دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت لیتر با کیلو
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تفاوت لیتر با کیلو: موضوعی که اغلب سازندگان مخزن، سیلو ، میکسر پودر، پرکن پودر، ریبون بلندر و… با آن روبرو هستند و دایم باید به آن پاسخ دهند. و سوالی که خیلی زیاد پرسیده می شود این است که هر لیتر چند کیلو است؟!!

تفاوت لیتر با کیلو

در نگاه اول این سوال بسیار ساده لوحانه و ابتدایی و حتی از نظر علمی نادرست به نظر می رسد. ولی در واقع موضوعی است که اغلب سازندگان مخزن، سیلو ، میکسر پودر، پرکن پودر، ریبون بلندر و… با آن روبرو هستند و دایم باید به آن پاسخ دهند. و سوالی که خیلی زیاد پرسیده می شود این است که هر لیتر چند کیلو است؟!!

اغلب مشتری های دستگاه ها میکسر ، مخزن ، سیلو و… علاقه مند هستند بدانند دستگاه یا وسیله ای که قصد خرید آن را دارند، دارای چه ظرفیتی است و درون مخزن آنها دقیقا چند کیلو از محصول آنها جا می گیرد.

از طرف دیگر چون بصورت مدام با مواد اولیه مورد نیاز خود سروکار دارند فکر می کنند وقتی می گویند میکسر پودر می خواهند، طرف مقابل یعنی فروشنده و یا سازنده دستگاه نیز مانند خود آنها نوع، کیفیت، چگالی و خواص مواد آنها را می داند.

زمان زیادی از مکالمات ما با مشتریان صرف این می شود که به مشتری یادآوری کنیم انواع مختلف پودر با خواص متفاوت و چگالی های مختلف وجود دارد.

اغلب مشتری ها انتظار دارند ماشین ساز و یا صنعت کار مقابل بداند که برای مثلاً ۳۰۰ کیلوگرم پودر مورد استفاده آنها چه نوع بلندر با چه توان موتور یا چه حجم مخزنی مورد نیاز است.

بر همین اساس برای روشن شدن ذهن بازدید کنندگان محترم سایت پویا ماشن البرز بر آن شدیم توضیح مختصری در مورد “وزن مخصوص” و “چگالی” و یا “جرم حجمی” ارائه دهیم.

یکی از خواص مهم مواد “جرم حجمی” ،” وزن مخصوص” و یا “چگالی” آن است. در دانش‌های پایه، چگالی را مقدار جرم موجود در حجم مشخصی از ماده می‌نامند.

هر لیتر چند کیلو است ؟

در دانش‌های پیشرفته، این تعریف از چگالی کامل و فراگیر نیست. در دانش کل، وزن مخصوص یک ماده به وزن آب هم ‌حجم آن را در شرایط استاندارد، چگالی نسبی می‌گویند، بین چگالی و وزن مخصوص باید تفاوت قائل شد. چگالی مقدار جرم موجود در واحد حجم است، ولی وزن مخصوص به معنی وزن واحد حجم ماده ‌است.

تفاوت لیتر با کیلو

از نظر ریاضی:

تفاوت لیتر با کیلو

فرمول محاسبه چگالی

(رو) چگالی است؛ mجرم است؛ vحجم است.
به زبان ساده تر چگالی یا دانسیته، حجمی است که مقدار ثابتی از جرم یک ماده آنرا اشغال می کند.
مثلا یک بطری یک و نیم لیتری آب وزنی برابر با یک و نیم کیلو دارد. حال اگر همان بطری را از روغن مایع پرکنیم وزن آن ۱۲۰۰ گرم میشود.

در مورد پودرها هم همین قانون صادق است.
بر فرض مثال در یک ریبون بلندر ۲۰۰ لیتری گنجایش ۹۶ کیلو آرد را دارد. اما همین دستگاه ظرفیت ۲۸۰ کیلو سیمان را خواهد داشت.

برای پی بردن به وزن مواد داخل میکسر، کافی است عدد وزن مخصوص (یا چگالی) را در حجم مخزن ضرب کنیم تا وزن مواد بدست بیاید.

مثلا اگر بخواهیم بدانیم در یک میکسر ۴۰۰ لیتری چند کیلو پودر کیک می توان فرآوری کرد کافیست چگالی ماده غالب (در اینجا آرد) را در حجم مخزن ضرب کنیم :
۴۰۰×۰٫۴۸=۱۹۲
در نتیجه در یک میکسر ۴۰۰ لیتری ۱۹۲ کیلوگرم آرد را می توان میکس کرد.

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits