دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا می توان ایزوگام را روی ایزوگام کهنه و قدیمی چسباند؟
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
امروزه روش‌های زیادی برای عایق کاری وجود دارد؛ اما در چندین سال گذشته نصب ایزوگام روی ایزوگام یک راه حلی عملی و اقتصادی بوده است. اجرای ایزوگام روی پشت بام از نفوذ آب جلوگیری کرده و باعث صاف و یکدست شدن سطح پشت بام می‌شود.

آیا نصب ایزوگام روی ایزوگام امکان‌پذیر است؟

طول عمر ایزوگام حداقل ده سال است. اما با انتخاب ایزوگام مناسب و شرایط بهینه نصب ایزوگام این طول عمر تا ۱۵ سال افزایش می‌یابد. پس از گذشت عمر مفید آن، ایزوگام تحت تاثیر عوامل خارجی مثل آب‌و هوا و عوامل انسانی، دچار ترک، خوردگی، شکاف، بادکردگی، جمع‌شدگی، پارگی، انبساط و انقباض می‌شود و ممکن پس از مدتی کاملا کنده شود.
سوال رایج کسانی که قصد ایزوگام مجدد ساختمان خود را دارند این است که آیا نصب یک لایه ایزوگام روی لایه قبلی ممکن است و در صورت امکان چقدر دوام دارد. برای پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

نحوه چسباندن ایزوگام روی ایزوگام قدیمی

به طور کلی، استفاده از ایزوگام جدید بر روی ایزوگام قدیمی موجود توصیه نمی‌شود، اما با شرایط خاصی نصب ایزوگام روی ایزوگام قدیمی می‌تواند راه حل خوبی برای تعمیر و بازسازی فرسودگی ایزوگام کهنه باشد.

ایزوگام

اگر قصد دارید پشت بام، دیوار‌ها، استخر و …. را دوباره ایزوگام کنید، بهتر است قبل از آن به چند نکته توجه کنید:
اولین موردی که باید مورد بررسی قرار بگیرد وضعیت ایزوگام قدیمی است. اگر ایزوگام قبلی دچار ترک خوردگی و شکاف‌های شدید نشده، شما می‌توانید به‌راحتی با چسباندن یک لایه ایزوگام جدید بر روی ایزوگام قدیمی آن را تعمیر کنید. اما اگر ایزوگام کاملا فرسوده شده باشد، باید ایزوگام قبلی را کاملا جدا کرد و دوباره ایزوگام نصب کنید.
دومین موردی که باید در نظر بگیرید نوع موادی است که برای نصب ایزوگام جدید استفاده می‌کنید. اگر از مواد متفاوتی نسبت به آنچه در نصب ایزوگام قدیمی استفاده شده است، استفاده می‌کنید بهتر است که از سازگاری لایه قدیمی با لایه جدید اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، ممکن است ایزوگام در نهایت با مشکلاتی روبرو شود.
به عنوان مثال، اگر از مواد درزگیری که بر پایه آب هستند روی مواد بر پایه روغن استفاده کنید، ممکن است ایزوگام به‌‍درستی نچسبند و پس از مدتی شروع به کنده شدن کنند. پس بهتر است قبل از اقدام به کار با یک پیمانکار حرفه ای مشورت کنید.

چسباندن ایزوگام

به‌طور کلی بهتر است قبل از اعمال ایزوگام جدید، ایزوگام قدیمی را بردارید. با این کار شما یک سطح تمیز خواهید داشت و به شما کمک می کند تا ایزوگام به‌خوبی بچسبد.
اگر تصمیم دارید ایزوگام جدید را روی ایزوگام قدیمی اعمال کنید، مراحل زیر را دنبال کنید تا نتیجه بهتری بگیرید:

لایه قدیمی را از هر گونه آلودگی پاک کنید: اولین قدم در نصب ایزوگام، تمیز کردن زیر لایه است. ایزوگام در طی زمان، تحت تاثیر باد و گرد و غبار دچار آلودگی می‌شود. تمیز کردن و شستشوی سطح ایزوگام قدیمی بسیار مهم است. زیرا اگر سطح مورد نظر به‌خوبی تمیز نشده باشد، رول ایزوگام به‌خوبی روی لایه قدیمی نمی‌چسبد. پس به کمک آب و جارو سطح ایزوگام را شست و شو دهید و هرگونه آلودگی که باعث غیر چسبندگی می‌شود، پاک کنید.
بررسی و تعمیر لایه‌های فرسوده: در این مرحله لایه‌هایی که به‌طور کامل فرسوده هستند و دیگر قابل استفاده نیستند را تفکیک کنید. اگر این لایه‌ها قابل تعمیر بودند، آن‌ها را بازسازی کنید. در غیر این صورت باید لایه‌های کهنه را برش داده و جدا کنید.
درزگیری و پر کردن ترک‌ها: بعد از گذشت طول عمر مفید ایزوگام، ایجاد ترک‌ها و فرورفتگی‌ها در سطح ایزوگام پیشامد رایجی است. در این مرحله این شکاف‌ها و فرورفتگی‌ها را بررسی کنید و آن‌ها را با قیر پر کنید تا سطح مورد نظر کاملا صاف و یکدست شود. انجام این مرحله برای نصب کاملا ضروری است.

نصب ایزوگام روی ایزوگام قدیمی

رفع برآمدگی‌ها: قبل از نصب ایزوگام جدید، حتما برآمدگی‌ها و بادکردگی لایه‌های قدیمی را بررسی و رفع کنید تا لایه جدید به‌خوبی بچسبد.
چسباندن مجدد قسمت‌های کنده شده: لایه‌های ایزوگام ممکن است در طی گذشت زمان تحت تاثیر عوامل جوی از سطح کنده شوند. قبل از اعمال لایه جدید حتما از چسبیدن تمام لایه ‌های قدیمی اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز لایه‌های کنده شده را با استفاده از حرارت دوباره بچسبانید.
نصب ایزوگام جدید روی ایزوگام قدیمی: قبل از برای نصب لایه جدید، سطح را با استفاده از پرایمر آماده کنید و سپس لایه‌های جدید را روی ایزوگام قدیمی بچسبانید.
برطرف کردن برآمدگی‌ها و بادکردگی: بعد از نصب ایزوگام ممکن است روی سطح برجستگی و برآمدگی مشاهده شود. برای رفع این مشکل، با کاتر برآمدگی‌ها را به صورت ضربدری برش داده و دوباره به کمک حرارت، لایه‌ها را به هم بچسبانید و درز‌ها را کاملا با قیر پر کنید.
پاک‌سازی لایه جدید: در مرحله آخر، سطح عایق جدید را شست و شو دهید تا مواد اضافه از بین بروند. دقت کنید که در هر مرحله از شست و شو، از خشک شدن سطح و از بین رفتن رطوبت مطمئن شوید.

سخن آخر : ایزوگام به عنوان یک عایق رطوبتی باید دارای قابلیت ضد آب قوی و به اندازه کافی مستحکم باشد تا در برابر مواد شیمیایی و شرایط جوی مقاوم کند. جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت، یکی از اقدامات مهم برای محافظت از خانه شما است. پس قبل از تصمیم به نصب ایزوگام روی ایزوگام موجود، باید شرایط را به دقت بسنجید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits