دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاریخ روز بزرگداشت شیخ بهایی در تقویم سال ۹۹
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ روز شیخ بهایی در تقویم سال 99 : یونسکو به مناسبت چهارصدمین سال تولد شیخ بهایی و تقارن آن با سال بین المللی نجوم، عنوان سال بزرگداشت شیخ بهایی را برای سال 2009 انتخاب کرد

تاریخ روز شیخ بهایی 99 در تقویم چه روزی است ؟

تاریخ روز بزرگداشت شیخ بهایی 99 مصادف است با چهارشنبه ، ۳ اردیبهشت

روز بزرگداشت شیخ بهایی چه روزی است ؟

بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی (زادهٔ ۸ اسفند ۹۲۵ خورشیدی در بعلبک، درگذشته ۸ شهریور ۱۰۰۰ خورشیدی در اصفهان) همه چیزدان ، حکیم، علامه فقیه، عارف، منجم/ستاره‌شناس، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار سده دهم و یازدهم هجری؛ که در دانش‌های فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات دانایی داشت، در حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی، هنر و فیزیک بر جای مانده‌است.

به پاس خدمات او به علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ که مصادف با سال نجوم می‌بوده نام شیخ را در لیست مفاخر ایران ثبت کرد. وی از دوستان نزدیک میرداماد بود.

 تاریخ روز شیخ بهایی سال ۹۹ | روز بزرگداشت شیخ بهایی چه روزی است ؟

تاریخ دقیق روز شیخ بهایی 99 در تقویم شمسی

تاریخ روز شیخ بهایی 99 در تقویم شمسی مصادف است با :

چهارشنبه ، ۳ اردیبهشت [ ثَور ] ۱۳۹۹
۳ / ۲ / ۱۳۹۹

 تاریخ روز شیخ بهایی سال ۹۹ | روز بزرگداشت شیخ بهایی چه روزی است ؟

تاریخ روز شیخ بهایی سال ۹۹ به میلادی

تاریخ روز شیخ بهایی در تقویم میلادی 2020 مصادف است با :

2020 April 22 , Wednesday
22 - 4 - 2020

 تاریخ روز شیخ بهایی سال ۹۹ | روز بزرگداشت شیخ بهایی چه روزی است ؟

تاریخ روز بزرگداشت شیخ بهایی ۹۹ به قمری

تاریخ روز بزرگداشت شیخ بهایی در تقویم قمری 1441 مصادف است با :

الأربعاء ، ۲۸ شعبان ۱۴۴۱
۲۸ / ۸ / ۱۴۴۱

 تاریخ روز شیخ بهایی سال ۹۹ | روز بزرگداشت شیخ بهایی چه روزی است ؟

سوم اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ بهایی

یونسکو به مناسبت چهارصدمین سال تولد شیخ بهایی و تقارن آن با سال بین المللی نجوم، عنوان سال بزرگداشت شیخ بهایی را برای سال 2009 انتخاب کرد و همین بهانه ای شد تا از این سال روز ۳ اردیبهشت به عنوان روز شیخ بهایی ثبت شود. جالب آنکه پیش از این، روز 3 اردیبهشت به عنوان روز معمار شناخته می شد و هنوز هم هر ساله در این روز مراسمی مرتبط با معماری یا بزرگداشت معماران در مجامع فرهنگی و هنری و علمی ایران برگزار می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که برخی با وجود کتیبه ای که تاریخ تولد شیخ بهایی را در اسفند بیان می کند، 3 اردیبهشت را روز تولد این شخص بزرگ می دانند.

شیخ بهایی کیست ؟

بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی در ۸ اسفند ۹۲۵ خورشیدی در شهر بعلبک لبنان چشم به جهان گشود و در ۸ شهریور ۱۰۰۰ خورشیدی در اصفهان دار فانی را وداع گفت.

در سن 17 سالگی پدرش از سوی شاه طهماسب به مقام شیخ‌الاسلام قزوین رسید که مهم‌ترین منصب سیاسی-مذهبی در دربار صفوی بود.

وی به مدت 14 سال در این منصب مشغول به کار بود که در سفرش برای زیارت خانه خدا در بحرین درگذشت. شیخ بهایی پس از مرگ پدر در قزوین ماند و از اساتید مختلفی فیض برد.

وی در سن ۴۳ سالگی شیخ‌الاسلام اصفهان شد و تا پایان عمر در دربار صفویان خدمت کرد.

امروزه از او با عناوین حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری یاد می کنند که تبحر ویژه ای در فلسفه، منطق و ریاضیات داشت و حدود ۹۵ کتاب و رساله در زمینه سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک از خود بر جای گذاشت.

به پاس خدمات وی به علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ را با عنوان نجوم و شیخ بهایی نامگذاری کرد و نام این دانشمند در لیست مفاخر ایران ثبت شد.

خانه ابدی او در جوار بارگاه امام هشتم در مشهد قرار دارد و مورد احترام ایرانیان است.

 تاریخ روز شیخ بهایی سال ۹۹ | روز بزرگداشت شیخ بهایی چه روزی است ؟

شیخ بهایی چه خدمتی به مردم کرد؟

مهارت شیخ بهایی در ریاضی و معماری و مهندسی هنوز هم بر سر زبان هاست. معماری مسجد امام اصفهان و مهندسی حصار نجف (ارگ شیخ بهایی) در نجف آباد اصفهان را به وی نسبت می دهند.

او شاخصی برای تعیین اوقات شبانه روز از روی سایه آفتاب نیز ساخت که به اصطلاح فنی، ساعت آفتاب یا صفحه آفتابی و یا ساعت ظلی خوانده می شود. این ساعت در غرب مسجد امام در اصفهان قرار دارد.

از دیگر فعالیت های وی می توان به تقسیم آب زاینده رود به محلات اصفهان و روستاهای مجاور رودخانه اشاره کرد که بسیار دقیق و با رعایت عدالت و دقت علمی صورت گرفت و اصل طومار آن در اصفهان موجود است.

طرح ریزی کاریز نجف آباد اصفهان از دیگر کارهایی است که به شیخ بهایی نسبت می دهند. این قنات با عنوان قنات زرین کمر شناخته می شود و یکی از بزرگترین کاریزهای ایران است.

تعیین سمت قبله مسجد امام و خاتمه دادن به اختلاف نظرها در این مورد نیز از خدمات شیخ بهایی بود. مفتیان (بلند مرتبه‌ترین روحانیون اهل سنت) راجع به تشخیص قبله حدود 1.5 قرن اختلاف داشتند.

ساخت گلخن (آتشدان) حمام شیخ بهایی، طراحی منار جنبان اصفهان و باغ چهلستون نیز از دیگر کارهایی است که به وی نسبت داده می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits