دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مقایسه جامع کارتن لمینتی با کارتن معمولی و ویژگی های آنها
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
امروزه, کارتن سازی یکی از مهم ترین و پرکاربردترین صنایع می باشد. کارتن معمولی و کارتن لمینتی تفاوت های بسیاری دارند که در این مقاله به بررسی هر یک از آنها می پردازیم. همراه ما باشید.

تفاوت کارتن لمینتی با کارتن معمولی چیست؟

پوشاندن سطح چاپی با یک لایه نازک پلاستیک و شفاف مانند یک فیلم یا طلق که در دو طرف سطح چاپ است. این پوشش دارای دوام و استحکام بالایی است که محصول چاپی در مقابل رطوبت خراش، مواد شیمیایی باعث ثابت ماندن رنگ آن می شود.

کارتن معمولی (عادی) چیست؟

این نوع کارتن ها به نام کارتن مادر هم مشهور است که دارای استفاده بسیار دربسته بندی مواد غذایی و نگهداری اجناس و کالاها موارد گوناگون می باشد. و بوسیله دستگاه های برش و چاک زن تبدیل به کارتن می شوند. کارتن معمولی هر چهار درب آن هم اندازه است و بسته شدن همه درب ها در مرکز کارتن صورت می گیرد و در اندازه های مختلفی تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

مصارف کارتن های لمینتی:

از جمله مصارف کارتن های لمینیتی می توان به جعبه لمینتی ( کارتن لمینتی ) , جعبه لمینت، کارتن میوه، جعبه خرما، جعبه لامپ و لوازم برقی و غیره جعبه لمینت اشاره نمود.

کارتن لمینتی

انواع لمینت

لمینت گرم (حرارتی): متداولترین روش لمینت می باشد. لمینت سرد: نیازی به حرارت و گرما در روکش ندارد.

  • جعبه های لمینتی:

از نظر فنی افزودن هر سطح بر سطح دیگر را لمینت می گویند که در صنایع بسته بندی و جعبه سازی معمولا به افزودن مقوا بر روی سطوح کارتن ، لمینت اطلاق می شود. جعبه های لمینتی را بر اساس اقلام کارتن که به عنوان جنس زیره که مقوای پشت طوسی بر روی آن قرار میگیرد، دسته بندی می شود.

انواع جعبه های لمینتی:

اول، جعبه های لمینتی سینگل فیس:
سینگل، سینگل ای فلوت، این نوع جعبه ها در سه کلاس E فلوت، B فلوت و C فلوت تولید می شود. تفاوت این سه کلاس در اندازه گام فلوتینگ میانی محصول است. در جعبه های سینگل فیس، جنس زیره دارای دو لایه شامل فلوتینگ و فیس است که سطح لمینت شده به عنوان لایه سوم بر روی فلوتینگ قرار گرفته و سه سطح را تکمیل می کند.

دوم، جعبه های لمینتی سه لا:
جعبه های لمینتی سه لا هم معمولا در سه کلاس E فلوت، B فلوت وC فلوت و گاها A فلوت هم تولید می شوند. تفاوت این کلاس هم در اندازه گام فلوتینگ میانی محصول است. در جعبه های لمینتی سه لا، جنس زیره دارای سه لایه شامل فلوتینگ و دو سطح به عنوان فیس در دو طرف فلوتینگ است که سطح لمینت شده به عنوان لایه چهارم بر روی یکی از سطوح فیس قرار گرفته و در واقع سازه ی چهار لایه ای را تشکیل می دهد.

فرق کارتن لمینتی با کارتن معمولی

سوم، جعبه های لمینتی پنج لا:
در این نوع از جعبه ها جنس زیره تشکیل شده از دو سطح فلوتینگ که به وسیله سه سطح فیس احاطه شده است می باشد. ترکیب فلوتینگ مذکور می تواند به صورت E,E ، E,B ، B,C و غیره باشد که در صنعت بسته بندی ایران معمولا حالت B,C متداول است.

  • انواع فلوت:

در داخل کارتن ها شانه هایی وجود دارد که از نظر ارتفاع و فواصل موج های آن به پنج دسته A فلوت، B فلوت، C فلوت، E فلوت و F فلوت تقسیم می شوند.
ماشین آلاتی که برای تولید کارتن های لمینتی و فلوت کارتن از آن ها استفاده می شود عبارتند از:

منگنه
تسمه
شیرینگ
لب چسب
دستگاه لمینت
دستگاه دایکات
دستگاه سلفون کشی سایز بزرگ
دستگاه لیتوگرافی پلیت ستر لارج فرمت
دستگاه چاپ افست پنج رنگ لارج فرمت

حتماً بخوانید:
کارتن کدام کالاها را بهتر است بعد از باز کردن نگهداری کنیم ؟

کارتن کدام کالاها را بهتر است بعد از باز کردن نگهداری کنیم ؟

برای همه ما این سوال پیش آمده که آیا باید کارتن تمام وسایلمان را نگهداری کنیم ؟ و یا اصلا احتیاجی به این کار نیست . با ما همراه باشید تا به این پرسش،…

چاپ بر روی کارتن لمینتی به چه صورت است؟

بهترین راه برای فروش محصولات استفاده از کارتن های لمینتی است، چاپی که بر روی کارتن سازی لمینتی انجام می شود بسیار با کیفیت می باشد‌. زیرا به کمک ماشین آلات مخصوص به خود این کار صورت می گیرد آن هم به این شکل که ورق کارتن لمینتی چاپ شده را که به کمک دستگاه چاپ افست تولید شده را توسط چسب بر روی کارتن لمینت می چسبانند.
به مراحل نصب یک ورق مقوای توپر با چاپ افست بر روی سینگل فیس بسته بندی لمینتی یا لمینیشن گفته می شود.
کارتن بسته بندی لمینتی کالا را در برابر ضربه ها و آسیب های احتمالی حفظ کرده و به محصول ارزش می دهد و باعث جلب توجه مشتری می شود.
همچنین در کارتن بسته بندی لمینتی کیفیت چاپ اطلاعات و تصاویر بر روی کارتن بسیار بالا می رود.
برای چاپ بر روی کارتن بسته بندی سفید به منظور بسته بندی مواد غذایی، کارتن بسته بندی میوه صادراتی مثل کارتن خرما، کارتن هندوانه ، بسته بندی میوه خشک و برای ایجاد چاپ و درج محتوا بر روی بسته بندی محصولاتی مانند بسته بندی چای، کارتن بسته بندی آجیل، بسته بندی خشکبار، کارتن بسته بندی پسته صادراتی و کارتن بسته بندی زرشک نیز از چاپ لمینت استفاده می شود.

کارتن

مزایای پوشش لمینت

باعث افزایش سطح چاپ
مانع لوله شدن پوشش چاپی
ایجاد سطح براق روی محصول چاپی
مانع سایش و رنگ پریدگی سطح چاپ
مانع کثیفی، پارگی، شکستگی سطح چاپ
افزایش مقاومت در برابر نور و رطوبت

معایب خرید جعبه و کارتن لمینتی

در کنار مزایای بسیاری که کارتن لمینتی دارد می توان معایبی را نیز برای این نوع کارتن بسته بندی در نظر گرفت که شامل هزینه بسته بندی بالا و عدم کاربرد در خصوص قطعات سنگین می باشد. به دلیل استفاده از چاپ لمینت بر روی این کارتن و نقش بسته بندی لمینتی در افزایش فروش محصولات، قیمت خرید و فروش کارتن لمینتی در مقایسه با قیمت سایر کارتن ها بیشتر است.

کارتن معمولی

فرق بین کارتن لمینتی و کارتن معمولی (عادی)

تولید کارتن لمینتی با کمک ماشین چاپ افست
چاپ طرح مورد نظر روی مقوا در کارتن امینتی
کاهش کیفیت طرح چاپی و استحکام کارتن معمولی
حذف عملیات لمینت و کار چاپ فقط روی ورق کارتن
مراحل چاپ و کارتن سازی به صورت جداگانه برای تولید کارتن لمینتی
تولید کارتن معمولی با دستگاه چاپ فلکسو و چاپ طرح روی ورق کارتن
مقوای چاپ شده روی ورق کارتن لمینت ، سپس شروع مراحل کارتن سازی
تولید کارتن معمولی همراه با مراحل کارتن سازی( انجام دایکات و لب چسب)

جمع بندی :
تولید کننده کارتن لمینیتی باید مراحل چاپ و کارتن سازی را به طور مجزا انجام دهد و تولید کننده کارتن لمینتی ابتدا طرح مورد نظر را روی مقوا توسط ماشین چاپ افست چاپ کرده و سپس اقدام به لمینت مقوای چاپ شده روی ورق کارتن می کند و بعد از آن تازه وارد مراحل ساخت کارتن می شود.
در صورتی که در فر آیند تولید کارتن معمولی دستگاه چاپ فلکسو همزمان با مراحل کارتن سازی (دایکات و لب چسب) اقدام به چاپ طرح روی ورق کارتن می نماید که چاپ آن از کیفیت پایین تری برخوردار است و همچنین عملیات لمینت از فرآیند تولید حذف شده و چاپ بر روی خود ورق کارتن صورت می گیرد که این امر باعث کاهش کیفیت طرح چاپی و استحکام کارتن می شود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits