دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا آب استخر قهوه ای میشود؟ برای رفع آن چکار کنیم؟
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
علت کدرشدن آب استخر و شیری شدن آب استخر می‌تواند باعث به خطر افتادن سلامتی میشود. با کدرشدن آب شناگر قادر نبوده علائم و دیواره‌ها و کف استخر را به خوبی مشاهده کند و با خطر رو به رو می‌شود. همچنین کدرشدن آب استخر انتقال بیماری را سرعت می‌بخشد.

4 علت قهوه‌ای شدن آب استخر و راهکار عملی رفع آن

قهوه‌ای شدن آب استخر می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد و ماندگاری آن در طولانی مدت، باعث از بین رفتن کیفیت آب و ایجاد لکه‌های دائمی در سطوح استخر خواهد شد و برای سلامت افرادی که از آن استفاده می‌کنند را به دنبال خواهد داشت.
قوه‌ای رنگ شدن آب استخر می‌تواند ناشی از وجود ناخالصی در آب باشد بنابراین برای صاحبان استخر می‌تواند یک هشدار باشد و نباید آن را نادیده گرفت. در ادامه به بررسی رایج‌ترین دلایل قهوه‌ای شدن آب استخر می‌پردازیم.

۱. زباله‌های فیزیکی روی سطح آب

اگر استخر شما در حیاط یا محیط سرباز واقع شده است، وجود فضولات پرندگان، برگ و زباله‌های فیزیکی می‌تواند باعث تغییر آب به رنگ قهوه‌ای یا سبز تیره شود برای رفع این مشکل باید از باید فیلتر تصفیه آب استخر استفاده کنید و نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که سطح کلر آب استخر را بالای صفر نگه دارید تا ناخالصی‌های آب استخر به سرعت کاهش پیدا کند. تمیز کردن استخر یکی از اقدامات روتین و معمولی است که تمام کسانی که ممسئولیت نگهداری از آن را بعهده دارند باید در برنامه کاری خود قرار دهند.

 قهوه‌ای شدن آب استخر

۲. آهن موجود در آب

اگر آب استخر از آب چاه پر می‌شود، آهن و منگنز موجود در آن باعث می‌شود کلر وارد شده به آب با آن‌ها واکنش نشان دهد و باعث اکسیده شدن آن و در نتیجه تغییر آب استخر به رنگ قهوه‌ای خواهد شد، بنابراین باید با استفاده از حذف کننده آهن برای رفع این مشکل اقدام نمود در غیر این صورت با هر بار اضافه شدن کلر به استخر، آب همچنان قهوه‌ای خواهد ماند. برای این کار مراحل زیرا دنبال کنید:

پمپ فیلتر را راه‌اندازی نمایید.
صبر کنید تا سطح موجود در کلرید‌ها به صفر برسند.
با استفاده از کاهش دهنده‌ی پی اچ، سطح پی اچ آب را پایین ببرید.
صبر کنید تا پی اچ به میزان ۸ پایین بیاید.
برای هر ۵۰۰۰ گالن آب ۱.۴ حذف کننده آهن نیاز است.
هنگامی که آب به صورت زلال و شفاف درآمد، پی اچ آب باید ۷.۱ باشد. اکنون آب استخر بدون آهن شده است و می‌توانید مراحل کلر‌زنی و فیلتراسیون را از سر بگیرید.

حتماً بخوانید:
مضرات و عوارض جدی کلر استخر برای سلامت بدن

مضرات و عوارض جدی کلر استخر برای سلامت بدن

شنا کردن و رفتن به استخر یکی از دلچسب ترین سرگرمی ها در گرمای تابستان است. آن قدر که خیلی از خانم ها و به خصوص دخترخانم های جوان تابستانشان را با…

۳. رشد جلبک‌ها

عواملی مانند نور خوشید و دمای بالای استخر و غلظت آب کلر، باعث رشد جلبک‌ها و تغییر رنگ و قهوه‌ای شدن آب استخر خواهند شد. با تمیز کردن دائمی استخر و حفظ کیفیت آب می‌توان از رشد جلبک‌ها جلوگیری کرد.

۴. عدم رعایت نکات بهداشتی

گاهی دلیل تغییر رنگ آب استخر در نظر نگرفتن برخی نکات از سوی شناگران است. نفوذ لوسیون، لوازم آرایشی و کرم‌های مصرفی روی بدن شناگران به داخل آب، باعث تغییر و متمایل شدن آب به رنگ قهوه‌ای خواهد شد که با جارو کردن استخر و تمیز کزدن سطح آب، می‌توان این مشکل را بر طرف کرد.

علت کدرشدن آب استخر

پاکسازی آب قهوه‌ای از استخر

برای پاکسازی آب استخر مراحل زیر را دنبال کنید:

یک پودر اسید اسکوربیک را در سطح استخر پخش کنید و اجاره دهید یک تا حداقل دوساعت بماند.
فیلتر پمپ را خاموش کنید.
بیست و چهار ساعت صبر کنید و سپس ضایعات اضافی را از سطح استخر پاک کنید.

جلوگیری از قهوه‌ای شدن آب استخر

اشیا فلزی مانند سرسره و نردبان استخر را بررسی کنید و در صورت پوسته شدن آن‌ها را رنگ بزنید تا باعث تغییر رنگ آب استخر نشوند.
فیلتر استخر و اجزای پمپ را بررسی کنید و در صورت لزوم آن‌ها را تمیز یا تعویض نمایید.
از زیوارآلات جنس نقره هنگام رفتن به استخر استفاده نکنید.
قبل از استفاده از استخر دوش بگیرید زیرا گاهی تعرق روی سطح بدن نیز باعث تغییر رنگ آب استخر خواهد شد.
از استفاده‌ی بیش از حد مواد ضد رسوب و پاک کننده به داخل استخر خوداری کنید.

تبدیل شدن آب استخر به رنگ قهوه‌ای، ممکن است بر اثر یک ناخالصی یا واکنش شیمیایی درون آب باشد. در هر صورت یک امر عادی نیست و نباید از طرف صاحبان استخر نادیده گرفته شود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits