دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تمام خواص نور آبی/ از افزایش هوشیاری تا رفع بوی بد دهان

مزیت حیرت‌ انگیز نور آبی بر انسان

تمام خواص نور آبی/ از افزایش هوشیاری تا رفع بوی بد دهان
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
فواید و زیان های نور آبی روی سلامتی : نور آبی علاوه بر خورشید توسط لامپ های مهتابی، لامپ های LED، صفحه نمایش کامپیوتر، تلویزیون، تبلت و گوشی های هوشمند به وفور تولید می شود. انرژی بالای نور آبی فواید و مضراتی دارد که در ادامه ذکر می شود.

فواید نور آبی برای انسان چیست ؟

به گزارش دلگرم : پژوهشگران دریافته اند اثر نور آبی در هوشیار سازی مغز بیش از کافئین است. گفته می شود نور آبی شهرت بدی در مختل کردن خواب دارد. افرادی که پیش از خواب از تلفن هوشمند و دیگر گجت ها استفاده می کنند در طول شب دچار بی قراری خواب می شوند چرا که نور این دستگاه ها موجب سرکوب ملاتونین – ماده شیمیایی کنترل کننده ساعت بدن- می شود.
تحقیقات اخیر از برخی نکات مثبت این نور آبی پرده برداشته است که نشان می دهد چگونه نور آبی اگر در زمان مناسبی از آن استفاده شود می تواند مغز را هوشیار نگه دارد.پژوهشگران دانشگاه مید در سوئد تاثیرات کافئین و نور آبی را بر مغز مقایسه کرده و دریافته اند هر دوی این موارد تاثیرات مثبتی بر مغز دارند.
نکته جالب اینجاست که افرادی که در معرض نور آبی قرار داشتند در آزمون های عملکرد مغز که شامل حواس پرتی می شوند، عملکرد بهتری داشته اند.دانش پژوهان نشان دادند مصرف کنندگان کافئین بیشتر دچار حواس پرتی شده و عملکرد ضعیف تری داشتند.مطالعات حاکی از آن بود که نور آبی و کافئین تاثیرات مجزایی بر روی جنبه های عملکرد عضلانی ناشی از فعالیت مغزی داشتند.

فواید نور آبی

به گفته محققان نور آبی قابلیت تاثیر مثبت بر گستره ای از مجموعه ها را دارد که در عملکرد شناختی و هوشیاری مهم هستند.این مطالعه بر اساس تحقیقاتی صورت گرفته که نشان می دهد نور آبی توانایی های شناختی مانند حافظه هوشیاری و زمان واکنش را بهبود می بخشد.
اگرچه نور آبی برای بافت بدن ضرری ندارد اما این نور آن قدر قدرتمند است که تاثیرات زیستی را در بدن هدف قرار دهد و به طور فزاینده ای برای گستره ای از درمانهای پزشکی استفاده می شود.مثلا پزشکان در بیمارستان دانشگاه هیدلبرگ برچسبی را ساخته اند که نور آبی متساطع و درد را درمان می کند.
نور آبی همچنین می تواند با بوی بد دهان مبارزه کند. قرار گرفتن تنها دو دقیقه در معرض نور آبی لامپ های سفید کننده دندانها می تواند باکتری های موجود در بزاق را که موجب بد بویی دهان می شوند از بین ببرد.

بر اساس یافته های این پژوهش حتی افراد نابینا قادر به استفاده از فواید شناختی قرار گرفتن در معرض نور آبی هستند.پژوهشگران دانشگاه مونترال دریافته اند که حتی وقتی دید معیوب است و اجسام دیده نمی شوند، هنوز تغییرات نور در مغز ثبت می شود و افراد می توانند بگویند چه زمانی نور خاموش و روشن می شود.
این تحقیقات می تواند تاثیرات مطلوبی در درمان افراد نابینا و همچنین دیگر اختلالات شناختی داشته باشد و پزشکان می توانند به طور بالقوه ای از نور برای فعال سازی بخش های خاصی از مغز استفاده کنند.

نور آبی

منابع تولیدکننده نور آبی

می توان گفت نور آبی در همه جا وجود دارد. خورشید مهمترین منبع تولیدکننده نور آبی طبیعی است. اما به غیر از خورشید منابع غیرطبیعی دیگری هم وجود دارد که نور آبی تولید می کند. از جمله این منابع غیر طبیعی می توان به نور آبی تلویزیون ها، نمایشگر رایانه ها، لپ تاپ ها، گوشی تلفن همراه، تبلت، لامپ های فلورسنت (لامپ های کم مصرف) و لامپ های LED اشاره کرد.

راهکارهایی محافظت در برابر نور آبی

از لامپ های با دمای رنگ پایین (زرد متمایل به قرمز) برای روشنایی شب استفاده کنیم. لامپ های با دمای رنگ پایین کمترین قدرت را برای تغییر ریتم شبانه روزی و سرکوب ملاتونین دارند.

نور صفحه نمایش گوشی یا رایانه را در حد امکان کم کنیم: بعد از تاریک شدن هوا از گوشی تلفن همراه و رایانه استفاده نکنیم؛ اما اگر مجبور هستیم، نور آن را تا حد امکان کم کنیم تا کم تر در معرض نور آبی قرار بگیریم.

حذف نور آبی از نمایشگر با استفاده از برنامه های فیلترکننده نور آبی: یکی از راه حل های خوب برای پیشگیری خطرات نور آبی استفاده از نرم افزار های فیلترکننده نور آبی نمایشگر است. این نرم افزارها نمایشگر گوشی را فیلتر می کنند تا کمتر در معرض نور آبی قرار گیرید. یکی از این نرم افزارها که برای ویندوز طراحی شده F.lux است. این برنامه قادر است نور شب و روز را تشخیص دهد و متناسب با آن نور صفحه نمایش را تنظیم کند. بیشتر گوشی های موبایل هوشمند نیز داری نرم افزاری مشابه هستند که نیازمند فعالسازی آنها در شب است.

استفاده از عینک های ضدنور آبی: این عینک ها، نور آبی را فیلتر می کنند. شیشه این عینک ها که ضد اشعه بلولایت است اجازه نمی دهد تا نور آبی به چشم برسد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits