دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۰ ترفند طلایی برای از بین بردن لهجه
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
در ادامه می‌خواهم نکاتی درباره کنترل و مدیریت لهجه را برای شما عزیزان عنوان کنم تا بتوانید در چنین شرایطی مثل دیگر فضاهای زندیگی‌تان بدرخشید.

چگونه بدون لهجه صحبت کنیم؟

چگونه لهجه خود را از بین ببریم؟ یا چگونه بدون لهجه صحبت کنیم؟ آیا راهکاری برای از بین بردن و حذف لهجه وجود دارد؟ این ها دغدغه افرادی است که شاید از لهجه خود خجالت بکشند. به طور کلی، باید به این نکته توجه داشته باشید که داشتن لهجه، لزوماً چیزی نیست که از آن خجالت بکشید. اما علل مختلفی وجود دارد که ممکن است بخواهید روی لهجه تان کار کنید. برای مثال، ممکن است نیاز باشد که روی یک ارائه و کنفرانس به زبان غیر مادری کار کنید، یا سعی کنید با از بین بردن لهجه، منظور خود را بهتر به دیگران انتقال دهید.

۱۰ راهکار عملی حذف لهجه

به هر حال، این نکته را به خاطر داشته باشید که از بین بردن لهجه، به تمرین و صرف زمان زیادی نیاز دارد. بنابراین در طول این فرآیند، صبور باشید. در نهایت، با تلاش، کوشش و تمرین، به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید! از جمله روش های کمک به از بین بردن لهجه، عبارت اند از:

تغییر و از بین بردن لهجه

تمرین کردن در تنهایی

در این روش، شما باید حداقل پنج روز در هفته، برای از بین بردن لهجه تان، تمرین کنید. تمرین و ممارست، باعث می شود که با مرور زمان، به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید. به طور کلی، اگر آگاهانه روی لحن صحبت کردن خود تمرین نکنید، لهجه خود را از دست نخواهید داد.
به مدت پنج روز در هفته، کمی از زمان خود را به کار بر روی لهجه ای که می خواهید داشته باشید، اختصاص دهید. شما باید حداقل ۱۵ دقیقه تمرین کنید، اما ۳۰ دقیقه تا یک ساعت، زمان ایده آلی محسوب می شود. شما باید از زمان تمرین خود، عاقلانه استفاده کنید.
هر بار که تمرین می کنید، موضوع خاصی را انتخاب کنید. به عنوان مثال، ممکن است نیاز باشد که بر روی ریتم سخن گفتن خود کار کنید. یا ممکن است نیاز باشد که بر روی تلفظ حروف تمرکز داشته باشید. علاوه براین، بهتر است که آهسته صحبت کنید.
حتی زبان مادری نیز، وقتی آهسته صحبت می شود، بهتر قابل درک است.
هنگامی که روی لهجه خود کار می کنید، سعی نکنید با سرعتی که صاحبان آن زبان، به آن صورت صحبت می کنند، سخن بگویید. سعی کنید که با سرعتی “عادی”، زبان مورد نظر را صحبت کنید.
پس، به عنوان یک روش مطلوب، سعی کنید که آهسته صحبت کنید. علاوه براین، بهتر است که کلمات را کامل بیان کنید. یک کلمه را تمام کنید و قبل از شروع کلمه بعدی، مکث کنید. اگر در زندگی روزمره، از اینکه در بیرون از منزل و بیرون از خانه باید صحبت کنید، عصبی هستید، می توانید به آرامی با شریک زندگی، دوست، عضوی از خانواده یا حتی با خودتان، صحبت کنید.

تمرکز بر روی ریتم صحبت کردن

علاوه براین، باید بر روی ریتم صحبت کردن خود، تمرین کنید. ریتم، در مورد زمان بندی رعایت شده در بیان یک عبارت یا جمله است. این تعریف، عمدتاً برابر است با مکانی که هنگام صحبت کردن، استرس قوی یا ضعیف را در یک جمله قرار می دهیم.
هنگام یادگیری یک لهجه جدید، همچنین مهم است که بدانید استرس در کجا قرار می گیرد. به سخنرانان بومی زبان مورد نظرتان گوش دهید تا در مورد ریتم لهجه ‌ای که می ‌خواهید به آن صورت صحبت کند، ایده ای داشته باشید. اگر روی زبان انگلیسی کار می ‌کنید، مکان استرس های مورد استفاده در بیان یک جمله را، تمرین کنید.

حذف لهجه

بلند خواندن برای یادگیری یک لهجه خاص

همچنین، بلند خواندن، می تواند برای شما مفید باشد. هر روز مدتی را به خواندن با صدای بلند، به زبانی که روی آن کار می کنید، اختصاص دهید. در حین خواندن، هر کلمه را به آرامی و با دقت بیان کنید.
به طور کلی، برای داشتن تجربه ای لذت‌ بخش و سازنده، از منابع مورد علاقه تان استفاده کنید. تلفظ کردن کلمات و جملات با صدای بلند، به شما کمک می کند ریتم زبان مورد نظر را را درک کنید. علاوه براین، سعی کنید که بر روی تلفظ کلمات مختلف، کار کنید. سعی کنید تعداد دفعات تمرین را، افزایش دهید.

ضبط صدا برای حذف لهجه

برای یادگیری یک لهجه خاص، می توانید صدای خود را ضبط کنید. یک سخنرانی یا متن کوتاه از یک کتاب را انتخاب کنید. در صورت امکان، متنی را انتخاب کنید که بتوانید ابتدا با لهجه ‌ای که می ‌خواهید آن را فرا بگیرید، به آن گوش دهید. یک دستگاه ضبط صوت، مانند تلفن هوشمند خود را روشن کنید و متن را با صدای بلند بخوانید.
سپس، وقتی کارتان تمام شد، آن را برای خودتان پخش کنید. توجه داشته باشید که برای کاهش لهجه خود، باید بدانید که بر روی چه چیزی کار کنید. بر تلفظ صحیح هجاء ها تاکید کنید. زبان های مختلف، بر بخش های مختلف کلمه تأکید دارند. بسیاری از زبان ها، دارای زمان هجاء هستند‌ به این معنی که طول هر کلمه در جمله، یکسان است.
زبان انگلیسی، معمولاً بر کلمات مهم جمله تأکید می کند. این نکته را بیاموزید که در مورد زبانی که روی آن کار می‌ کنید، برای از بین بردن لهجه ‌تان، باید بر چه قسمتی از کلمه تاکید داشته باشید.

استفاده از منابع رسانه ای برای حذف لهجه

برای یادگیری یک لهجه خاص، شما می توانید تلویزیون تماشا کنید و به رادیو گوش دهید. هنگام یادگیری هر لهجه، گوش دادن و تقلید از نحوه بیان و سخن گویی یک فرد گوینده به آن زبان مادری، مهم ترین مرحله و سریع ترین راه برای یادگیری لهجه مورد نظر است.
هر روز، مدتی را به تماشای یک برنامه تلویزیونی، گوش دادن به رادیو، موسیقی یا کتاب صوتی به زبان و لهجه ای که می خواهید آن را تقلید کنید، اختصاص دهید. در صورت امکان، به چند جمله گوش دهید، روی آن فکر کنید و سپس، آن جملات را تکرار کنید.

چطور بدون لهجه صحبت کنیم؟

یادگیری یک لهجه خاص از دیگران

برای فراگیری یک لهجه خاص، شما می توانید با یک معلم خصوصی کار کنید. این روش، مطمئن ترین راه برای حذف لهجه است. یک معلم خصوصی می ‌تواند روی لهجه شما تمرکز کند و برنامه ‌ای ارائه دهد تا به شما کمک کند لهجه تان را از دست بدهید و لهجه مورد نظر خود را فرا بگیرید.
احتمالاً، معلم خصوصی باید حداقل هفته ای یک بار شما را ملاقات کند و تمریناتی را برای شما ارائه دهد. شما می ‌توانید از طریق جستجوی آنلاین، در یک کالج یا دانشگاه محلی، یک سازمان غیرانتفاعی یا حتی یک کتابخانه، یک معلم خصوصی پیدا کنید.
این نکته را به خاطر داشته باشید که استخدام یک معلم خصوصی، ممکن است گران باشد. اگر هزینه این کار، بیش از توان مالی شما است، می‌ توانید برای پوشش هزینه ‌های تان، صرفه‌ جویی کنید. در مورد میزان حقوق پرداختی، با مربی تان مذاکره کنید. یا به دنبال معلم‌ های آنلاین باشید که ممکن است استفاده از خدمات آن ها، ارزان‌ تر از یک معلم خصوصی باشد.

توجه به سخنرانی برای حذف لهجه

برای یادگیری لهجه مورد نظرتان، می‌ توانید شخصاً به یک سخنرانی گوش دهید. با دوستی که بومی زبانی است که روی آن کار می کنید، صحبت کنید، به یک سخنرانی، یا به کلاس های تدریس یک زبان، گوش فرا دهید. به این ترتیب، صدای گوینده را به صورت زنده می ‌شنوید. صدای او، برای شما نسبتاً تازه به نظر خواهد رسید.
با دقت، به نحوه بیان آن ها و هر کلمه ای که مخصوص لهجه ای است که از آن استفاده می کنند، گوش دهید.

نحوه حذف لهجه

حذف لهجه از طریق حضور در جمع

برای یادگیری یک لهجه خاص، سعی کنید با جامعه محلی آن زبان، ارتباط داشته باشید. یک راه عالی و ارزان برای حذف لهجه خود، حضور در جامعه ای است که به زبان مورد نظر شما صحبت می کنند. شما می توانید با یک باشگاه (مانند یک باشگاه کتاب)، یا گروه های مختلف، ارتباط داشته باشید.
این کار، به شما این امکان را می دهد که لهجه مورد نظر خود را تمرین کنید. حضور در جامعه، ارتباط با افرادی را در اختیار شما قرار می دهد که می توانند به آرامی، هنگام تلفظ اشتباه، لهجه و گفتار شما را اصلاح کنند. ممکن است در ابتدا از صحبت کردن خجالت بکشید، اما به یاد داشته باشید که دوستان تان، با بیان اشتباهات، فقط می خواهند به شما کمک کنند.

حذف لهجه به کمک سایر فراگیران یک زبان

برای یادگیری یک لهجه حاص، به گروهی از افراد غیر بومی دیگر بپیوندید. شما باید بیشتر وقت خود را صرف تمرین با افراد بومی کنید، اما تمرین با افرادی که در صحبت کردن با آن ها احساس راحتی می کنید نیز، می تواند به شما در یادگیری لهجه مورد نظر، بسیار کمک کند.
مخصوصاً اگر هنگام صحبت با افراد بومی خجالت می کشید، این روش، به شما بسیار کمک می کند. زیرا صحبت با افراد غیر بومی، باعث می شود که اعتماد به نفس تان افزایش پیدا کند. همچنین، وقتی کلمه ای را اشتباه تلفظ می‌ کنید، از طرف مقابل، درخواست اصلاح آن را داشته باشید.

حتماً بخوانید:
سندرم تغییر لهجه یعنی چه؟

سندرم تغییر لهجه یعنی چه؟

مبتلایان به سندرم لهجه بیگانه به دلایل غیرقابل توضیحی، دچار الگوی سخنرانی با یک لهجه خارجی می‌شوند که متفاوت از لهجه بومی آن‌ها است. تنها ۱۰۰ مورد از…

هنگام صحبت با یک فرد گوینده به زبان مادری، یا شخصی که با موفقیت لهجه خود را از دست داده است، از او بپرسید که آیا می تواند به
شما در اصلاح اشتباهات تان کمک کند؟ اصلاح اشتباهات، به شما کمک می کند سریع تر لهجه خودتان را اصلاح کنید. آن شخص باید اشتباه شما را به روشی مؤدبانه و سازنده تصحیح کند. نه اینکه وقتی به شما کمک می کند، بی ادب باشد.
روی لهجه ای که می خواهید آن را تقلید کنید، تمرکز داشته باشید. به طور کلی، گوش دادن به صوت یک زبان، عالی است. اما سعی کنید بر روی لهجه دقیقی که می خواهید به آن برسید، تمرکز داشته باشید. به عنوان مثال، اگر می خواهید با لهجه فرانسوی پاریسی صحبت کنید، به یک برنامه گفتگوی پاریسی نگاه کنید.

روش‌های تقویت لهجه

استفاده از منابع مختلف برای حذف لهجه

برای یادگیری یک لهجه خاص، شما می توانید دیکشنری تلفظ بخرید. یک فرهنگ لغت به شما یاد می دهد که چگونه کلمات را به درستی تلفظ کنید. هر روز یک صفحه از فرهنگ لغت را مرور کنید. هر کلمه را به آرامی و با دقت تلفظ کنید. اگر در تلفظ یک کلمه مشکل دارید، به تفکیک تلفظ کلمات نگاه کنید.
همچنین، شما می توانید از یک دیکشنری آنلاین استفاده کنید. یک فرهنگ لغت آنلاین به شما این امکان را می دهد که تلفظ کلمه مورد نظرتان را، با صدای بلند بشنوید. همچنین تا زمانی که به اینترنت دسترسی دارید، استفاده از این دیکشنری ها، رایگان خواهد بود.
حتی بهتر است که از یک کتاب دیکشنری و امکانات آنلاین، به طور همزمان استفاده کنید.
می توانید فرهنگ لغت چاپی را همراه خود داشته باشید و به کلمه ای که به صورت آنلاین با صدای بلند بیان می شود، گوش دهید. با این کار، کیفیت یادگیری تان، افزایش پیدا خواهد کرد‌.
علاوه براین، استفاده از کتاب های صوتی و فیلم های مختلف، که به زبان و لهجه مورد نظر شما نوشته و ساخته شده اند، می تواند به شما در به دست آوردن لهجه مورد نظرتان، بسیار کمک کند. به طور کلی، با تمرین و ممارست، می توانید لهجه مورد نظرتان را یاد بگیرید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits