دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بزرگترین و پهناورترین کشورهای جهان
83
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بزرگترین و پهناورترین کشورهای جهان-بزرگترین و پهناورترین کشورهای دنیا-روسیه بزرگترین کشور دنیاست-چین-آمریکا-برزیل-کانادا-اروسیا-اوراسیا-جمعیت چین-مساحت چین-مساحت کانادا چند کیلومتر مربه است-کدام کشور از همه بزرگتر است-کشورهای بزرگ جهان

در این مقاله با مجله دلگرم همراه باشید تا بزرگترین کشورهای جهان را مطابق اطلاعات گرفته شده توسط سازمان خبر رسانی آمریکا به شما معرفی کنیم.

بزرگترین و پهناورترین کشورهای جهان


1. روسیه با مساحتی معادل 17،098،242 کیلومتر مربع بزرگترین کشور جهان به حساب می آید. روسیه در امتداد اروسیا قرار گرفته است و با هشت منطقه زمانی 1 هشتم مناطق مسکونی زمین را فرا گرفته است. پهنای روسیه دو برابر مساحت کانادا،چین وایالات متحده آمریکا است. بیشتر مناطق این کشور سردسیر و کم بارش است. پایتخت روسیه شهر مسکو است که در باختر و بخش اروپایی کشور است و بزرگترین شهر اروپا است.

بزرگترین و پهناورترین کشورهای جهان


2. کانادا دومین کشور بزرگ جهان است. کانادا با مساحتی در حدود 9،984،670 کیلومترمربع قسمت شمالی نیمکره غربی را پوشانده است . بخش زیادی از خاک آن به دلیل سرمای هوا و نزدیکی به قطب شمال، خالی از سکنه‌ است. ا ین کشور از غرب و شرق به اقیانوس اطلس و آرام و از شمال به اقیانوس منجمد شمالی و قاره شمالگان محدود می‌شود و از جنوب و شمال غرب با ایالات متحده آمریکا همسایه‌است. هرچند کانادا پس از روسیه بزرگ‌ترین کشور جهان است، اما جمعیت آن تنها حدود یک پنجم جمعیت روسیه است. نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت این کشور تا فاصله ۲۰۰ کیلومتری مرز آمریکا زندگی می‌کنند.

بزرگترین و پهناورترین کشورهای جهان
3. آمریکا سومین کشور پهناور جهان است. به طور تقریبی، کشور آمریکا، شش برابر بزرگ‌تر از ایران، ۲۵ درصد بزرگ‌تر از استرالیا، ۳۵ برابر بزرگ‌تر از انگلستان، ۱۴ برابر بزرگ‌تر از فرانسه، و نصف روسیه است.

بزرگترین و پهناورترین کشورهای جهان


4. چین جایگاه چهارم بزرگترین کشورهای جهان را دارد و با جمعیتی بیش از ۱٫۳ میلیارد نفر پرجمعیت‌ترین کشور دنیا محسوب می شود.

بزرگترین و پهناورترین کشورهای جهان


5. برزیل ششمین کشور بزرگ جهان با مساحت 8،511،965 کیلومتر مربع درست در پشت آمریکا و چین در آمریکای جنوبی قرار گرفته است و پنجمین کشور بزرگ جهان محسوب می شود.

بزرگترین و پهناورترین کشورهای جهان


6. استرالیا ششمین کشور پهناور جهان است.کانبرا پایتخت استرالیاست و سیدنی و ملبورن دو شهر بزرگ استرالیا هستند. این کشور دارای مرز خاکی با کشور دیگری نیست و دور آن را از شرق، اقیانوس آرام، از جنوب اقیانوس منجمد جنوبی، از غرب اقیانوس هند و از شمال چندین دریا و خلیج در بر گرفته‌است. استرالیا همچنین سرزمین اصلیِ قارهٔ اقیانوسیه به شمار می‌آید که کوچک‌ترین قارهٔ دنیاست.

بزرگترین کشورهای جهان


7. هند با مساحت 3،287،263 کیلومتر مربع هفتمین کشور پهناور جهان است. جمعیت هند ۱٬۲۱۰٬۱۹۳٬۴۲۲ نفر است که دومین کشور پر جمعیت دنیا پس از چین به شمار می‌آید.

بزرگترین کشورهای جهان


8. آرژانتین با مساحت 2،780،400 کیلومتر مربع هشتمین کشور پهناور دنیاست .زبان رسمی این کشور اسپانیایی و جمعیت آن ۴۱ میلیون نفر می باشد.

بزرگترین کشورهای جهان
9. قزاقستان با مساحت 2،724،900 کیلومتر مربع هفتمین کشور بزرگ دنیا در آسیای میانه قرار گرفته است. پایتخت این کشور در سال ۱۹۹۸ از آلماتی در جنوب که بزرگ‌ترین شهر کشور است به آستانه در شمال منتقل شد.

 پهناورترین کشورهای جهان

10.الجزایر دهمین کشور بزرگ جهان است که مساحت آن 2،381،741 کیلومتر مربع می باشد وجمعیت آن حدود36 میلیون نفر می باشد.

پهناورترین کشورهای جهان

جدول پهناورترین کشورهای جهان

نام کشور پایتخت قاره مساحت

روسیه مسکو اروپا 17،098،242 کیلومتر مربع

کانادا اتاوا آمریکای شمالی 9،984،670 کیلومتر مربع

ایالات متحده آمریکا واشنگتن آمریکای شمالی 9،826،675 کیلومتر مربع

چین پکن آسیا 9،596،961 کیلومتر مربع

برزیل برازیلیا آمریکای جنوبی 8،514،877 کیلومتر مربع

استرالیا کانبرا اقیانوسیه 7،741،220 کیلومتر مربع

هند دهلی نو آسیا 3،287،263 کیلومتر مربع

آرژانتین بوینوس آرس آمریکای شمالی 2،780،400 کیلومتر مربع

قزاقستان آستانا آسیا 2،724،900 کیلومتر مربع

الجزایر الجزایر آفریقا 2،381،741 کیلومتر مربع


گرداوری و ترجمه:
بخش گردشگری مجله دلگرم

www.delgarm.com



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (83 رای)  

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

صادقت | ۳ سال پیش
پایتخت قزاقستان ..نور سلطان است
0
0
محمد | ۶ سال پیش
درجایی دیگر چین را در رتبه سوم قرار دادید ازنظر وسعت امریکا چهارم ولی امریکا سوم هستش روسیه کانادا امریکا چین لطفا مطالب را درست بنویسید
0
0
احمد | ۸ سال پیش
Thanks for this infomation.
0
0
محمد | ۹ سال پیش
ایران چی؟
0
2
نسکافه | ۱۰ سال پیش
ممنون از مطلب پرباری که در سایت قرار دادید.
0
0

hits