دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاشت،پرورش و نگهداری از گیاه جاکوبینیا کارنئا (گیاه فلامینگو)
10
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گل فلامينگو در بين آنتوريوم ها از همه معروف تر و متداول تر است. زيبايى چشمگير آن به خاطر قاشقك هايى است كه به عنوان كاسبرگ همراه با باز شدن گل ها در زمستان و بهار ظاهر مى شوند.با دلگرم همراه باشید.

گل بسیار زیبا و عجیب فلامينگو +عکس

گل فلامينگو در بين آنتوريوم ها از همه معروف تر و متداول تر است. زيبايى چشمگير آن به خاطر قاشقك هايى است كه به عنوان كاسبرگ همراه با باز شدن گل ها در زمستان و بهار ظاهر مى شوند.با دلگرم همراه باشید.

گل لیلی فلامینگو

گیاه فلامینگو

جاکوبینیا کارنئا( گیاه فلامینگو) درختچه ای استوایی و همیشه سبز از خانواده Acanthaceae ( آکانتاسه ) میباشد که بومی مناطق معتدل جنوب آمریکا میباشد.این گیاه از جنس justicia میباشد و این جنس شامل 420 گونه مختلف است که همگی بومی مناطق گرمسیری و معتدل آمریکا هستند.گیاه فلامینگو دارای گلهای درشت و بسیار زیبایی میباشد و به همین علت جزء گیاهان زینتی محبوب شمرده میشود.

گل دادن اين گياه به مدت طولانى و استثنايى ۳ ماه به درازا مى كشد. گل فلامينگو گياهى است هميشه سبز و مقاوم با برگ هاى سبز تيره و چرم مانند به طول ۲۰ سانتى متر. داراى اسپات هايى به رنگ قرمز روشن با عمر طولانى و اسپاديس هاى زرد _ نارنجى كه در واقع همان گل هاى گياه هستند.فلامينگو به خوبى در مخلوطى از خاك برگ و خاك سياه به همراه كمى خاك چوب رشد مى كند. مكان روشن در زمستان و نور غيرمستقيم خورشيد در تابستان را مى پسندد. حداكثر بلندى و گستردگى گياه به ۶۰ _ ۳۰ سانتى متر مى رسد. حداقل دماى قابل تحمل آن ۱۵ درجه سانتى گراد است.

از آنجایی که این گیاه سایه دوست و متعلق به مناطق معتدل میباشد بسیار مناسب برای نگهداری در ایوان ها ، پاسیو ها و یا داخل خانه میباشد.همچنین میتوانید از این گیاه برای مرز بندی کردن نیز استفاده کنید زیرا به علت رنگهای زیبا و خاص گلهای این گیاه ، محیط جلوه خاصی پیدا میکند.جاکوبینیا کارنئا ، درختچه ای چند ساله و همیشه سبز میباشد که ارتفاعی بین 60 تا 90 سانتیمتر و گستردگی بین 30 تا 38 سانتیمتر دارد.این گیاه زینتی رشد آهسته ای دارد ولی در فصل بهار رشد آن سریعتر میشود.

شاخه این گیاه ضخیم میباشد ، برگها ساده ، بیضی شکل و همیشه سبز هستند .دارای گلهای درشت به رنگ های قرمز، صورتی، سرخابی، زرد ، بنفش ، نارنجی، سفید با گلبرکهای نسبتا بلند و برگشته به طرف خارج می باشد . چون هر گل انتهای یک شاخه قرار می گیرد به این گیاه Brazilian plume نیز گفته میشود.گلها سنبله هایی غیر معمول دارند و خوشه های گل ،پر مانند هستند .فصل شکوفایی گلها از اواخر بهار تا پاییز میباشد.گلها کمی معطر میباشند.میوه این گیاه غلاف مانند و به رنگ قهوه ای کم رنگ میباشد.

نگهداری از این گیاه زینتی به شرح زیر میباشد:

خاک

خاک شنی، ماسه ای ، لومی ، رسی ، غنی ، خوب زهکشی شده و مرطوب.
برای رشد بهتر این گیاه ، خاک آن باید همیشه مرطوب باشد ولی نباید خیس باشد.
این گیاه تحمل خاکهای اسیدی و کمی قلیایی را دارد.

نور

نیم سایه و یا سایه کامل.
این گیاه به شدت سایه دوست است و تابش مستقیم آفتاب باعث از بین رفتن آن میشود.

آبیاری

این گیاه به آبیاری منظم و متوسط نیاز دارد و نباید بیش از اندازه آبیاری شود.
حدودا 2 بار در هفته مناسب است.

دما

رنج دمای بین 16 تا 34 درجه ، دمایی مناسب میباشد.
گیاه فلامینگو در برابر سرما و یخ زدگی مقاوم نیست و از بین میرود.

هرس

در اوایل بهار بهتر است شاخ و برگ اضافی هرس شود.

برای رشد بهتر ، هر ماه باید این گیاه کوددهی شود.
از کود مایع استفاده کنید.

تکثیر

به روش قلمه زدن و در فصل بهار صورت میگیرد. زمانی که رشد رویشی آغاز شد برای بهترین نتیجه دهی از هورمون ریشه کن استفاده شود. گیاه را در یک محل گرم ، بدور از نور مستقیم و در بستر ماسه ای و مرطوب بکارید. ریشه دهی در حدود چند هفته زمان میبرد.

( حدودا 25 روز)

به طور کلی بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمیکند فقط برای جلوگیری از آسیب رسیدن به این گیاه مراقب کرم ها و کنه های عنکبوتی باشید.

عکس گیاه زیبای فلامینگو

گل فلامینگو
گل فلامینگو

گیاه فلامینگو
گیاه فلامینگو
گیاه فلامینگو
گیاه فلامینگو
گیاه فلامینگو
گیاه فلامینگو

منبع:نارگیل،برترین ها

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (10 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امیر | ۲ سال پیش
ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشید
0
0

hits