دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد بنجامین آمستل و روش تکثیر این درختچه زیبا
126
زمان مطالعه: 10 دقیقه
بنجامین آمستل یا آمستر: شرایط نگهداری و رشد بنجامین آمستل این گونه نسبت به بقیه گونه ها نور کمتری نیاز دارد آشنایی با مشکلات و بیماری های گیاه آمستل.

بنجامین آمستل یا آمستر بدلیل شباهت بیش از حد برگ هایش به درخت آکالیپتوس که یک گیاه بیرونی با خاصیت برگ های دارویی است , اشتباه گرفته می شود.

بنجامین آمستل یک درختچه زیبا و مقاوم در خانه شما

امروز قصد داریم گیاه آمستر یا فیکوس برگ باریک رو بهتون معرفی کنیم , یک درختچه نسبتا مقاوم و زیبا که میتواند در زیبایی خانه یا محل کارتان به درخشد. با این بخش از مجله دلگرم همراه شوید.

بنجامین آمستل دارای برگ های کشیده و زیبایی است که به نوری در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز دارد و همانند دیگر بنجامین ها در آبیاری آن باید دقت کرد.البته به تازگی و با همت همکاران پرورش دهنده ،نوع آمستر طلایی نیز تولید شده که زیبایی غیر قابل وصفی دارد.

نکته: قابل ذکر در نگهداری بنجامین ها عدم جابجایی گیاه از محیطی به محیط دیگر می باشد.سعی شود در هنگام خرید گیاه از کافی بودن ریشه گیاه اطمینان حاصل کنید حداقل بعد از ۱۰ روز نسبت به تعویض گلدان اقدام کنید.

معرفی درختچه آمستل

بنجامین آمستل یا فیکوس آمستل یا فیکوس برگ دراز با اسم علمی Ficus Binnendijkii از خانواده موراسه و بومی هلند میباشد.

بنجامین آمستل
درختچه 4 ساله بنجامین آمستل

این نوع از ficus دارای برگ های بلند و باریک میباشد . بسیار مناسب برای منزل و یا گلخانه می باشد. دارای شاخ و برگ نسبتاً زیاد بوده ولی گل ندارد.
نور فراوان؛ اما از تابش مستقیم نور خورشید اجتناب شود؛ لذا در کنار پنجره های جنوبی باید از پرده استفاده شود یا تابش غیر مستقیم بر گیاه صورت گیرد
دمای مناسب بین 16 تا 29 درجه سانتیگراد؛ دمای پایین تر از 10 تا 5 درجه را برای مدت کوتاهی تحمل می کند.
در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یکبار و با آب ولرم آبیاری شود، زیرا آب سرد موجب آسیب به برگ ها و ریزش آنها می شود
خوب است برگ های گیاه هر دو روز یکبار با اسپری غبارپاشی شود
هر دو هفته در طول بهار و تابستان با کودهای محلول در آب تغذیه شود
خاک مناسب این گیاه، خاک خوب گلکاری است که به خوبی زهکشی شده باشد. مخلوط یک قسمت خاک باغچه، با یک قسمت شن درشت و یا پرلیت، یک قسمت تورب (پیت) یا هوموس میتواند باعث رشد بهتر گیاه شود
Ficus Binnendijkii مستعد ابتلا به آفات mealy bugs، scale و thrips میباشد. همیشه قبل از خرید و تحویل گیاه آن را از نظر این آفات بررسی نمایید

divider

فیکوس آمرست گیاهی از خانواده انجیر هاست نگهداری آن مثل پسر عموی خود کمی نیاز به وقت گذاشتن دارد ولی در کل چند پله راحت تر از بنجامین است و لوسی و حساسی بنجامین را ندارد.گونه ای که ما امروز به Ficus میشناسیم در واقع گونه ی هیبرید شده یا به زبان ساده اصلاح شده از جد بزرگ خود Ficus Alii از مناطق جنوب شرقی آسیاست.دارای برگ های براق و باریک و زیباست و در طی رشد خود برگ های پایین ریخته شده و ساقه ی لخت شده هم زیبایی خاص خود را دارد جدیدا مشاهده شده به کمک ابزارها و حقه ی باغبانی ! ساقه ها را اصطلاحا بافت کرده و این خود بر زیبایی این گیاه می افزاید.این گل جز مهم ترین گلهای آپارتمانی تصفیه کننده ی هواست، و در کل در هر ۱۰ متر فضای خانه به یک گیاه تصفیه کننده ی هوا نیاز است که این گل به همراه نخل ها نقش اول را ایفا میکنند.

بنجامین آمستر

شرایط نگهداری از بنجامبن آمستل

نور: این گونه نسبت به بقیه گونه ها به نور کمتری نیاز دارد ولی بگذارید به عنوان کارشناس گل و گیاه خیالتان را راحت کنم ( آقا جون خانوم جون،این گل و کلا بقیه بنجامین ها به نور زیاد احتیاج دارند ولی آفتاب بهشون نخوره اگه نور نداشته باشه ، برگها میریزن بهترین جا، پنجره ی جنوبی رو به قبله است. حالا خود دانی)

آبیاری: طبق دمای هوای منزل شما،اجازه دهید خاک خشک شود بعد آبیاری کنید که اینطور تقریبا هفته ای ۲ بار سیراب میشود بازم تاکید میکنم با خشکی خاک آبیاری شود یعنی معیار تشنگی گل شماست !

دما:بهترین دما بین ۱۵ الی ۲۵ درجه میباشد یعنی دمای داخل اتاق نشیمن و پذیرایی بسیار مناسب است در صورت گرم تر شدن یا به تراس منتقل کنید یا غبار پاشی کنید

رطوبت:من شخصا همیشه به مشتری ها درباره ی این فیکوس ها میگم که یکبار صبح و یکبار هم شب حتما برگها رو اسپری کنید ولی درصورت بروز لکه های قهوه ای روی برگ اب پاشی رو متوقف کنید. این گل بومی فیلیپین و انطرف هاست جاش باید مرطوب باشه،من خودم فیکوس لخت رو با همین شیوه لباس تنش کردم،مشتری هم تا به حال نشده بیاد بگه جنسی که شما به من دادید برگهاش داره میریزه خلاصه این شیوه جواب داده یک سینی پر از آب هم زیر گلدنتون باشه حالا ممکنه سایت های خارجی چیزه دیگه بگن اونا طبق شرایط خودشون میگن اصلا برا خودشون میگن…

خاک:بهترین خاک که ما نتیجه گرفتیم ازش مخلوطی از یک قسمت پیت ماس،۲ قسمت پرلیت،یک قسمت هم خاک باغچه است

تکثیر: تکثیر این گل هم با خوابانیدن هوایی و هم با قلمه گیری است البته در منزل به راحتی نمیتوان تکثر کرد زیرا سخت ریشه میدهد ولی قلمه در بهار تابستان آن هم همراه پودر ریشه زایی و هوای بس ناجوانمردانه شرجی بهترین راه حل است.

تغذیه: در فصول رشد یعنی بهار و تابستان ماهی دوبار با کود کامل تغذیه شود ، در زیر لینک خرید این کود وجود دارد.

تعویض گلدان: سعی کنید دیر به پیر گلدان را عوض کنید اجازه بدهید ریشه ها از زیر گلدان بیرون بیاید بعد عوض کنید

هرس: برگهای زرد شده و سوخته را هرس کنید همچنین برای اینکه گیاه رشد زیادی نکند ودراز نشود وانه انتهایی آن راهرس کنید

divider

روش تکثیر و قلمه زدن بنجامین آمستل

بنجامین آمستل به راحتی قابل تکثیر است , شاخه های دارای ساقه درخت را میتوانید جدا کنید و در ظرف آبی قرار دهید. بعد از مدتی که جوش های کوچکی به ساقه نمایان شد می توانید آن را در گلدانی بکارید و به صورت هفتگی آبیاری کنید. فراموش نکنید نور کافی لازمه رشد این گیاه می باشد.

بنجامین آمستل اگر مدام تغییر مکان داده نشود و نور کافی داشته باشد , به سرعت رشد می کند و می تواند یک درختچه چشم نواز در منزل یا محل کار شما شود.

درخت آمستل
درخت آمستل

مشکلات و بیماری های گیاه آمستل:

برگها رنگ پریده و لکه های قهوه ای در زیر انها و ساقه مشاهده میشوند: با پنبه اغشته به سم حشره کش جذبی لکه ها را خیس کنید و یا هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

لکه های پهن و آبکی و سیاه روی برگهاست: قارچ عامل این بیماری است،خیس نمودن لکه ها با پنبه اغشته با اب صابون درمان این بیماری است.

برگها زرد شده و میریزند:ابیاری بیش از اندازه بوده،فاصله بین دو ابیاری را زیادتر کنید،اگر خاک گلدان باتلاقی شده زهکش را باز کنید.

برگها زرد رنگ و سطح زیرین انها دارای تار عنکبوت است: کنه قرمز ریز عامل ان است،با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار تا رفع علائم گیاه را سم پاشی کنید،تامین رطوبت در کاهش افت موثر است.

برگها سیاه شده اند: تماس با شیشه سرد پنجره باعث ان است،گلدان را از تماس با شیشه رها کنید.

برگها سالم و سبز هستند،ولی سقوط میکنند: نور کم است،گلدان را به روشنایی ببرید،کم ابی هم باعث این عارضه است،آبیاری را تنظیم کنید،بعضی مواقع سرد شدن ناگهانی اتاق و ابیاری با اب سرد علت ریزش برگ سبز است.

برگها خشک و شکننده هستند:هوای محیط گرم و خشک است،ابیاری را بیشتر کرده و غبارپاشی روزانه را فراموش نکنید.

برگهای جدید ریز و گیاه مریض به نظر میرسد:ریشه ها را بازدید کنید،ممکن است نیاز به گلدان بزرگتر باشد،در غیر این صورت تغذیه مصنوعی هر دو هفته یکبار و تعویض خاک های سطحی گلدان با خاک نو در رفع این عارضه کمک موثری می کند

آمستل طلایی
آمستل طلایی

سوالات رایج در خصوص نگهداری بنجامین آمستل:

سوال: من یه فیکوس آمستر ۱.۵ متری دارم که متاسفانه خاکش هزار پا داره که بزرگ همهستند تا ۳ سانت.سم گرفتم که بصورت پودره استفاده کردم ولی فرقی نکردو روی خاک گلدان هنوز پرسه میزنند.از هزار پا هم خیلی می ترسم.چیکار کنم میترسم یه سم دیگه بخرم و بزنم و گلم خشک بشه .این گل رو خیلی دوست دارم اگه میشه راهنماییم کنید.چه سمی بخرم که به گل آسیب نرسونه و اینگه گلدانش رو عوض کنم؟

پاسخ: برای مبارزه با هزارپاها ، باید از سمپاشی روی خاک در فواصل مختلف استفاده کرد. معمولا با شروع فصل گرم باید سم پاشی صورت بگیره و نوبت بعد اواخر بهار و یک ماه بعد نیز دوباره باید سم پاشی انجام بشه.یک قاشق چای خوری سم(مالاتیون یا دیازینون یا سوین) را در یک لیتر اب حل نمایید وبه صورت ابیاری به خاک بدهید.10 روز بعد این کار را تکرار نمایید. یک راه دیگه برای مقابله با هزارپا ها ، عدم استفاده از خزه بر روی گدان هستش و بهتره روی خاک گلدان رو در حدود 2 تا 5 سانتی متر از شن یا سنگ های ریز استفاده کنید در این حالت بعد از آبیاری گلدان ، بسیاری از هزارپاها از بین میرن و امکان زندگی درون گدان براشون فراهم نمیشه و نمیتونن به خوبی درون خاک تنفس کنن و ازبین میرن


سوال: من به تازگی کلدان بنجامین امستل خودم را عوض کردم و اکنون شاهد موجودات ریز سفید رنگ و جان سختی هستم که در گلدان وجود داره که البته شبیه کرم نیستند و به سرعت حرکت می کنند لطفا اطلاعاتی در موردش بفرماید و نحوه رفع مشکل

پاسخ: قبل از استفاه از خاک باید اون رو ضدعفونی میکردید. وجودهرگونه حشره ویاکرم خاکی یاخرخاکی وهزارپاو .... داخل خاک گلدانهامضراست.که این امرباتوجه به وجوداین گیاهان درداخل آپارتمان باعث کثیفی محل سکونت وبدمنظرشدن اطراف گیاه میشود. روش مبارزه بااین مشکل استفاده ازسموم سوین یالیندین ( وتاول پودری) به نسبت یک قاشق مرباخوری دریک لیترآب است. این آب بایدبه عنوان آب آبیاری روی سطح خاک استفاده شود.

divider

سوال:من 2 ماه پیش یک گیاه امستل طلایی خریداری کردم رشد بسیار خوبی داشته ولی نمیدانم چرا رنگ برگ های جدیدش به جای طلایی سبز روشن است . در ضمن در تراس با نور جنوبی غیر مستقیم نگهداری می شود لطفا راهنمایی کنید

پاسخ:طیف نور در ایجاد رنگ برگ ها تاثیر گذار هست.هر دو هفته یکبار با کود کامل مخصوص گیاهان زینتی گیاه را تقویت نمایید.نور فراوان باشد اما از تابش مستقیم نور خورشید اجتناب شود در کنار پنجره های جنوبی باید از پرده استفاده شود . دمای مناسب بین 16 تا 29 درجه سانتیگراد باشد و دو بار در هفته نیز با آب بدون املاح اسپری شود.


در این رابطه بخوانید:

چرا برگ های گل بنجامین میریزد؟

شرایط نگهداری و مراقبت از گل بنجامین

معرفی 25 درخت سایه انداز

آموزش روش کاشت و پرورش درخت لیموترش در گلدان

چگونه شته ی درختان را از بین ببریم

divider

تهیه و گرد آوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (126 رای)  

۱۹ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محمد حسین سهلی | ۲ سال پیش
سلام قیمتش چنده
0
0
کامران | ۲ سال پیش
با سلام، برگهای امستر من به گونه ای شده که انگار شیره روی انها ریخته شد، قسمتی هم نیمه خشک هستنو قسمتی سبز، لطفا راهنمایی کنید!
3
12
مجتبی | ۳ سال پیش
سلام
دو عدد قلمه امستل را چند ماهه داخل شیشه اب گذاشتم و الان به اندازه کافی ریشه کردن و میخوام به گلدون منتقل کنم.لطفا بگید چه خاکی براش مناسبه؟
0
7
محمد | ۳ سال پیش
سلام
حدود ۳ سال هست که بنجامین آمستل دارم و در کنار پنجره جنوبی قرار دادره،متاسفانه رشد بسیار کندی داره و برگها خیلی خلوت شدن و در دو ماه اخیر هم ریزش برگ داشته

ضمنا گلدان تعویض نشده چونه ریشه ها بنظر فضا دارن و همچنین کود دهی هم انجام میگیره بیشتر کود ۲۰،۲۰ و ...
0
9
علی | ۳ سال پیش
ممنون از توضیحات کاملتون من از یه امستل حدود ۶ ساله نگهداری میکنم بسیار بزرگ و زیبا شده کنار پنجره جنوبی و زیر نور مستقیم هست البته نور بعدازظهر بهش نمیخوره راستش غبار پاشی هم نمیکنم اب جوشیده سرد و کود مناسب بهش میدم مشکلی نداشت تا اینکه اول زمستون امسال ناگهانی و بدون هیچ تنشی حدود ۱۵ درصد از برگهاش زرد شد به نظر شما باید نگران باشم
3
8
نوید | ۳ سال پیش
سلام و تشکر امستر من بخشی از برگش قهوه ای می شه وخشک میشه میریز. البته داخل خاکش فکر کنم هزار پای ریز دیدم. البته من همه نکات شما گفتین رعایت میکنم غیر از غبار پاشی چرا که اینکارو میکنم برگهایش بیشتر میریز
ممنون میشم راهنمایی کنید
3
6
Mari | ۳ سال پیش
من به تازگی یک درختچه امستل خریداری کردم و بعد از ۱هفته برگها زرد میشه و می افته . و جای نورش مطابق دستورات شماست و نور عالیه
0
8
Daniel | ۴ سال پیش
در بخش معرفی درختچه آمستل نوشتید:
"بنجامین آمستل یا فیکوس آمستل یا فیکوس برگ دراز با اسم علمی Ficus Binnendijkii از خانواده موراسه و بومی هلند میباشد."
خواستم ضمن تشکر از معرفی این گیاه، یادآودی کنم که احتمالا اشتباه تایپی رخ داده، چون این گیاه بومی هلند نیست، بلکه بومی جنوب و شرق آسیا (جنوب هند، میانمار، فیلیپین و تایلند) است.
1
1
علی | ۴ سال پیش
درود بر شما مطالب آموزنده بودن درخصوص آمستل خودم بعضی از برگهای سبز ترک میخورن پاره میشن و گهگاهی هم بصورت سبز از شاخه جدا شده و میافتن البته چهار ساله که دارمش و رشد محسوسی هم نداره .
لطفا راهنمایی کنید برای رفع مشکل و رشد بیشتر چکار باید کنم . متشکرم
0
6
الیاسی | ۴ سال پیش
باسلام
نووک برگهای درختچه من به محض بزرگ شدن شان سوخته و قهوه ای میشن از لحاظ نوری جاش بد بود یک مدت الان گذاشتم جای مناسب ولی هنوز نوک برگها میسوزن، چکار باید کنم؟
5
12
مريم | ۴ سال پیش
جرا بركهاي بنجامين بلك جروكيده ميشن
0
2
پرستو | ۴ سال پیش
سلام..من ده روز هست یه بنجامین امستل خریدم..به شدت برگ هاش میریزه..هم برگ سبز هم خشک شده و هم برگ با لک های قهوه ای میندازه...رو به جنوب هست و از پنجره فاصله داره...میشه راهنمایی کنید لطفا و بفرمایید ایا امکان ویزیت حضوری توسط شما هست؟
0
3
پاسخ ها:
مریم | ۴ سال پیش
سلام و خسته نباشید لطفا راهنماییم کنین دوماهه آمستل خریدم از همون هفته اول شروع به ریزش برگ کرد روزی تا ده برگ هم انداخت جاشو عوض کردم ریزش کمتر شد اما ادامه داره بعضی از برگها از نوک شروع به خشک شدن کردن و بعضی سبز میفتن و بعضی هم زرد شدن لطفا کمکم کنین گیاهم داره از بین میره
2
12
ل.ک | ۴ سال پیش
سلام
من تقریبا ۳ هفته بیشتر امستل خریدم ولی متاسفانه برگهاش باز نمی شه ، خاک عوض کردم پر از برگ سبز احتمال دارد گل خشک شده باشه ؟ یا اینکه روند رشد اینقدر کم می باشد ؟ زهکشی کامل در گلدان صورت می گیرد و خاک مناسب جایگزین شده است ؟ در بالکن قرار دارد نور شمال بهش می تابه نور مستقیم نیست . کلا نگرانم که نکنه مرده باشه .... کلا دو برگ در آمده
1
2
عالمه | ۵ سال پیش
یک ماه امستل خریداری کردم و متاسفانه گلدانشو عوض کردیم همون موقع از اون موقع تا الان شروع به ریزش برگ میکنه خونه ما جنوبیه و کمی دور تر از پنجره هست امستل. روزی ۴ دونه برگ ک تقریبا زرد یا قهوه ای شده می افته
ابیاری با خشک شدن خاک میکنم و اسپری هر دوروز اما هروقت اب میدم فرداش کلی برگ میندازه
توروخدا کمک کنین واقعا ناراحتم از برگ ریزی گلم
0
3
پاسخ ها:
دانشجو | ۴ سال پیش
آبیاری زیاد عامل این اتفاقه . فواصل آبیاری رو زیادتر کنید .
0
2
رسول عزیزی | ۵ سال پیش
سلام و تشکر امستر من برگش قهوه شده وخشک میشه میریز
2
6
بابک. خالقی | ۵ سال پیش
سلام ممنون من درک میکنم شمارا چه زحمت کشیده من ازشما سپاسگزارم
0
1
امیر | ۵ سال پیش
سلام خسته نباشدی به شما یک سوال آیا کرم برای باغچه خوبه یا بد؟
1
5

hits