دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روز جهانی زن چگونه شکل گرفت ؟

دلیل نامگذاری روز جهانی زن در ۸ مارس چیست ؟

روز جهانی زن چگونه شکل گرفت ؟
38
زمان مطالعه: 7 دقیقه
روز هشتم مارس که بنام روز همبستگی با زنان جهان نامگذاری شده است روز تاریخ مبارزۀ سیاسی و اجتماعی زنان علیه تبعیض است. با ما در دلگرم همراه شوید تا در این مورد بیشتر بدانیم .

روز جهانی زن

روز هشتم مارس که بنام روز همبستگی با زنان جهان نامگذاری شده است روز تاریخ مبارزۀ سیاسی و اجتماعی زنان علیه تبعیض است. روز جهانی زن روز همبستگی برای مبارزه بخاطر برابری حقوق و شرایط بهتر کاری و زندگی آبرومندانه و سالم برای زنان جهان پیشبینی و تعین شده است.

سالانه میلیونها زن و مرد در کشور های مختلف جهان این روز را گرامی می دارند. علیرغم گذشت نزدیک به صد سال مبارزۀ پیگیر برای بر قراری حقوق مساوی برای زنان در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی خانوادگی و غیره هنوز تبعیض علیه زنان در تمام زمینه ها در تمام کشور های جهان وجود دارد.

8 مارس روز جهانی زن

8 مارس روز جهانی زن

سالانه میلیونها تن زن و مرد در اقصاء نقاط جهان در روز هشتم مارچ با ترتیب اجتماعات و گردهمایی ها این روز را گرامی میدارند. انتخاب روز هشتم مارچ به حیث روز زن بخاطر مبارزۀ زنان کارگر فابریکه نساجی کتان در سال 1857 میلادی در شهر نیویارک آمریکا بر می گردد.

چرا روز هشتم مارس روز جهانی زن است ؟

شرایط کاری سخت و غیر انسانی با دستمزد کم کارگران زن در اوائل قرن بیستم که همراه با مردان در کشور های صنعتی وارد فابریکات و بازار کاری شده بودند آنان را وادار به مبارزه علیه این بی عدالتی به شکل سازمان یافته و منظم نمود.

در این روز کارگران نساجى زن در یک کارخانه بزرگ پوشاک براى اعتراض علیه شرایط بسیار سخت کارى و وضعیت اقتصادی شان دست به اعتصاب زدند. خاطره این اعتصاب براى کارگران فابریکۀ نساجى باقى ماند. نارضایتى عمومى از این شرایط براى زنان کارگر ادامه داشت.

8 مارس روز جهانی زن

در هشتم مارس سال 1908 میلادی

بعد از گذشت بیش از پنجاه سال، کارگران زن کارخانـۀ نساجی کتان در شهر نیویورک به منظور إحیائی خاطرۀ إعتصاب در این روز، را که تبعیض، محرومیت و فشار کار و حقوق بسیار کم زنان را بیاد میآورد دست به إعتصاب زدند.

صاحب این کارخانه یکجا با نگهبانان بخاطر جلوگیری از همبستگی کارگر ان بخش های دیگر با إعتصاب گران و عدم سرایت آن به بخش های دیگر این زنان را در محل کار شان محبوس ساختند و بعدا به دلائل نامعلوم آتش در کار خانه در گرفت فقط عدۀ محدود از زنان محبوس توانستند ازین حادثه نجات یابند باقی 129 تن از زنان کار گر درین آتش سوختند.

همان است که روز هشتم مارچ بطور سنتی بنام روز مبارزه زنان علیه بی عدالتی و فشار علیه زنان در خاطره ها باقیماند. در سال هاى بعد در کشورهاى مختلف اروپایى و امریکا مبارزه زنان به شکل تظاهرات و إعتصاب کاری علیه فشار، تبعیض و استعمار کاری و همینطور برای داشتن حقوق برابر در اجتماع ادامه پیدا کرد.

8 مارس روز جهانی زن

از جمله یکی از مهمترین مدافعان حقوق زن در آلمان خانم کلارا زتکیین سالهای1857-1933خواسته های مبارزان زن در آلمان را مبنی بر هشت ساعت کار در روز، تعطیلات ویژه در ایام زایمان و سایر حقوق طبق مواد قانون تقاضا کرد.

در اروپا دومین کانفرانس سوسیالستی زنان که در آن صد زن مبارز از هفده کشور جهان شرکت داشتند، با اثر پیشنهاد خانم کلارا زتکین در روز 27 اگست سال 1910 میلادی در گوپنهاک پایتخت دنمارک روز هشتم مارچ به عنوان روز زن و روز همبستگی بخاطر دفاع از حقوق زنان و مبارزه در مقابل تبعیض های گونانون علیه زنان بر گزیده شد.

8 مارس روز جهانی زن

تجلیل رسمی از اولین روز جهانی زن

اولین روز جهانى زن در ماه مارس ۱۹۱۱ در دانمارک، آلمان، اتریش، سویس و امریکا برگزار شد. میلیون ها زن در برگزاری این روز شرکت کردند. در این اجتماعات خواسته های عمدۀ زنان عبارت بود از: طرح قوانین حمایت کنندۀ کار برای زنان، حق رأی و شرکت در انتخابات، که علیه جنگهای امپریالستی بود.

برابری مزد با مردان در مقابل کار مساوی، هشت ساعت کار در روز؛ تنظیم رخصتی در ایام زایمان با حفظ حداقل حقوق و معاش، حمایت از مادر و کودک و وضع حقوق در این زمینه.

بعدا به دلایل بحرانی اقتصادی و خطر روز افزون فاشیسم در اروپا مسئلۀ زنان در حاشیه قرار گرفت. به دلیل بحران اقتصادی که اروپا را در بر گرفته بود سالانه حدود یک میلیون زن در اروپا مجبور به سقط چنین می شدند در سال 1931 تنها در جرمنی به دلیل آثار منفی سقط چنین غیر قانونی حدود44000 زن جان خودرا از دست داد.

8 مارس روز جهانی زن

اما در فاصلۀ دو جنگ جهانی در اثر مبارزۀ پیگیر زنان حق قانونی سقط جنین و دفاع از حقوق مادران اهمیت زیاد پیدا کرد. ولی در اثر حاکمیت نظام فاشستی برای دفاع و توجه به حقوق زنان زمینه کمی وجود داشت.

هر چند مبارزۀ محدود درین زمینه صورت می گرفت مانند کوتاه کردن ساعات کار و ارزان نمودن اجناس مورد نیاز زنان که امروز هم آثار آن مشهود است.

تجلیل از روز زن بعد از جنگ های جهانی

بعد از جنگ جهانی دوم برای اولین بار در کشور های اروپای شرقی جشن روز زنان در سال 1946 به شکل رسمی بر گزار شده. البته دولت ها هم بخاطر نشان دادن تمائل به آزادی و حقوق زنان این روز را جشن می گرفتند.

و اما در کشور های اروپائی غربی که حکومت فاشستی در آن سایه گسترده بود هیچ آثار در جهت تجلیل از این روز به مشاهده نم یرسید. بعد ها آهسته آهسته این روز یعنی هشتم مارچ در محیط خانواده و بعدا بیرون بنام روز تجلیل و دفاع از مقام و حقوق زن برگزار می شد.

8 مارس روز جهانی زن

در سالهای هشتاد دوباره کشور های اروپای غربی توجه خود را به حقوق زن معطوف داشتند بار دیگر مسائل چون دفاع از حقوق زن و برابری مزد در برابر کار مساوی ، رفع تبعیض در خانواده ،حق سقط جنین و حمایت از مادران در دوران حاملگی مطرح شد.

یکی از نقاط اوج این إعتراضات در سال 12994 بود که در این سال حدود یک میلیون زن در سراسر آلمان بخاطر برابری حقوق زنان دست به إعتصاب زدند.

امروزه و تجلیل از روز جهانی زن

امروز در تمام کشور های جهان روز هشتم مارچ بنام روز مبارزه علیه إجحاف و فشار علیه زنان تجلیل می گردد . این روز بنام روز همبستگی زنان یاد می شود و از مقام کسانی که در این روز بیشتر قربانی داده اند و برای دیگرگونی و بهبود وضعیت زنان زحمت کشیده اند تجلیل به عمل می آید.

در اثر این مبارزه پیشرفت های چشمگیری نصیب زنان شده، امروز ایشان در اکثر کشور های جهان با مردان در انتخابات شرکت می کنند حق رای و حق کاندید شدن را دارند و در تمام عرصه ها از حقوق نسبتا مساوی بر خوردارند.

با این همه راه طولانی در پیش است تا همه زنان از حقوق حقه خود بر خوردار شوند. تا هنوز زنان در محیط خانواده، محیط کار و اجتماعات مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. خشونت های خانوادگی تا تبعیض جنسی روح زنان را می آزارد.

8 مارس روز جهانی زن

علاوه بر کشور های عقب مانده در کشور های پیشرفته و صنعتی هم تفاوت های بین حقوق زنان و مردان به مشاهده می رسد. بطور نسبی در آمد زنان در اکثر کشورها مترقی نیز نسبت به مردان کمتر است. امکانات آموزشی وب هداشتی برای زنان محدود است.

سه چهارم بیسوادان جهان را زنان تشکیل می دهد. قربانیان و مهاجران دوران جنگ زیادتر زنان اند . حدود یکصد سال از روز جنایت علیه زنان در نیویورک می گذرد اما تا هنوز فاصلۀ زیاد وجود دارد تا زنان بتوانند از حقوق واقعی خود در پهلوی مردان بهره گیرند.

حتی در برخی کشور ها جرأت و توانائی دفاع از این روز وجود ندارد. به امید روزیکه با همه انسانها یکسان بر خورد شود و زنان چون بال و بازوی دوم جامعه چرخ تمدن و ترقی را به حرکت درآورند.

separator line

بیشتر بخوانید:

روز جهانی زن در تقویم سال ۹۷ و ۹۸ چه روزی است ؟

خاص ترین و زیباترین پیام تبریک روز جهانی زن به همسر و مادر عزیزم

روز زن در ایران باستان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (38 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

میلاد | ۵ سال پیش
روز جهانی زن بر تمام زنان جهان مبارک باد
1
5

hits