دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با روش کاشت بادام زمینی در خانه آشنا شوید
22
زمان مطالعه: 10 دقیقه
بادام زمینی گیاهی مربوط به فصل گرما و ویژه نواحی گرمسیری است که فصل گرما در آن طولانی مدت می‌باشد.


آشنایی با روش کاشت بادام زمینی


بادام زمینی یک گیاه یک‌ساله است. کاشت بادام زمینی در منزل بسیار ساده است و می تواند به عنوان یک شغل خانگی با درآمد خوب محسوب شود. شما می توانید بذر بادام زمینی را هم در باغچه و هم در گلدان کشت دهید.


کاشت بادام زمینی در منزل بسیار ساده و سودآور است. قراردادن دو عدد بادام زمینی خام در وسط گلدان کافی است تا این دانه به‌بار بنشیند. دوره رشد بادام زمینی بین 100 تا 210 روز است.


زمان کاشت بادام زمینی


برای کاشت بادام زمینی در باغچه منزل و یا گلدان، اگر می خواهید آن را در باغچه بکارید بهترین زمان اواخر اسفند تا اوایل اردیبهشت است که خطر یخ‌زدگی و سرمای زمستانه برطرف شده باشد ولی اگر قصد دارید کاشت بادام زمینی در گلدان باشد، هر زمان از سال می توانید آن را انجام دهید.

کشت بادام زمینی


گیاه شناسی بادام زمینی


بادام زمینی گیاهی است یکساله دارای ساقه‌ای راست که ارتفاع آن در حدود ۳۰ سانتیمتر می‌باشد. برگهای آن مرکب از دو زوج برگچه است. گلهای آن به رنگ زرد می‌باشد که پس از تلقیح، دمگل خم شده و به سطح خاک می‌رسد و سپس به تدریج در خاک فرو رفته و میوه در داخل خاک تشکیل می‌شود.

بادام زمینی گیاهی مربوط به فصل گرما و ویژه نواحی گرمسیری است که فصل گرما در آن طولانی مدت می‌باشد. زمان کاشت این گیاه معمولاً از اواسط یا اواخر بهار ( پس از برطرف شدن خطر آخر سرما زدگی بهار) تا اواسط تابستان می‌باشد. در هوای گرم‌تر کاشت آن زودتر آغاز می‌گردد. هنگام کاشت بادام زمینی، باید توجه داشته باشید که بستر خاک ماسه‌ ای و با قابلیت زهکشی بالا و سرشار از مواد آلی مانند خاک برگ، کمپوست و کود پوسیده باشد. اگر بادام زمینی را در باغچه می‌کارید، مکان آفتابی برای آن انتخاب کنید.


میوه بادام زمینی به طول تقریبی ۴ سانتیمتر است و دارای پوسته شکننده به رنگ خاکستری مایل به زرد می‌باشد. بر روی پوسته یک تا سه برجستگی مشاهده می‌شود که هر یک محل دانه‌ها را نشان می‌دهد. دانه بادام زمینی تقریبا مانند فندق به رنگ سفید مایل به زرد بوده ولی تخم مرغی شکل است. پوسته نازکی دانه را پوشانده که به رنگ قرمز قهوه‌ای است. دانه های بادام زمینی و کره تهیه شده از آن دارای ارش غذایی فوق العاده بوده و از خواص درمانی بینظیری برخوردار است.


شرایط لازم برای کشت بادام زمینی بسته به گونه آن متفاوت است. مدل رشد بادام زمینی رونده ( Runner )، به صورت پیچی و نرم ساقه است بنابراین در مقایسه با انواع بوته‌ ای کمی به فضای بیشتری نیاز دارد. برای کاشت بادام زمینی رونده به طور کلی سه تا پنج بذر در عمق پنج تا هشت سانتی‌ متری خاک بکارید. فاصله بین آنها باید 20 سانتی ‌متر باشد و فاصله بین هر ردیف کاشت حداقل 60 سانتی ‌متر باید در نظر گرفته شود.


کاشت بذرهای نوع بوته ‌ای بادام زمینی، در عمق حدود چهار تا پنج سانتی‌ متری خاک با فواصل 15 تا 20 سانتی ‌متری انجام می‌شود. هنگامی که جوانه ‌ها تقریباً به ارتفاع 15 سانتی ‌متر رسیدند، یک لایه مالچ مانند خاک اره بر روی بستر خاک بریزید تا به کنترل علف‌های هرز کمک نمایید. کلسیم ماده معدنی مهمی برای رشد و ایجاد نیام یا غلاف بادام زمینی است. بنابراین هنگامی که گلدهی آغاز شد، مقداری گچ به خاک اضافه کنید. برای جلوگیری از خشک شدن غلافها، هفته‌ای یک مرتبه زمین را غرق در آب کنید.

بادام زمینی


شرایط اکولوژیک مورد نیاز کشت بادام زمینی


خاک: خاکهایی با بافت سبک شنی، شنی لومی و لومی شنی که زهکشی در آنها به آسانی و بطور طبیعی صورت می گیرد برای کاشت بادام زمینی مناسب است.


دما: گیاه بادام زمینی بسیار گرما دوست است و به آب و هوای گرم نیاز دارد. بهترین دما برای کاشت بادام زمینی ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است و گیاه تا دمای ۳۵ درجه را نیز تحمل میکند. همچنین لازم به ذکر است حداقل درجه حرارت خاک برای جوانه زدن بادام زمینی حدود ۱۰درجه سانتی گراد است.


آبیاری: بادام زمینی به آب فراوان نیاز دارد و بایستی سطح خاک همواره مرطوب و نه خیس باشد. از مرطوب شدن دایمی خاک اطمینان حاصل پیدا کنید، زیرا خاک‌های شنی زود خشک می‌شوند. به گیاه بیش از مقدار مورد نیاز آب ندهید.


نور: گیاه بادام زمینی برای رشد نیاز به نور قوی و فراوان آفتاب دارد.


کوددهی: کود مناسب برای این گیاه کود کامل و کود فسفاته است.

روش کاشت بادام زمینی


1. برای کاشت بادام زمینی شما نیاز به خاک با زهکشی بالا دارید. بهترین خاک برای این گیاه خاک شنی مخلوط با کود فراوان است.
2. پس از مخلوط و زیر و رو نمودن خاک با کود، بذر بادام زمینی را در عمق 5 تا 7 سانتیمتری از خاک بکارید.
3. اگر گیاه را در باغچه میکارید، بذر بادام زمینی را در فاصله 15 تا 18 سانتی‌متری از هم و در ردیف‌هایی که 1 متر از هم فاصله دارند در خاک بکارید. در داخل گلدان بهتر است هر بذر را در یک گلدان نسبتا بزرگ بکارید. البته شما میتوانید ابتدا بذرها را داخل گلدان بکارید و بعد از دو هفته آن را به باغچه انتقال دهید.
4. بعد از کاشت دانه‌ها، آبیاری کامل انجام دهید. در طول مدت رشد مراقب باشید سطح خاک همیشه مرطوب باشد زیرا خاکهای شنی سریع خشک میشوند.
5. از وجود سوراخهای کافی برای خروج آب اضافی از گلدان مطمئن باشید.
6. توجه داشته باشید که گیاه بادام مینی به سرما بسیار حساس است. بنابراین از قرار دادن گلدان در برابر باد سرد پرهیز کنید. همچنین در باغچه، اگر دمای هوا کاهش داشت، گیاه را با پلاستیک بپوشانید تا از خطر سرما در امان بماند.
7. با گذر زمان، بادام‌زمینی‌ها شروع به رشد از ساقه‌هایی می‌کنند که در اعماق زمین فرو می رود. طول دروه رشد این گیاه طولانی است و 100 تا 210 روز طول میکشد. در طول دوره رشد به گیاه کود دهید.
8. گل گیاه بادام زمینی قبل از میوه دادن به سمت زمین خم می شود و دانه‌های جوان را در زمین دفن میکند. به همین دلیل است که به این گیاه، بادام زمینی می‌گویند. دانه‌های بادام زمینی در داخل زمین رشد کرده و میرسند.

badam zamini

آبیاری و نگهداری از بادام زمینی


خاک این گیاه باید حاوی مواد مغذی باشد به همین دلیل باید به کود دهی آن توجه داشته باشید ترکیب مناسب کودی برای رشد این گیاه علوفه فسفر، ازت، پتاسیم و اکسید کلسیم است که موجب غنی تر شدن بستر خاک می شود. برای اطلاع درباره میزان ترکیبی هر یک از این کودها باید از مراکز فروش آن اطلاع کسب کنید.


زهکشی برای این نوع گیاه بسیار دارای اهمیت است و به همین دلیل از خاک ماسه ای برای آن استفاده می شود تا با کاشت بادام زمینی فضای کافی برای عبور آب و هوا در گیاه و ریشه آن وجود داشته باشد. زمانی که خاک این گیاه به طور کامل خشک شد باید آبیاری را مجدد انجام دهید و به دلیل وجود خاک ماسه ای این خاک خیلی زود خشک می شود و باید توجه کنید که به سرعت به گیاه آب ندهید.

در نگهداری و مراقبت از بادام زمینی باید توجه داشته باشید که علف های هرز باید از بین بروند و در صورت مشاهده آفات و مریضی ها باید از سموم مناسب برای گیاه استفاده نمایید.

کاشت بادام زمینی بسیار پرطرفدار است زیرا این گیاه بسیار پر خاصیت است و نه تنها برای مصارف خانگی ایده ای مناسب است بلکه بسیاری از کشاورزان از طریق کاشت این محصول فعالیت اقتصادی و کارآفرینی می کنند زیرا این گیاه به لحاظ اقتصادی و تجاری نیز دارای اهمیت است.

برداشت بادام زمینی


120 تا 150 روز پس از کاشت، بادام زمینی آماده برداشت است. برداشت بادام زمینی معمولاً در اواخر تابستان یا اوایل پاییز که برگها رو به زرد شدن می‌روند، انجام می‌شود. هنگامی که بادام زمینی کاملاً رسید، رنگ پوست آن تغییر می‌کند و از سفید یا زرد به قهوه‌ای تیره یا سیاه تبدیل می‌شود. با خراشیدن میانه غلاف با یک چاقوی تیز، می‌توانید امتحان کنید ببینید بادام زمینی رسیده است یا خیر. اگر پوست آن به رنگ قهوه‌ای یا سیاه تبدیل شده باشد، به این معنی است که محصول آماده برداشت است.


برای برداشت بادام زمینی باید کمی دقت کنید. با ملایمت گیاه را از خاک بیرون کشید و خاک اضافی آن را تکان بدهید تا بریزد . سپس بادام زمینی ها را در مکانی خشک و گرم به صورت وارونه آویزان کنید و بگذارید حدود دو تا چهار هفته بمانند تا خشک شوند. پس از این که بادام زمینی ها خشک‌ شدند، آنها را در کیسه ‌های سوراخ دار بریزید و در مکانی با تهویه مناسب جمع کنید. در صورتی ‌که می‌خواهید بادام زمینی ها را بجوشانید، بهتر است پس از برداشت آنها و پیش از خشک شدن، این کار را انجام دهید.

خواص بادام زمینی

خواص دارویی و درمانی بادام زمینی

بادام زمینی یک منبع غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. طبیعت بادام زمینی گرم و تر می باشد. یکی از خواص بادام زمینی داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدان و بیواکتیو (زیست‌فعال) است. درواقع، بادام زمینی را می‌توان در گروه میوه‌های غنی از آنتی‌اکسیدان قرارداد. بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها در پوست بادام زمینی و بادام زمینی خام وجود دارد که به‌ندرت خورده می‌شوند.

بیوتین: بادام زمینی سرشار از ویتامین بیوتین است که در تغذیه دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. این ویتامین جزو ویتامین های کاهنده استرس و اضطراب اجتماعی هم هست.

مس: این فلز از جمله مواد معدنی مورد نیاز بدن است که اغلب در رژیم‌ غذایی غربی بسیار پایین است. کمبود مس ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت قلب داشته باشد.

نیاسین یا ویتامین B3: عملکردهای بسیار مهمی در بدن دارد و رابطه‌ی مستقیمی با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی دارد.

اسید فولیک یا ویتامین B9: نقش بسیار مهمی بر بسیاری از عملکردهای بدن دارد و از ویتامین‌های مورد نیاز در دوران بارداری می‌باشد.

منگنز: از جمله عناصری است که در آب آشامیدنی و بسیاری از غذاها یافت می‌شود.

ویتامین E: یک آنتی اکسیدان بسیارقوی است که در اغلب غذاهای بسیارچرب به‌وفور یافت می‌شود.

تیامین: از خانواده ویتامین ب (B) است و با نام ویتامین B1 شناخته می‌شود. این ویتامین به سلول‌های بدن کمک می‌کند تا کربوهیدرات‌ها را به انرژی تبدیل کند و برای عملکرد قلب، ماهیچه‌ها و سیستم عصبی بسیار حیاتی است.

فسفر: بادام زمینی سرشار از فسفر است و نقش مهمی در رشد و نگهداری بافت‌های بدن دارد.

منیزیم: یکی از مواد معدنی بسیار ضروری است که نقش بسیار مهمی در سلامتی بدن دارد. تأثیر بسیار مهم آن را در جلوگیری از بیماری‌های قلبی نمی‌توان نادیده‌گرفت.

divider

بیشتر بخوانید:

نگهداری صحیح گل حسن یوسف در آپارتمان

نگهداری و پرورش گیاه آپارتمانی لیندا

کاشت و پرورش گیاه آلوئه ورا

divider



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (22 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ف.ح | ۴ ماه پیش
بسیار عالی حتما در اولین فرصت میکارم
0
0
رستگار | ۲ سال پیش
بسیار عالی
1
1

hits