دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تكثير کراواتی به صورت ابلق با روش قلمه برگ

نحوه ی نگهداری و تکثیر گیاه کراواتی (سانسوریا) در منزل

تكثير کراواتی به صورت ابلق با روش قلمه برگ
75
زمان مطالعه: 5 دقیقه
گیاه کراواتی در مکانهای کم نور به خوبی رشد می کند. نیاز آبی گل سانسوریا پایین بوده، لازم است در حد فاصل دو آبیاری، خاک گلدان خشک گردد.با روش های کاشت و نگهداری از گیاه کراواتی یا همان سانسوریا می توانید در ادامه این مطلب از سایت دلگرم آشنا شوید.

آموزش نگهداری و پرورش گل کراواتی

این گیاه بومی مناطق گرمسیری آفریقای جنوبی است و به‌صورت بوته‌ای رشد می‌کند.گیاه سانسوریا گونه‌ای از خانواده سوسنیان یا لیلیاسه است. این گیاه زیستی چند ساله، همیشه سبز بوده و برگ‌های شمشیری و کشیده‌ای به رنگ سبز دارد. زیستگاه اصلی این گیاه غرب آفریقا می‌باشد. طول گیاه گاهی بیش از یک متر می‌رسد.
نام علمی: Sansevieria خانواده: liliaceae
سانسوریا دارای گونه‌های کوتاه و بلند می‌باشد. این گیاه نسبت به شرایط نامساعد محیطی مقاوم بوده و در نقاط مختلف منزل می‌توان آن را نگهداری کرد. این گیاه همچنین دارای گلی است که به رنگ ترکیبی سبز و سفید در بخش میانی گیاه می‌روید البته گل آن جذابیت خاصی ندارد اما معطر است.

نیازها :

نور کامل بهترین شرایط نوری این گیاه است ولی در سایه هم قادر به ادامه زندگی است ، تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی کند.

کود:

کود مورد نیاز سانسویریا را می توان به میزان 3 گرم در لیتر، هر هفته یکبار، از فروردین تا مهر ماه ، مصرف نمود.

مراقبت از گل کراواتی

دما :

در زمستان تا درجه حرارت 10 درجه سانتیگراد قدرت تحمل دارد ولی درجه حرارت مطلوب در این فصل 16 است، در تابستان در درجه حرارت مطلوب برای انسان 24 درجه . نسبت به سرما حساس است و سرمای بیش از حد تاب نمی آورد و دچار یخ زدگی می گردد.

آبیاری:

سانسوریا به علت داشتن ساقه های گوشتی و ابدار نیاز ابی پایینی داره پس از ابدهی بیش از حد ممکن خودداری کنید. ابیاری سانسوریا در تابستان هفته ای یکبار ودر زمستان ده روز الی دو هفته یکبارانجام میشه . در ضمن از ابپاشی و غبار پاشی روی ساقه های این گیاه خودداری کنید.

خاک:

بهترین خاک برای سانسوریا خاک لوم و سنگین هست. یعنی مخلوطی از شن، ماسه، رس و مواد آلی یا همون “برگ پوسیده یا کود دامی پوسیده” البته به میزان کم. سانسوریا در خاک سنگین رشد بسیار مطلوبتری خواهد داشت و به سرعت بیشتری جوانه و پاجوش می دهد.

حتماً بخوانید:
راهنمای کامل نگهداری و تکثیر سانسوریا پا بلند

راهنمای کامل نگهداری و تکثیر سانسوریا پا بلند

معرفی گیاه آپارتمانی سانسوریا پا بلند سانسوریا یا نیزه آفریقایی ساکولنتی یک گیاه همیشه سبز و بومی غرب آفریقاست. این گیاه زیبا به عنوان تصفیه کننده…

تکثیر سانسوریا

سانسوریا را می توانید ازطریق تقسیمات برگ تکثیر کنید. ولی، نوارهای زرد رنگی که در سر تا سر دوطرف طول برگ امتداد داد از بین می روند. بنابراین بهتر است، این گیاه رااز طریق پاجوش تکثیر کنید. اواخر بهار تا اواسط تابستان که گیاه در مقابلجابجایی مقاوم است. بهترین زمان برای تکثیر است.برای این کار، گیاه راازگلدان بیرون آورید و پاجوشهایی را که بلندی آنها به 20 سانتیمتر میرسند، با دقت جدا کنید و درگلدان مناسب حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس قرار دهید. اگر پاجوش زیاد تکانمی خورد چوبی را به عنوان تکیه گاه در گلدان بگذارید تا گیاه محکم شود. گلدان را در نور مناسب و دمای حدود 18 تا 21 درجه سانتیگراد نگاه دارید وسعی کنید خاک همیشه خیلی کم ،مرطوب باشد.

درقلمه برگ ، برگ ها را به قسمت هایی به طول 10 سانتی متر بریده و در دمای 20- 18 درجه به صورت عمودی در محیط کشت (ماسه ) قرار می دهیم تا ریشه وجوانه نا بجا از محل بریده شده برگ ظاهر گردد . این روش تکثیر بسیار راحتاست ولی چنانچه از گونه های ابلق استفاده گردد ، گیاهان جدید ایجاد شدهدارای حاشیه طلایی نخواهند بود . طولانی بودن تا رسیدن به نتیجه مطلوب می باشد.روش ازدیاد ازروش پا جوش در زمان کوتاهتر و اسان تر از راه قلمه برگ می باشد ونتیجه بهتری نیز دارد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب تر و کوتاه تر چند پا جوش را در یک گلدان بکارید.

تکثیر و مراقبت از سانسوریا

تکثیر از طریق قلمه

استفاده از قلمه برگ آسانترین راه تکثیر این گیاه است. به این منظور:
یک برگ سالم از گیاه را، به قطعات۱۰-۷ سانتیمتری تقسیم کنید.قلمه ها را تا نصف ارتفاع آن در بستر کاشت سبک (مخلوط ۳ قسمت پیت خزه اسفاگنوم و ۱ قسمت شن درشت) بکارید.لازم است بستر کاشت و همچنین هوای اطراف قلمه ها به طور دائم مرطوب نگهداشته شوند، البته لازم است دقت شود تا بستر غرقابی نگردد.قلمه های کاشته شده را در محیطی با دمای در حدود ۲۳-۲۱ درجه سانتیگراد نگهداری نمایید.
ریشه‌دهی قلمه ها ۴-۳ هفته طول می کشد و ظهور و رشد برگهای جدید ۴-۳ ماه زمان می برد. در رابطه با قلمه‌های برگ این گیاه می‌توان از هورمونهای ریشه‌زایی موجود نیز استفاده کرد. البته بدون مصرف هورمون نیز ریشه می‌دهند، اما کمی بیشتر زمان می‌برد.
توجه داشته باشید که قلمه ها را اگر برعکس در خاک فرو کنید اصلا ریشه نمی دهد.

تکثیر از طریق ریزوم

تقسیم ریزوم (تقسیم بوته) دیگر روش تکثیر این گیاه است که بخصوص برای ارقام ابلق مورد استفاده قرار میگیرد.گفته می شود که در صورت تکثیر ارقام ابلق از طریق قلمه برگ گیاهانی با برگهای سبز ساده بدست می آیند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (75 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits