دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گل های زمستانی / گل های مناسب فصل سرما کدامند؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
معمولا بیشتر گیاهان با فرا رسیدن فصل سرما به خواب زمستانی فرو رفته و فعالیت‌های حیاتی خود را محدود می‌کنند.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با گل های زمستانی بیشتر آشنا شوید

وجود گل‌های رنگی آن هم در ماه‌های سرد سال می‌تواند روحیه مضاعفی را برای ساکنین منزل و حتی در میان همسایه‌ها ایجاد کند. فقط کافیست محیط باغچه و گلدان‌های خود را برای کاشت گل‌های جدید آماده کنید. چنین گل‌هایی که با فصل سرد سال سازگاری دارند را می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های گل‌های آپارتمانی تهیه کنید.


۱. گل همیشه بهار


گل همیشه بهار که گیاهی یک ساله است، در فصل پاییز و زمستان در روزهایی که خیلی سرد نباشد از ساعت ۹ الی ۱۰ صبح باز می شود و تا ساعت ۴ الی ۵ بعدازظهر به این حالت می‌ماند.

نارنجی کلاسیک و زرد روشن از شاخصه‌های رنگ گل برگ‌های گل همیشه بهار است. طول ساقه‌های این گل تقریبا بین ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر است و گاها عرض گلبرگ‌های آن تقریبا بین ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر نیز می‌رسد.

این گیاه از آفتاب ضعیف روزهای سرد نهایت استفاده را می‌برد. شما با مراقبت بیشتر و رساندن خاک حاصل خیز به این گل، می‌توانید زمان گل دهی آن را افزایش دهید.

گل همیشه بهار
گل همیشه بهار


۲. گل سینرر یا سینره


این گل با رنگ‌های متنوعی که دارد، می‌تواند زیبایی خاصی به باغ و یا گلدان‌تان ببخشد. این گل قادر است تا بیش از ۶۰ سانتی‌متر رشد کند. گل سینرر دارای رنگ‌هایی چون: سفید، صورتی، قرمز، آبی، ارغوانی و بنفش است. این گل برای شکوفه کردن نیاز به سایه جزئی همراه با آب و خاک غنی دارد.

گل سینرر یا سینره
گل سینره


۳. گل سیکلامن (Cyclamen)


گل سیکلامن دارای شکوفه‌هایی با رنگ‌های متفاوتی است. گستردگی شکوفه‌های این گل بین رنگ‌های سفید، صورتی، قرمز بوده و طرح گل‌های آن شبیه به انتهای تیر کماندارن و یا شبیه به بال پروانه ها است. بهتر است، این گل را درون گلدان پرورش دهید. گرچه این گل توانایی رشد در باغچه را نیز دارد. این گل نیاز به کمی سایه و آب دارد. برای همین استفاده از گلدان به شما این امکان را می‌دهد تا آن را از زیر نور مستقیم خورشید در یک سایه پناه بدهید.

گل سیکلا من (Cyclamen)
گل سیکلامن


۴. گل مروارید یا مینای چمنی


این گل با ساختار گوشت آلود و چابک لبه گلبرگ هایش شناخته شده است. این گل می‌تواند روی چمن‌ها رنگ‌های بسیار زیبایی را رقم بزند. برگ‌های سبز تیره آن ۳ الی ۶ سانتی متر طول دارند و بوته این گل تا عرض ۲۰ سانتی متر را فرا می‌گیرد. رنگ گل‌های آن، صورتی، جگری، قرمز، سفید بوده و روی ساقه به طول ۳ الی ۱۵ سانتی متری قرار می‌گیرد. این گل به آبیاری معمولی نیاز دارد و در روزهایی که هوا گرم می‌شود به سایه نیاز دارد. چرا که در چنین آب و هوایی سایه را به ماندن زیر نور خورشید ترجیح می‌دهد.

گل مروارید یا مینای چمنی
گل مینای چمنی


۵. گل اریکا


گل اریکا دارای برگ‌های گوچک و سوزنی شکل که گل‌های ریز فرورفته در آن قابل شناسایی است. این گیاه کوچک ماندگاری خوبی دارد. ارتفاع بوته این گل به بیش از ۱۵ سانتی متر نمی‌رسد، همچنین پهنای بوته‌های آن از ۱۵ الی ۲۵ سانتی متر تجاوز نمی‌کند. این گیاه نیاز به خاک اسیدی دارد. در ضمن خاک ماسه‌ای اصلاح شده با مواد آلی برای رشد این گیاه بسیار ایده آل است.

گل اریکا نیاز به آبیاری دقیق و منظم دارد این گیاه خشکی خاک را نمی‌تواند تحمل کند. از این رو خاک این گل باید همیشه مرطوب باشد. رشد این گیاه به نحوی است که ممکن است، پس از یک دوره رشد به شاخه‌های خشک شده دوره قبل برسد. این نشانه خشک شدن آن نیست.

گل اریکا
گل اریکا


۶. گل خربق (Hellebores)


گل خربق دارای شکوفه‌های زیبایی در فصل زمستان و بهار است. گل‌های خربق به شکل فنجانی هستند که گاها به سمت روبرو و یا به سمت پایین رشد می‌کنند. گل‌های این گیاه از رنگ سفید و سبز به رنگ‌های صورتی و قرمز و حتی بنفش تیره تبدیل می‌شوند. گل‌های این گیاه به مرور زمان به رنگ سبز تبدیل می‌شوند. این گیاه قادر است، زیر نور مستقیم آفتاب و یا در سایه و وضعیتی بین سایه و آفتاب را نیز تحمل کند. گل خربق بنا به نوع گونه خود نیاز به آبیاری منظم دارد. این گیاه به خاک حاصل خیز که با مواد آلی اصلاح شده، نیاز دارد.

گل خربق (Hellebores)
گل خربق


7. گل نمسیا (Nemesia)


گل نمسیا تا ۶۰ سانتی متر رشد می‌کند و پهنایی به حدود ۳۰ سانتی متر را پوشش می‌دهد. از خصوصیات این گیاه این است که دارای برگ‌های سبز روشن و ساقه‌های صافی است. تمام گونه‌های گل نمسیا به خاک خشک و نور مستقیم خورشید نیاز دارند. برخی از گونه‌های نمسیا دارای گل‌های بسیار معطری هستند. این گل قادر است در هوای خفیف زمستانی زندگی کند. با برداشتن گل‌های پژمرده نمسیا می‌توان عمر بیشتری به به این گیاه ببخشید.

Nemesia
گل نمسیا

8. گل کلم زینتی


گل کلم زینتی با برگ‌های غول پیکر که دارای تنوع رنگی بسیار جالبی است، می‌تواند در طول فصل سرما زیبایی خاصی به حیاط منزل و یا گلدان‌های شما بدهد. رنگ‌های برگ این گل سفید، بنفش، ارغوانی، کرم زرد و زیتونی است. این گیاه تحمل زیادی در فصل زمستان دارد و با رنگ‌های شاد و جذابی که دارد، می‌تواند زیبایی خاصی را در فصل زمستان به خانه شما بدهد.

این گل قادر است تا ۳۰ الی ۶۰ سانتی متر رشد کند. جذابیت و درخشندگی رنگ برگ‌های این گل در فصل زمستان جلوه زیباتری به خود می‌گیرد. این گیاه در آفتاب کامل رشد می‌کند اما توانایی زیستن در سایه را نیز دارد. فقط گل برگ‌های آن در سایه از هم فاصله می‌گیرند و فرم خود را تا حدودی از دست می‌دهند. این گیاه به کود هفتگی برای رشد بهتر نیاز دارد.

گل کلم زینتی
گل کلم زینتی


9. گل بنفشه


این گل می‌تواند بین ۱۵ الی ۲۵ سانتی متر رشد کند و دارای تنوع رنگی جذابی نیز است که می‌تواند در فصول سرد سال گلدهی کند. گل بنفشه در شمال ایران به صورت خودرو رشد می‌کند. امروزه دانشمندان با دستکاری ژنتیکی آن به ترکیب رنگ‌های زیادی دست یافته‌اند، حتی در برخی از گونه‌های بنفشه یک بوته دارای دو الی چند رنگ است.

این گل همچنین خاصیت دارویی نیز دارد. از این رو طرفداران زیادی در جهان پیدا کرده است. اگر شما بخواهید از تنوع رنگی گسترده آن در حیاط منزل خود استفاده کنید، جلوه و زیبایی خاصی را به حیاط خود خواهید بخشید.

گل بنفشه
گل بنفشه

10. پریموس انگلیسی


بیشتر گل‌های پریموس در فصل بهار و تابستان گل می‌دهند اما گل پریموس انگلیسی می‌تواند در فصل زمستان نیز گل بدهد. گل‌های دایره‌ای شکل آن یا به تنهایی و یا به صورت دسته‌ای از یک گلدان سبز به وجود می‌آیند. پریموس انگلیسی تقریبا در هر رنگی ظاهر می‌شود، طول این گل ۲۰ الی۳۰30 سانتی متر بوده و توانایی پوشش سطحی به عرض تقریبا ۲۳ سانتی متر را دارد.

پریموس انگلیسی
پریموس انگلیسی

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits