دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی ۱۰ گل زیبا و خوشبو برای سال نو ۹۸
7
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کم کم داریم به فصل بهار نزدیک می‌شویم و جای گل‌های زیبا و خوش بو در گلدان، باغچه و حیاط خانه ما کم است در ادامه ما در دلگرم 10 گل زیبا و خوشبو معرفی کردیم با ما همراه باشید.

معرفی انواع گل‌های خوشبو برای آغاز سال جدید 98

انتخاب گل برای باغچه بر خلاف تصور خیلی‌ها نیاز به حساسیت و دقت دارد. زیرا باید به نکاتی مانند زیبایی بوی خوب و طول عمر آنها توجه شود.

مخصوصا الان که کم کم داریم به سال جدید 98 نزدیک می‌شویم و دوست داریم در دید و بازدیدهای عید حیاط و باغچه با گلهای خوشبو و زیبا داشته باشیم. در ادامه 10 گل زیبا و خوشبو مناسب آغاز سال نو و بهار را به شما معرفی می‌کنیم.

معرفی خوشبوترین گل‌ها

گلهای خوشبو گیاهانی هستند که برگ، شاخه، گل یا میوه آنها دارای اسانس معطر است. این اسانس متشکل از موادی روغنی است که گیاه برای جلوگیری از تبخیر آب درون خود می‌سازد. این مواد سنگین و معطرند و در گل‌ها، برگ‌ها و ساقه‌ها ذخیره می‌شوند.

عطر گل‌های این گیاهان خود به خود در فضا پراکنده می‌شود و علاوه بر تاثیر روانی مثبت بر انسان‌ها، به جلب پرندگان و حشرات و در نتیجه پراکنش دانه گرده کمک می‌کند.

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که بوییدن و دیدن گل ها تاثیر بسیار مفیدی روی روحیه افراد دارد و به همراه خود احساس شادی و نشاط و انرژی مثبت را به همراه دارد.

همچنین با پرورش گلهای معطر آپارتمانی در منزل خود علاوه بر عطرآگین کردن محیط و اطراف خانه از زیبایی‌های بصری آنها نیز می‌توانید کمال استفاده را ببرید.

در ادامه با معرفی خوشبوترین گلها آشنا می‌شوید. و میتوانید آن ها را در سال جدید در باغچه تان بکارید تا حس حال تازه ای به خانه‌ی خود بدهید.

انواع گلهای معطر و خوشبو مناسب عید

1. گل رز

گل رز یکی از محبوب ترین گیاهان خوشبو اپارتمانی محسوب می شود. پرورش این گل فقط به خاطر ظاهر و زیباییش نیست بلکه مصارفی همچون عطرسازی، فرآوری چای، مربا و بسیاری مواد خوراکی دیگر دارد.

عطر رز آرامش بخش سامانه عصبی است و در راحت به خواب رفتن انسان کارایی دارد و به همین سبب در عطردرمانی بکار برده می‌شود.

رزها به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. رزهای خودرو
  2. رز باغی قدیمی
  3. رز باغی مدرن

مراقبت : آبیاری این گل ها باید صبح به صبح و به صورت عمقی انجام شود. این گل نیازمند نور کافی می باشد . از کاشتن و گذاشتن این گل در سایه بپرهیزید.

گل‌ رز زیبا

گلهای خوشبو

2. گل یاس

خوشبوترین گل از خانواده اولئاس ، با شاخه های بلند و برگ های سبز رنگ و گلهای سفید که دارای ۵ گلبرگ هستند. بوی شیرین گل یاس تسکین دهنده اعصاب می باشد.

از رایحه ی خوش این گل در تهیه ادکلن و عطر و از شاخه های مسن این گیاه در هنرهای چوبی همانند منبت کاری استفاده می شود. این گیاه بومی استرالیا و نیوزلند می باشد.

مراقبت : نور کافی اما نه خیلی مستقیم . دمای ۱۸ درجه بهترین دما برای این گیاه است. زمانی که گیاه پر از گل است هر روز ۴ تا ۵ بار آبیاری نیاز دارد .

گل یاس

لیست گلهای معطر

3. گل محمدی

از مهم‌ترین انواع گل‌های رز در دنیا و از مشهورترین گیاهان در تاریخ باغبانی است. گل خوشبو محمدی به علت داشتن رایحه فوق‌العاده و تنوع ارقام، در بسیاری از مناطق دنیا کشت می‌شود.

از نظر گیاه‌شناسی، گل محمدی درختچه‌ای است پرپشت، دارای خارهای ریز، زیاد و فشرده، پهن، قلابی شکل و یکنواخت. گل‌های آن صورتی رنگ، پرپر و معطر که گاهی نیز سرخ رنگ است.

گفتنی است اسانس رز یکی از عطرهای بسیار معروف می باشد که به طور وسیع در عطر سازی و سایر فراورده ها ی آرایشی ( پودر دندان و انواع پمادها ) به عنوان خوشبو کننده به کار می رود.

قسمت اعظم اسانس گل محمدی در گلاب ، به عنوان تقویت کننده قلب و تهیه شربت مصرف می شود.

گل محمدی ، گل خوشبو

4. گل لاله عباسی

لاله عباسی ار جمله خوش بوترین گلها می باشد. یکی از جنبه های جالب این گیاه تغییر رنگ گلهای آن می باشد. گل ها هنگام عصر شکوفا می شوند و عطر بی‌نظیری تولید می کنند.

از این گل ها در رنگ آمیزی مواد خوراکی نیز استفاده می شود. برگ‌های آن خوراکی (در شرایط اضطراری)، اما دانه های این گل سمی میباشند.

خوشبوترین گل دنیا

5. گل گاردنیا

گل خوشبو گاردنیا توسط گیاه شناسی به نام الکساندرا گاردن نامگذاری شده است. این گیاه را میتوان هم در باغ و هم در گلدان کاشت. برگ‌های این گیاه سفید رنگ است.

شاید سالم و بدور از حشره نگه داشتن این گیاه کمی کار ببرد اما عطر این گیاه جز محبوب ترین هاست.

گاردنیا ، گیاهی محبوب می‌باشد با گلهای سفید ،معطر و بسیار زیبا که در بهار دیدن این گل ، بسیار لذت بخش است.

گل خوشبو آپارتمانی

6. گل پیچ شمعی یا هویا

این گیاهان همیشه سبز، تشکیل شده است که بیشتر به صورت بالا رونده هستند. گونه مورد نظر، بوی هندوستان است و ارتفاع آن از حدود ۲۲ تا ۳۰ سانتی‌متر و گسترش آن به ۳۵ تا ۴۰ سانتی متر، می رسد.

هویا شاخه های تقریبا آویزان دارد و برگهای آن تخم مرغی شکل وسبز رنگ پریده است. گل های گوشتی آن ۵ سانتی متر قطر داشته و سفید ومعطر و ستاره ای می باشند و قسمت مرکزی آنها سرخ رنگ است.

گل ها از اواسط بهارتا اواخر تابستان ظاهر می گردند. و می تواند گل خوشبو برای بالکن شما باشد.

خوش بوترین گلها

7. پلومریا

پلومریا یا فرانگی پانی یکی از آسان‌ترین گیاهان و یا می توان گفت یکی از درختان خوشبو گرمسیری برای رشد و پرورش است که همیشه سبز است که دارای ۸ گونه می‌باشد.

پلومریا یکی از گلهای معطر باغچه ای می باشد که زمان شکوفایی گل آن طولانی بوده و پر عطر است. از اسانس آن برای تولید عطر و موادی طبی با خواصی آرامش بخش و تسکین‌دهنده استفاده می‌شود.

به رنگ‌های سفید با مرکز زرد، قرمز، صورتی، و کرم رنگ است. برخی از رنگ‌های ترکیبی آن به‌قدری زیباست که به یک اثر هنری مصنوعی شباهت دارد.

10 گل برتر

8. گل یاس رازقی

خوشبوترین نوع گل یاس ،گل یاس رازقی از خانواده اُلئاسه ، گیاهی است بالارونده با گل های سفید و کوچک که بسیار معطرند.

این گیاه فوق العاده زیبا و خوشبو را می توانید در باغچه کوچک خانه تان بکارید و یا در گلدانی در محیط بیرون قرار دهید.

یاس رازقی از گروه نباتات آهک گریز میباشند بنابراین باید از خاک فاقد هرگونه آهک استفاده کنید.

گل معطر ، گل یاس رازقی

9. گل نرگس

نرگس شیراز از جمله گل های خوشبوی آپارتمانی است که عطر و بوی منحصر به فردی دارد، معمولا اواخر پاییز تا اواسط بهار گل می‌دهد و نرگس‌ شهلا که شیپور بزرگی در وسط دارد و گلبرگ‌هایش طیفی از رنگ زرد است از اواخر زمستان تا اوایل بهار مهمان باغچه‌ها ست.

این گل خوشبو آپارتمانی برای مخاط و سینوس‌ها مفید می باشد و از سرماخوردگی جلو‌گیری می‌کند. حتی ذکر شده که این عطر می‌تواند همراه خون وارد سلول‌های مغزی شود.

نرگس از جمله گل‌های پیازی است، گل‌ها و گیاهان پیازی خاک‌های سنگین و رسی را دوست ندارند و بیشتر خاک سبک را می‌پسندند.

گل نرگس ، گیاهان خوشبو کننده

10. تنباکوی بالدار

یکی دیگر از گیاهان خوشبو و معطر تنباکوی بالدار است که با نام های دیگری چون تنباکوی یاس ، گل توتون و تنباکوی فارسی نیز در دنیا شناخته میشود.

این گیاه بومی جنوب برزیل و شمال آرژانتین میباشد. دارای عطر قوی در شب است و موجب جلب پروانه ها و گرده افشانی توسط آنها می‌شود.

بر خلاف بسیاری از گونه های این جنس که دارای اهمیت تجاری در تولید دخانیات میباشند.

این گل عمدتا به عنوان یک گیاه زینتی کشت و پرورش داده میشود و ارقام و هیبریدهای متعددی از آن مشتق شده است.

ارتفاع این گونه بین ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر است و فواصل آنها ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر است.

تنباکوی بالدار

بیشتر بخوانید

گل ساعت و روش تکثیر این گیاه

۵۶ اسم گل برای انتخاب نام دخترانه

گل شمشیری ( سانسوریا ) از روش تکثیر تا خواص این گیا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits