دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آنچه که بایددر مورد نگهداری ساکولنت ها بدانید

ساکولنت سیاه : کاشت و پرورش گیاه سیاه دوست‌داشتنی

آنچه که بایددر مورد نگهداری ساکولنت ها بدانید
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
هر آنچه لازم است در مورد ساکیولنت سیاه بدانید _ این گیاه درواقع به رنگ سبز است، ولی به دلیل تیرگی بسیار چشم در تشخیص رنگ اشتباه می‌کند و اغلب آن را به رنگ سیاه می‌بینید.

اشتباهاتی که باعث از بین رفتن ساکولنت ها می شود

ساکولنت‌ها یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین گیاهان در باغ‌های جدید می‌باشند و دلیل این موضوع هم کاملاً مشخص است. پرورش آن‌ها آسان است و در برابر خشکی مقاوم هستند. ساکولنت‌ها در صورت وجود نور کافی برای نگهداری در گلدان، حیاط و پشت‌بام بسیار مناسب هستند. برای آشنایی بیشتر با این نوع گیاهان و نحوه ی نگهداری آن‌ها با دلگرم همراه باشید.

ساکولنت سیاه : کاشت و پرورش گیاه سیاه دوست‌داشتنی

روش های نگهداری و پرورش ساکولنت سیاه

از ساکولنت‌ها در برابر هوای سرد محافظت کنید. اگرچه بیشتر ساکولنت‌ها در برابر هوای سرد مقاوم هستند اما برای حفاظت بیشتر از آن‌ها در برابر یخ‌زدگی سعی کنید خاک و برگ آن‌ها را خشک نگه داربد. در مناطق سردسیر بهترین کار کاشت در مقابل یک دیوار رو به شمال است. اگر این گیاهان را در ظرف نگهداری می‌کنید و در منطقه‌ی شما شبنم زیاد است آن‌ها را زیر لبه‌ی بام، زیر درختان و یا بر روی بالکن قرار دهید. گل ناز و سمپرویووم برخی از ساکولنت‌‌های مقاوم در برابر سرما می‌باشند، همچنین برخی از یوکا‌ها، Echeveria و هاوورتیا در برابر سرما حساس می‌باشند.

راهنمای پرورش گیاهان ساکولنت برای افراد مبتدی

از آن‌ها در برابر باران محافظت کنید. تماس طولانی با باران در طول ماه‌های سرد سال بدترین چیز برای بیشتر ساکولنت‌ها می‌باشد. هر چه میزان رطوبت برگ‌های ساکولنت‌ها بیشتر باشد آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر هوای سرد نیز بیشتر می‌شود. یک مکان مناسب برای کاشت آن‌ها انتخاب کنید و یا در فصول سرد سال آن‌ها را در یک جای گرم قرار دهید.

خاک مناسب برای آن‌ها انتخاب کنید. بهترین خاک برای ساکولنت‌ها خاک‌های سبک هستند. خاک سبک کلید رشد این نوع از گیاهان است. اگر خاک منطقه‌ی زندگی شما سنگین است بهتر است گیاه را در گلدان بکارید. خاک‌های آماده‌ی تجاری نیز برای این گیاهان بسیار فراوان است و شما می‌توانید از این نوع خاک نیز استفاده کنید.

با دقت به آن‌ها آب دهید. ساکولنت‌ها گیاهانی خشک زی هستند و به آب کمی احتیاج دارند و آب را در برگ و ساقه‌ی خود ذخیره می‌کنند؛ اما بااین‌حال هنوز هم به آبیاری احتیاج دارند. مخصوصاً اگر آن‌ها را در گلدان نگهداری می‌کنید. مطمئن شوید که قبل از آبیاری خاک گیاه خشک است. آب دادن زیاد به ساکولنت می‌تواند باعث مرگ گیاه بشود.

نکته: اگر برگ گیاه پلاسیده است این احتمال وجود دارد که آب گیاه کم باشد.

خاک گیاه را تعویض کنید

برخی از باغبان‌ها اعتقادی به تعویض خاک ساکولنت‌ها ندارند؛ اما این کار باعث رشد و شادابی هر چه بیشتر گیاه می‌شود. آبی که به گیاه می‌دهید مواد معدنی موجود در گیاه را می‌شوید و همین امر علتی برای این کار به شمار می‌رود. همچنین می‌توانید از خاک مخصوص کاکتوس و یا ساکولنت برای تعویض خاک استفاده کنید.

مراقب نور گیاه باشید

برای شکل‌گیری و رشد یکنواخت ساکولنت نور کافی بسیار مهم است. اگر نور دریافتی گیاه کم باشد رشد طولی خواهد داشت و گیاه نازک و زشت می‌شود؛ اما همه‌ی ساکولنت‌ها در گرمای زیاد خوب رشد نمی‌کنند. بستگی به نوع گیاه و شرایط آن مکان مناسبی را برای قرار دادنشان انتخاب کنید. اگر آن‌ها چند ساعت زیر نور آفتاب باشند برایشان کفایت می‌کند. مخصوصاً در مناطق گرمسیری!

مراقب آفات باشید

ساکولنت‌ها گیاهان سرسختی هستند اما به‌هیچ‌وجه در برابر آفات مصون نیستند. اگر شرایط خاک خوب باشد و گیاه نیز به‌موقع آب‌رسانی شود در بیشتر مواقع به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد.

گل‌ها و گیاهان در حال رشد درخطر حمله‌ی شته‌ها هستند و برگ‌ها نیز در معرض حمله‌ی شپشک‌ها قرار دارند. در آب‌وهوای مرطوب و بارانی نیز باید مراقب کپک‌های پودری بود. اگرچه این آفات باعث مرگ ساکولنت‌ها نمی‌شوند اما باید این آفات را از بین برد. سعی کنید برای دفع این آفات از اسپری‌های ارگانیک نظیر روغن چریش استفاده کنید

گیاهان خود را تکثیرکنید

بسیاری از گیاهان هنگامی‌که تعدادشان زیاد باشد بسیار زیبا به نظر می‌رسند و ساکولنت‌ها هم جزو همین دسته هستند. قلمه زدن اکثر ساکولنت‌ها بسیار آسان و راحت است. برخی از آن‌ها در اطرافشان بچه رشد می‌کند و برخی دیگر برای تکثیر برگ و ساقه‌ی آن را در خاک می‌کارند.

گیاهان را در گلدان بکارید

ساکولنت‌ها برای کاشت در گلدان بسیار مناسب هستند و برای چند سال می‌توانند در یک گلدان رشد کنند. برخی از گونه‌ها نیاز به نور کمتری دارند. در انتخاب محل گلدان‌ها بسیار دقت کنید. برای جلوگیری از فاسدشدن خاک حتماً در زیر گلدان‌ها سوراخ ایجاد کنید.

چند نوع ساکولنت را در کنار هم بکارید. برای این کار گیاهان با شرایط رشد یکسان را انتخاب کنید و در کنار هم بکارید و از نتیجه‌ی آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید :

نگهداری از « گل کروتون » در منزل

خواص گل گاوزبان چیست؟ چه موقعی بایدگل گاوزبان مصرف شود؟

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits