دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فوت و فن کاشت و تکثیر گیاه لوپن
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
لوپن ، گل زینتی بسیار مقاوم و محبوبی است که به وفور در باغها کاشته می شود و گل های این گیاه بسیار رنگارنگ و جذاب می باشند و زنبورها را به خود جذب می کنند

معرفی گیاه لوپن


لوپن (lupinus polyphyllus) گیاهی علفی از خانواده Fabaceae می باشد که بومی آمریکای شمالی است . این گیاه زینتی در سال 1820 به انگلستان صادر شد . لوپن ، گل زینتی بسیار مقاوم و محبوبی است که به وفور در باغها کاشته می شود. گل های این گیاه بسیار رنگارنگ و جذاب می باشند و زنبورها را به خود جذب می کنند. این گیاه با توانایی تثبیت نیتروژن باعث بهبود خاکهای فقیر می شود.

این گیاه به صورت وحشی و خود رو در دشت ها، دامنه کوهها و بستر رودخانه ها میروید. در طبیعت و بطور وحشی رنگ گلهای این گیاه به رنگ آبی تیره می باشد. لوپن در برخی مناطق به عنوان علف هرز و یا گیاه تهاجمی شناخته می شود.

گیاه شناسی لوپن

لوپن گیاه دایمی با حداکثر بلندی 1.5 متر و گستردگی 80 سانتی متر می باشد. 2 یا 3 سال زمان نیاز است تا این گیاه به رشد نهائی خود برسد. ساقه این گیاه تنومند می باشد.

برگهای این گیاه بین 3 تا 15 سانتیمتر می باشد. همانطور که ذکر شد ، گل های خوشه مانند این گیاه به صورت وحشی در طبیعت به رنگ آبی تیره میباشند ولی ارقام جدید آن به رنگهای، زرد، سفید، صورتی، قرمز، بنفش، نارنجی و سرخابی امروزه در باغها کاشته می شود.

فصل شکوفایی گلها از اوخر بهار تا اواخر تابستان می باشد. کاشت این گیاه مجاور گل صد تومانی و گل ختمی مناسب بوده و این سه نوع گیاه هیچ‌گونه مشکلی برای یکدیگر فراهم نمی‌نمایند. میوه این گیاه خشک است و زمانی که رسیده شود ، انشعابات آن باز می شود . طول میوه بین 25 تا 40 میلی متر می باشد.

لوپن

شرایط نگهداری از گیاه لوپن

خاک: خاک مناسب برای این گیاه ، خاک شنی، ماسه ای سبک، مرطوب و خوب زهکشی شده میباشد. خاک سنگین برای رشد گیاه لوپن مناسب نمی باشد . خاک باید قلیایی باشد و ph بین 6 تا 7.5 باشد

نور:آفتابی، نیمسایه

دما: لوپن ، گیاهی مقاوم میباشد که تا دمای -20 درجه را میتواند تحمل کند.

آبیاری: به صورت متوسط صورت پذیرد.
بهتر است خاک گیاه مرتبا مرطوب نگه داشته شود.

کود: سالی یکبار ، کوددهی انجام گیرد.

روش تکثیر و ازدیاد گیاه لوپن

لوپن از طریق کاشت بذر تازه در پائیز و تهیه قلمه در بهار یا اوایل تابستان امکان‌پذیر است. در روش کاشت از طریق بذر ، بذرها را مستقیما در گلدان کشت می کنند، بذر این گیاه به صورت نامنظم جوانه میزند. پایه های نا مناسب را حذف می کنند و بقیه را زیر شاسی میچینند تا زمستان سپری شود.

هشدار: بذرها این گیاه و گلهای آن بسیار سمی بوده و نباید خورده شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

فوت و فن کاشت و نگهداری گیاه موچسب

راهنمای کاشت و پرورش گل ختمی

آموزش کاشت و تکثیر گیاه خوشبوی عطر چای

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits