دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چند راهکار ساده برای جلوگیری از تبخیر شدن آب استخر
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اکثر استخرها روزانه مقداری از آب خود را در اثر تبخیر از دست می دهند، بنابراین تبخیر آب در استخر های شنا به خصوص در ماه های گرم سال بسیار زیاد است، ما راهکار های ساده ای را معرفی می کنیم که برای جلوگیری از تبخیر آب استخر می تواند کمک زیادی نماید.

یکی از راهکار های مؤثر برای رفع مشکل خشکسالی و کمبود آب در سال های اخیر، احداث استخرهای ذخیره آب می باشد و از این طریق آب ذخیره شده کشاورزی در مواقع پر آبی از جمله فصل زمستان مهار و ذخیره شده و در زمان کمبود مانند فصل تابستان وارد چرخه آبیاری خواهد شد، ولی یک موضوع مهم در مورد این استخرها وجود دارند و آن مشکل تبخیر آب استخرها می باشد، در ادامه این مطلب قصد داریم به ارائه روش هایی برای مقابله با مشکل تبخیر آب استخر شنا بپردازیم.

استخر های شنا از آنچه که در تصور شما است، بیشتر آب از دست می دهند به طوری که در طی یک سال بیش از ۲۰ هزار گالن آب از دست خواهند داد، استخرها به طور متوسط بیش از ۱/۴ اینج آب از دست می دهند. کاهش آب استخر ممکن است به دلایل مختلفی همچون خرابی پمپ استخر، نشت سیستم فیلتراسیون و مشکل فیلتر استخر باشد، اما دلیل مهم کاهش آب استخر که موجب کم شدن میزان ۷۰ درصد آب استخر می شود، بخار شدن آب استخر است، از این رو می توان گفت که علت اصلی از دست دادن آب استخر، تبخیر می باشد و این اتفاق در فصول گرم سال بیشتر است، اما با این حال راهکار های زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد که در ادامه با این موارد آشنا می شوید.

جلوگیری از تبخیر مایعات در استخر

روش هایی برای مقابله با تبخیر آب استخر

تبخیر سطحی آب یکی از مشکلات اساسی در مساله ذخیره آب می باشد و متخصصان در این زمینه، همواره به دنبال راهکار هایی هستند تا میزان این پدیده را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند.
در فرآیند تبخیر آب، در اثر تابش نور خورشید و یا وزش باد، مولکول های سطحی آب جدا شده و به بخار تبدیل می شوند و این فرآیند به دلیل تغییرات آب و هوایی کره زمین در چند دهه اخیر افزایش پیدا کرده است. در زیر با روش هایی در جهت جلوگیری از تبخیر آب استخرها آشنا می شوید.

استفاده از کاور

به کار بردن کاور برای استخرهای شنا می تواند بیش از ۷۵ درصد از میزان تبخیر را کاهش دهد؛ استخر پوشیده شده را مانند یک قابلمه در بسته بر روی حرارت در نظر بگیرید که زمانی که به جوش می آید، اگر درب آن بسته باشد، سریع تر گرم شده و آب داخل ظرف نیز بیشتر حفظ می شود، اما قابلمه یا ظرف بدون درب، علاوه بر طولانی شدن زمان جوشیدن، مقدار زیادی از آب آن نیز تبخیر خواهد شد.

کم شدن آب استخر

خنک نگه داشتن آب استخر

گرم شدن بیش از حد آب استخرها می تواند یکی از دلایل اصلی تبخیر آب باشد، بنابراین خنک نگه داشتن آب استخرها، راه حل ساده و خوبی برای مبارزه با تبخیر آب است. اگر چه اغلب افراد در پی گرم کردن آب استخرها می باشند، اما خنک کردن آب در طول آب و هوای گرم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا این کار مانع تبخیر زیاد آب و ذخیره انرژی و مواد شیمیایی خواهد شد.

تبخیر آب استخر های دخیره

یک روش ساده برای خنک نگه داشتن آب استخرها استفاده از پمپ گرمایش استخر می باشد، البته این پمپ ها ویژگی گرمایشی نیز دارند و بنابراین می توانند هر دو کار را انجام دهند. حال در صورت نداشتن پمپ گرمایش استخر با استفاده از روش هایی که در زیر معرفی کرده ایم می توانید استخر خود را خنک نگه دارید.

اجرا کردن فیلتر در شب (زمانی که هوا خنک است)
اضافه کردن آب سرد با استفاده از شلنگ
نصب آب نما برای استخر

ایجاد یک مانع باد (محفظه استخر)

از طریق ایجاد محفظه و با مسدود کردن راه های نفوذ باد، می توان تا حد زیادی، بخار شدن آب استخرها را کاهش داد، در صورت گرم بودن هوا، باد با افزایش سطح آب از طریق موج ها، موجب افزایش بخار شدن آب می شود و در هوای سرد، باد به خنک شدن آب استخر کمک خواهد کرد، بنابراین با مسدود کردن باد، می توان بخار شدن آب را کاهش داد.

جلوگیری از کم شدن آب استخر

خاموش کردن آب نما و آبشار

اگر چه وجود آب نمای خانگی و آبشار در زیبایی استخرها تاثیر زیادی دارند، اما استفاده از آنها، سطح آب را افزایش داده و در نتیجه هر چقدر سطح آب استخرها بیشتر باشد، عمل تبخیر سریع تر انجام می گیرد. بنابراین برای حفظ آب و جلوگیری از تبخیر می توانید آب نما و یا آبشار را در مواقعی که احتیاجی به آن نیست، خاموش نگه دارید.

احداث بادشکن مصنوعی و یا ایجاد پوشش های گیاهی

همانطور که گفتیم، وزش باد در تبخیر سطحی تاثیر زیادی دارد، بنابراین کاشت درختان و پوشش های گیاهی در اطراف استخر، سرعت باد را کاهش می دهد، همچنین اگر چنین امکانی وجود ندارد، می توانید از بادشکن های مصنوعی برای این منظور استفاده کنید.

حتماً بخوانید:
مضرات و عوارض جدی کلر استخر برای سلامت بدن

مضرات و عوارض جدی کلر استخر برای سلامت بدن

شنا کردن و رفتن به استخر یکی از دلچسب ترین سرگرمی ها در گرمای تابستان است. آن قدر که خیلی از خانم ها و به خصوص دخترخانم های جوان تابستانشان را با…

افزایش عمق و کاهش مساحت دهانه استخر

یک روش دیگر که در سد ها و استخرهای ذخیره آب برای کشاورزی و … کاربرد دارد، افزایش عمق و کاهش مساحت دهانه است، در نتیجه سطح تماس استخرها با نور و باد کاهش پیدا کرده و از این طریق از تبخیر زیاد آب نیز جلوگیری خواهد شد.

جلوگیری از کم شدن آب استخر

استفاده از سطح ساز اتوماتیک

هم سطح کننده های اتوماتیک، خط آب استخر را در طول شبانه روز در سطحی عالی نگه می دارند، ضمن اینکه سریعا آب بخار شده استخر را جایگزین خواهند کرد، حال در صورت اطمینان یافتن از سطح آب استخر خود و اینکه نداشتن نگرانی از بابت زمان اضافی و تلاش بیش از حد، می توانید از یک سطح ساز اتوماتیک استفاده کنید.باید بدانید که تبخیر همواره وجود دارد، اما با انجام راهکار های ارائه شده در بالا می توانید تبخیر را کاهش دهید، پوشاندن استخر، جلوگیری از وزش باد، خنک کردن آب استخر و برخی موارد دیگر.
همگی این موارد می توانند از بخار شدن آب جلوگیری کرده و موجب صرفه جویی در آب، انرژی و هزینه شوند، به کار بردن تجهیزات مناسب برای استخر نیز طول عمر استخر را افزایش داده و به داشتن آب ایمن، سالم و تمیز کمک می کنند، ضمن اینکه از آسیب تجهیزات جلوگیری کرده و مانع نشت و کاهش سطح آب می شوند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits