دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی و نگهداری نخل مرداب
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
معرفی گیاه نخل مرداب | نخل مرداب گياهی است زيبا که نگهداری و تکثير آن ساده است و برای افراد تازه کار نگهداری و پرورش این گیاه توصيه می شود.

معرفی گل مرداب و اطلاعاتی درباره ی محل رشد و شیوه ی تکثیر آن

اسم علمی نخل مرداب Cyperus alternifolius ، از خانواده cyperaceae میباشد. این جنس ۵۵۰ گونه مختلف دارد که تمام آنها علاقمند به رطوبت زیاد هستند. گونه مورد نظر بومی ماداگاسکار بوده و ارتفاع آن به یک متر می رسد.

برگهای نخل مرداب ، خشن، سبز تیره و خطی شکل می باشد. ساقه آن معمولا سخت و در انتها دارای براکته های سبز رگ به رگ مانند است که حالت آبشاری دارند، این براکته ها در انتهای ساقه مانند چتر قرار گرفته اند.

گل آذین کوچکی در قسمت تحتانی براکته ها از اواسط تا اواخر تابستان ظاهر می شود که در مراحل اولیه زرد رنگ است و تولید دانه های گرده سفید رنگ می کند و در آخر ، به رنگ قهوهای در می آید.

برای نگه‌داری این گیاه، لازم است گلدان آن را همیشه در یک ظرف حاوی آب قرار دهید. با دلگرم همراه شوید.

نخل مرداب | معرفی و نحوه نگهداری گیاه نخل مرداب

separator line

نخل مرداب : آموزش و نحوه نگهداری از گیاه پنجه کلاغی

نخل مرداب یکی از گیاهان زیبا و با دوام و ساده آپارتمانی هست که تقریبا در هر منزلی می تونه رشد کنه و شاداب بمونه . نیازمندی های ساده ای داره , رشد سریع و ماندگاری بالای اون باعث شده بسیار پر طرفدار باشه .

این گیاه همونطور که از اسمش پیداست , نیاز به شرایط مردابی داره . یعنی خاکی باطلاقی و آب فراوان . برای این منظور از خاکی حاوی سه پیمانه رس و یک پیمانه ماسه و یک پیمانه خاک برگ استفاده میشه تا شرایطی شبیه به خاک های مردابی فراهم بیاره .

این گیاه هم در منزل و هم در فضای باز میتونه کشت بشه اما به شرایطی . در محیط منزل در نور سایه روشن و ضعیف هم شاداب میمونه به شرط آبیاری خوب و اسپری برگ ها و حفظ دمای 24 درجه یا بیشتر در فضای آزاد تحمل آفتاب مستقیم رو هم داره به شرطی که خاک اون دائمن مرطوب باشه .

بهترین کار این هست که گلدان نخل مرداب دائما در یک زیر گلدانی بزرگ و عمیق پر از آب قرار گرفته باشه .

این گیاه در صورت تابش نور مناسب , آب فراوان و گلدان بزرگ تا بیش از یک متر هم ارتفاع پیدا میکنه و در فصل تابستان گلهای سفید مایل به قهوه ای در وسط برگ هاش ظاهر میشه .

شاید مهم ترین قسمت پرورش این گیاه , همون تکثیرش باشه که مورد توجه خیلی هاست و اغلب دوست دارن بدونن چطور میشه این گیاه زیبا رو تکثیر کرد ؟ این گیاه به دو روش ریشه ای و روش قلمه تکثیر میشه .

separator line

روش ریشه ای برای تکثیر نخل مرداب

در روش ریشه ای , گیاه اصلی رو از گلدان خارج کرده و سپس از پایین گیاه اونو به دو یا چند قسمت تقسیم کرده و هر قسمت رو در یک گلدان جداگانه میکارن .

separator line

روش قلمه زدن نخل مرداب

در روش قلمه زدن , کافیه 10 سانت مونده به برگها , ساقه گیاه رو قطع کرده و سپس نیمی از برگهای بلند نخل رو قطع و گیاه قلمه زده شده رو بصورت وارونه در ظرف آب قرار داد تا ریشه بده .

در واقع بطور عادی ساقه رو به بالا رفته و در انتهای ساقه برگها ظاهر شده و برای ریشه دار شدن ما ساقه رو به بالا قرار داده و برگها رو در آب قرار میدیم .

در مرکز گیاه بعد از یک تا دو هفته , جوانه ها به سمت بالا رشد و ریشه ها ظاهر میشن . کمی که جوانه ها بلندتر شدن , میشه گیاه رو در گلدان کاشت که باید دقت کرد دائمن خاکش مرطوب باشه . وقتی گیاه کمی بزرگ شد , گلدان رو عوض میکنیم و در جای بزرگتری میکاریم .

نخل مرداب | معرفی و نحوه نگهداری گیاه نخل مرداب

نحوه پرورش نخل مرداب یا پنجه کلاغی

نخل مرداب از گیاهان خانواده سیپراسه CYPERACEAE و زادگاه اصلی آن باتلاق های جزیره ی ماداگاسکار و جزیره موریس است.

مشخصات ظاهری نخل مرداب

گیاه پایای همیشه سبز با بلندی 30 تا 90 سانتیمتر که در محیط مناسب، ارتفاع آن به 150 سانتی متر هم می رسد.

ویژگی های نخل مرداب

ساقه های سبز رنگ عمودی افراشته این گیاه به جز در رأس بدون برگ هستند که در رأس نیز دایره ای از برگچه های سبز علفی به صورت شعاعی مثل قاب یک چتر بیرون می زنند.

علاوه بر این در تابستان گل ها نیز به صورت شعاعی در رأس بیرون می زنند ولی این گل ها کوچک و قهوه ای رنگند.

دما:

در زمستان نبایستی در دمای کمتر از ده درجه نگهداری شود. در فصل سرما در خزان گیاه جای نگرانی نیست چون با گرم شدن هوا مجدداً شروع به رشد می کند.

بهتر است در زمستان تمام ساقه ها را از سطح خاک حذف نمود تا در بهار دوباره سبز شود و چهره زیباتری به گیاه بدهد.

نور:

این گیاه باید در آفتاب نگهداری شود به شرط آنکه ریشه ها دایم خیس باشند؛ البته در نیم سایه نیم آفتاب یا در سایه ای که نور دار باشد هم می ماند.

آبیاری:

در بهار و تابستان هر روز گیاه را آبیاری می کنند و در زمستان و پائیز آبیاری کم شده و کود را قطع می کنند.

در فصل گرما به آب زیادی احتیاج دارد و سعی کنید گلدان زه کش چندانی نداشته باشد تا محیط تقریباً باتلاقی برای گیاه ایجاد شود.

بنابراین بهتر است گلدان را در زیر گلدانی قرار دهید و در زیرگلدانی همیشه مقداری آب موجود باشد.

رطوبت هوا:

سطح برگ ها را دو روز در هفته غبار پاشی نمائید.

موارد استفاده از گیاه زیبای نخل مرداب

شکل و کیفیت متمایز این گیاه، کنتراست خوبی با نمونه های بوته ای گسترده ایجاد می کند. یک حوضچه نیم بشکه ای با نیلوفرهای آبی سفید پا کوتاه و گل های فراموشم مکن آبی رنگ که در حاشیه آن پخش شده اند و یک گیاه پنجه کلاغی که کنتراست عمودی ظریفی می دهد، در مجموع بسیار گیرا خواهند بود.

separator line

شیوه تقویت گیاه نخل مرداب

پس از سه یا چهار آبیاری با کود مایع کامل آن را تقویت می نمایند.

برای مبارزه با شپشک و حلزون بایستی به وسیله ی ملانیون مبارزه شود.

مراقبت ویژه:

ساقه های قهوه ای را قطع کنید. در زمستان ها ریشه ها را در خاک نگهدارید یا گیاه را به درون ساختمان ببرید.

تغییر گلدان:

تراکم ریشه موجب شادابی گیاه می شود، پس از پر شدن سه چهارم حجم گلدان آن را با تقسیم ریشه ، تکثیر می نمایند. باید دقت نمود ریشه ها زخمی نشود.

خاک مناسب، خاک کمی سنگین است ( رس زیاد باشد تا حالت باتلاقی ایجاد شود ).

ازدیاد:

نخل مرداب را می توان به راحتی از اواسط بهار تا اوایل تابستان با روش تقسیم بوته، تکثیر کرد. البته راحتی این کار، بستگی به تجربه و توان شخص تکثیر کننده دارد.

از آنجایی که این گیاه طبیعتاً به وسیله قرار گرفتن در آب رشد کرده و ریشه می دهد، خاک آن باید کاملاً مرطوب باشد، ولی اگر به اندازه کافی خیس نبود، ابتدا آن را کاملاً آبیاری کنید، سپس از گلدان بیرون آورید.

با استفاده از یک چاقوی تیز، انبوه ریشه ها را به دسته هایی با حداقل 4 یا 5 ساقه تقسیم کنید، مراقب باشید به ریشه ها صدمه نزنید و سعی کنید با دست عمل تقسیم را انجام دهید. سپس هر قسمت را در گلدانی با قطر دهانه 11 - 9 سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید و کاملاً آبیاری کنید.

اگر چه روش تقسیم برای تمام انواع نخل مرداب ها به کار برده می شود ولی این گیاه می تواند به روش های غیر معمول دیگری نیز تکثیر شوند.

در گیاه نخل مرداب رأس گل را همراه با برگه هایی که زیر گل وجود دارند به وسیله قیچی باغبانی به اندازه یک سوم یا یک دوم کوتاه کنید، گیاه را از زیر قسمت برگ قطع کنید و به صورت وارونه ( برگ داخل آب باشد )، در آب یا در ماسه نرم شسته یا کمپوست مخصوص بذر و قلمه مرطوب قرار دهید(ساقه به طرف بالا و قسمت برگدار درون آب یا خاک قرار گیرد).

زمانی که ریشه داد، گیاه را به گلدانی با قطر دهانه 9 سانتی متر و کمپوست گلدانی منتقل کنید. در طول عمل تکثیر، سعی کنید دمای محیط گیاه را 22-20 درجه سانتیگراد نگاه دارید و مراقب باشید که گیاه در شرایط نور مناسب و کافی، دور از تابش مستقیم خورشید قرار گیرد. بعد از ریشه دادن به گلدان های استکانی منتقل کنید.

separator line

بیشتر بخوانید :

گیاه تیلاندزیا : گیاهی که بدون خاک هم رشد می‌کند!

گیاه آفتابگردان : روش کاشت و نگهداری گیاه زینتی آفتابگردان

ضد عفونی کردن هوای خانه با سوزاندن گیاه باستانی مریم گلی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits