دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت کمیسیون و فراکسیون
10
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در این مقاله به تفاوت کمیسیون و فراکسیون مجلس و انواع کمیسیون و فراکسیون خواهیم پرداخت .

تفاوت کمیسیون و فراکسیون مجلس در چیست ؟

قبل از اینکه به تفاوت کمیسیون و فراکسیون بپردازیم ابتدا باید با معانی هر یک بطور تفصیل آشنا شویم و بدانیم تفاوت کمیسیون چیست و فراکسیون یعنی چه ؟

کمیسیون چیست ؟

کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، گروه‌هایی از نمایندگان هستند که با هدف بررسی تخصصی طرح‌ها و لوایح مطرح شده در مجلس تشکیل می شوند.

به صورت معمول، طرح‌ها و لوایح مجلس ابتدا در کمیسیون‌های مربوط، مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد و در هنگام طرح در صحن علنی مجلس، نظر نهایی کمیسیون پرسیده و اعلام می شود.

کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی به دو گونه خاص و تخصصی تقسیم می‌شوند:

  1. کمیسیون‌های خاص: کمیسیون تحقیق، تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس و کمیسیون اصل نودم (نود) قانون اساسی کمیسیونهای خاص مجلس را تشکیل می‌دهند.
  2. کمیسیون‌های تخصصی: کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی عبارتند از: کمیسیون آموزش و تحقیقات، کمیسیون اجتماعی، کمیسیون ا قتصادی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون انرژی، کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات، کمیسیون بهداشت و درمان، کمیسیون صنایع و معادن، کمیسیون عمران، کمیسیون فرهنگی، کمیسیون قضایی و حقوقی، کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی.

مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس (ماده 33 آیین‌نامه) کمیسیون‌های مجلس، در محدوده تخصصی خود دارای وظایف و اختیارات به شرح زیر هستند:

  1. بررسی، اصلاح و تکمیل طرح ها و لوایح قانونی و ارایه گزارش به مجلس شورای اسلامی؛
  2. رسیدگی به طرح های تحقیق و تفحص و انجام آن پس از تصویب مجلس شورای اسلامی؛
  3. رسیدگی به لوایح بودجه سالیانه کل کشور؛
  4. بررسی و ا ظهار نظر در مورد لوایح برنامه های توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور؛
  5. بررسی چگونگی اجرا و نتایج حاصله از اجرای قوانین مصوب و تبصره‌ها در ردیف‌های برنامه‌های توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و بودجه‌های سالیانه کل کشور و تهیه گزارش و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی؛
  6. حسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزاش های عملکردی و نظارتی از دستگاه های مختلف زیربط به نمایندگی از سوی مجلس شورای اسلامی و تهیه گزارش جامعه سالیانه که در بر گیرنده مسیر تحولات و پیشرفت ها و عملکرد بخش های تخصصی کشور و گویای وضع اعمال حاکمیت ومدیریت در هر بخش می باشد و ارایه آنها به مجلس شورای اسلامی، این گزارش در دستور کار مجلس قرار گرفته و قرائت می شود؛
  7. بررسی و تصویب آزمایشی طرح ها و لوایح و همچین تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت که طبق اصل 85 قانون اساسی به آنها محول می‌شود.

فراکسیون چیست ؟

فراکسیون یعنی “گروهی هم فکر به صورت حزبی” . فراکسیون یا جناح، گروهی که درون حزب یا گروهی سیاسی تشکیل شود و اعضایش در زمینهٔ چگونگی اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های کلیِ آن حزب یا سازمان، نظریات و عقایدی متفاوت ابراز کنند.

در مجالس قانون‌گذاری، جناح مجلسی (پارلمانی) به گروه‌های نمایندگانِ «احزاب» اطلاق می‌شود. جناح‌های مجلسیِ جمهوری اسلامی ایران، از آن جمله هستند.

فراکسیون انقلاب اسلامی

فراکسیون انقلاب اسلامی متشکل از گروهی از اصول‌گرایان حاضر در مجلس هشتم بود و به سرپرستی روح‌الله حسینیان تشکیل شد.

فلسفه تشکیل این فراکسیون، حمایت از محمود احمدی‌نژاد در آستانه انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ بوده‌است. این فراکسیون در جریانات تبلیغات انتخاباتی، اقدام به تبلیغ برای نامزدی احمدی‌نژاد نمود.

اما پس از انتخابات و پیروزی احمدی‌نژاد، دچار اختلاف با وی شدند که اولین مصداق آن عدم رأی اعتماد به چند وزیر پیشنهادی دولت دهم بود.

این فراکسیون مجددا در مجلس یازدهم این بار به عنوان فراکسیون اکثریت و مهمترین فراکسیون این مجلس راه اندازی شد و با رای شورای مرکزی این فراکسیون محمد باقر قالیباف به عنوان رپیس این فراکسیون و سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی و نصرالله پژمانفر به عنوان نواب رییس فراکسیون انقلاب اسلامی انتخاب شدند.

همچنین عباس گودرزی، سید جلیل میرمحمدی و معصومه پاشایی به عنوان دبیران فراکسیون انقلاب اسلامی و مجتبی یوسفی‌ به عنوان سخنگوی فراکسیون و احمد نادری به عنوان کارپرداز انتخاب شدند.

فرق کارگروه و کمیته - کمیسیون مجلس چیست - کمیسیون های مجلس - نقش فراکسیون در مجلس 1 2 3 4 5



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits