دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاریخ دقیق روز جهانی دانشجو چه روزی است ؟
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
روز جهانی دانشجو ، تاریخ روز جهانی دانشجو در سال 99 چه روزی است ؟.

تاریخ روز جهانی دانشجو در سال 99

تاریخ روز جهانی دانشجو در تقویم شمسی سال 99 مصادف است با سه شنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۹

۱۳۹۹/۰۸/۲۷

تاریخ روز جهانی دانشجو در تقویم میلادی 2020

تاریخ روز جهانی دانشجو در تقویم میلادی سال 2020 مصادف است با Tuesday, November 17, 2020

2020/11/17

روز جهانی دانشجو

علت نامگذاری 17 نوامبر روز جهانی دانشجو

۱۵ نوامبر در گوشه ای از جهان روز خاکسپاری دانشجویی اهل چک بود که توسط حمله فاشیسم و استبداد به قتل رسید.ودر ۱۷ نوامبر همان سال ۹ دانشجوی دیگر که در تظاهرات مراسم خاکسپاری این دانشجو حضور داشتند توسط نظامیان اعدام شدند و ۱۲۰۰ دانشجوی دیگر در خوابگاهشان مورد حمله قرار گرفته و به بازداشتگاه نظامی نازی ها منتقل شدند.

دانشجویان سراسر جهان پس از این واقعه در گردهمایی خویش در مجمع جهانی دانشجویان در سال ۱۹۴۱ در لندن این روز را به عنوان روز جهانی دانشجو نام نهادند و از ان روز به بعد هر سال به عنوان اعتراض در دانشگاههای بیشتر کشورهای جهان مراسمی بر پا می شود واگر چه برخی از این مراسمات توسط حکومت های مستبد وایدئولوژیک باز هم به خاک و خون کشیده می شود ولیکن این سنت در جهان تا بدین روز ادامه داشته است.

۴۴ سال بعد در ۱۷ نوامبر ۱۹۷۴ در یونان نیز تانک های نظامی به دانشجویان پلی تکنیک آتن که ۴ روز را در دانشگاه تحصن کرده بودند یورش بردند و به کشتار دانشجویان پرداختند آمار کشته ها هیچوقت به درستی اعلام نشد.این جنبش سبب سقوط دیکتاتوری یونان در جولای ۱۹۷۴ شد.

در ۱۷ نوامبر ۱۹۸۹ نیز عده ای از جوانان انجمن جوانان سوسیالیست راهپیمایی را در پراگ صورت دادند طوریکه شمار تظاهرات کنندگان به ۱۵۰۰۰ نفر رسید و سر انجام این حرکت سبب شکل گیری انقلاب مخملین پراگ و سرنگونی حزب کمونیست شد. به همین دلیل ۱۷ نوامبر در چک روز آزادی و دموکراسی نام گرفته است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits