زمان مطالعه: 9 دقیقه
پاپایا برای رشد به آب و هوای گرم، مقدار زیادی نور خورشید، مقدار زیادی آب، و به خاک حاصلخیز با زهکشی خوب نیاز دارد.


کاشت پاپایا یا خربزه درختی


پاپایا گیاهی است علفی، همیشه سبز، دو لپه که به صورت یک تنه با چوبی نرم به ارتفاع یک تا ۱۰ متر رشد می‌کند. این گیاه چند ساله، ممکن است تا ۲۰ سال عمر کند، اما عمر مفید و اقتصادی آن بیشتر از سه سال نیست.


پاپایا میوه ای که به تازگی وارد ایران شده و به دلیل قیمت بالای آن فقط در جاهای خاصی به فروش می رسد و بیشتر مردم از وجود این محصول اطلاعی ندارند. از آن جا که کشت و تولید این میوه ساده است و نیاز به تخصص خاصی نیز ندارد، چند سالی است که در شهرهای جنوبی و شرقی کشور در حال تولید و بهره برداری است.


پاپایا بومی مناطق استوایی آمریکای جنوبی است، اما امروزه پاپایا در همه جا هم مناطق استوایی و هم نواحی زیر استوایی رشد می کند. این گیاه اغلب به صورت وحشی رشد می کند و در هر باغی در مناطق استوایی حداقل چند درخت پاپایا وجود دارد. پاپایا برای رشد به آب و هوای گرم، مقدار زیادی نور خورشید، مقدار زیادی آب، و به خاک حاصلخیز با زهکشی خوب نیاز دارد. خاک های لومی شنی برای کاشت پاپایا مناسب هستند. PH مناسب برای رشد پاپایا 6/5 تا 7 می باشد. اگر شما بتوانید این شرایط را فراهم کنید می توانید در هر زمان از سال دانه پاپایا را در زمین بکارید، شش تا ده ماه بعد باردهی آغاز خواهد شد.

گیاه شناسی درخت پاپایا

پاپایا گیاهی است علفی، همیشه سبز، دو لپه که به صورت یک تنه با چوبی نرم به ارتفاع یک تا ۱۰ متر رشد می‌کند. این گیاه چند ساله، ممکن است تا ۲۰ سال عمر کند، اما عمر مفید و اقتصادی آن بیشتر از سه سال نیست. پاپایا در بسیاری از کشور‌های جهان افریقای، امریکایی و بعضی کشور‌های آسیایی مثل هند، مالزی، سیلان، ایران و … تولید می‌شود. این میوه گرمسیری بسیار مقوی است درون آن تو خالی و دانه‌های گرد سیاه دارد. ازنظر شکل، رنگ تقریباً شبیه کدوی حلوایی است.

پاپایا

نیازهای اکولوژیک درخت پاپایا

نیاز محیطی

پاپایا برای رشد به آب و هوای گرم، مقدار زیادی نور خورشید، مقدار زیادی آب، و به خاک حاصلخیز با زهکشی خوب نیاز دارد.

خاک مورد نیاز

خاک‌های لومی شنی برای کاشت پاپایا مناسب هستند. PH مناسب برای رشد پاپایا ۶/۵ تا ۷ می‌باشد. درخت پاپایا به یک خاک بسیار خوب و غنی از مواد آلی و مواد مغذی نیاز دارد. اگر خاک مزرعه شما خوب نیست می‌توانید یک چاله نیم متری حفر کنید و آن را با مخلوط خاک و کمپوست خوب، پر کنید. در واقع حداقل دو یا سه چنین بستر کشتی در نقاط مختلف درست کنید.

آبیاری

پاپایا به آبیاری زیادی نیاز دارند. اما متاسفانه پاپایا بسیار مستعد ابتلا به پوسیدگی ریشه است، به خصوص در آب و هوای سرد. آب دهی بیش از حد شایع‌ترین مشکل در پرورش پاپایا می‌باشد. پوسیدگی ریشه به درجه حرارت هوا و سلامت و قدرت کلی گیاه بستگی دارد. شما باید مواظب باشید در آب و هوای سرد بیش از حد آبیاری انجام ندهید. آبیاری ۷ تا ۱۰ روز یک بار کافی است.

کوددهی

پاپایا به مواد غذایی زیادی نیاز دارد. این گیاه به نیتروژن علاقه زیادی دارد. به طور منظم به گیاه پاپایا مواد مغذی بدهید. برای تغذیه گیاه می‌توانید از یک کود کامل مثل کود مرغ استفاده کنید. کود‌های قوی یا تازه نسبتا خوب هستند. شما همچنین باید از کمپوست نیز برای تغذیه گیاه استفاده کنید.

روش تکثیر درخت پاپایا

تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر می‌باشد. بذر‌ها را در فواصل یک تا سه متر از هم بکارید. در هر نقطه دو بذر قرار دهید و آن‌ها را با لایه نازکی کمپوست بپوشانید و سپس به آن مالچ اضافه کنید. بذر‌ها معمولا ۲ یا ۳ هفته بعد جوانه می‌زند. بعد از این که جوانه‌ها کمی بزرگ‌تر شدند متوجه خواهید شد کدام یک قوی‌تر است و جوانه‌ی ضعیف‌تر را حذف کنید. آن‌ها را زمانی که کوچک هستند از زمین خارج کنید و یا اگر بزرگ شده اند آن‌ها را از زمین قطع کنید و بهترین گیاه را نگه دارید. در این مرحله شما باید نیمی از گیاهان کاشته شده را حفظ کنید. گیاه پاپایا می‌تواند دارای خصوصیات جنس نر یا جنس ماده باشد، درخت‌هایی که میوه نمی‌دهند دارای خصوصیات جنس نر هستند.

درخت پاپایا

مشکلات شایع در پرورش پاپایا

پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری بیش از حد شایع ترین مشکل گیاه پاپایا می باشد. اگر هوا سرد باشد باید پاپایا خشک نگه داشته شود.

اگر شما در منطقه ای گرمسیر زندگی می کنید که باران های سیل آسا در آنجا می بارد، در هر فصل مرطوب بسیاری از گیاهان پاپایای بالغ از بین می روند و آن هایی که جوان تر هستند زنده می مانند.

بادهای قوی یکی دیگر از دلایل آسیب رسان به گیاه پاپایا می باشند. گیاهان پاپایا یک سیستم ریشه ای کم عمق دارند و هرچه سن آن ها بیشتر می شود وزن تنه سنگین تر شده و به راحتی با ضربه از زمین جدا می شوند. در چنین حالتی باید دوباره کاشت مجدد انجام داد. بهتر است کاشت پاپایا از ابتدا در مکانی که از باد در امان است انجام شود.

مشکل دیگر پرندگان وحشی هستند... همه میوه پاپایا را دوست دارند...! تنها راه حل این است که زمانی که رنگ میوه شروع به تغییر کرد آن را بچینید. آن ها بعد از چیده شدن رسیده تر می شوند.

زمانی که درخت پاپایا خیلی بلند شود دسترسی به میوه سخت می شود و باید برای چیدن آن ها از نردبان بالا رفت. همچنین هرچه درخت بلندتر شود کیفیت طعم میوه نیز کاهش پیدا می کند. در صورتی که درخت خیلی بلند شود بهتر است که آن را قطع کرد. بعد از قطع کردن تنه ممکن است دوباره رشد کند.

بهترین زمان برای قطع کردن تنه پاپایا در آب و هوای خشک است. تنه توخالی است و اگر با آب پر شود فاسد می شود. شما می توانید روی تنه را با یک پلاستیک بپوشانید و یا یک گلدان را به صورت وارونه روی آن قرار دهید. آب و هوای گرم و مرطوب می تواند پوسیدگی را تشویق کند.

درختان جوان و قوی پاپایا کمتر تحت تاثیر حشرات و بیماری ها قرار می گیرند. همیشه درخت های جوان را نگه دارید. درخت های مسن تر مستعد ابتلا به بیماری هستند. حشرات ویروس ها و بیماری ها را از درخت می مکند و آن ها را منتقل می کنند و این موضوع باعث ایجاد یک مشکل بزرگ می شود.

شما می توانید دانه های میوه های سالم تر و خوشمزه تر را ذخیره کنید و در یک زمان مناسب آن ها را بکارید. در این صورت نژاد بهتر را پرورش خواهید داد.

پرورش پاپایا

پرورش پاپایا در آب و هوای سرد


اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که تابستان های کوتاهی دارد فقط می توانید پاپایا را به عنوان یک گیاه زینتی نگه دارید. در این صورت شما می توانید بذر پاپایا را در یک گلدان بکارید و در مقابل یک پنجره آفتابی قرار دهید و از دیدن یک صحنه گرمسیری لذت ببرید. با این حال در مناطق سرد، پاپایا به اندازه ای زنده نمی ماند که بتواند میوه تولید کند. پاپایا را باید در یک گلدان بزرگ کاشت و در زمستان آن را در یک جای گرم قرار داد.

خواص پایایا


مهم‌ترین خاصیت این گیاه وجود ماده‌ای به نام «پاپائین» در شیره تنه درخت و همچنین میوه کال آن است. پاپائین ماده‌ای شبیه «پپسین» است؛ پپسین آنزیمی است که از معده انسان برای هضم پروتئین‌ها ترشح می‌شود. شیره پاپایا همچنین، ضددرد، ضدعفونی کننده، پائین آورنده فشار خون و آرام‌بخش است.


از پاپایا برای جلوگیری و بند آوردن خون رحم استفاده می شود و ریشه و تخم آن ضد کرم است. آنتی اکسیدان‌های موجود در خربزه‌ی درختی مانع از اکسیداسیون کلسترول می‌شود. وقتی کلسترول اکسید می‌شود پلاک‌هایی در دیواره رگ‌های خونی تشکیل می‌شود که حمله یا سکته قلبی را سبب می‌شود. هم چنین، فیبر به عنوان عامل کاهش دهنده کلسترول شناخته شده است.

فیبر موجود در خربزه درختی؛ ماده‌ای موسوم به هموسیستئین را به نوعی اسید آمینه‌ی بی ضرر برای بدن تبدیل می‌کند که بدن قادر به فرآوری آن است. اما بدون شکستن، هموسیستئین نهایتاً می‌تواند به دیواره رگ‌های خونی آسیب بزند و باعث حمله یا سکته قلبی می‌شود. پاپایین و کیمو پاپایین، آنزیم‌های هضم کننده‌ی پروتئین یافت شده در خربزه درختی در کم کردن التهاب و بهبود سوختگی‌ها موثر هستند.

پاپایین پروتئین غیرفعال در پوست را تجزیه می‌کند و بافت‌های مرده را از سوختگی بر می‌دارد. پسوریازیس را درمان می‌کند، زگیل را از بین می‌برد، عفونت‌های قارچی روی پوست را از بین می‌برد و التهاب ناشی از سرماخوردگی را کم می‌کند. به علاوه ویتامین‌های C. و E. و بتاکاروتن در درمان التهابات مفید هستند و بنابراین برای درمان آسم، استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید و بسیاری از بیماری‌های التهابی دیگر به کار می‌روند.

divider

بیشتر بخوانید:

روش های کاشت درخت پالونیا و کاربردهای آن

با روش کاشت درخت انگور و نگهداری از آن آشنا شوید

آشنایی با روش کاشت و تکثیر درخت پسته

divider



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (13 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits