دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پانسیون چیست و چه تفاوتی با خوابگاه دارد ؟
59
زمان مطالعه: 9 دقیقه
پانسیون یکی از پرطرفدارترین و پرتردد ترین مراکز اقاتی می باشد که در شهرهای مهاجر پذیر و کلان از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار می باشد اما پانسیون چه فرقی با خوابگاه دارد ؟

تفاوت پانسیون و خوابگاه چیست ؟

پانسیون: پانسیون به عنوان یک محل اقامت موقت برای افرادی که به دنبال آرامش و استراحت در طبیعت یا در مناطق توریستی هستند، استفاده می‌شود. پانسیون‌ها معمولاً خانه‌ها یا ساختمان‌های کوچک‌تری هستند که تعدادی اتاق می‌باشند و برای اقامت کوتاه‌مدت در اختیار میهمانان قرار می‌گیرند. پانسیون‌ها می‌توانند امکاناتی مانند اتاق‌های خواب، حمام‌ها، سرویس بهداشتی، رستوران یا قسمتی برای تهیه غذا و سایر امکانات را برای میهمانان فراهم کنند. هدف اصلی یک پانسیون، ارائه خدمات اقامتی و خدمات غذایی برای میهمانان است.

خوابگاه: یک خوابگاه معمولاً یک ساختمان بزرگ است که به منظور اقامت دانشجویان یا افرادی که در شهر دیگری تحصیل می‌کنند یا کار می‌کنند، ساخته شده است. خوابگاه‌ها معمولاً اتاق‌هایی را به اشتراک می‌گذارند که تعدادی از افراد در هر اتاق زندگی می‌کنند. خوابگاه‌ها امکاناتی مانند تخت‌ها، میزها، صندوق‌های قفل‌دار، سرویس بهداشتی و حمامها را برای ساکنان فراهم می‌کنند. هدف اصلی یک خوابگاه، فراهم کردن محل اقامت مناسب و ارتباط اجتماعی بین دانشجویان است.

بنابراین، اصلی ترین تفاوت بین خوابگاه و پانسیون در نوع محل اقامت و هدف استفاده آنها است. خوابگاه برای اقامت دانشجویان و فراهم کردن محیطی اجتماعی برای آنها ساخته می‌شود، در حالی که پانسیون برای اقامت موقت و استراحت افرادی که به دنبال آرامش و استراحت هستند، فراهم می‌شود.

پانسیون دخترانه چیست ؟

امروزه با افزایش پانسیون دخترانه در سراسر کشور باعث شده بسیاری از مشکلات مسکن برطرف شود. البته باید این نکته را هم در نظر بگیرند که با توجه به مشکلاتی که در پانسیون دخترانه وجود دارد باید با دقت بیشتری اقدام به رزرو پانسیون بکنید. متقاضیان پانسیون دخترانه با کمی جستجو در اینترنت می‌توانند لیست زیادی از خوابگاه دخترانه ، اقامتگاه دخترانه و پانسیون دخترانه را به راحتی پیدا کنند که از لحاظ امنیت و امکانات کافی تایید شده باشد.

فواید پانسیون

بی شک پانسیون نیز مانند سایر واحدهای اقامتی دارای یک سری معایب و مزایایی می باشد که هر فردی که به دنبال اقامت در این مراکز اقامتی هستند بایستی به این موارد آگاهی لازم را داشته باشند تا بتوانند به راحتی خود را با شرایط جدید به وجود آمده فوق دهند. لازم به ذکر است که فواید پانسیون بی شک از معایب آن بسیار بیشتر و زیادتر می باشد و این امر نیز سبب محبوبیت آن شده و افراد می توانند به راحتی پانسیون مورد نظر خود را انتخاب کرده و با پرداخت هزینه های بسیار کم، اقدام به اقامت شبانه داشته باشند. از مهمترین و اصلی ترین فواید اقامت در پانسیون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت هزینه های بسیار کمتر و مقرون به صرفه برای اقامت شبانه خود
  • در اختیار داشتن تمام خدمات و امکانات لازم برای یک زندگی موقتی
  • آشنا شدن با افراد بسیار مختلف که از شهرهای متفاوت به تهران آمده و اهداف مختلفی را دنبال می کنند.
  • آشنا شدن با آداب و رسوم بسیار متنوع
  • افراد با اقامت در این مراکز اقامتی دیگر تنها نبوده و می توانند شب نشینی های و دورهمی های بسیار دلنشینی را با هم اتاقیان خود داشته باشند.
  • حاکم بودن قوانین و مقررات بسیار سرسخت که سبب به وجود آمدن نظام و نظم در این مراکز اقامتی شده است و این امر نیز به دنبال خود آرامشی را به وجود خواهد آورد.

تفاوت پانسیون و خوابگاه

معایب پانسیون

بی شک هر مزایایی به دنبال خود، معایبی را نیز به دنبال خواهد داشت که افراد می توانند با آشنا بودن از معایب اقامت در پانسیون مورد نظر خود، سازگاری بسیار بهتری را برای اقامت در این مراکز داشته و این مدت کوتاه را با آرامش سپری کنند. از مهمترین و اصلی ترین معایب پانسیون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شلوغی بسیار بالا در بسیاری از اتاق ها که این امر برای افرادی که به شلوغی حساس هستند بسیار مشکل و سخت می باشد.
  2. پایین بودن کیفیت خدمات و امکانات ارائه شده در مقایسه با هتل ها و خوابگاه
  3. پایین بودن میزان امنیت حاکم در برخی از پانسیون ها در مقایسه با دیگر مراکز اقامتی
  4. افراد مجبور هستند تا با افرادی که از فرهنگ های مختلفی هستند در یک مکان زندگی داشته باشند.
  5. جا نیفتادن زندگی در پانسیون ها توسط بسیاری از خانواده های سنتی ایران زمین
  6. شیوع انواع بسیار مختلفی از بیماری های در میان افرادی که در این مراکز اقامتی زندگی می کنند.
  7. نداشتن هیچ گونه حریم شخصی برای افرادی که در این مراکز اقامتی زندگی می کنند.
  8. امکان سرقت برخی از اشیا توسط سایر هم اتاقیان
  9. کمتر بودن امکانات پانسیون و موقتی بودن اقامت در این نوع از مراکز اقامتی

حال شما نیز می توانید با توجه به مزایا و معایب زندگی در پانسیون، تصمیم خود را برای رزرو یکی از مناسب ترین آنها را نهایی کرده و در اولین فرصت به دست آمده، رزرو خود را انجام دهید تا بتوانید به ادامه تحصیل یا کار خود در شهرهای بزرگ از جمله تهران بپردازید.

قوانین ممنوعیت‌ها در پانسیون دخترانه

قوانین نوشته شده برای زندگی در پانسیون دخترانه باید به طور کامل توسط کلیه ساکنین، چه دانشجو و چه غیر دانشجو رعایت شود. در صورت سرپیچی از این قوانین، مسئولین پانسیون دخترانه می‌توانند با فرد برخورد کنند. زیرا اقامت متقاضیان در خوابگاه ها و اقامتگاه‌های دولتی به منزله قبول کردن تمامی این قوانین است.

1.رعایت پوشش مناسب در پانسیون دخترانه

همانطور که می‌دانید پانسیون محیطی گرم و صمیمی دارد و مانند فضای منزل است اما از قدیم گفتن هرکجا قوانین خاص خود را دارد. زندگی در یک مکان عمومی مانند پانسیون دخترانه، نیازمند رعایت شئونات اخلاقی است. این مسأله تنها محدود به کشوهای اسلامی یا کشوهای جهان سوم نیست. بلکه کشوهای توسعه یافته و غیر مسلمان نیز به رعایت این شئونات اخلاقی پایبند هستند. استفاده از پوشش های نامناسب به عنوان یکی از ممنوعیت ها در پانسیون دخترانه حائز اهمیت است.

2.احترام به دیگر ساکنین پانسیون دخترانه

وجود قوم‌های مختلف در پانسیون دخترانه، امر تازه و جدیدی نیست. به همین دلیل در پانسیون دخترانه به طور طبیعی و تنها با تعامل های موجود، طرز برخورد با دیگران به ساکنین آموزش داده می‌شود. افرادی که برپایی مراسم های مذهبی یا فرهنگی دیگران را تحمل نمی کنند، نباید به فکر اقامت در پانسیون باشند. زیرا تنوع در مذهب و فرهنگ به عنوان یک امر طبیعی در پانسیون‌ها مشاهده می‌شود.

3.پرداخت به موقع اجاره پانسیون دخترانه

قانون دیگری که برای اقامت در پانسیون باید رعایت شود، پرداخت به موقع اجاره پانسیون می‌باشد. به طوری که حضور یک فرد بدون پرداخت اجاره بها یک ممنوعیت است. دیگر ساکنین نیز با مشاهده حضور چنین افرادی نیاز است به مسئولین پانسیون گزارش دهند. دخترانی که در پانسیون اقامت دارند برای اینکه بتوانند از خدمات بیشتر بهره ببرند باید اجاره را سر موعود پرداخت کنند.

خوابگاه چه فرقی با پانسیون دارد

خوابگاه دخترانه چیست ؟

خوابگاه چیست؟ این پرسش می‌تواند یک پرسش عمومی باشد و برای هر فردی که در خوابگاه زندگی می‌کند لازم است، تعریف یک خوابگاه می‌تواند پیچیده و در عین حال کاملا ساده باشد. بخشی از تعریف خوابگاه توسط کتاب و بخشی دیگر توسط تجربه است.

آیا یک شیوه زندگی است؟ یا ساده تر یک مسکن ارزان قیمت است؟ زندگی در یک خوابگاه صرفا یک زندگی مشترک است. به جای اینکه در یک اتاق خصوصی با یک حمام خصوصی بمانید، در اتاق خوابگاه دخترانه همه چیز با دیگر هم اتاقی ها به اشتراک گذاشته می‌شود از جمله آشپز خانه، سرویس بهداشتی، حمام و فضاهای مشترکی که در خوابگاه وجود دارند.

خوابگاه دخترانه چه ویژگی‌هایی دارد ؟

خوابگاه معمولا به مکان‌هایی گفته می‌شود که بیشتر دانشجویان یا دانش آموزان برای پایان دوره تحصیلی در محل دور از منزل آنجا قرار دارند. ساختار و طراحی خوابگاه به گونه‌ای است که گروهی از افراد در شاخه‌های مختلف در آن اقامت دارند که معولا خوابگاه‌ها نزدیک دانشگاه، کالج‌ها، مدرسه‌های شبانه روزی پادگان‌های نظامی و ... بیشتر هستند که امکانات و شرایط استفاده برای هریک متفاوت است.

خوابگاه دانشجویی با مدیریت دانشگاه و برای اسکان دانشجویان کار می‌کند. دانشجویان متقاضی سکونت در خوابگاه، در طول تحصیل به صورت فردی یا گروهی، تمام یا بخشی از دوران تحصیلی خود را در خوابگاه می‌گذرانند خوابگاه‌های دانشجویی برای اقامت دانشجویان در در پردیس دانشگاه یا در بیرون از محیط دانشگاه طراحی و ساخته می‌شوند. اتاق‌های خوابگاه‌های دانشجویی می‌تواند انفرادی یا گروهی باشد.

تفاوت پانسیون با خوابگاه

یکی از مهمترین موضوعاتی که در خصوص پانسیون وجود دارد، تفاوت آن با خوابگاه ها می باشد که در این خصوص می توان گفت، تفاوت ها و تمایز های بسیار زیادی میان پانسیون و خوابگاه وجود دارد که از مهمترین این تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

امنیت حاکم در خوابگاه ها بسیار بیشتر از پانسیون ها می باشد

هزینه های اقامت در خوابگاه های بی شک بیشتر از اقامت در پانسیون ها می باشد.

خوابگاه ها بیشتر مراکز اقامتی مناسب برای دانشجویان می باشد و افراد عادی که با اهداف دیگری به دنبال مراکز اقامتی ارزان هستند، آن را در اولویت های خود قرار نمی دهند.

دسترسی به پانسیون ها شهر تهران بسیار راحت تر از خوابگاه های آن می باشد.

قوانین و مقررات حاکم بر خوابگاه ها کمی متفاوت تر از قوانین و مقررات حاکم در پانسیون ها می باشد و همین امر نیز سبب شده تا افراد بعد از مطالعه قوانین حاکم، اقدام به تصمیم گیری رزرو آن داشته باشند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (59 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نگار | ۳ سال پیش
پانسیون بهتر
6
9

hits