دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در سال ۹۹ چه روزی است ؟
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در سال 99 : روز 18 مه به عنوان روز جهانی موزه ها اعلام شد و از آن سال در روز جهانی موزه درهمه ی كشورهای عضو ، مراسمی به مورد اجرا گذاشته می شود.

تاریخ روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در سال 99

تاریخ روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در سال 99 مصادف است با :

دوشنبه ، ۲۹ اردیبهشت [ ثَور ] ۱۳۹۹
۲۹ / ۲ / ۱۳۹۹

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی | تاریخ روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در سال 99 | روز جهانی موزه 99

تاریخ روز جهانی موزه و میراث فرهنگی سال 99 به میلادی

تاریخ روز جهانی موزه سال 99 به میلادی مصادف است با :

2020 May 18 , Monday
18 - 5 - 2020

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی | تاریخ روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در سال 99 | روز جهانی موزه 99

تاریخ روز جهانی موزه و میراث فرهنگی سال 99 به قمری

تاریخ روز جهانی موزه سال 99 به قمری مصادف است با :

الإثنین ، ۲۴ رمضان ۱۴۴۱
۲۴ / ۹ / ۱۴۴۱

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی | تاریخ روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در سال 99 | روز جهانی موزه 99

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی چه روزی است ؟

روز جهانی موزه : گسترش موزه های دنیا و همکاری همه جانبه ی علمی ، فرهنگی و صنعتی، در جهت دستیابی به اهداف فرهنگی از طریق هماهنگ ساختن اقدامات بین المللی و تدوین برنامه هایی مؤثر است که دارای خطوط اساسی همکاری مشترک و دو جانبه بین مردم و موزه ها در سطح جهانی باشد .

بر اساس همین عقیده،در قطعنامه ی شماره ی پنج ِ دوازدهمین مجمع عمومی کمیته ی بین المللی موزه ها ایکوم (ICOM) که در 28 مه 1977 میلادی درمسکو برپا شد ، روز 18 مه برابر با 28 اردیبهشت (به دلیل کبیسه بودن سال 99 این تاریخ برابر است با 19 اردیبهشت) به عنوان روز جهانی موزه ها اعلام شد و از آن سال در روز جهانی موزه درهمه ی کشورهای عضو ، مراسمی به مورد اجرا گذاشته می شود.

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی 99 چه روزی است ؟

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

نخستین موزه در قاره ی آسیا ، موزه ی آرمیتاژ در لنینگراد روسیه است و اولین موزه ی ایران در سال 1295 ه . ش به نام موزه ی ملی ایران پایه گذاری و افتتاح شده است. سال 1746 م . را در تاریخ تحول و تکامل موزه ها ، باید نقطه ی عطفی به شمار آورد؛ چرا که در این سال نویسنده ی فرانسوی " لاخون دوسن ین " عقاید و اندیشه های نوینی را در مورد موزه عنوان کرد که موجب تحرک و تسریع در بنیادگیری موزه ها شد. چهار سال پس از آن به سال 1750 م . اولین موزه ی واقعی جهان در قصر لوکزامبورگ بر پا شد.

تاریخچه موزه

پژوهشگران و متخصصان موزه داری ، به دنبال ریشه یابی واژه ی موزه به مبداء هلنی * بسنده کرده و تاریخ موزه و تاریخگذاری این پدیده را این گونه تعریف کرده اند :

معبد خدایان هنر شعر و موسیقی که بر فراز تپه ای در آتن قرار داشت ، نخستین موزه ای است که در تاریخ موزه ها از آن نام برده می شود و موزه آشمولین در شهر آکسفورد ، نخستین موزه ای است که آثار مشرق زمین را در خود محفوظ نگه داشته است.

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی 99 چه روزی است ؟

تعریف موزه

بر مبنای تعریفی که" ایکوم "از موزه می دهد ، موزه عبارت است از مکان گردآوری ، نگهداری ، مطالعه ، بررسی کردن و به نمایش گذاشتن نعمتهای فرهنگی یا طبیعی به منظور آموزش ، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه ها و لذت بردن از آنها .

معنای لغوی و اصطلاحی موزه

نام موزه از لغت فرانسوی Musee گرفته شده و به معنی مکانی است که مجموعه بزرگی از آثار باستانی و صنعتی و چیزهای گرانبها را درآن به معرض نمایش می گذارند و دانشمندان ، پژوهشگران ، هنرمندان و... از آن استفاده می کنند. کلمه موزه را فرانسویان از لغت یونانی گرفته اند . موزه نام تپه ای در آتن بود که در آن عبادتگاهی برای موزه ( الهه یونانی ) قرار داشت.

امروزه در کشورهای مختلف جهان موزه های متعدد آثار باستانی، مردم شناسی، طبیعی، حیوانات ، وحوش و ... ، مجموعه ی تاریخی آن کشورها را بازگو می کند. فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی از طریق اشیاء و وسایلی که در موزه ها جمع آوری شده ، شناخته می شود. یکی از راههای شناخت اقوام گذشته و آشنایی با نحوه ی زندگی آنها ، از طریق موزه ها به دانش آموزان و دانشجویان آموزش داده می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits