دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روز جهانی ماما در تقویم سال 1402

تاریخ دقیق روز جهانی ماما چه روزی است ؟

روز جهانی ماما در تقویم سال 1402
61
زمان مطالعه: 5 دقیقه
روز ماما روزی برای بزرگداشت این قشر حامی مادران باردار است. با ما در دلگرم همراه شوید تا با این روز آشنا شویم .

روز جهانی ماما در سال 1402

پنجم ماه مه برابر با 15 اردیبهشت روز ماما نامگذاری شده است. روز جهانی ماما اولین بار در دنیا در سال 1991 میلادی و در ایران برای اولین بار در سال 2014 جشن گرفته شد. روز ماما روزی برای بزرگداشت این قشر حامی مادران باردار است.

روز جهانی ماما

تاریخ دقیق روز جهانی ماما در تقویم سال 1402

جمعه ، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
۱۵ / ۲ / ۱۴۰۲

روز جهانی ماما

تاریخ روز جهانی ماما 2023

تاریخ روز جهانی ماما در سال 1402 به میلادی مصادف است با :

2023 May 5
5 - 5 - 2023

روز جهانی ماما

تاریخ روز جهانی ماما در سال 1402 به قمری

تاریخ روز جهانی ماما در سال 1402 به قمری مصادف است با :

١٤ شوال ١٤٤٤
١٤ / ۱۰ / ١٤٤٤

روز جهانی ماما

تاریخچه روز جهانی ماما

قدمت رشته مامایی در ایران به شکل آموزش عالی پس از تحصیلات دبیرستان، به ۸۰ سال قبل برمی‌گردد.

اولین آموزشگاه مامایی به نام «مدرسه قابلگی» با ۱۰ نفر شاگرد سال ۱۲۹۸ در بیمارستان بانوان (زنان) سابق شهر تهران تأسیس شد.

پس از گذشت ۱۰ سال، اولین آموزشگاه عالی مامایی سال ۱۳۰۸ و با اعطای مدرک معادل لیسانس به‌عنوان یکی از شعب مدرسه طب آغاز به کارکرد.

در سال ۱۳۱۳ دانشگاه تهران تأسیس شد و سپس دانشکده پزشکی آن نیز افتتاح شد. چند سال بعد در سال ۱۳۱۹ بیمارستان زنان به دانشکده پزشکی ملحق شد.

از این آموزشگاه تا سال ۱۳۳۱ درمجموع ۴۶۲ نفر فارغ‌التحصیل شدند. از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۸ برنامه آموزشی آموزشگاه به برنامه یک و نیم ساله پرستاری و مامایی برای لیسانسه‌های پرستاری تغییر یافت.

پس‌ازآن به دنبال ۳ سال تعطیلی انقلاب فرهنگی از آغاز سال ۱۳۶۲ بانام مدرسه عالی مامایی شروع به کارکرد و مجدد از ورودی دیپلم به تربیت کاردان و کارشناس مامایی اختصاص یافت.

در سال ۱۳۶۵ پس از انتقال آموزش گروه‌های پزشکی از آموزش عالی به وزارت بهداشت، دانشکده‌های پرستاری و مامایی تأسیس گردید که در بهمن ۶۸ مصوب شد و هم‌اکنون در تربیت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد مامایی ارائه خدمت می‌کنند.

روز جهانی ماما فرصت مناسبی است برای جلب‌توجه هر چه بیشتر مردم و مسئولان نسبت به جایگاه و اهمیت حرفه مامایی در ارتقای سلامت خانواده و تأمین سلامت جامعه و از آن رهگذر، ساختن بستری مطمئن برای ترسیم آینده‌ای روشن.

مامایی رشته کهنی است که از آغاز تولد بشر مفهوم پیدا کرد، اما امروز به یک حرفه و تلاش و حرکتی عالمانه، همراه بادانش امروز تبدیل‌شده است.

ارائه مراقبت‌های مامایی باکیفیت بالا و تلاش در بهبود مستمر آن، عامل مهمی در کاهش مرگ‌ومیر مادران است.

متأسفانه این حرفه علی‌رغم تأکید سازمان جهانی بهداشت هرروز در کشور ما کمرنگ‌تر می‌شود. روز جهانی ماما فرصت مناسبی است تا نگاهی دوباره به جایگاه مامایی در نظام سلامت کشور انداخته شود.

روز جهانی ماما فرصت مناسبی است برای جلب توجه هر چه بیشتر مردم و مسوولان نسبت به جایگاه و اهمیت حرفه مامایی در ارتقای سلامت خانواده و تامین سلامت جامعه و از آن رهگذر، ساختن بستری مطمئن برای ترسیم آینده‌ای روشن.

کار ماما باید شامل آموزش دوران بارداری، آماده کردن والدین برای پذیرش وظایف پدری و مادری بوده و به تنظیم خانواده و مراقبت‌های کودک و بعضی از موارد بیماری‌های زنان گسترش یابد.

او می‌تواند در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، واحدهای بهداشتی، منازل و هر شکل دیگری از ارائه خدمات مامایی کار کند.

اما طبق نظر عموم، ماما مترادف با کلمه زایمان و مراقبت دوران بارداری است، در حالی که حیطه خدمات مامایی بسیار وسیع‌تر و از ابتدای تولد تا انتهای عمر است و ابعاد مختلف بهداشتی در زمینه بهداشت باروری، مشاوره، آموزش و آگاهی در دوران بلوغ، ازدواج، بارداری و یائسگی را شامل می‌شود.

این آموزش‌ها ضامن سلامت خانواده است. این اهداف با کمی ‌توجه و سرمایه‌گذاری قابل دستیابی است.

زایمان که یک تجربه حساس و مهیج برای هر خانمی‌است و با هیچ فرآیند دیگری قابل مقایسه نیست، در بعضی از خانم‌ها یک جریان طبیعی و آسان و در بعضی‌ها با مشکل انجام خواهد شد، اما در هر دو مورد نیاز به مراقبت‌های خاصی است. مادر باید قبل از بارداری، در طول دوران بارداری، هنگام زایمان و پس از زایمان زیر نظر ماما یا متخصص زنان و زایمان باشد.

همه این مراقبت‌ها برای تولدی سالم و طبیعی انجام می‌شود و همه تلاش‌ها برای سلامت مادر هنگام زایمان و سلامت نوزاد هنگام تولد است و مسوولیت این دو، یعنی سلامت مادر و نوزاد به عهده ماماست که شاید لازم باشد برای کمک به مادر یک شب تا صبح بیدار بماند و چشم بر هم نگذارد تا مادر طبیعی زایمان کند.

روز جهانی ماما

دلگرم روز ماما را به تمام کسانی که در حرفه مامایی زحمت می کشند تبریک می گوید.

بیشتر بخوانید:

جدیدترین عکس نوشته سال 1402مخصوص تبریک روز جهانی ماما

جدیدترین اس ام اس و پیام تبریک روز ماما در سال 1402

رشته مامایی از چه زمانی در ایران تاسیس شد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (61 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits