دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیولوژیک به چه معناست ؟
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیولوژیک. مربوط به زیست شناسی واژۀ فرانسوی است.

بیولوژیک یعنی چه ؟

بیولوژیک مربوط به زیست شناسی، علم الحیات میباشد .

بیولوژیک. ( صفت ) مربوطِ به «زیست شناسی». واژۀ «بیولوژیک»، «biologique»، فرانسوی است. این واژه برخاسته از واژۀ فرانسوی «biologie»، بمعنی «زیست شناسی» ( انگلیسی: «biology» ) ، است که بوسیلۀ طبیعت شناسِ ( انگلیسی: «naturalist» ) آلمانی، «گتفرید رینهولد»، «Gottfried Reinhold»، در سال 1802 میلادی ابداع شده است.

در همان سال، «لامارک»، زیست شناس فرانسوی، این واژه را در اثر خود «Hydrologie» ( انگلیسی: «Hydrology» ) بکار برد. پیشوند «bio»، «بیو»، از واژۀ یونانی «bios»، بمعانی «زندگی» و «راه یا طریقۀ زندگی»، برگرفته شده است. مترادف «بیولوژیک» در زبان انگلیسی «biological» است.

زیست شناسی مطالعه علمی زندگی است که دامنه وسیعی دارد، اما دارای چندین مضمون متحد کننده است که آن را به عنوان یک حوزه واحد و منسجم به هم پیوند می دهد. به عنوان مثال، همه موجودات از سلول هایی تشکیل شده اند که اطلاعات ارثی رمزگذاری شده در ژن ها را پردازش می کنند، که می تواند به نسل های آینده منتقل شود.

Biological / بیولوژیک

جنگ بیولوژیک چیست ؟

جنگ زیستی، بیولوژیک یا میکروبی (به انگلیسی: Biological warfare) به مفهوم استفادهٔ هدف‌مند از عوامل بیولوژیک، اعم از باکتری‌ها، ویروس‌ها، تک‌یاخته‌ها، قارچ‌ها، حشرات و انگل‌ها یا فراورده‌های آن‌ها مانند توکسین‌ها به منظور کشتن یا ناتوان کردن انسان‌ها، جانوران یا گیاهان است. تا کنون حدود ۱۲۰۰ عامل زیستی که بالقوه می‌توانند به عنوان جنگ‌ افزار زیستی استفاده شوند مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

بسیاری از آن‌ها در محیط زیست طبیعی که آب، خاک و جانوران حضور دارند به فراوانی یافت می‌شوند. دامنه عوارض این عوامل از آلرژی‌های خفیف تا مرگ را فرا می‌گیرد. دستکاری ژنتیکی می‌تواند میزان کشندگی یا ناتوان‌سازی این عوامل را بیشتر و درمان آن‌ها را سخت‌تر و پیشگیری از آن‌ها را غیرممکن سازد.

کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی مصوب سال ۱۹۷۲ هر گونه تولید و انبار جنگ‌افزارهای بیولوژیک را ممنوع کرده و ۱۷۱ کشور تا فوریه سال ۲۰۱۵ این کنوانسیون را پذیرفته و امضا کرده‌اند. استفاده از جنگ‌افزارهای بیولوڗیک بر اساس معاهدات حقوق بین‌الملل بشردوستانه، ممنوع بوده و استفاده از این‌گونه جنگ‌افزارها از مصادیق جنایت جنگی به‌شمار می‌آید .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits