تاریخ دقیق شب های قدر در سال 99
تاریخ شب های قدر به ترتیب به شرح زیر میباشد :
تاریخ شب اول قدر : روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت سال ۹۹ مصادف با ۱۹ ماه رمضان ۱۴۴۱ قمری می باشد .
تاریخ شب دوم قدر : روز جمعه ۲۶ اردیبهشت سال ۹۹ مصادف با ۲۱ ماه رمضان ۱۴۴۱ قمری می باشد .
تاریخ شب سوم قدر : روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت سال ۹۹ مصادف با ۲۳ ماه رمضان ۱۴۴۱ قمری می باشد .
اما به دلیل کبیسه بودن سال 99 به در تقویم رسمی کشور تاریخ شب های قدر کمی به شرح زیر ذکر شده است تاریخ برگزاری مراسم شب های قدر در تلوزیون نیز به همین تاریخ است:
تاریخ برگزاری مراسم شب اول قدر در تقویم سال 99
تاریخ مراسم شب اول در سال 99 به شمسی :
سه شنبه ، ۲۳ اردیبهشت [ ثَور ] ۱۳۹۹
۲۳ / ۲ / ۱۳۹۹
تاریخ مراسم شب اول قدر در سال 99 به میلادی :
2020 May 12 , Tuesday
12 - 5 - 2020
تاریخ مراسم شب اول قدر در سال 1441 به قمری :
الثلاثاء ، ۱۸ رمضان ۱۴۴۱
۱۸ / ۹ / ۱۴۴۱
تاریخ برگزاری مراسم شب دوم قدر در سال 99
تاریخ برگزاری مراسم شب دوم قدر که از شبکه های تلویزیونی پخش خواهد شد به شرح زیر است :
تاریخ مراسم شب دوم قدر در سال 99 به شمسی :
پنجشنبه ، ۲۵ اردیبهشت [ ثَور ] ۱۳۹۹
۲۵ / ۲ / ۱۳۹۹
تاریخ مراسم شب دوم قدر در سال 99 به میلادی :
2020 May 14 , Thursday
14 - 5 - 2020
تاریخ مراسم شب دوم قدر در سال 99 به قمری :
الخمیس ، ۲۰ رمضان ۱۴۴۱
۲۰ / ۹ / ۱۴۴۱
تاریخ برگزاری مراسم شب سوم قدر در سال 99
تاریخ برگزاری مراسم شب سوم قدر که از شبکه های تلویزیونی پخش خواهد شد به شرح زیر است :
تاریخ مراسم شب سوم قدر در سال 99 به شمسی :
شنبه ، ۲۷ اردیبهشت [ ثَور ] ۱۳۹۹
۲۷ / ۲ / ۱۳۹۹
تاریخ مراسم شب سوم قدر در سال 99 به میلادی :
2020 May 16 , Saturday
16 - 5 - 2020
تاریخ مراسم شب سوم قدر در سال 99 به قمری :
السّبت ، ۲۲ رمضان ۱۴۴۱
۲۲ / ۹ / ۱۴۴۱
شب قدر چه شبی است ؟
شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر شب نزول قرآن و مقدّر شدن امور یکساله انسانهاست. قرآن در سورههای قدر و دخان از این شب سخن گفته است.در قرآن و روایات ارزش شب قدر بیش از هزار ماه دانسته شده است.
این شب بافضیلتترین شبِ سال و شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است و در آن، فرشتگان به زمین میآیند و بنابر برخی از احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام عرضه میکنند.
زمان دقیق شب قدر، روشن نیست، ولی بر اساس بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده است و به احتمال زیاد یکی از شبهای ۱۹، ۲۱ و یا ۲۳ این ماه است. شیعیان بر شب ۲۳ رمضان و اهل سنت بر شب ۲۷ رمضان تاکید بیشتری دارند.
شیعیان در این شبها با الگوگیری از معصومان(ع)، به شبزندهداری، خواندن قرآن، دعا و دیگر آیینها و اعمال این شب میپردازند. ضربت خوردن و شهادت امام علی(ع) در این شبها نیز به اهمیت آن نزد شیعیان افزوده و سوگواری برای آن امام با آیینهای شب قدر همراه شده است.
علت نامگذاری شب قدر
«قَدْر» کلمهای عربی به معنای اندازه، تقدیر و سرنوشت است. درباره اینکه چرا این شب را «قدر» نامیدهاند، دلایلی ذکر شده است:
- عدهای میگویند: چون مقدرات انسانها و اندازه و قدر رویدادهای سال، در این شب تعیین میشود، آن را شب قدر مینامند.
- گروهی معتقدند اگر کسی این شب را احیا بدارد، صاحب قدر و منزلت میشود.
- گروهی دیگر نیز میگویند: علت نامگذاری، شرافت و قدر والای این شب است.
از شب قدر به نامهای «لیلةالعظمه» و «لیلةالشرف» نیز یاد شده است.
تاریخ شب قدر از دیدگاهای مختلف
در مورد اینکه شب قدر کدام یک از شبهای سال است، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد.
تاریخ شب قدر از دیدگاه شیعه
مفسران شیعه با استناد به ظاهر آیات سوره قدر معتقدند شب قدر اختصاص به شب نزول قرآن در عصر پیامبر(ص) ندارد، بلکه هر سال تکرار میشود.
روایات بسیاری نیز که به عقیده برخی در حد تواتر است، این مطلب را تأیید میکند.
با این حال، زمان دقیق شب قدر معلوم نیست و در آیات و روایات، تصریحی به اینکه شب قدر کدامیک از شبهای سال است، وجود ندارد.
ولی روایات بسیاری تاکید میکند که شب قدر در ماه رمضان واقع شده است.
در روایات شیعه بر احیا گرفتن سه شب ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان تاکید بیشتری شده و از میان این سه شب نیز اهتمام به شب بیست و سوم بیش از بقیه شبهاست.
بنابر روایتی دیگر، شب نوزدهم تقدیرها نوشته میشود و در شب بیست و یکم، إبرام (قطعی) میگردد در شب بیست و سوم امضای نهایی اتفاق میافتد.
شب ۲۷رمضان و شب نیمه شعبان هم دو احتمال دیگر برای شب قدر است.
تاریخ شب قدر از دیدگاه اهل سنت
بیشتر اهل سنت به استناد حدیثی نبوی معتقدند شب قدر یکی از ده شب آخر ماه رمضان است و احتمال شب قدر بودن ۲۷ رمضان، بیشتر از بقیه شبهاست.
بر این اساس، اهل سنت در این شب به دعا و شبزندهداری میپردازند. برخی از اهل سنت نیز معتقدند شب قدر تنها در زمان زندگی حضرت محمد(ص) هر ساله تکرار میشد، اما پس از آن دیگر شب قدری نیست.
[۳۶] به گفته برخی دیگر، شب قدر یک شب مشخص در سال نیست و در هر سال شبی نامعلوم است. این عده معتقدند شب قدر، در سال بعثت، در ماه رمضان بوده ولی در سالهای دیگر ممکن است در ماههای دیگر باشد.
تفاوت افقها و تعیین شب قدر
فقط یکی از شبهای هر سال، شب قدر است اما مختلف بودن افق کشورها (مانند افق ایران و عربستان) باعث میشود که زمان آغاز ماه رمضان در مناطق مختلف، فرق داشته باشد و به تبع آن، زمان شبهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان نیز مختلف باشد.
فقها درباره این تعارض میگویند، تفاوت افق کشورها دلیل بر تعدد شب قدر نیست و مردم هر یک از مناطق جهان باید شب قدر و سایر زمانهای مقدس مانند عید فطر یا عید قربان را طبق افق خودشان تعیین کنند.
بر اساس دیدگاه آیت الله مکارم، شب، همان سایه نیمی از کره زمین بر نیمه دیگر آن است و این سایه همراه گردش زمین در حرکت بوده و یک دوره کامل آن، ۲۴ ساعت طول میکشد.
بنابراین ممکن است شب قدر، یک دور کامل از حرکت وضعی زمین به دور خویش باشد؛ یعنی مدت ۲۴ ساعت تاریکی که تمام نقاط زمین را زیر پوشش قرار میدهد. پ
س شب قدر از یک منطقه شروع میشود و تا ۲۴ ساعت ادامه دارد و همه کره زمین شب قدر را درک میکنند.
جایگاه و اهمیت شب قدر در اسلام
شب قدر برترین و مهمترین شب سال در فرهنگ اسلامی است بنابر روایتی از پیامبر(ص)، شب قدر از موهبتهای خدا بر مسلمانان است و هیچیک از امتهای پیشین از این موهبت برخوردار نبودهاند.
در قرآن کریم، سورهای کامل به توصیف و ستایش شب قدر اختصاص یافته و بدین نام (سوره قدر) خوانده شده است.در این سوره، ارزش شب قدر بیشتر از هزار ماه دانسته شده است.
آیات یکم تا ششم سوره دخان نیز به اهمیت و رخدادهای شب قدر میپردازد. در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که بهترین ماه، رمضان است و قلب ماه رمضان، شب قدر است.
همچنین از پیامبر(ص) نقل کردهاند که شب قدر، سَروَر شبهاست. بنابر منابع روایی و فقهی، روزهای قدر نیز همانند شبهای آن گرانقدر و با فضیلتاند.
در برخی از روایات آمده است که فاطمه(س) سرّ شب قدر است و هر کس منزلت فاطمه(س) را درک کند، شب قدر را درک کرده است.
وقوع برخی حوادث همانند شهادت امام علی(ع) در دهه سوم ماه رمضان، بر اهمیت این شبها، نزد شیعیان افزوده است و آنان در این شب در کنار اهتمام به اعمال مستحب مخصوص این شبها، برای آن امام نیز سوگواری میکنند.
نزول قرآن در شب قدر
آیه اول سوره قدر و آیه سوم سوره دخان، بیانگر نزول قرآن در شب قدر است. محمد عبده معتقد است آغاز نزول تدریجی قرآن در ماه رمضان بوده است. اما بیشتر مفسران معتقدند در این شب، قرآن به صورت یکباره از لوح محفوظ به بیت المعمور یا قلب پیامبر(ص) نازل شده که به آن، نزول دفعی یا نزول اجمالی قرآن میگویند.
دیدگاه ها