دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت پژمرده شدن گیاه پیرومیا چیست؟نحوه مراقبت و نگهداری از گیاه پیرومیا
19
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پیرومیا:نحوه مراقبت و نگهداری از گیاه پیرومیا:پیرومیا یکی از دسته گیاهان آپارتمانی همیشه‌سبز است و دارای بیش از ۴۰۰ گونه گیاهی است. این گیاه زیبا و همیشه‌ سبز اغلب دارای برگ‌های گوشتی بوده و از جثه‌ای ریز بهره می‌برد.

نحوه مراقبت و نگهداری از گیاه پیرومیا

پیرومیا یکی از دسته گیاهان آپارتمانی همیشه‌سبز است و دارای بیش از ۴۰۰ گونه گیاهی است. این گیاه زیبا و همیشه‌ سبز اغلب دارای برگ‌های گوشتی بوده و از جثه‌ای ریز بهره می‌برد. پیرومیا متعلق به مناطق گرمسیری بوده و گاهی بر روی درختان نیز رشد می‌کند. این گیاه رشد سریعی ندارد و عموماً در هر شرایطی داخل آپارتمان رشد می‌کند.با دلگرم همراه باشید.

نحوه مراقبت و نگهداری از گیاه پیرومیا

شیوه قلمه زدن گل قاشقی (پیرومیا)

در ابتدا ساقه‌ها یا برگهایی از گیاه همراه با دمبرگ که سالم و بدن افت هستند را انتخاب نمایید. ساقه‌ها را بين پنج الي هفت سانتيمتر ببرید. در مورد انواع گوشتی گیاه گل قاشقی، برگ را روی سطح ماسه بخوابانید و روی آن ماسه شسته بریزید؛ پس از مدتی از انتهای رگبرگ ها ریشه ظاهر می گردد.

تنوع

با توجه به شکل ظاهری و نحوهٔ رشد، آنها را به سه گروه تقسیم بندی می‌کنند

  1. گروه اول: بوته‌ای که دارای دمبرگ‌های قرمز هستند و بعضی نیز برگ‌های گوشتی و قلبی شکل دارند
  2. گروه دوم: دارای ساقه‌های بلند و قرمز رنگ هستند و بعضی ساقه‌های گوشتی و برگ‌های گوشتی دارند و لبهٔ برگ‌ها ارغوانی است و گاه سطح برگ با موهای بسیار ظریفی پوشیده شده است
  3. گروه سوم: گروه بالا رونده که به داربست یا قیم بسته می‌شوند و بالا می‌روند، یا این که از اطراف گلدان آویزان می‌شوند و دارای ساقه‌های قرمز و برگ‌های ظریف نقره‌ای و بعضی دارای برگ‌های سبز آبدار هستند و بخصوص برای گلدان‌های آویز بسیار مناسبند

معرفی گل پیرومیا

شرایط نگهداری گیاه گل قاشقی

قلمه ها را به گلدانهاي كوچكي كه از نظر سايز بين هشت تا دوازده ميباشند انتقال دهید. بستر مناسب برای کاشت قلمه گل قاشقی ماسه شسته شیرین و یا مخلوط کوکوپیت و پرلیت است.دمای محیط گلخانه را بین 18 تا 22 درجه سانتی گراد حفظ کنید. در این دما قلمه ها خیلی زود ریشه‌دار میشوند.توجه داشته باشید، تا زمان ریشه‌دار شدن بستر قلمه‌ها همیشه باید مرطوب باشد، میتوانید با کشیدن یک پلاستیک شفاف روی گلدان یا بستر قلمه شرایط گلخانه‌ای ایجاد نمائید.

لازم است، هرچند وقت یکبار برای تبادل هوا پلاستیک را بردارید و یا اینکه چند سوراخ برای تهویه هوا، در پلاستیک ایجاد نمایید .به طور کلی، ريشه كردن قلمه‌ها بين بيست تا بيست وپنج روز طول ميكشد. زماني كه ريشه‌ها كامل شد، آنها را به گلدانهاي اصلي انتقال دهید.لازم به ذکر است، گياه گل قاشقی به دلیل نداشتن ریشه زیاد، برای انتقال قلمه‌ها نیاز به گلدان خیلی بزرگ ندارد و در گلدانهاي سايز چهارده و گلدانهاي كاسه اي ويا به اصطلاح آويز نمايانتر ميشود.بهترین زمان برای قلمه زدن گل قاشقی فصل بهار است، البته در صورت تامین دمای محیط مناسب، در هر زماني از فصل سال ميتوان انجام داد.

شرایط نگهداری گیاه گل قاشقی

خاک: خاك مناسب و مطلوب برای کاشت گل قاشقی، مخلوطی از خاك باغچه، خاك برگ و ماسه می باشد.

نور: گیاه گل قاشقی همانند اغلب گیاهان آپارتمانی، نیاز به نور غیر مستقیم خورشید داشته، مناطق پرنور یا نیمه سایه اطاق که دور از تابش مستقیم خورشید باشد، مناسبترین مکان برای نگهداری گیاه است. لازم به ذکر است، این گیاه در زیر اشعه چراغ فلورسنت پژمرده می شود.

دما: مناسبترین دما برای نگهداری گل قاشقی دمای 18 تا 30 درجه سانتیگراد است. این گیاه به سرمای زیاد مقاومت ندارد و حداکثر می تواند در زمستان ۱۵ درجه سانتیگراد را تحمل نماید.

آبیاری: نیاز آبی این گیاه بسیار پایین است و آبیاری زمانی انجام میگیرد که خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شده باشد. البته دقت کنید آبیاری آنقدر به تعویق نیفتد که برگ ها پژمرده شوند.

رطوبت هوا: مه‌پاشی گیاه، هفته‌ای دو بار در تابستان و یکبار در زمستان توصیه می گردد.

کوددهی: كود مورد نیاز این گیاه را می‌توان به میزان 2 گرم در لیتر، هر دو هفته یكبار از فروردین تا مهر ماه، مورد استفاده قرار داد.

تعویض گلدان: ریشه های این گیاه سطحی و ریز است، بنابراین گلدان کوچک برای گیاه مناسبتر است، به هر صورت هر سال ریشه ها را بازدید کنید و در صورت لزوم گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید

منبع:ویکی پدیا،دلگرم

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (19 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits