دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نگهداری گل سنبل و پیاز گل سنبل

نگهداری ، تکثیر و کاشت گل سنبل

نگهداری گل سنبل و پیاز گل سنبل
12
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سنبل گیاهی است که از زمانهای قدیم کاشتن آن متداول بوده است .گیاه سنبل از خانواده سوسنیها و پیازی ، به بلندی ۱۵ تا۲۰ سانتیمتر و گل های زودرس آن بشکل خوشه انتهای ساقه گوشتی معمولا از نیمه اسفند تا فروردین باز میشود و به رنگهای سفید ، قرمز ، آبی ، بنفش...

نحوه کاشت و پرورش گل سنبل نوروزی

گل سنبل یکی از ” سین ” های هفت سین سفره هر ساله هر ایرانی است و از آن بعنوان گل عید یاد میشود. اگر می خواهید این گل را در خانه تان بهترین شکل نگهداری کنید این نکات را فراموش نکنید.آخرین روزهای سال، ایام خوبی برای باغبانان و کسانی است که عاشق گل و گیاه اند.

بتی دارم که گرد گل ز سنبل سایه بان دارد

بهار عارضش خطی به خون ارغوان دارد

هوا که کمی به گرمی برود، باغچه های منازل با خاک جدید و کود های گیاهی آغشته شده و زمان کاشت گل های بهاره فرا می رسد.خاستگاه اصلی این گیاه، کشور هلند است. این گل می تواند تا ۲۰ سانتی متر نیز رشد داشته باشد. اما تمامی این ها بستگی به نوع فراهم آوردن محیط مناسب برای پرورش آن است.گل معروف روزهای عید و سفره هفت سین، گل سنبل است. برای اینکه یکی از ” سین ” های سفره هفت سین امسالتان را خودتان آماده کرده باشید، بهتر است از گل سنبل شروع کنید.

گل‌های سنبل خوش‌بو و جنبهٔ زینتی دارند. دورهٔ گلدهی آن‌ها در اوایل بهار است. گل‌ها می‌توانند به رنگ‌های سفید، صورتی، بنفش، قرمز، نارنجی، زرد یا آبی باشند.برای کاشت و پرورش گل سنبل، چند روز مانده به عید می توانید به یکی از گلخانه ها و گل فروشی ها مراجعه کنید و پیاز این گل را خریداری کنید.این گیاه می تواند در آب، خاک گلدان و خاک باغچه پرورش یابد.گل سنبل مانند گل نرگس و لاله و زنبق دارای پیاز است. و از همین طریق می توانید گلتان را خودتان پرورش دهید.

گل سنبل


پرورش گل سنبل

پیاز گل سنبل

اما قبل از آن باید یک سری نکات مخصوص پیاز این گل را بدانید.پیاز گل سنبل نباید معیوب و مریض باشد. برای شناسایی پیاز سالم، باید دقت کنید که پیاز سفت و سنگین باشد.از آنجایی که رنگ این گیاه برای تازه کاران از طریق دیدن پیاز قابل تشخیص نیست، از فروشنده بخواهید رنگ گل مورد علاقه تان را به شما بدهد. در غیر این صورت زمان گل دهی، شگفت زده خواهید شد.

البته اگر سفره هفت سین تان از ترکیب رنگی مشخصی ندارد، می توانید به صورت اتفاقی پیازی را خریداری کنید و منتظر باشید تا رنگ آن را بعد از گل دهی متوجه شوید.نکته دیگر که بسیار حائز اهمیت است، این است که به فروشنده بگویید پیاز مخصوص باغچه و یا گلدان می خواهید. زیرا این پیاز ها متفاوت اند.حالا که پیاز این گل را خریداری کرده اید، بهتر است برای کاشت آن نیز این نکات را رعایت کنید:

پیازها باید در خاکی مناسب و سبک کاشته شود. این خاک بهتر است مخلوط خاک برگ و خاک شن دار باشد. دو سوم پیاز ها را در خاک می کارید و یک سوم پیاز باید از خاک بیرون باشد.پیاز را به محلی معتدل ببرید. آب یاری و خیس شدن خاک فراموش نشود. هوای محیط در روزهای ابتدایی نباید کمتر از ۱۳ درجه سانتیگراد بشود. بعد از گذشت یک ماه و نیم، شروع به گل دادن خواهد کرد. بعد از اینکه جوانه ها ظاهر شدند باید گلدان را به محلی تاریک برد. معمولا مدت ۱۰ روز گلدان را در تاریکی نگه می دارند. تمام این مدت ۱۰ روز باید دمای محیط ۲۴ درجه سانتی گراد باشد. بعد از گذشت این ۱۰ روز، گلدان را به جایی که نورگیری متوسطی دارد منتقل کنید.

برای کاشت در خاک باغچه، باید به میزان درجه سرمای هوای دقت کنید. زیرا نباید پیاز سرما ببینید و باید از یخ زدن آن جلوگیری کنید. به همین منظور در اواسط بهمن ماه، می توانید پیاز را در خاک بکارید. هر چه هوا سرد تر باشد، پیاز را با عمق بیشتر بکارید. با گرم تر شدن هوا و آبیاری مناسب، در اواخر اسفند و اوایل فروردین، گلهای زیبای سنبل را خواهید داشت.

گل سنبل


راهنمای نگهداری و پرورش گل سنبل

و اما کاشت سنبل در آب چگونه است؟

برای کاشت در آب، ظرف مناسب برای این روش را از گل فروشی که پیاز مخصوص را خریداری می کنید، تهیه نمایید تا در مراحل رشد گل، ساقه آن آسیب نبیند.برای کاشتن پیاز سنبل در آب فقط گذاردن پیاز روی ظروف مملو از آب که در آن مقدار کمی خاک ذغال ریخته باشند کافی نیست بلکه باید آنها را مواظبت کنند که قبل از بیرون آمدن برگهای گیاه پیازها کاملا ریشه های خود را در آب منتشر کرده باشند . تا جایی که می توانید، این گیاه را در تاریکی قرار دهید. حتی اگر می توانید ریشه را به تنهایی نیز از نور دور نگه دارید.

لازم نیست ساقه ها در آب بمانند، بلکه فقط ریشه باید در آب باشند.دلیل استفاده از زغال این است که آب فاسد نخواهد شد. اگر نمی خواهید خاک زغال بریزید، میتوانید از یک قطعه کامل زغال استفاده کنید. برای اینکه زغال در آب شناور نباشد، قبل از استفاده، چند روز زغال را در آب خیس کنید. با این کار علاوه بر سنگینی آن، زغال تمیز شده و دیگر آب را نیز کثیف نمی کند.در کاشت در خاک، پس از آنکه گلهای سنبل تمام شد باید نیمی از برگهای آنرا بریده و ماه خرداد و تیر که برگ های باقیمانده زرد شده و خشکید،

پیازها را از زمین خارج کرده پس از آنکه چند روز در معرض هوای آزاد گذاشته و رطوبت آنرا گرفتند آنها را در انبار یا اطاق خشک و تاریک، با درجه‌ حـــرارت‌ ۵ سانتیگـــراد می توان‌ پیازها را نگهداری‌ نمود.زمانی که شکوفه ها بیرون آمدند و تبدیل به گل شدند، بر روی گل ها آبپاشی نمایید تا شادابی خود را حفظ کنند. در این زمان باید گل سنبل را در معرض نور آفتاب قرار دهدید اما به طور معمول هوای محیطی ۱۰ درجه سانتی گراد برایش بسیار مناسب خواهد بود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (12 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits