دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی گل لیزیانتوس
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
معرفی و راهنمایی پرورش گیاه زینتی لیزیانتوس : لیزیانتوس از زیبارین گلهای زینتی شاخه بریده است. که با توجه به زیبایی خیره کننده ای که دارد، آن را درون خانه پرورش میدهند تا همیشه از زیباییش بهرمند شویم.

معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی فضای باز و آپارتمانی - لیزیانتوس

نام انگلیسی: Lisianthus

نام علمی Eustoma grandiflorum

خانواده Gentianaceae

گیاهی است یکساله، دوساله و یا چندساله کوتاه عمر که انواع پاکوتاه و پابلند دارد. از ارقام پابلند به عنوان تزیین دسته گل و از ارقام پاکوتاه در کشت گلدانی استفاده می شود.این گیاه بومی آمریکای شمالی است. برگ های آن کشیده یا تخم مرغی شکل است که به رنگ سبز مایل به خاکستری دیده می شوند. گل های آن به حالت زنگوله ای با گلبرگ های چین خورده که به رنگ هی سفید، بنفش و آبی وجود دارد. ارقام مختلف این گل، به صورت پر پر و کم پر هستند. گلها یا به صورت جداگانه و یا به صورت دسته ای بر روی ساقه قرار گرفته اند.

نحوه کاشت بذر گیاه زینتی لیزیانتوس

زمان مناسب کاشت بذر گل لیسیانتوس اوایل بهار میباشد . مقداری خاک را دورن گلدان و یا سبد ریخته بذرهارا روی خاکی بپاشید سپس خوب آبیاری کنید و روی آن نایلون بکشید تا رطوبت برای بذرها حفظ شود حدود ۳ الی ۵ روز بعد بذرها سبز میشوند و زمانی که مقداری بزرگ شدن (حدود یک ماه بعد) آنها را از خزانه در آورده و در محلی که میخواهید به فاصله بیست یا سی سانت نشا کنید بهترین روش همین است.

بذر این گل ریز بوده و نیازی به ریختن خاک بر روی بذرها نمیباشد تنها موردی که باید تا سبز شدن بذرها رعایت شود رطوبت محیط بذر است و اینکار با کشید نایلون روی بذرها به راحتی انجام خواهد شد.
برخی ها بذر را روی محلی که مورد نظرشان هست میپاشند تا همان جا سبز بشود اما این روش درست نیست دلیلش این است که زمان بذر پاشی بذرها نامنظم روی زمین میافتند و وقتی سبز میشوند خیلی از آنها ممکن است کنار هم سبز بشن اما زمانی که بذرهارو درون خزانه بکارید بعد میتوانید به صورت منظم بوته های این گل را به هر طریقی و به هر فاصله ای که میخواهید بکارید.

 گیاه زینتی لیزیانتوس

نحوه تکثیر گل لیزیانتوس

برای تکثیر این گیاه دو روش وجود دارد:

کشت بذر: این روش، روش اصلی تکثیر این گیاه است. برای این منظور بذر را در در پاییز یا در اواخر زمستان، در بستری که بتواند آب را در خود ذخیره کند، کشت می شود. از آنجایی که گیاهچه حاصل ضعیف و کوچک است، حتما باید آبیاری منظم انجام شود. سه ماه بعد نشا به زمین اصلی انتقال می یابد.
قلمه زدن: در برخی از ارقام این گیاه، جوانه انتهایی، به عنوان قلمه جدا شده و در محیطی با هوای مرطوب کشت می شوند.

خاک

خاک مناسب برای رشد این گیاه، خاکی با زهکش مناسب و با PH خنثی تا کمی قلیایی است.

آبیاری

بستر کشت این گیاه باید همیشه مرطوب باشد اما اشباع شدن خاک، به آن آسیب می رساند. در مراحل اولیه رشد، که رشد گیاه کند است، به آب کمتری نیاز دارد ولی خشک شدن خاک در زمان گلدهی، باعث کاهش کیفیت و تعداد گل ها می شود.

دما

این گیاه به سرما حساس است و در گلخانه ها پرورش داده می شود. اگر دمای هوا خنک باشد، باعث می شود که ساقه محکم تر شود ولی گلدهی به تاخیر می افتد و اگر دما در ماه اول انتقال نشا بالا باشد، باعث تحریک رشد طوقه می شود.

نور

این گیاه به آفتاب کامل نیاز دارد. از آنجایی که نور زیاد باعث کوتاه شدن ساقه ها می شود، پس در دوران گلدهی باید نور ملایم باشد.

 گیاه زینتی لیزیانتوس

مراقبت از گیاه زینتی لیزیانتوس

  • در ارقام پابلند، برای جلوگیری از خوابیدگی ساقه، باید از قیم استفاده کرد.
  • اگر گیاه دچار بیماری های ویروسی شد، راه درمانی وجود ندارد و حتما باید گیاه را حذف کرد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits