دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مسواک برقی بهتره یا معمولی؟

فرق مسواک برقی با مسواک معمولی چیست؟

مسواک برقی بهتره یا معمولی؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
به‌نظرتان مسواک برقی چقدر به داشتن دندان‌های سفیدتر و لبخند درخشان‌تر کمک می‌کند؟ امروز در دلگرم قصد داریم با شما از مزایا و معایب مسواک‌های معمولی و برقی بگوییم و ببینیم که آیا اصلا مسواک برقی ارزش پول‌ خرج‌کردن را دارد؟

مقایسه ی مسواک برقی با مسواک معمولی

مسواک دستی یا برقی: آیا در تمیزی دندانهای شما تفاوتی دارند : مسواک زدن ، پایه و اساس مراقبت های خوب دهان و پیشگیری از بیماری ها است . طبق اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، مسواک برقی و معمولی هر دو در از بین بردن پلاک دهان که باعث پوسیدگی و بیماری می شود ، مؤثر هستند.مسواک برقی و معمولی هر کدام فواید خاص خود را دارند . ADA یک میزان از تایید سلامت را برای هر مسواک در نظر می گیرد.

مسواک های برقی بهتر است یا مسواک دستی؟

برای دانستن اینکه کدام نوع مسواک بهتر است ، ابتدا بهتر است با این نوع مسواک ها و مزایای آنها آشنا شوید.

فواید مسواک برقی

فواید مسواک برقی

مسواک برقی ، با لرزش و چرخش همراه است تا به شما در از بین بردن پلاک از دندان و لثه کمک کند . لرزش هر باره مسواک روی دندان های شما باعث می شود که میکروب ها حرکت کرده و برداشته شوند.

مسواک برقی در از بین بردن پلاک موثرتر است

بررسی مطالعات نشان داد که به طور کلی مسواک های برقی باعث کاهش پلاک دندان و لثه در مقایسه با مسواک های معمولی می شوند . بعد از سه ماه استفاده از مسواک برقی ، 21 درصد پلاک دندان و 11 درصد پلاک لثه کاهش می یابد . به نظر می رسد مسواک های چرخان ، بهتر از مسواک های لرزشی عمل می کنند.

مسواک برقی برای افرادی که تحرک محدود دارند، آسان تر است

مسواک برقی بیشتر کارها را برای شما انجام می دهد . این مسواک ها ممکن است برای هر کس که دارای حرکت محدود هستند ، مناسب باشند، مانند افرادی که دارای بیماری های زیر هستند:

یک تایمر در یک مسواک برقی ساخته شده و می تواند به شما کمک کند . با این کار می توانید دندان های خود را به اندازه کافی و طولانی مسواک بزنید تا به حد کافی پلاک را از دندان و لثه خود جدا کنید.

مسواک برقی ضایعات کم تری دارد

برای عوض کردن مسواک برقی ، فقط باید در بسیاری موارد سر مسواک را تعویض کنید، بنابراین ممکن است از پرتاب یک مسواک دستی کامل به داخل سطل آشغال جلوگیری کنید.اما اگر از مسواک برقی یکبار مصرف استفاده می کنید ، باید زمان آن را بطور کامل جایگزین کنید.

مسواک برقی ممکن است تمرکز شما را هنگام مسواک زدن بهبود بخشد

یک منبع مطالعاتی معتبر نشان می دهد که افراد هنگام مسواک زدن دندان های خود با استفاده از مسواک برقی، تمرکز بیشتری دارند . این کار باعث شده است که تجربه کلی افراد در مسواک زدن بهبود یابد و به طور بالقوه می تواند به خوبی دندان های شما را تمیز کند.مسواک برقی ممکن است سلامت دهان و دندان را در افراد دارای ارتودنسی بهبود بخشد.یک منبع معتبر مطالعاتی نشان داد که مسواک برقی برای افرادی که دارای تجهیزات ارتودنسی مانند بریس هستند ، به طور ویژه ای کمک می کند زیرا مسواک زدن را راحت تر خواهد کرد.فرقی ندارد که هنگام ارتودنسی چگونه با چه مسواکی دندان خود را تمیز کنید . در هر حال رعایت منظم بهداشت می تواند به سلامت دندان ها کمک کند اما بعضی معتقدند که که مسواک برقی در این شرایط بهتر عمل می کند.

مسواک برقی سرگرم کننده برای بچه ها

مسواک برقی سرگرم کننده برای بچه ها

اکثر بچه ها علاقه ای به مسواک زدن دندان های خود ندارند . اگر یک مسواک برقی برای کودک شما جذابیت بیشتری داشته باشد ، می توانید برای تمیز کردن دهان و تنظیم عادت های سالم در او از مسواک برقی استفاده کنید.

مسواک برقی برای لثه ایمن است

اگر به طور صحیح از مسواک استفاده کنید ، مسواک برقی نباید به لثه یا مینای دندان شما صدمه بزند ، بلکه باعث افزایش سلامت کلی دهان شما خواهد شد.

حتماً بخوانید:
چند ماه یکبار مسواک را عوض کنیم؟

چند ماه یکبار مسواک را عوض کنیم؟

بهترین زمان تعویض مسواک از نظر پزشکان!انجمن دندان پزشکی امریکا به مردم توصیه می کند مسواک خود را (یا در مسواک های برقی، سر آن را) هر سه ماه یک بار…

مضرات مسواک برقی

اگر مسواک برقی به درستی استفاده نشود می تواند عوارض جانبی زیر را در پی داشته باشد :

آسیب دیدن مینای دندان با مسواک برقی

افرادی که هنگام استفاده از مسواک برقی برای تمیز تر شدن دندان های شان آن را به شدت بر روی دندان های خود به عقب و جلو حرکت می دهند ، دچار تضعیف مینای دندان و به دنبال آن مشکلاتی مانند حساسیت های دندانی می شوند .

ناراحتی های لثه با زدن مسواک برقی

کودکان و بزرگسالان دارای لثه حساس ممکن است بعد از استفاده از مسواک برقی دچار خون ریزی لثه شوند. این افراد به هیچ عنوان نباید از مسواک برقی استفاده کنند و باید از مسواک معمولی با برس نرم استفاده نمایند . مشکلات لثه و عدم درمان آن به تدریج سبب شل شدگی دندان و افتادن آن می شود .

التهاب دهان و دندان با زدن مسواک برقی

مشکلات و التهابات دهان و دندان علاوه بر عدم رعایت بهداشت ، دلیل ژنتیکی نیز دارد. افراد دچار مشکلات و التهابات دهان و دندان نباید از مسواک برقی استفاده کنید زیرا استفاده از مسواک برقی سبب تشدید التهابات و با گذشت زمان منجر به پارگی لثه می شود .

نکته مهم : متخصصین اعتقاد دارند که مسواک برقی به خودی خود برای دندان و لثه مضر نیست و استفاده نا صحیح از آن این مشکلات را به وجود می آورد .

فواید مسواک معمولی

فواید مسواک معمولی

مدت طولانی است که افراد از مسواک معمولی استفاده می کنند ، در حالی که مسواک های برقی پیشرفته تر هستند اما هنوز هم مسواک های معمولی ابزاری مؤثر برای تمیز کردن دندان های شما و جلوگیری از آسیب به لثه می باشند.اگر به یک مسواک معمولی عادت کرده اید ، استفاده از آن را ادامه دهید یعنی هر روز دو بار مسواک بزنید.

مسواک های معمولی همیشه در دسترس هستند

تقریباً در هر فروشگاه مواد غذایی و داروخانه ای می توانید به راحتی یک مسواک معمولی تهیه کنید . همچنین این مسواک ها نیازی به شارژ کردن ندارند ، بنابراین می توانید از مسواک دستی در هر کجا و در هر زمان استفاده کنید.

خرید مسواک معمولی مقرون به صرفه است

مسواک دستی مقرون به صرفه است و با هزینه بسیار ناچیزی می توانید تهیه کنید.

مسواک معمولی گزینه مناسب برای کودکان نوپا و خردسالان

مسواک معمولی گزینه مناسب برای کودکان نوپا و خردسالان

بهترین مسواک برای کودک شما همان چیزی است که بیشتر از آن ها استفاده می کند . کارشناسان موهای نرم و سر مسواک معمولی را برای بچه ها توصیه می کنند . نه مسواک معمولی و نه برقی لزوما برای کودکان خردسال بهتر نیست.کودکان نو پا و بچه ها می توانند با خیال راحت از یک مسواک برقی به تنهایی استفاده کنند.

حتماً بخوانید:
فواید چوب مسواک از نظر طب سنتی ایران

فواید چوب مسواک از نظر طب سنتی ایران

توصیه پیامبر اکرم (ص) به مسواک با گیاه چوب مسواک با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با خواص مسواک چوبی آشنا شوید. مقدمه ای در مورد مسواک (گیاهی) بیش…

مضرات مسواک دستی

یک مطالعه نشان داد که افراد در صورت استفاده از مسواک معمولی در مقایسه با مسواک الکتریکی ، احتمال سفت تر مسواک زدن را دارند . مسواک زدن بیش از حد سفت می تواند به لثه و دندان شما آسیب برساند.زمانبندی استفاده از مسواک معمولی کمی سخت تر است زیرا هیچ تایمر داخلی در آن وجود ندارد. مثلا باید یک تایمر آشپزخانه را در حمام خود قرار دهید تا مسواک زدن را به پایان برساند.

نکته: ممکن است که خودتان هم بخواهید یک بار دیگر دندان های کودکتان را آرام مسواک بزنید تا مطمئن شدید که پروسه مسواک او کامل شده است.

ویژگی های مسواک مناسب چیست؟

ویژگی های مسواک مناسب چیست؟

مسواک ها در اندازه طول و سر مسواک، طرح، میزان سختی الیاف و ترتیب قرارگیری الیاف با هم متفاوت هستند.کارایی و صدمات احتمالی ناشی از انواع مختلف مسواک ها به میزان زیادی به چگونگی استفاده از آنها بستگی دارد.استفاده از مسواک سخت، مسواک زدن افقی با شدت و استفاده از خمیردندان های بسیار ساینده ممکن است باعث سایش ناحیه سرویکال دندان ها و تحلیل لثه شود. ویژگی های یک مسواک مناسب عبارتند از :

قطر و ضخامت الیاف مسواک 2 دهم میلی متر باشد : شکل سر مسواک باید گرد و بدون تیزی باشد تا سبب آسیب به لثه نشود

سختی الیاف آن متوسط باشد : مسواک کودکان، با سر کوچکتر و دسته ضخیم تر نسبت به مسواک بزرگسالان باشد تا کودک بهتر بتواند مسواک را به داخل دهان ببرد و به خوبی دسته آن را نگه دارد.

مسواک سخت یا نرم : مسواک هایی که الیاف با نوک گرد دارند در مقایسه با مسواک های دارای الیاف با سطح مقطع صاف یا لبه های تیز آسیب کمتری به لثه ها وارد می کنند.ضخامت الیاف، مسواک های نرم حدود 2 دهم میلی متر، ضخامت مسواک های متوسط سه دهم میلی متر و مسواک های سخت تا چهار دهم میلی متر است. الیاف های نرم تر انعطاف پذیرتر هستند و به راحتی به نواحی زیر ماژین و سرویکال لثه دسترسی می یابند. مسواک های دارای الیاف نرم تر برای حفظ سلامت دندان ها و لثه مفیدتر هستند.مسواک های دارای الیاف سخت روی سایش لثه و دندان ها تاثیر بیشتری دارند و مسواک سخت اصلا توصیه نمی شود.

چه موقع مسواک خود را عوض کنیم ؟

تمام مسواک ها باید هر سه تا چهار ماه جایگزین شوند . اگر رنگ موهای مسواک شما تغییر رنگ داده است، زودتر مسواک خود را تعویض کنید.

نکته: مسواک معمولی یا سر مسواک برقی خود را هر سه تا چهار ماه عوض کنید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits