دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های کاشت و تکثیر انواع درخت توت
18
زمان مطالعه: 9 دقیقه
توت یکی از گیاهان دو لپه ای است که در اغلب نقاط کشور قابلیت کاشت و تکثیر دارد و ارزش غذایی بالایی دارد


راهنمای کاشت درخت توت


توت یکی از درخت هایی است که می تواند بیش از ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال عمر می کند. این درخت در اکثر کشورهای جهان یافت می شود. درختان نهال و جوان توت دارای پوست نارنجی در فصل زمستان می باشند. کاشت درخت توت را در نواحی مختلف جهان می توان انجام داد. چون این درخت در آب و هواهای مختلف رشد می کند. رشد قدی آن می تواند به ۲۵ متر برسد.

بعضی از درختان توت گل می دهند اما این گل ها به ثمر نمی نشینند. چنین درختانی عملاً زینتی هستند و بیشتر از سایه آن ها استفاده می گردد. نمونه این توت های زینتی را می توان در کاخ سعدآباد ملاحظه کرد.

گیاه شناسی درخت توت

توت یکی از گیاهان دو لپه است. توت در گیاه شناسی معمول ترین گونه میوه گوشتدار یک تکه محسوب می شود که در آن تمام دیواره تخمدان درون یک پیرابر خوراکی به عمل می آید. تخمدان همیشه در قسمت زیرین گلها که دارای یک یا چند برچه درون یک پوشش نازک می باشند قرار دارند و دارای قسمت های داخلی گوشتداری هستند. دانه ها درون گوشت مشترک یک تخمدان یک یا چند برچه ای محصور شده اند.

درخت توت سفید می تواند تا ارتفاع 15 تا 18 متر و قطر 1 تا 5/1 متر رشد کند. پوست درخت در مرحله جوانی خاکستری روشن و سپس خاکستری قهوه ای می گردد. سطح پوست دارای شیارهای نسبتاً عمیق است و در درختان بزرگ، صفحات پوست مرده خیلی برجسته مشخص هستند. درخت دارای شاخه های متعدد با انشعابات زیاد است. دستجات آوندی داخل پوست آزاد بوده و در صورت جدا کردن آنها می توان در بافتن طناب و گونی از آن استفاده کرد.

در مناطق گرمسیری همیشه سبز است و در مناطق سرد دارای ارقام خزان کننده است. میوه توت سفید، کوچک، سرخ یا سیاه با طعم ملس و شیرین با ارزش غذایی زیاد است.

گلدهی در فروردین و اردیبهشت و میوه دهی در مناطق معتدل ایران، خرداد و تیر و در مناطق گرمسیر در اردیبهشت ماه صورت می گیرد. رشد درختان توت کند بوده و عمر آنها 120 تا 150 سال می باشد.

توت قرمز

نیازهای اکولوژیک درخت توت


آب و هوا : از آنجائیکه درختان توت واریته های مختلفی دارند در آب و هوای متفاوت از نسبتاً گرم تا معتدل و حتی نزدیک به سرد کاشته می شوند .

آبیاری : همه گونه های توت از نظر مصرف آب پرنیازند در نقاطی که کاشته می شوند باید سالیانه حداقل ۶۰۰ میلی متر باران، آن هم به صورت یکنواخت در طول سال وجود داشته باشد تا به آبیاری مصنوعی نیاز نباشد. نهالها در ابتدای کشت و زمان جوانی به آب بیشتری نیاز دارند و باید هر هفته یک الی ۲ بار آبیاری شوند ولی بتدریج با بالا رفتن سن درختان نیاز آبی آنها کمتر می شود.

خاک: خاکهای شنی لومی برای رشد درختان توت بسیار مناسبند مخلوط بودن خاک با مواد پوسیده گیاهی مثل برگ یعنی هوموس به خاک امکان تنفس و به باکتری های موجود در آن امکان فعل و انفعالات زیادتر و بهتری را می دهد. زمینهایی که قابل نفوذ آب نبوده و رطوبت را مدت زیادی در خود نگهدارند و با تلاقی شوند مطلقاً استعداد کاشت درختان توت را ندارند همچنین در خاکهایی که در اثر تابش خورشید سله بسته و شکاف بردارند نباید توت کاشت.

روش کاشت و تکثیر درخت توت


برای تکثیر درخت توت بهترین زمان، هنگام رسیدن واریته های مختلف توت(خرداد تا مرداد) می باشد. برای بذر گیری، میوه های رسیده را از پایین درخت یا روی درخت جمع کرده و در ادامه گوشت توت را از بذر بر روی غربال و با فشار آب جدا سازید. حالا باید بذرها را در اتاق به وسیله گرمای طبیعی یا سایه خشک سازید. برای بهتر تخمیر شدن، میوه های رسیده توت را ۴ الی ۵ روز داخل ظرفی در گرمای اتاق قرار می دهند.

بهتر است بذر توت در همان سال اول کاشته شود. چون قوه نامیه آن به مدت ۳ ماه حفظ و نگه داری می شود. کاشت درخت توت به شکل بذر به راحتی امکان پذیر می باشد.

توت سفید

تکثیر درخت توت از راه پیوند


در عمل پیوند، جوانه یا بخشی از گیاه با میوه های عالی توت منتقل می شود. در واقع در چنین سبکی امکان فراهم آمدن و تولید گیاهان سالم بالاتر خواهد رفت.

قلمه زدن درخت توت


از روش های کاشت درخت توت، قلمه زدن است که به دو صورت قلمه زدن چوبی و سبز انجام می گیرد. درخت توت در بهار یا پاییز کاشته می شود. در نقاط سردسیر آن را در فصل بهار می کارند تا نهال توت از سرمای زمستان در امان باشد. زمان کاشت درخت توت در بهار قبل از رویش جوانه هاست. توجه داشته باشید که در مناطق گرمسیر می توان نهال توت را در فصل پاییز کاشت. چون خطر یخ زدگی برای نهال وجود ندارد.

روش هرس کردن درخت توت


در هرس باید تمام شاخه های بیمار و خشک را برید و سوزاند. ضمن اینکه شاخه های داخل تاج نیز که نرک نامیده می شوند، باید هرس شوند. چون بی فایده بوده و مواد غذایی گیاه بدون دلیل مصرف می گردد. شاخه هایی که باعث شلوغی تاج درخت شده اند، باید هرس شوند. بهترین زمان برای هرس درخت توت زمان خواب زمستانی درخت است(زمانی که برگ های توت ریخته است). البته در سایر زمان ها نیز می توان درخت توت را هرس کرد.

شاتوت

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی درخت توت


درخت توت را به دو منظور پرورش می دهند:

الف- استفاده از برگ های درخت برای تغذیه کرم ابریشم: برگ های این درختان در بهار برای تربیت کرم ابریشم و در پاییز به عنوان علوفه دام به مصرف می رسند. امروزه از بعضی واریته های توت در پاییز هم برای تربیت کرم ابریشم استفاده می کنند. درختان توت میوه دهنده را می توان با چند سال هرس قوی بدون میوه کرد.

ب- استفاده از میوه درخت توت: میوه های توت را به صورت خام و تازه و یا به صورت خشک شده مصرف می کنند. توت خشک را به عنوان آجیل شیرین و یا به جای قند همراه با چای می خورند.

همچنین از چوب درخت توت در مصارف مختلف نجّاری به ویژه تهیه تار استفاده می شود. در ایران مهمترین مراکز کشت توت درختی، خراسان، یزد و اطراف تهران (برای مصرف میوه تازه یا خشک کرده) و سواحل دریای مازندران (برای تغذیه کرم ابریشم) می باشد.

توت ها منبع خوبی از فیتونوترینتی توانا به نام رزوراترول (resveratrol) هستند که در انگور نیز یافت می شوند. محققان معتقد هستند که با کمک این ماده ی غذایی گیاهی می توانند هم از بروز سرطان ها پیشگیری کنند و هم اینکه با سرطان ها مبارزه کنند. توت ها به دلیل وجود رزوراترول می توانند موجب افزایش طول عمر افراد شوند. در مطالعات متعددی نشان داده شده است که رزوراترول موجود در توت ها موجب افزایش طول عمر موش ها شده است.

در طب چینی، توت ها به عنوان یک عامل تصفیه ی خون در نظر گرفته می شوند، به این معنا که خون را تمیز کرده، تولید آن را افزایش داده و به طور کلی موجب تقویت کل سیستم خونی می شود.


در طب چینی این عقیده وجود دارد که توت سفید موجب تقویت عملکرد کلیه ها می شود.یکی دیگر از باورهای موجود در طب چینی این است که توت سفید به طور مؤثری می تواند کبد را پاک و تمیز کند. در چین، با برگ درخت توت سفید چای تهیه کرده و معتقدند که این چای به افراد کمک می کند تا بهتر ببینند و بهتر بشنوند. در ترکیه، درمانی برای رفع یبوست وجود دارد که آن خوردن توت سفید به همراه یک لیوان آب آن هم با معده ی خالی است.


به دلیل وجود آهن زیاد در توت ها، این میوه های خوش مزه برای درمان کم خونی فقر آهن نیز کاربرد دارند. در ترکیه، شیره ی توت به عنوان یک درمان برای سرماخوردگی و آنفلوانزا به کار می رود. اثربخشی این روش به دلیل وجود ویتامین C بالای این ماده ی غذایی می باشد. در بسیاری از کشورها از توت ها برای درمان و علاج سفید و یا خاکستری شدن زودرس موها استفاده می شود.

درخت توت

آفات و بیماریهای درخت توت


تعدادی از آفات مهم درختان توت عبارتند از :ساس های سپردار، شب پره دم طلایی، پروانه پر طاووسی گلابی، انواع کنه، گال ماز و پشه توت و شاخه توت ، زنجره ها، شته ها، شپشک ها و...

در کنترل این آفات، آنچه که مهم است این است که تا حد امکان از سموم آلوده کننده محیط و سمومی که برای موجودات مفید منطقه زیان بخش هستند، استفاده نشود. بهتر است تا حد امکان از روش های زراعی و بیولوژیک استفاده شود.کنترل بیولوژیک آفات بهترین روش مبارزه با حشرات زیان آور مزارع توت است که خوشبختانه در ایران مدت ها است مورد توجه قرار گرفته و عملاً می شود.

از مهمترین پارازیت های آفات که باید در مزارع رها شوند می توان به کفشدوزک ها، توربالان و ساس ها، کنه های پردارتور و انواع زنبورها اشاره کرد. مثلاً کنترل کرم ابریشم وحشی که از آفات مهم توت است به وسیله زنبورهایی مثل تلفوموس گراسیلز یا بعضی دیگر آن که دشمن تخم پروانه کرم ابریشم وشی هستند انجام می گیرد.

عوامل مختلف قارچی، ویروسی و باکتریایی موجب ایجاد بیماری در درختان توت می شوند که از این میان به چند بیماری مهم درختان توت اشاره می گردد.

بیماری سفیدک سطحی: در این بیماری با کاهش سطح سبز برگ، برگ ها قدرت غذاسازی کمتری داشته و درخت ضعیف می شود با ضعف درخت میزان عملکرد پایین می آید. می توان به وسیله سمپاشی با سموم گوگردی یا کاراتان با این قارچ مبارزه کرد. از دیگر بیماری هایی که به وسیله قارچ ایجاد می گردند می توان بیماری های زنگ توت، پوسیدگی بنفش ریشه و پوسیدگی ریشه را نام برد که همه به وسیله سموم قارچ کش کنترل می گردند.

بیماری موزائیک توت : این بیماری عامل ویروسی دارد. در بیماری موزائیک، در اثر از بین رفتن کلروفیل (سبزینه) برگ ها نازک و در مقابل نور شفاف می شوند. در صورتی که بیماری شدید شود، فقط رگبرگ ها باقی می مانند و در سطح برگ لکه های کوچک زرد رنگی به وجود می آید و در نهایت رشد گیاه متوقف می شود. روش خاصی برای مبارزه با این بیماری داده نشده، راه پیشگیری از ابتلای درخت به این بیماری این است که در خزانه، نهال های مبتلا به بیماری حذف شوند و فوراً سوزانده شوند تا بیماری در تمام باغ پخش نشود.

divider

بیشتر بخوانید:

با روش کاشت درخت انگور و نگهداری از آن آشنا شوید

با روش کاشت و تکثیر درخت انجیر آشنا شوید

آشنایی با روش کاشت و تکثیر درخت پسته

divider



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (18 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits