دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت بین وای فای (Wi-Fi) و وای مکس (WiMAX) در چیست ؟
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
سیستم های WiMAX و Wi-Fi هر دو از جنس امواج الکترومغناطیسی هستند، اما این دو تکنولوژی، تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به بررسی مزایا و معایب هر یک از آن ها می پردازیم.

فرق وای فای و وایمکس چیست ؟

وایمکس (WiMAX) و وای فای (Wi-Fi) هر دو از تکنولوژی های بی سیم می باشند.

وای فای (Wi-Fi)

وای - فای (Wi-Fi)، نامی تجاری است که توسط «اتحادیه وای فای (Wi-Fi Alliance)» ثبت شده و علامتی است که این اتحادیه به محصولاتی که مورد تأیید این اتحادیه جهت کار در شبکه محلی بی‌سیم تحت استاندارد IEEE۸۰۲٫۱۱ می‌باشد، اعطا می‌کند.

با فناوری اتحادیه «Wi-Fi» ارتباطی با قدرتی بیشتر از بلوتوث ایجاد می‌شود.

ارتباط وای-فای بیشتر برای ارتباط با شبکه اینترنت به صورت بی‌سیم به کار می‌رود و همین امر باعث محبوبیت بسیار زیاد آن شده‌است با استفاده از این تکنولوژی به راحتی در مسافرت، هواپیما یا هتل می‌توان از طریق رایانهٔ همراه به اینترنت متصل شد.

فرق وای فای و وایمکس

WiMAX چیست ؟

WiMAX یک روش بی سیم فوق العاده سودمند و انقلابی در زمینه دسترسی تمامی کاربران )در هر سطحی (به اینترنت است.

این نام از حروف اول کلمات Worldwide Intero Perability for Microwave Access گرفته شده و همانگونه که از نام آن پیدا است، راه حلی برای دسترسی به اینترنت از طریق امواج مایکروویو است.

طراحان و مهندسان این روش برآن هستند تا در آینده ای نزدیک، دسترسی بی حد و مرز به اینترنت را برای تمامی کاربران تا حد دسترسی به تلفن همراه آسان کنند و همانگونه که اکنون در اغلب کشورهای جهان، داشتن و استفاده از یک تلفن قابل حمل، به پدیده ای معمولی بدل شده است، دسترسی آسان و نامحدود به مکان به اینترنت، برای همگان حاصل شود.

وای مکس در آینده بسیار نزدیک، اینترنت را در کنار شبکه مخابراتی قرار خواهد داد و چنان انقلابی را در این زمینه به وجود خواهد آورد که روشن کردن اکثر کامپیوترهای قابل حمل، خانگی و یا خاص، مساوی با اتصال آنها به اینترنت باشد. این استاندارد از طرف IEEE معتبر شناخته شده و کد ۸۰۲.۱۶ از طرف این سازمان به آن اختصاص یافته است.

طرز کار وای مکس

وای مکس از نظر استفاده از امواج مایکروویو برای دسترسی مستقیم کاربران به اینترنت، تا حدود زیادی شبیه وای فای است، با این تفاوت که سرعت آن بسیار بالاتر و برد آن به طور چشمگیری وسیع تر است به طوری که سرعت آن را می توان با خطوط پرسرعت با پهنای باند وسیع )نظیر T۳ و DSL( مقایسه کرد و برد امواج آن را با تلفن همراه.

از نظر فراگیری شبکه نیز با هیچ کدام از مقیاس های شناخته شده شبکه قابل مقایسه نیست و حتی از مقیاس MAN که برای شبکه های شهری به کار می رود و در حال حاضر بزرگترین مقیاس شبکه های یکپارچه است هم به مراتب وسیع تر است.

این سیستم از دو بخش کلی تشکیل می شود: اول برج وای مکس (WiMAX tower) که بیشترین شباهت را به برج های مخابراتی دارد و قادر است تا شعاع ۸ هزار کیلومتر مربع را تحت پوشش خود بگیرد.

دوم گیرنده وای مکس (WiMAX receiver) شامل آنتن گیرنده امواج مایکروویو که می تواند برحسب موقعیت گیرنده از یک قطعه کوچک گیرنده WiFi در یک لپ تاپ تا گیرنده فرستنده داخلی در یک اداره متفاوت باشد.

برج وای مکس می تواند به طور مستقیم و با یک پهنای باند بالا )مثلاً خط T۳( با اینترنت در ارتباط باشد و امواج را به کاربران و یا برج بعدی انتقال دهد. با توجه به گستره بالای هر برج)۸ هزار کیلومتر مربع (با ایجاد برج های متعدد در انتهای محدوده تحت پوشش یک برج دیگر، می توان محدوده قابل توجهی را _ مشابه با سیستم تلفن همراه غیر ماهواره ای _ تحت پوشش قرار داد.

کاربرانی که هم اکنون از سیستم WiFi برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند به خاطر تشابه استفاده از سیگنال ها، احتمالاً می توانند از WiMAX نیز استفاده کنند هرچند که تجهیزات دریافت امواج وای مکس در حال حاضر متفاوت با وای فای است.

وایمکس (WiMAX) و وای فای (Wi-Fi)

وایمکس و وای فای مخفف چیست ؟

  1. وایمکس مخفف عبارت "World Wide Interoperability for Microwave Access" به معنی "قابلیت تبادل و استفاده از اطلاعات در سطح جهانی می باشد
  2. وای فای مخفف عبارت "Wireless Fidelity" به معنی "وفاداری بی سیم" می باشد. این دو تکنولوژی از جهات مختلف با یکدیگر تفاوت دارند.

تفاوت های WiMAX و Wi-Fi

یکی از اصلی ترین تفاوت های WiMAX و Wi-Fi در بازه ای است که هر کدام عمل می کنند. وایمکس می تواند در فواصل طولانی استفاده شود.

این امکان اتصال پهنای باند تا بازه و فواصل مختلف تا 30 کیلومتر را پوشش می آورد. این سرویس از یک محل مرکزی ارائه شده و قابلیت اتصال در داخل یا خارج از شعاع سرویس را دارد.

بعلاوه افرادی که در خودرو در حال حرکت می باشند نیز می توانند با وسایلی مانند گوشی های همراه با استفاده از این تکنولوژی به اینترنت دسترسی داشته باشند.

وای فای برای فراهم آوردن امکان اتصال در فواصل کوتاه تا حدود 250 متر مورد استفاده قرار می گیرد. این تکنولوژی برای ایجاد امکان اتصال در بازه های کوتاه تر مانند یک اداره یا خانه استفاده می شود.

WiMAX دارای دو نسخه متفاوت می باشد:

  1. ثابت : نسخه ثابت 802.16d و 802.16e می باشد که برای خانه استفاده می شود .
  2. متحرک : نسخه متحرک 802.16m بوده و می تواند جایگزین تکنولوژی های CDMA و GSM شود.

در حالی که Wi-Fi که از خانواده 802.11 می باشد دارای نسخه های فراوانی مانند 802.11a، 802.11b، 802.11g و 802.11n می باشد.

Wi-Fi در طیفی کار می کند که نیازی به گواهینامه و مجوز نمی باشد.

ممکن است شبکه های وای فای با یکدیگر یا تلفن های بی سیم دچار تداخل شوند و می تواند در محیط های کنترل نشده همراه با بلوتوث، واکی تاکی و گاهی اوقات فرکانس های مایکرویو نیز کار کند

این اتفاق باعث می شود هر کس به نقطه دسترسی نزدیکتر باشد سهم بیشتری دریافت کند و اتصال قوی تر و با کیفیت تری را تجربه کند.

WiMAX به شیوه ای توسعه داده شده است که نیازمند گواهینامه می باشد و فرکانس ها و گواهینامه ها بایستی خریداری شوند. این فرکانس ها قدرتمندتر بوده و برد طولانی تری دارند.

این تکنولوژی کنترل بیشتری داشته و می تواند به جای اینترنت کابلی و DSL نیز استفاده شود. این امر به فراهم آوردن سرویس هایی مانند ویدئو، داده، صدا و غیره کمک می کند.

بعضی طیف های جدید که دارای گواهینامه می باشند مانند 700MHz برای WiMAX در دسترس می باشند اما برای Wi-Fi وجود ندارند.

درنتیحه، نهایتاً WiMAX چون می تواند در این فرکانس کار کند بسیار مرسوم تر می باشد در حالی که Wi-Fi این توانایی را نداشته و ممکن است محبوبیت خود را از دست بدهد.

تفاوت WiMAX و Wi-Fi

فرق اصلی بین WiMAX و Wi-Fi

WiMAX مخفف قابلیت همکاری جهانی برای دسترسی مایکرویو می باشد و Wi-Fi مخفف وفاداری بی سیم می باشد.

WiMAX امکان اتصال پهنای باند بی سیم را در فواصل زیاد فراهم می آورد در حالی که Wi-Fi این کار را در برد کوتاه انجام می دهد (بیشتر در حد یک خانه یا اداره)

WiMAX کنترل شده تر بوده و نیازمند یک طیف دارای گواهینامه می باشد. سرویس وای مکس توسط یک فراهم کننده سرویس ارائه می شود. Wi-Fi در محیط های با کنترل کمتر کار کرده و نیازمند گواهینامه نمی باشد. علاوه براین، کاربران نهایی بایستی سرویس را خریداری نمایند.

کاربران WiMAX از پروتکل MAC که مبتنی بر اتصال می باشند استفاده می کنند در حالی که Wi-Fi از پروتکل مبتنی بر اتصال یا غیر مبتنی بر اتصال با عنوان CSMA/CA بهره می گیرد.

یشتر بخوانید :

آموزش محافظت از وای فای (Wi-Fi) در برابر هکرها

ساده ترین راه ها برای یافتن رمزعبور Wifi فراموش شده



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits