دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت یاخته گیاهی و جانوری
55
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیا می دانید یاخته های گیاهی و جانوری با یکدیگر تفاوت دارند . ما را در این مطلب همراهی کنید تا با این تفاوت ها بیشتر آشنا شویم .

تفاوت یاخته گیاهی و جانوری چیست ؟

سلول یا همان یاخته واحد اساسی ساختاری، عملکردی و بیولوژیکی همهٔ موجودات شناخته شده‌ است. و باید گفت سلول کوچکترین واحد زنده است.

همانطور که گفته شد همه موجودات اعم از گیاهان و جانوران دارای سلول یا همان یاخته می باشند ولی خوب است بدانیم که یاخته گیاهی و جانوری با هم فرق می کند.

تفاوت یاخته گیاهی و جانوری: برای تمایز یاخته‌های گیاهی و جانوری می‌توان تفاوت های زیر را بررسی کرد:

  • تفاوتهای متابولیسمی
  • تفاوتهای ساختاریش
  • تفاوتهای تقسیمی

شباهت و تفاوت سلول های گیاهی و جانوری

  1. هر دو دارای پوسته هستند ولی فرق بین آنها این است که سلول جانوری این محافظ (مثل جلد کتاب ) را ندارد ولی سلول گیاهی دارد .
  2. در سلول گیاهی محل ذخیره وجود دارد ولی در سلول جانوری وجود ندارد.
  3. یکی از خصوصیات مشترک این سلول ها هسته ی آنها است ولی مکان بین آنها فرق دارد.
  4. و دیگری محل ذخیره ی انرژی است.

تفاوت های سلول گیاهی و جانوری

  1. سلول های گیاهی اغلب چند وجهی هستند ولی سلول های جانوری کروی هستند.
  2. سلول های گیاهی تولید کننده و سلول های جانوری مصرف کننده اند.
  3. سلول های گیاهی دارای دیواره سلولی از جنس سلولز هستند ولی سلول های جانوری فاقد دیواره سلولی هستند.
  4. سلول های گیاهی دارای اندامک واکوئل مرکزی و درشت هستند ولی سلول های جانوری اندامک واکوئل مرکزی ندارند.
  5. سلول های گیاهی دارای اندامک های پلاست (کلروپلاست= سبزینه= اندامک تولید غذا) هستند ولی سلول های جانوری اندامک پلاست را ندارند.
  6. سلول های گیاهی عالی سانتریول ندارند ولی هنگام تقسیم سلولی رشته های دوک تشکیل می دهند ولی سلول های جانوری سانتریول دارند.
  7. روی سطح سلول جانوری غشاء وجود دارد و در سلول گیاهی علاوه بر غشاء ، دیواره ی سلول هم وجود دارد .
  8. در اغلب سلول های گیاهی دانه های نشاسته وجود دارد که در سلول های جانوری یافت نمی شود.
  9. هسته در سلولهای گیاهی در مرکز قرار دارد ولی در سلولهای جانوری در کنار جداره ها ی سلول قرار دارد.
  10. سلول‌های جانوری ممکن است یک یا چند تاژک داشته باشند اما، سلول‌های گیاهی فاقد تاژک هستند، به جز سلول‌های جنسی نر بعضی از گونه‌های گیاهی .
  11. در سلول‌های گیاهی اندامکی به نام پلاست وجود دارد که در سلول‌های جانوری یافت نمی‌شود. پلاست‌ها مسئول رنگیزه‌های مختلف گیاهی می‌باشند و آنها را به سه گروه کلروپلاست ،کروموپلاست و لوکوپلاست تقسیم می‌کنند.
  12. سلول گیاهی نسبت به سلول جانوری دارای اشکال متنوع تری است .

تفاوت سلول گیاهی و جانوری زیست دهم - مهمترین تفاوت سلولهای گیاهی و جانوری کلاس ششم - سلول گیاهی و جانوری در جدول - تفاوت سلول گیاهی و جانوری کلاس ششم

مقایسه یاخته جانوری و گیاهی

اگر بخواهیم یاخته جانوری و گیاهی را با یکدیگر مقایسه کنیم باید به موارد زیر اشاره نمائیم :

حجم: سلول های جانوری به طور کلی کوچک تر از سلولهای گیاهی هستند. طول سلول های جانوری از 10 تا 30 میکرومتر متغیر است، در حالی که طول سلول های گیاهی بین 10 و 100 میکرومتر است.

شکل: سلول های جانوری اندازه های مختلفی دارند و بیشتر به اشکال گرد یا نامنظم تمایل دارند. اما سلول های گیاهی در مقایسه با سلول های جانوری از نظر اندازه بیشتر شبیه یکدیگرند و از نظر شکل نیز معمولاً مستطیل شکل و یا به شکل مکعب مانند هستند

ذخیره انرژی: سلول های جانوری انرژی را به شکل گلیکوژن کربوهیدرات های پیچیده ذخیره می کنند. (گلیکوژن یک پلی ساکارید به شکل گلوکز است). سلول های گیاهی انرژی را به صورت نشاسته ذخیره می کنند.

تمایز: در سلول های جانوری، تنها سلولهای بنیادی قادرند به انواع سلول های دیگر تبدیل شوند. اما بیشتر انواع سلول گیاهی قادر به تمایز هستند ( تمایز : فرق داشتن)

دیواره سلولی: سلول های جانوری دیواره سلولی ندارند، اما غشای سلولی دارند. سلول های گیاهی دارای دیواره سلولی هستند که از سلولز تشکیل شده همچنین به عنوان یک غشای سلولی هم عمل می کند.

واکوئل: سلول های جانوری ممکن است تعداد زیادی واکوئل کوچک داشته باشند. سلولهای گیاهی دارای واکوئل مرکزی بزرگی هستند که می تواند تا 90 درصد از حجم سلول را اشغال کند. کار واکول ذخیره کردن مواد است

رشد: اندازه سلول های جانوری با افزایش تعداد سلول ها افزایش می یابد. اما اندازه سلول های گیاهی عمدتاً با بزرگ تر شدن افزایش می یابد. سلول های گیاهی با جذب آب بیشتر به واکوئل مرکزی رشد می کنند.

تفاوت یاخته گیاهی و جانوری علوم هفتم - تفاوت سلول گیاهی و جانوری ششم دبستان - انیمیشن مقایسه سلول گیاهی و جانوری - شباهت سلول گیاهی و جانوری علوم هفتم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (55 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits