دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با این گیاهان از شر حشرات خلاص شوید
15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
شاید استفاده از گیاهان زینتی آپارتمانی به عنوان یک گیاه ضد پشه برایتان جالب باشد. برخی از گیاهان معطر و خانگی با ایجاد گاز در محوطه آپارتمان به دور شدن حشرات موذی از محیط به خصوص در فصل تابستان کمک می کنند.

۱۶ گیاه آپارتمانی که پشه و مگس را از خانه‌ دور می‌کند

یکی از راه‌هایی که شما می‌توانید خانه خود را از وجود پشه‌ها، مگس‌ها، سوسک‌ها و دیگر حشرات موذی، بدون استفاده از مواد شیمیایی پاک کنید، استفاده از گیاهان است.

برخی از گیاهان به صورت استراتژیک حشرات را از خود دفع می‌کنند و شما می‌توانید با استفاده از خاصیت اینگونه گیاهان از شر حشرات موذی در امان باشید. در این یادداشت شما را با چند نمونه گیاهانی که خاصیت دفع حشرات دارند، آشنا می‌کنیم. با دلگرم همراه شوید.

گیاهانی که حشرات را دور می کنند

شاید استفاده از گیاهان زینتی آپارتمانی به عنوان یک گیاه ضد پشه برایتان جالب باشد. برخی از گیاهان معطر و خانگی با ایجاد گاز در محوطه آپارتمان به دور شدن حشرات موذی از محیط به خصوص در فصل تابستان کمک می کنند.

از جمله این گیاهان عبارتند از:

  • گل شمعدانی
  • نعناع گربه ای
  • نعناع وحشی
  • گیاه ریحان
  • اسطوخودوس عادی
  • سنبل هندی
  • علف لیمو
  • آویشن لیمو
  • رزماری
  • گیاه برگ بو
  • پیازچه
  • زعفران
  • رازیانه
  • پونه کوهی
  • جعفری
  • آویشن

یکی از راه‌هایی که شما می‌توانید خانه خود را از وجود پشه‌ها، مگس‌ها، سوسک‌ها و دیگر حشرات موذی، بدون استفاده از مواد شیمیایی پاک کنید، استفاده از گیاهان است.

روش کار این گیاهان برای راندن حشرات موذی

برخی از گیاهان موادی از خود ترشح می‌کنند که حشرات از آنها متنفرند و این باعث می‌شود که حشرات به حوالی این گونه از گیاهان نزدیک نشوند.

این دفاع بیولوژیکی بسیار موثر بوده و باعث می‌شود ما نیز با پرورش این گونه گیاهان در نزدیکی منزل خود بتوانیم از مزایای آنها استفاده کنیم. البته طبق تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد برای جلوگیری از ازدیاد پشه‌ها بهترین روش آن است که بستر آبی محیط خانه خود را خشک کنید تا پشه‌ها نتوانند در حوالی خانه‌ تکثیر شوند.

گیاه ریحان حشرات موذی را از خانه می راند

گیاه ریحان

ریحان با رایحه‌ای که دارد قادر است حشراتی چون پشه و مگس را از خود دور کند. همچنین این گیاه جلوه بصری بسیار زیبایی به محیطی که در آن رشد و نمو یافته می‌دهد.

گیاه ریحان از جمله سبزیجات معطری است که کاربردهای فراوانی در آشپزی نیز دارد. با مخلوط کردن ریحان به سالادتان می‌توانید طعم مزه آن را دلچسب‌تر کنید.

همچنین سرو کردن مقداری برگ ریحان همراه انواع کباب‌ها بسیار لذت بخش خواهد بود. یکی از مهمترین خاصیت‌هایی که ما می‌خواهیم به آن بپردازیم خاصیت دافع بودن حشرات آن است.

شما کافیست مقداری از برگ ریحان تازه همراه با ساقه آن را به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید و بعد از خنک شدن، برگ‌ها و ساقه‌هایش را له کرده و خوب بچلانید تا عصاره آن با آب مخلوط شود، سپس تفاله آن را دور بریزید.

شما می‌توانید این عصاره را از صافی‌ریز عبور دهید تا خوب صاف شود. سپس با مخلوط کردن مقداری الکل صنعتی به آن یک اسپری ضد حشره در اختیار داشته باشید. این محلول باعث دور شدن حشرات از محیط می‌شود.

سعی کنید درب محلول را بعد از هر بار استفاده خوب ببندید و درون یخچال قرار دهید. با این تفاسیر وجود یک یا چند گلدان حاوی ریحان هم سبزی خوردن شما را تامین می‌کند و همچنین از مزایای ضد حشره‌ای آن نهایت استفاده را می‌برید.

divider

اسطوخودوس عادی حشرات موذی را از خانه می راند

اسطوخودوس

اسطوخودوس قادر است حشرات موذی از قبیل کک، مگس و پشه‌ها را دور کند. در روزگاران قدیم از این گیاه معطر برای خوش بو کردن لباس‌های زیر استفاده می‌کردند.

این در حالی است که پشه، مگس و سایر حشرات موذی از بوی آن متنفرند. برای رهایی از شر حشرات مزاحم شما می‌توانید از روغن گرفته شده از اسطوخودوس استفاده کنید.

فقط کافیست مقداری از روغن این گیاه را روی دست‌ها و دیگر اعضای بدن که در معرض نیش پشه‌ها و آزار مگس‌ها هستند بمالید تا دیگر اینگونه حشرات دور بر و شما آفتابی نشوند. از دیگر مزایای روغن اسطوخودوس خاصیت آرام بخشی آن است.

divider

علف لیمو (سنبل هندی) حشرات موذی را از خانه می راند

سنبل هندی

سنبل هندی نیز توانایی دفع حشرات موذی را دارد. روغن طبیعی موجود در این گیاه خاصیت ضد حشره‌ای دارد. در برخی از نقاط دنیا برگ‌های نازک این گیاه را برای خوش طعم کردن مرغ و گوشت استفاده می‌کنند. در ضمن از برگ‌های آن می‌توان برای خوش طعم کردن سالاد استفاده کرد.

divider

آویشن لیمو حشرات موذی را از خانه می راند

آویشن لیمو

از جمله نکات مهم درباره این گیاه آن است که در محیط سنگی، خشک و کم خاک سازگاری زیستن دارد. آویش لیمو نیز خاصیت ضد پشه‌ای دارد. این گیاه با تولید مواد شیمیایی که از برگ‌های کبود آن ساطع می‌شود، حشرات را از خود دور کند.

برای اینکه شما بتوانید از خاصیت ضد پشه‌ای آن بهره ببرید کافیست برگ‌های کبود خشک شده آن را مالش دهید و به صورت پودر در آورید و از پودر آن برای دفع حشرات موذی استفاده کنید. خاصیت ضدحشره‌ای این گیاه تا چند روز باقی می‌ماند.

divider

رزماری حشرات موذی را از خانه می راند

رزماری

روزماری گیاهی است که شما می‌توانید در پاسیوی منزل خود آن را پرورش دهید و علاوه بر زیبایی آن از خاصیت ضد حشره‌ای آن نیز بهره‌‌مند شوید. از این گیاه به خاطر طعم مطبوعی که به مرغ می‌دهد، در آشپزی نیز استفاده می‌شود.

شما می‌توانید برگ و ساقه‌های روزماری را در یک لیتر آب به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بجوشانید تا عصاره آن وارد آب شود، سپس با فشار دادن برگ و ساقه‌های درون آب، تمام عصاره‌اش را بیرون بکشید و بعد از صاف کردن محلول آن را درون یخچال قرار دهید.

علاوه بر این که این محلول می‌تواند بوی ناخوشایند درون یخچال را از میان ببرد و شما با اسپری کردن آن می‌توانید حشرات را از خود دور کنید.

divider

گیاه شمعدانی حشرات موذی را از خانه می راند

 گیاه شمعدانی

گیاه شمعدانی ضد پشه با خاصیت زینتی و جالبی که دارد علاوه بر زینت بخشیدن به محیط محیط شما را از پشه دور می کن.گیاه از طریق فتوسنتز، تبخیر از مولکول های بو در بدن ما، یک اثر برجسته روی دفع حشرات باقی می گذارد.

گیاه شمعدانی با نام مستعار m buster دارای شاخه و برگ همیشه سبز بوده با برگ های متناوب و اره ای شکل آب دار هست. گیاه ضد پشه و فرار حشرات دارای ماده مولکولولی citronellal بوده که با توزیع آن در فضا عملکرد بسیار عالی دارد.

شمعدانی ضد پشه یک گیاه چند ساله می باشد حتی تا 1 متر هم رشد می کند که علاوه بر ضد خاصیت ضد حشره یکی از بهترین ها در امر تصویه هوا نیز می باشد.

این گیاهان هم خاصیت ضد حشره بودن دارند

گیاه برگ بو: این گیاه قادر است مگس‌ها را از خود و محیطی که در آن قرار دارد دور کند.

پیازچه: خاصیت دفع مگس هویج، سوسک‌های ژاپنی و شته‌ها را دارد.

زعفران: شته‌ها، کنه‌های عنکبوتی و مگس کلم و گوجه فرنگی را دور می‌کند.

رازیانه: شته‌ها، راب و حلزون‌ها را دور می‌کند.

پونه کوهی: این گیاه نیز بسیاری از آفات را دور کرده و رطوبت کافی به خاک برای رشد فلفل‌ها را فراهم می‌کند.

جعفری: جعفری نیز خاصیت دور کردن سوسک‌ها را دارد.

آویشن: این گیاه مگس سفید، مگس کلم، کرم کلم و ذرت و همچنین مگس سفید بوته گوجه فرنگی را دور می‌کند. بطور کلی آویشن یک ضد آفت طبیعی به حساب می‌آید.

نعناع گربه ای: علف گربه گیاه بادوامی است شبیه نعناع،بوی تند و تا حدی نامطبوع دارد. باعث راندن حشرات موذی می شود.

نعناع وحشی: این گیاه از خانواده نعناع است و برخی آن را با نام نعناع وحشی می شناسند. فرنجمشک گیاهی بسیار مقاوم است، خشکسالی را به راحتی تحمل می کند و حتی در سایه هم می روید. این گیاه را هرکجا قرار دهید، پشه ها از آنجا دور می شوند.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی خواص و فواید ۷۰ گیاه دارویی

درمان سر درد های عصبی و میگرن با طب سنتی و گیاهان دارویی

آشنایی با طرح توجیهی پرورش گیاهان دارویی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (15 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits