دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ترمووود چیست و در چه مواردی از آن استفاده می شود؟
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ترمووود : نوع خاصی از چوب است که بدلیل فراوری با مکانیزم پیشرفته حرارت، نسبت به چوبهای دیگر دارای استحکام و ماندگاری بیشتری است.

ترمووود چیست؟

فرآورده‌های مهندسی شده مانند الوار حجمی و الوار اصلاح‌شده از نیمه‌ی قرن قبل تولید و استفاده می‌شوند. ساختار چوب در طول این فرآیندها به روش‌های مختلفی اصلاح و بهینه می‌شود. استحکام این فرآورده‌ها چند برابر است و جایگزین‌های مناسبی برای انواع فلزات غیر آهنی در ماشین‌آلات هستند.
ترمووود یکی از مصالح چوبی زیبا و پایدار بوده که با کمک عملیات حرارتی و بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید می‌شود. ترمووود تولیدشده در کوره‌های خشک‌کن تخصصی خلاء و با شرایط خاص، پرطرفدارتر از انواع دیگر است. چوب ترمووود خواص فیزیکی و مکانیکی خوبی دارد؛ کاربرد آن جنبه تزئینی داشته و بادوام است. روی بدنه سازه‌های چوبی تاثیری ندارد و در صورت اشتعال، با سرعت کمتری می‌سوزد.
برای ساخت ترمووود از عملیات حرارتی با دمای حدود 230 – 180 درجه سانتی‌گراد و مدت‌زمان بالای 90 ساعت استفاده می‌شود. بخار آب، از چوب در حین عملیات حرارتی محافظت می‌کند و مانع از شکافتن و گسستگی آن می‌شود. عملیات حرارتی باعث تغییر در ساختار سلول‌های چوبی می‌شود و رطوبت، باکتری‌ها و اسیدهای آن را از بین می‌برد.

ویژگی‌های ترمووود

در عملیات حرارتی تغییرات شیمیایی و ساختاری در چوب ایجاد می‌شود؛ در نتیجه ویژگی‌های آن نسبت به چوب طبیعی تغییر می‌کند که بعضی از ویژگی‌های ترمووود به شرح زیر هستند:

بدون مواد شیمیایی

در تولید ترمووود از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود؛ در نتیجه برای کاربردهای مختلف مناسب است. می‌‌توان از آن در محل بازی بچه‌ها و حیوانات خانگی استفاده کرد و بی‌خطر است.

ترمووود چیست

سازگار با محیط زیست

ازآنجایی‌که از هیچ نوع ماده شیمیایی یا اضافی در طول فرآیند تولید ترمووود استفاده نمی‌شود، نتیجه می‌گیریم که سازگار با محیط زیست و طبیعی است.

مقاوم در برابر پوسیدگی و قارچ

دمای بالا باعث می‌شود زنجیره همی‌سلولزها کوتاه شوند پس چوب دیگر مواد مورد نیاز قارچ‌ها را تامین نمی‌کند.

ثبات ابعاد

در طول عملیات حرارتی، گرما به عمق و مغز چوب نفوذ می‌کند و چوب خشک می‌شود. رطوبت و رزین از چوب خارج می‌شوند و ترمووود ثبات ابعادی پیدا می‌کند یعنی به اندازه چوب‌های طبیعی تحت تاثیر تغییرات رطوبتی قرار نمی‌گیرد و کمتر دچار همکشیدگی، واکشیدگی و ترک‌خوردگی می‌شود؛ بنابراین باثبات‌تر است. تحت تاثیر دمای بالای محیط، صمغ و رزین از آن خارج نمی‌شود. اگر دمای عملیات حرارتی بالاتر باشد، طول عمر چوب هم بیشتر می‌شود.

مقاوم در برابر هوازدگی

ترمووود برخلاف چوب طبیعی و سایر فرآورده‌های آن نسبت به هوازدگی مقاوم است و در سردترین و گرم‌ترین شرایط محیطی دوام می‌آورد.

عایقی خوب

ترمووود در عملیات حرارتی ساخته می‌شود؛ در نتیجه تخلخل بیشتری نسبت به چوب‌های طبیعی دارد و عایق خوبی است.

قابلیت بازیافت

ترمووود بر خلاف چوب‌های تحت فشار یا تیمار نشده قابل بازیافت است.

رنگ ترمووود

رنگ چوب در شرایط مختلف محیطی عوض می‌شود. در مورد ترمووود هم تغییر رنگ به مدت‌زمان عملیات فرآوری، دمای عملیات حرارتی و گونه چوبی بستگی دارد. معمولا ترمووود در طیف رنگی قهوه‌ای روشن تا بلوطی یا حتی عسلی متفاوت است. رسانایی حرارتی آن نیز حدود 20 تا 25 درصد کمتر از چوب طبیعی است. ترمووود در حمام‌ها یا سوناها و اتاق‌های گرم‌تر یا در ساختمان‌هایی که اختلاف دما و رطوبت بیشتری در محیط داخلی و خارجی دارند، استفاده می‌شود.

چوب ترموود

رنگ‌آمیزی ترمووود

ترمووود رطوبت زیادی جذب نمی‌کند. می‌توان آن را با رنگ‌های طبیعی و روغن برزک یا روغن کتان آغشته کرد. مولکول‌های روغن بزرک اندازه کوچکی دارند. ترمووود پس از عملیات حرارتی تیره‌تر می‌شود. برای اینکه بتوانید رنگ ترمووود را برگردانید یا آن را روشن‌تر کنید، از روغن برزک NATURA استفاده کنید. برای رنگ‌کردن ترموود می‌توانید قبل از کاربرد رنگ، روی آن از مواد سفیدکننده استفاده کنید. رنگ NATURA دوام چوب را بیشتر می‌کند. اگر ترمووود با روغن برزک NATURA رنگ شود، تا سال‌ها می‌تواند همان رنگ اولیه را حفظ کند.

نگهداری از ترموود

ترمووود در عملیات حرارتی به ماده مقاومی تبدیل می‌شود با این حال توصیه می‌شود که از عملیات سطحی برای محافظت از آن در برابر آلودگی هوا استفاده کنید البته همان‌طور که می‌دانید از چوب‌های تیمارنشده هم می‌توانید برای کاربردهای مختلف استفاده کنید اما رنگ قهوه‌ای چوب به مرور زمان تحت تاثیر اشعه فرابنفش خورشید مات و خاکستری می‌شود. می‌توانید رنگ قهوه‌ای چوب را با استفاده از دترجنت‌های مناسب و با تیمار سطحی چوب بازیابی کنید.

در صورت لزوم، هر از چند گاهی باید سطح ترمووود را تیمار کنید. تعداد دفعات عملیات تعمیر و نگهداری سطح ترموود به میزان استفاده از آن و شدت اشعه فرابنفش بستگی دارد.
چوب‌های رنگ‌شده هر 5 سال یکبار باید دوباره سطحشان تیمار شود. اگر از ترمووود استفاده می‌کنید این فاصله زمانی برای رنگ‌آمیزی مجدد می‌تواند طولانی‌تر شود. سطح ترمووود هر 15 سال یک‌بار نیاز به تیمار مجدد و رنگ‌کاری دارد. استفاده از روکش‌های مناسب، باکیفیت و پایدار برروی نماکاری‌ها و دکینگ‌ (کف پوش) ترمووود باعث صرفه‌‌جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه و زمان می‌شود؛ چراکه این فرآورده‌ها طول عمر بیشتری دارند.

نگهداری از ترموود در فضای باز

توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از خراشیدگی و تغییر رنگ ترموود در فضای باز، آن را با پوشش‌هایی اندود کنید تا نسبت به شرایط نامناسب محیطی و اشعه فرابنفش محافظت شود. اگر می‌خواهید رنگ طبیعی ترمووود حفظ شود باید سطح آن را با مواد مناسب تیمار کنید. اشعه فرابنفش و باران باعث تغییر و مات شدن رنگ چوب می‌شوند؛ بنابراین باید از رنگ‌های محافظ یا روغن‌های خاص استفاده کنید.

می‌توانید ترمووود را رنگ‌آمیزی کنید. استفاده از آستری در سطح چوب به حفظ رنگ آن کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از ترمووود بدون پوشش رنگی استفاده کنید و بگذارید تا به‌طور طبیعی خاکستری شود. پرتوهای فرابنفش خورشید، سایه روشن زیبایی از رنگ خاکستری را روی سطح ترمووود ایجاد می‌کنند.
برای اینکه ترمووود به ضریب رطوبتی مناسبی برسد باید چند روز در فضای باز یا فضایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، بماند. برای حفظ رنگ سطح می‌‌توانید تخته‌ها را با رنگ‌های روغنی رنگدانه‌دار، موم، رنگ چوب، رنگ یا وارنیش مقاوم به UV رنگ کنید.
پوشش‌های مقاوم به اشعه فرابنفش باعث می‌شود که سطح ترمووود تغییر رنگ ندهد و روشن‌تر نشود. همچنین الگوی ساختار طبیعی ترمووود را تقویت می‌کنند. می‌توان تیمار سطح ترمووود را بلافاصله قبل از نصب یا بلافاصله پس از نصب آن انجام داد و از یک لایه محافظ نازک بر روی آن استفاده کرد.

کاربرد چوب ترموود

توصیه می­‌کنیم ترموود رنگ‌ نشده را دور از آفتاب و باران نگه دارید. از یک تامین‌کننده حرفه‌ای کمک بگیرید تا بتوانید از روش مناسبی برای رنگ‌آمیزی و نگهداری سطح ترموود استفاده کنید.

حتماً بخوانید:
آشنایی با ویژگی های چوب گردوی اصل و کاربرد آن

آشنایی با ویژگی های چوب گردوی اصل و کاربرد آن

چوب گردو یکی از بهترین انواع چوب است که در تهیه مبلمان، پارکت و ... بکار می رود. اما برای تشخیص چوب گردوی اصل باید دقت لازم داشت. با ما همراه باشید…

نگهداری از ترمووود در فضای داخلی

برای دکوراسیون داخلی از رنگ‌های معمولی، روغن‌های چوب، واکس و وارنیش استفاده کنید. از روغن پارافین در سونا و در کنار رنگدانه‌های سطحی استفاده کنید تا رنگ ترمووود تقویت شده و کمتر کثیف شود. ترمووود ماده‌ای بهداشتی است و برای استفاده در فضاهای نیمه‌مرطوب و مرطوب مناسب است. توصیه می‌کنیم با روکش روغنی یا لاک سونا از ترمووود در دیوارهای سونا، حمام یا دوش و نیمکت‌ها محافظت کنید. این مواد از چوب در برابر آب و خاک و شکستگی احتمالی لبه‌ها محافظت می‌کنند. رنگ و روغن اضافی را تمیز کنید. برای رنگ‌آمیزی و تیمار سطحی ترمووود به دستورالعمل‌های کارخانه‌ی تولیدکننده توجه کنید.

سوالات متداول

ترمووود چیست؟

ترمووود فرآورده‌ای چوبی است که با کمک عملیات حرارتی و بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید می‌شود. ترمووود خواص فیزیکی و مکانیکی خوبی دارد؛ کاربرد آن جنبه تزئینی داشته و بادوام است. روی بدنه سازه‌های چوبی تاثیری ندارد و در صورت اشتعال، با سرعت کمتری می‌سوزد.

از ترمووود چه استفاده‌هایی می‌شود؟

روف گاردن، دکوراسیون داخلی، آلاچیق و سایه بان، کفپوش چوبی فضای باز، سازه های درب و پنجره، قرنیز و راه پله، سونا و استخر، نما و سازه های زیرکار چوبی نمونه‌هایی از کاربرد ترمووود است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits