دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش کاشت و تکثیر درخت یا بوته آناناس چگونه است؟
16
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آناناس میوه ای پر خاصیت است که ریشه آن از جنوب برزیل و پاراگوئه است.


کاشت آناناس


آناناس متعلق به خانواده آناناس است. آناناس اگرچه یک گیاه گلخانه ای است ولی گاهی درون ساختمان و آپارتمان نیز نگهداری می شود به شرط آن که درجای گرم و در معرض نور کافی قرار داده شود.


آناناس میوه ای پر خاصیت است که ریشه آن از جنوب برزیل و پاراگوئه است. از این میوه برای درمان زخم ها و بیماریهای دهان ، بیماریهای دستگاه ادراری ، بیماری های زنان ، امراض دوران پیری ، درمان سوختگی ها ، درمان آماس وریدها ، خیز یا ورم ریه ها و.. استفاده می شود. میوهٔ رسیدهٔ آناناس حاوی ویتامین A ، ویتامین C ، ویتامین های گروه B ، کلسیم ، فسفر ، آهن ، اسید سیتریک ، اسید مالیک است.


آناناس بومی ناحیه گرمسیر قاره آمریکا است. میوه های خاردار و مطبوع آن در کوبا، پورتوریکو و هاوایی از نظر محصول آناناس در رتبه اول قرار داد. آب و میوه‎ آن را کنسرو می کنند. همچنین در جزایر فیلیپین از برگ های خاردار آن رشته هایی به دست می آید که با آن پارچه می بافند.

آناناس


شرایط محیطی مورد نیاز آناناس


شرایط اکولوژیکی مورد نیاز کاشت آناناس در خانه به شرح زیر است:


خاک: خاک مناسب برای کاشت آناناس خاک کمپوست است. به طور کلی آناناس نیاز به خاک نسبتاً قلیایی، رسی، سبک با مخلوطی از کمپوست دارد.

نور: بهترین نور بری رشد آناناس نور کامل است ولی در مکانهای نیم سایه نیز گیاه آناناس به رشد خود ادامه میدهد.

آبیاری: برای آبیاری گیاه بایستی اجازه دهید سطح خاک گلدان در زمان بین دو آبیاری خشک شود. در تابستانهفته ای یکبار ودر زمستان هر ده روز یکبار آبیاری کافی است.

دما: درجه حرارت مناسب برای نگهداری آناناس 26-20 درجه سانتی‌گراد بوده و دمای بالا و پایین در کیفیت و نسبت قند به اسید میوه تأثیر می‌گذارد.

مه‌پاشی: گیاه آناناس جزو گیاهان رطوبت پسند است و رطوبت بالای هوای محیط به رشد بهتر گیاه کمک می کند. به این منظور برای نگهداری آناناس در خانه لازم است، در فصل تابستان دو بار در هفته و در زمستان یکبار در هفته مه پاشی انجام شود.

کوددهی: تغذیه گیاه آناناس با کودهای موجود در بازار یکبار در هفته در بهار و در تابستان بخصوص با ظاهر شدن میوه توصیه می گردد.

روش کاشت آناناس در گلدان


برای کاشت آناناس در خانه شما نیاز به یک آناناس سالم با برگهای سبز و تازه، گلدان، خاک کمپوست و یک آبپاش کوچک دارید.

کشت آناناس

نحوه کاشت آناناس در خانه

به طور کلی بهترین راه تکثیر آناناس، جدا نمودن جوانه ها از اطراف گیاه است. همچنین جوانه ای را که بالای میوه به صورت رویشی باقی مانده نیز میتوان جدا نمود و ازآن گیاه کاملی به دست آورد. مراحل کاشت آناناس در خانه به شرح زیر می باشد:

  • میوه آناناسی را برای کاشت انتخاب کنید که به طور یکنواخت رسیده باشد و در بالای آن یک دسته برگ‌های سبز و سالم وجود داشته باشد. انتخاب آناناس‌هایی که بیش از حد رسیده یا برگ‌های خشکیده یا زرد دارند، برای کاشت مناسب نیست.
  • با استفاده از چاقوی تیز، تاج گیاه (قسمت بالای آناناس) را ببرید. سپس پوست و بقیه میوه را با دقت جدا کنید. توجه داشته باشید، جدا کردن همه بخشهای گوشت میوه که بعداً فاسد می‌شود، مهم است. همچنین برخی از برگ‌های پایین تر گیاه را از ساقه جدا کنید تا حدود 2 تا 4 سانتیمتر از ساقه آناناس لخت شود.
  • در ساقه آناناس برش‌های بسیار نازک ایجاد کنید تا زمانی که یک دسته نقاط قهوه ای ببینید. این قسمت آغازین و شکل نگرفته، همان ریشه گیاه است که شما قرار است آن را پروش دهید.
  • تاج آناناس را 2 تا چند روز در معرض هوا قرار دهید تارطوبت آنها کاملا گرفته و محل بریدگیها خشک شود. توجه کنید از آنجا که میوه آناناس زود فاسد می‌شود، بنابراین، لازم است انتهای بریدگیها، قبل از کاشت کاملاً خشک باشد.
  • برای ریشه دهی سریعتر گیاه میتوانید انتهای آناناس را در هورمون ریشهزایی فرو ببرید.
  • گلدان مورد نظر خود را انتخاب نموده و آن را با مخلوط از کود گیاهی، ماسه و پرلیت پر کنید. سر آناناس را تا حدود 2 تا 3 سانتیمتر در داخل خاک قرار دهید و به آرامی خاک اطراف آن را سفت کنید.
  • آناناس را خیلی آرام آب دهید تا خاک آن به اندازه کافی مرطوب شود.
  • گلدان آناناس خود را کنار پنجره جنوبی آپارتمان قرار دهید و گیاه را زمانی که خشک شد آب بدهید تا به اندازه کافی مرطوب بماند. همچنین می توانید گلدان را داخل کیسه پلاستیکی شفافی قرار ‌دهید تا گیاه بتواند آب خود را بازیابی کند. لازم است در کیسه سوراخهایی برای تهویه هوا ایجاد کنید.
  • از زمان کاشت آناناس در گلدان حدود 1 تا 3 ماه طول می‌کشد تا گیاه ریشه دهد. برای اطمینان از پیشرفت رشد، سر آناناس را بسیار آرام تکان تکان دهید تا ببینید در خاک محکم است یا نه. این کار را با شتاب و محکم انجام ندهید، زیرا ریشه کنده می‌شود.
  • زمانی که آناناس ریشه داد، برگ‌های جدیدی از وسط آن شروع به رشد می‌کند. در این مرحله، شما بایستی گیاه را به گلدان بزرگتری انتقال دهید.
  • گل دادن و تشکیل میوه آناناس در گلدان به سه تا چهار سال زمان نیاز دارد. در این مدت شما میتوانید از زیبایی گلدان آناناس خود لذت برده و منتظر رشد گیاه خود بمانید.

گلدان آناناس

تعویض گلدان آناناس


تعویض گلدان آناناس دو بار لازم است . اولین بار ٣ ماه پس از کاشت پاجوش در گلدان و دومین بار یکسال پس از تعویض اول انجام می گیرد. گلدان را خیلی بزرگ انتخاب نکنید و توجه نمایید که خاک بایدکاملا سبک باشد .توجه داشته باشید، پوشیدن دستکش لاستیکی در زمان تعویض گلدان به علت تیز بودن تیغ های کنار برگها لازم است.

روش تکثیر آناناس


بهترین راه تکثیر آناناس جدا نمودن جوانه ها از اطراف گیاه است.جوانه ای راهم که بالای میوه به صورت رویشی باقی مانده نیز می توان جدا نمود و از آن گیاه کاملی به دست آورد. جوانه ها که از گیاه مادر جدا شده اند بایستی 2 تا چند روز در معرض هوا قرار داده شده تا رطوبت آنها کاملا گرفته شود. سپس آنها در شن مرطوب کشت داده شده تا ریشه ایجاد نماید (معمولا حدود یک ماه). بعد از آن گیاهان کوچک را می توان درخاک مخصوص که قبلا توضیح داده شد در گلدان قرار داد و در گرما با نور کافی و با آبیاری منظم آنها را به صورت گیاهان بالغ به ثمر رساند.

divider

بیشتر بخوانید:

آموزش کاشت و پرورش درخت نارنگی در خانه

آموزش روش کاشت و پرورش درخت لیموترش در گلدان

آشنایی با روش کاشت بادام درختی و نگهداری از آن

divider






این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (16 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits