دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاشت و پرورش گیاه آلوئه ورا
4
زمان مطالعه: 10 دقیقه
مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا:آلوئه ورا یک گیاه رایج آپارتمانی است و بطور سنتی در منازل برای خواص دارویی عالی آن پرورش داده می شود.

مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه رایج آپارتمانی است و بطور سنتی در منازل برای خواص دارویی عالی آن پرورش داده می شود.
آلوئه ورا یک گیاه چندساله است و به خانواده سوسن (lily family ) تعلق دارد.آلوئه ورا بومی افریقا و مناطق مدیترانه ای است.۲۵۰ گونه مختلف از آلوئه ورا وجود دارد.گیاه آلوئه ورا بواسطه برگهای کلفت آبدار و کوزه مانند خود ،مشخص می شود. اندازه گیاه ممکن است از چند سانتیمترتا چند دسیمتر که بستگی به گونه آن دارد، متغیر است.مراقبت از گیاه آلوئه شبیه مراقبتهای گیاه کاکتوس است.با دلگرم همراه باشید.

مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا

نکات مهم برای نگهداری و تکثیر گیاه آلوئه ورا

گیاه زیبای آلوئه ورا جزو گیاهان دارویی و پرمصرف در سرتاسر جهان است که علاوه بر این خواص، زیبایی این گیاه دلیل نگهداری آلوئه ورا در آپارتمان و منزل بسیاری از شماست.

نگهداری آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا این روزها یکی از رایج ترین گیاهانی است که در آپارتمان ها و خانه ها از آن نگهداری می کنند. شاید برای تان عجیب باشد که چگونه این گیاه که ظاهری شبیه کاکتوس دارد، می تواند به پای ثابت سالن پذیرایی، تراس یا گلخانه های خانگی تبدیل شود.
افراد زیادی که آلوئه ورا در خانه نگهداری می کنند علاوه بر آنکه نگهداری این گیاه را ساده و بی دردسر می دانند، از خواص درمانی آن نیز بهره می برند. آلوئه ورا که با نام صبر زرد نیز شناخته می شود ازجمله گیاهانی است که در طب سنتی هند «آیورودا» ،جنبه های درمانی مختلفی دارد و به صورت خوراکی و موضعی مصرف می شود.

چه دمایی مناسب این گیاه است؟

بهترین آلوئه ورا در سرزمین های گرمسیری و خشک کشت می شود پس اگر می خواهید در آپارتمان تان آلوئه ورا نگهداری کنید، باید به دمای هوا و میزان آبی که به این گیاه می دهید توجه کنید. بهترین دما برای آلوئه ورا 17 تا 24 درجه سانتی گراد است.
گرما و سرمای شدید سلامت گیاه را به خطر می اندازد. پس اگر در منطقه ای زندگی می کنید که روزهای خیلی گرم و شب های خیلی سرد دارد بهتر است از نگهداری این گیاه صرف نظر کنید یا آن را درون آپارتمان یا خانه نگهداری کنید؛ یا متناسب با دمای هوا آن را به بیرون خانه منتقل کنید تا گیاه نور خورشید را به صورت مستقیم دریافت کند.

چقدر آب بدهیم؟

برای آبیاری آلوئه ورا برنامه ریزی دو هفته ای داشته باشید. می توانید در فاصله 12 تا 14 روز به طور مرتب به این گیاه آب بدهید. میزان آبی که به گیاه می دهید، باید به گونه ای باشد که آب از زهکش گلدان خارج نشود. اگر در موقعیتی قرار گرفتید که میزان آب بیشتری به گیاه دادید و آب در زیرگلدانی جمع شد حتما آب مازاد را سریع تخلیه کنید چون رطوبت بیش از اندازه به سلامت ریشه ها آسیب می رساند و آنها را فاسد می کند.
بهترین حالت برای آبیاری آلوئه ورا زمانی است که خاک آن کاملا خشک باشد. برای چک کردن خشکی خاک کافی است خاک را با انگشت تان لمس کرده یا یک بند انگشت را در خاک فرو کنید تا از میزان خشکی خاک مطمئن شوید؛ در این شرایط آلوئه ورا را آبیاری کنید. فراموش نکنید فاصله آبیاری آلوئه ورا را در زمستان از دو هفته به یک ماه تغییر دهید. این گیاه در زمستان به خواب می رود و نیازش به آبیاری کمتر می شود.

از چه کودی استفاده کنیم؟

بهترین خاکی که می توانید برای آلوئه ورا استفاده کنید، ترکیبی از ماسه یا پولیت 40 درصد با خاک برگ است. البته بهتر است این ترکیب را درون گلدان سفالی تجربه کنید. باید مراقب باشید هنگام تعویض خاک زهکشی های گلدان را مسدود نکنید. وجود این زهکشی ها مانع از فساد ریشه ها می شود. بهترین زمان برای تغییر خاک گلدان هر 6 ماه یک بار است.
هنگام انتخاب گلدان از روز اول به سایز آن توجه کنید. انتخاب گلدان های کوچک شما را خیلی زود به دردسرتعویض گلدان می اندازد؛ بنابراین بهتر است از ابتدا متناسب با سن گیاه و حجم ریشه آن سراغ گلدان مناسب بروید. فراموش نکنید بعد از گذشت یک سال، حجم ریشه های آلوئه ورا بیشتر می شود و گلدان نیاز به تعویض پیدا می کند.

چطور تکثیرش کنیم؟

برای تکثیر گیاه آلوئه ورا روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از پاجوش هاست. آلوئه ورا هر 6 ماه یک بار پاجوش ها یا جوانه هایی می زند که درست در قاعده گیاه رشد می کند. این جوانه ها بهترین و ساده ترین روش خانگی برای تکثیر آلوئه وراست.
خیلی آرام و به آهستگی این جوانه ها را از گیاه جدا کنید و آنها را در یک گلدان جداگانه قرار دهید. پاجوش ها برای تکثیر باید ریشه های خودشان را داشته باشند؛ پس موقع جدا کردن پاجوش ها مراقب ریشه های کوچک آنها باشید. به مرور زمان طی دو تا سه هفته ریشه های گیاه شروع به رشد می کنند و بزرگ می شوند و آلوئه ورا کوچک به یک آلوئه ورا مستقل تبدیل می شود.

آلوئه ورا

قبل از خرید این نکات را بدانید

  • آلوئه ورا گیاه طبیعت و بیابان است؛ پس به نور زیاد احتیاج دارد اما این نور باید غیرمستقیم باشد.
  • از آنجا که آلوئه ورا بسیار شبیه کاکتوس است و در گروه گیاهان گوشتی قرار دارد، پس نیازی به آبیاری هر روزه ندارد.
  • بهتر است خاک این گیاه مثل خاک انواع کاکتوس شنی باشد.
  • هنگام تکثیر گیاه باید مراقب باشید ریشه های پاجوش ها در معرض هوا قرار نگیرند.
  • گیاه آلوئه ورا برخلاف دیگر گیاهان نیازی به اسپری کردن و مرطوب شدن برگ هایش ندارد.

چه آفت هایی سراغش می آیند؟

لکه سیاه نام نوعی آفت است که می تواند سلامت آلوئه ورا را به خطر بیندازد. این لکه های سیاه در اثر گزش حشرات و تخم ریزی آنها روی آلوئه ورا دیده می شود. این نوع آفت معمولا در شرایطی که آلوئه ورا در مزرعه پرورش داده می شود زیاد دیده می شود. پوسیدگی ریشه نیز یکی دیگر از شایع ترین مشکلاتی است که می تواند آلوئه ورا را از بین ببرد. پوسیدگی ها غالبا ناشی از آبیاری بیش از اندازه گیاه است. علاوه بر این شپشک سفید یا شپشک آرد آلود نیز ازجمله آفت های این گیاه است که در شرایطی که آلوئه ورا را در مزرعه کشت بدهند و شما آن را به خانه بیاورید ممکن است گیاه تان به آن آلوده باشد.

داشت گیاه آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا گیاهی است که می تواند محدودیت های آبی، خاکی و شرایط سخت اقلیمی را به راحتی تحمل نماید، ولیکن در مراحل داشت برای گیاه آلوئه ورا می بایست فاکتور هایی را مد نظر داشت که به ترتیب به آنها اشاره خواهد شد:

خاک

گیاه آلوئه ورا شدیداً نیازمند خاکی با زهکش بالا می باشد. از این رو می توان از مخلوط ماسه و یا سنگریزه با خاک اصلی برای این گیاه استفاده نمود. بهترين خاكي كه مي‌توانيد براي آلوئه‌ورا استفاده كنيد، تركيبي از ماسه يا پوليت ۴۰ درصد با خاك برگ است. البته بهتر است اين تركيب را درون گلدان سفالي تجربه كنيد. بايد مراقب باشيد هنگام تعويض خاك زهكشي‌هاي گلدان را مسدود نكنيد. وجود اين زهكشي ‌ها مانع از فساد ريشه‌ها مي‌شود. بهترين زمان براي تغيير خاك گلدان هر ۶ ماه يك بار است.
هنگام انتخاب گلدان از روز اول به سايز آن توجه كنيد. انتخاب گلدان‌هاي كوچك شما را خيلي زود به دردسرتعويض گلدان مي‌اندازد؛ بنابراين بهتر است از ابتدا متناسب با سن گياه و حجم ريشه آن سراغ گلدان‌ مناسب برويد. فراموش نكنيد بعد از گذشت يك سال، حجم ريشه‌هاي آلوئه‌ورا بيشتر مي‌شود و گلدان نياز به تعويض پيدا مي‌كند.

نور

بهتر است که گیاه آلوئه ورا نور را به صورت مستقیم دریافت نماید، البته چنانچه اشعه ی خورشید در تماس مستقیم با گیاه آلوئه ورا قرار گیرد، ممکن است گیاه را بسوزاند و در این حالت برگ ها به رنگ قهوه ای روشن در می آیند. از این رو، در روزهای شدیداً آفتابی نباید گیاه در تماس مستقیم اشعه ی خورشید قرار گیرد.
چنانچه گیاه آلوئه ورا در گلدان درون منزل نگهداری می شود، می بایست آن را در مکانی آفتابگیر و در پشت پنجره قرار داد و بهتر است گلدان در هر روز چند ساعت در محیز خارج از منزل قرار داده شود.

تغذیه کودی

آلوئه ورا گیاهی کم توقع می باشد، ولی چنانچه خواستار شادابی همیشگی و تولید برگ هایی مملو از ژل جادویی باشید، می بایست هر ۱۵ روز یکبار به خاک این گیاه کود مناسب بی افزایید.
به طور کلی، خاک مناسب باید به نسبت ۱ خاک + ۱ ماسه بادی +۱ خاک برگ تهیه شود، تا تأثیر فوق العاده بر رشد گیاه آلوئه ورا داشته باشد.

بیماری ها

گیاه آلوئه ورا حساس به بیماری های لکه سیاه، پوسیدگی ریشه و شپشک آرد آلود می باشد، ولیکن در مجموع، خطر بیماری ها در این گیاه نسبت به دیگر گیاهان بسیار کم است.
لكه سياه نام نوعي آفت است كه مي‌تواند سلامت آلوئه‌ورا را به خطر بيندازد. اين لكه‌هاي سياه در اثر گزش حشرات و تخم‌ريزي آنها روي آلوئه‌ورا ديده مي‌شود. اين نوع آفت معمولا در شرايطي كه آلوئه‌ورا در مزرعه پرورش داده مي‌شود زياد ديده مي‌شود. پوسيدگي ريشه نيز يكي ديگر از شايع‌ترين مشكلاتي است كه مي‌تواند آلوئه‌ورا را از بين ببرد. پوسيدگي‌ها غالبا ناشي از آبياري بيش از اندازه گياه است. علاوه بر اين شپشك سفيد يا شپشك آرد آلود نيز ازجمله آفت‌های اين گياه است كه در شرايطي كه آلوئه‌ورا را در مزرعه كشت بدهند و شما آن را به خانه بياوريد ممكن است گياه‌تان به آن آلوده باشد.

مراقبت های روزانه از گیاه آلوئه ورا

بهتر است روزانه گیاه آلوئه ورا را بررسی نمود و چنانچه گیاه دارای برگ های خشک شده، زرد یا قهوه ای رنگ می باشد، آنها را جدا نمود. همچنین جهت نگهداری گیاه آلوئه ورا می بایست ساقه های گل دهنده و برگ های پیر را بعد از گلدهی از گیاه جدا نمود.

برداشت گیاه آلوئه ورا

اندام دارویی مورد استفاده گیاه آلوئه ورا، برگ های آن می باشد، که از آنها ژل استخراج می گردد. برگ های گیاه آلوئه ورا را می توان از سال اول در پاییز برداشت نمود، که برا ی این منظور می بایست برگ های خارجی گیاه را از قاعده قطع نمود.
بلافاصله پس از برداشت برگ ها باید اقدام به استخراج ژل نمود و یا برگ ها را توسط کانتینر های یخچال دار به کارخانه فرآوری منتقل کرد.

گیاه آلوئه ورا در منزل

از آنجا که بسیاری از طبیبان داشتن یک گلدان از گیاه آلوئه ورا را در منزل بسیار مفید می دانند، بهتر است رمز نگهداری گیاه جاودانگی را به خوبی بیاموزیم. در واقع برای داشتن یک گلدان از گیاه آلوئه ورا در منزل فقط کافی است نکاتی که به آن اشاره شد به خوبی رعایت شود.

آلوئه ورا

قبل از خريد بدانيد:


• آلوئه‌ورا گياه طبيعت و بيابان است؛ پس به نور زياد احتياج دارد اما اين نور بايد غيرمستقيم باشد.
• از آنجا كه آلوئه‌ورا بسيار شبيه كاكتوس است و در گروه گياهان گوشتي قرار دارد، پس نيازي به آبياري هر روزه ندارد.
• بهتر است خاك اين گياه مثل خاك انواع كاكتوس شني باشد.
• هنگام تكثير گياه بايد مراقب باشيد ريشه‌هاي پاجوش‌ها در معرض هوا قرار نگيرند.
• گياه آلوئه‌ورا برخلاف ديگر گياهان نيازي به اسپري كردن و مرطوب شدن برگ‌هايش ندارد.

منبع:عصر ایران؛اقتصاد نیوز؛آفتاب نیوز

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

علی | ۶ سال پیش
سلام
سایتتون جالب بود ممنون
امیدوارم که موفق باشید
بولتن ساز
0
0

hits