دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصول پرورش و نگهداری از گیاه آدنیوم (رز صحرایی)
21
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گیاه آدنیوم یک گیاه بسیار زیبا است که نیاز به مراقبت های خاصی دارد. اگر می خواهید گل آدنیوم تان رشد مناسبی داشته باشد با ما همراه شوید تا اصول مهمی را آموزش دهیم.

همه چیز درمورد گیاه آدنیوم

آدنیوم یک گیاه گوشتی بشمار می آید و می تواند در ساقه های خود آب ذخیره کند و در شرایط بی آبی از آن استفاده کند. به این گل، گل رز بیابان هم گفته می شود زیرا گل های شیپوری قرمز تا صورتی رنگی در اواخر زمستان و اوایل بهار می دهد و از بذر آن برای تکثیر استفاده می شود.

این گل دارای ساقه بنسای مانند و طوقه متورم شده است برای همین طرفداران زیادی دارد. نگهداری راحت، گل های درشت و مقاوم بودن آن هم دلیلی است که موجب شده این گیاه گیاهی خاص و آنتیک برای آپارتمان تبدیل شود.

نحوه و میزان آبیاری گیاه آدنیوم

گیاه آدنیوم نیاز به آبیاری زیادی ندارد فقط کافی است در هفته یک یا دو بار به طور کامل سیرآب شود (البته این امر برای محیط پر نور با نور غیرمستقیم می باشد، طبعا اگر محیط شما نور کمتری داشته باشد نیاز به آبیاری کمتری نیز دارد.)

همانطور که در بالا نیز اشاره شد از آب پاشی و غبار پاشی به برگ ها و تنه ی این گیاه خودداری کنید. مخصوصا موقع آفتاب ! اینکار شما (حتی آبیاری موقع آفتاب) باعث پختن گیاه خواهد شد.

بالا گفتیم آدنیوم نیاز به آب زیادی ندارد این در حالیست که اگر آبیاری در موقع رشد کم باشد، باعث کم رشد شدن گیاه خواهد شد.پس حتما موقع خشک شدن 2-3 سانتی سطح خاک آبیاری را انجام دهید.

خاک مناسب برای آدنیوم

این گیاه نیازمند خاکی است که رطوبت خوبی در خود حفظ کند و همچنین زهکشی بسیار مناسبی داشته باشد (البته زهکشی بسیار مهم است) ما برای این گیاه ترکیب ماسه (60%)، پرلیت درشت (20%)، کود حیوانی (5%) و خاک باغچه (15%) را پیشنهاد می کنیم.

گیاه آدنیوم چیست

نگهداری از گل آدنیوم

دمای مناسب برای گیاه آدنیوم

این گیاه نیازمند نور زیادی می باشد ولی احتمال سوختگی کناره برگ ها به هنگام نور مستقیم می باشد. بهترین مکان برای نگهداری این گیاه در منزل، جایی در پشت پنچره ی نور گیر که پرده دارد، می باشد که حداقل روزانه 6 ساعت نورگیری داشته باشد. به هنگامی که نور کم باشد این گیاه تقریبا رشدی نخواهد داشت.

بهترین دما برای گیاه آدنیوم بین ۱۰ تا ۳۰ درجه می باشد به سرما حساس می باشد و در زیر ۱۵ درجه زرد می کند و تا ۱۰ درجه نیز می تواند زنده بماند. در بهار و تابستان میتوان در حیاط نگهداری کرد ولی در موقع سرما حتما باید داخل نگه داری شود تا گیاه یخ نزند. کمی هوای خنک مثلا شب های ۱۷ تا ۱۸ درجه باعث گل انگیزی در عید می شود.

روش های تکثیر گیاه آدنیوم

بهترین روشی که برای تکثیر گیاه آدنیوم در ایران انجام می شود کاشت بذر گیاه است که گیاهچه ها از 2 سالگی به بعد قابلیت تولید گل دارد.

کود دهی و دوران استراحت آدنیوم

در دوران رشد (اردیبهشت تا اوایل پاییز) نیاز به کود دهی در دو هفته یکبار می باشد.

گلدهی و هرس گیاه آدنیوم

گلدهی: در مناطق بومی خود در اواخر زمستان تا بهار گل های شیپوری و بزرگی می دهد. البته برای گلدهی در آپارتمان حتما باید در دمای زیر ۱۰ به مدت ۲ ماه نگه داری شود تا نیاز سرمایی آدنیوم برطرف شود.

هرس: یکی از مسائلی که تولیدکنندگان به آن کمتر توجه می کنند همین هرس می باشد. بطوری که گیاه به صورت تک شاخ رشد کرده و گلدهی کمی دارد ولی در صورت پینچ (چیدن جوانه انتهایی) آن چند شاخه شده و گلدهی آن افزایش می یابد.

همچنین میتوان گیاهان پیری که برگ های آن ریخته شده را با هرس شدید دوباره جوان کرد. در گونه هایی که با پیوند افزوده شدند با هرس شدید می شود گیاه را به گلدهی وادار نمود.

نگهداری از گیاه آدنیوم

پرورش گیاه آدنیوم

تعویض گلدان برای گیاه آدنیوم

گلدان هر دو سال یکبار در بهار با یک سایز بزرگتر عوض شود و حتما خاک قبلی باید به کل عوض شود و ریشه ها هم هرس شود.

تغذیه مناسب جهت رشد گل آدنیوم

در طبیعت گیاه آدنیوم به راحتی از مواد غذایی خاک استفاده می کند حتی در نبود مواد غذایی هم به دنبال غذا ریشه های خود را تا عمق خاک و اطراف می دواند ولی در شرایط گلدان باید درطول فصل رشد ماهی یکبار با کود کامل طبق دستور گیاه کوددهی شود در صورت کود ندادن رشد گیاه متوقف می شود.

گاهی هم برگ ها زرد خواهند شد. توجه شود که دادن کودهای اوره یا ازت بالا باعث زشتی و لاغر شدن تنه گیاه می شود حتما از کودهای فسفر و پتاس بالا استفاده کنید. ازت بالا باعث خوش خوراک شدن و مستعد شدن به مگس سفید می شود.

نحوه هرس و سرزنی گیاه آدنیوم

از نکات کاربردی برای نگهداری و پرورش گیاه آدنیوم، هرس به موقع و سرزنی صحیح آدنیوم است. هرس باعث می‌شود گیاه ساقه قطورتر و گلدهی بهتری داشته باشد.

  • هرس ساقه‌ های آسیب دیده، بیمار و شکسته
  • هرس ساقه‌های نرم، آبدار و نازک
  • هرس شاخه‌های بلند به طوری که هم‌ قد دیگر شاخه‌ها شود
  • هرس سرشاخه‌ها در اواخر پاییز برای گلدهی گیاه

آدنیوم

گیاه آدنیوم چیست ؟

شرایط گلدهی آدنیوم

گیاه آدنیوم برای گلدهی باید بالغ باشد که بسته به نوع آن دو تا سه سال طول می‌کشد. برای به گل رفتن گیاه لازم است حتما گیاه خود را به موقع (اواسط پاییز) هرس کنید و در همان فصل پاییز کوددهی نیز انجام دهید.

آدنیوم برای به گل افتادن نیاز به گذارندن یک دوره سرما و خواب (رکود) دارد. یعنی لازم است گیاه در طول فصل زمستان و به مدت ۲ ماه، در دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد قرار گیرد.

در این مدت نیاز آبی گل بسیار کم شده و هر ۳ تا ۴ هفته یک بار باید گل را آبیاری کنید و آبیاری باید در حدی باشد که فقط از خشک شدن بیش از اندازه خاک گلدان جلوگیری شود.

در این دوران گیاه برگ‌ های خود را از دست می‌دهد و نیاز چندانی به نور خورشید ندارد. قرار دادن گلدان پشت پرده پنجره‌ ای که دمای کمتر از ۱۰ دارد، برای گذارندن دوره خواب گل در آپارتمان کفایت می‌کند.

گردآوری توسط مجله اینترنتی دلگرم

نیلوفر گلی فروشانی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (21 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits