دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش کاشت و تکثیر گل مینای چمنی
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مینای چمنی گیاهی کوچکی است،علفی و چند ساله که اغلب به صورت یکساله استفاده می شود.

معرفی گل زیبای مینای چمنی

مینای چمنی گونه ای از گیاهان گلدار از جنس Bellis در خانواده Asteraceae بومی به غرب ، مرکز و شمال اروپا است هرجند گونه هایی از آن به طور گسترده ای در شمال و همچنین در جنوب امریکا تابعیت دارند و با نام مشترک Daisy در جهان شناخته می شوند.


انواع پر پر و گل درشت آن در گلدان در ایام بهار برای پشت پنجره ها نیز منا سب است.این گل توأم با بنفشه جلوه بسیار زیبایی را در اوایل بهار خواهد داشت.همچنین فرش منا سبی برای لاله های زرد رنگ یا سفید به شمار می رود.

گیاه شناسی گل مینای چینی

این گیاه با ساقه های خزنده کوتاه و کوچک گرد یا قاشقی شکل به طول 2 تا 5 سانتی متر دارای برگ های همیشه سبز است که رشد آهسته ای دارند.گلهای آن با قطر 2 تا 3 سانتی متر ، با گلچه سفید (اغلب نوک قرمز) و یا زرد میباشد که موجب جذب حشرات است.

مینای چمنی گیاهی کوچکی است،علفی و چند ساله که اغلب به صورت یکساله استفاده می شود.ارتفاع آن حدود 10 سانتی متر بوده با برگهای طوقه ای،بدون کرک،با یک رگبرگ اصلی که در قاعده به دمکبرگ بال داری منتهی می شود.

گل آذین آن کلا پرک ساده که هر یک روی یک شاخه گلدار قرار می گیرند.کلا پرک دارای گلچه های لوله ای زرد در وسط و گلچه های زبانه ای سفید یا صورتی در اطراف است.کولتیوار های انتهابی غالبا قوی و گل آذین آنها بزرگ است.آنها را بر حسب ساختمان کلا پرک،اندازه آنها به گروها و نژادهای مختلف طبقه بندی می کنند،به عنوان مثال کولتیوار “Pom ponnette” دارای کلا پرک کوچک ولی مضاعف است. به طور کلی مینا چمنی به رنگ های سفید،صورتی،بنفش و قرمز می باشد.

مینا چمنی خاکهای خوب سبک و نقاط آفتابی و سایه آفتاب را ترجیح می دهد.ولی در خاکهای زیاد مرطوب ریشه ها می پوسد و در نتیجه در سرما از بین می رود،در این صورت برای محافظت از سرما،در حاشیه ها توسط پوشش سبکی از شاخه های کوچک آن را می پوشانند.

مینا

شرایط اکولوژیک رشد مینای چمنی

آبیاری:
این گیاه به خشکی مقاوم است ولی اگر آبیاری منظم باشد، مسلما رشد گیاه و تولید گل هم بهتر خواهد شد. اگر آبیاری بیش از حد صورت گیرد، ریشه دچار خفگی شده و می پوسد در نتیجه گیاه از بین می رود.

خاک:
بهترین محیط رشد این گیاه خاک سبک با زهکش مناسب است.

نور:
این گیاه نور مستقیم آفتاب را نمی پسندد چون پژمرده می گردد بهتر است در محلی کشت شود که نیمه سایه باشد البته سایه را هم تحمل می کند.

دما:
مینا چمنی ، مانند بنفشه به سرما مقاوم است و در زمستان درست است که اندام هوایی از بین می رود ولی طوقه زیر برف زنده می ماند.

مراقبتها:

مینا چمنی، شبیه بنفشه می تواند به دلیل داشتن طوقه، زیر برف زنده بماند و با شروع بهار دوباره رشد خود را آغاز کند.

روش های تکثیر مینای چمنی

این گل زیبا و سرحال و مقاوم را می توانید از سه روش تکثیر کنید:

تکثیر از طریق بذر

با استفاده از بذر گیاه میتونید مینای چمنی رو تکثیر کنید. اگر در مناطق سردسیر زندگی میکنید بذر گیاه رو تهیه کنید و در اواسط زمستان در محیط های بسته مثل گلخانه ها در ظرف های مخصوص کشت بذر بکارید. اگر در مناطق گرمسیر زندگی میکنید، در اواسط تابستان بذرهاتون رو در ظرف مخصوص کشت در گلخانه بکارید و در اوایل پاییز بوته های تازه متولد شده رو به خارج از گلخانه و فضای باز منتقل کنید. فراموش نکنید که اگر بذرها رو در ظرف مخصوص کشت بذر نکاشتید بین هر بذر 15 سانتی متر فاصله بزارید. یادتون باشه که شما میتونید یک اتاقک شیشه ای یا پلاستیکی کوچک به عنوان گلخانه گوشه حیاط یا تراستون داشته باشید.

تکثیر از طریق تقسیم بوته

در روش دوم شما می توانید از طریق تقسیم بوته گیاه رو تکثیر کنید که بسیار راحته و شما می توانید در زمان تعویض گلدان گیاه رو از ریشه به تعداد دلخواه تقسیم کنید.

تکثیر از طریق پاجوش های گیاه
شما می توانید از طریق پاجوشهای گیاه، گیاه را تکثیر کنید. در این روش برای تکثیر در فصل بهار یا پاییز از پاجوش های گیاه استفاده کنید و در بستر اصلی کشت یا گلدان جدید حاوی خاک مناسب گیاه قرار بدید.

MINA

تعویض گلدان گیاه مینا چمنی

مثل بقیه گیاهان گیاه رو با زدن چند ضربه دست به ته گلدان از گلدان قبلی خارج کنید. کف گلدان جدید و زهکشی شده، مقداری از خاک مناسب گیاه رو بریزید گیاه رو منتقل کنید و اظرافش رو از خاک مناسب پر کنید.
برای ایجاد سوراخ و زهکش کف گلدان میتونید از یک پیچ گوشتی دوسو استفاده کنید.

کاربرد مینای چمنی در فضای سبز

مینا چمنی برای حاشیه باغچه ها،تپه ها،باندها گلکاری،در کنار نهر ها،نقاط مردابی و سراشیبی برای کشت در گلدان و تزئین چمن به کار می برند.

برای داشتن رنگ‌های بهاری در بستر یا جعبه‌های گل جلوی پنجره‌ها، میناهای چمنی فوق‌العاده هستند. وقتی آنها را در حاشیه‌ یک مسیر می‌کارید خارق‌العاده به نظر می‌رسند، در دسته گل هم وجود گل‌های این گیاه به جذابیت و زیبایی دسته‌گل می‌افزاید.

خواص مینای چمنی

  • برگهای این گیاه در بعضی کشورها در سالاد استفاده می شود.
  • گلهای تازه و برگهای تازه و نیز پماد به دست آمده از برگها، برای درمان زخم استفاده می شود.
  • جوشانده این گیاه برای سرفه مناسب است.

separator line

بیشتر بخوانید:

گل شمشیری ( سانسوریا ) از روش تکثیر تا خواص این گیاه

پرورش و نگهداری گل آزالیا ( گل زینتی آپارتمانی )

خواص باور نکردنی گیاه گل گندم

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits