دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با روش های تشخیص نقره اصل از تقلبی
8
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نقره یکی از انواع جواهراتی است که نمونه های تقلبی و بدل در بازار دارد. از این رو شناخت راه هایی برای تشخیص نقره اصل خالی از لطف نیست. تا انتها با ما همراه باشید تا شما را با روش های تشخیص نقره اصل از بدل آشنا کنیم.

تشخیص نقره اصل از بدل به چه صورت انجام می شود ؟

تشخیص نقره اصل از بدل موضوع مورد بحث ماست. امروزه با آمدن بدلیجاتی که ظاهری شبیه به نقره دارند، افراد برای خرید نقره باید روش هایی بلد باشند تا بتوانند نقره اصل را از بدل تشخیص دهند.

با یادگیری این روش ها به راحتی در منزل می توانید نقره اصل را از بدل تشخیص داده و با خیالی آسوده دست به انتخاب بزنید.

راه تشخیص اصل

راهکارهای تشخیص نقره اصل

چگونه نقره اصل را تشخیص دهیم ؟

1. روش تست آهنربا برای تشخیص نقره اصل

اولین کاری که بهتر است انجام دهید، نزدیک کردن نقره خریداری شده خود به یک آهنربا می باشد و چون نقره خاصیت مگنتیک ندارد، یعنی آهنربا آن را جذب نمی کند و درصورتی که به آهنربای قوی نزدیک شود در سطح شمش نقره مقاومت احساس نباید شود.

توجه داشته باشید در صورت جذب نقره ی شما توسط آهنربا مطمئن باشید ایرادی در کار است.

تشخیص انگشتر نقره اصل

نحوه تشخیص نقره اصل با آهنربا

2. روش تست یخ برای تشخیص نقره اصل

برای تشخیص نقره اصل روی نقره یک تکه یخ بگذارید. چون که نقره در میان تمام فلزات بیشترین رسانای انرژی گرمایی است، باید یخ باید بلافاصله شروع به ذوب شدن کند گویی آن را روی شیء داغی قرار داده اید ولیکن سرعت ذوب آن نباید مشابه ذوب در دمای اتاق باشد.

تشخیص نقره از تیتانیوم

تشخیص نقره اصل با یخ

3. روش تست صدا یا پینگ برای تشخیص نقره اصل

این روش برای شمش ها با زیور آلات سنگین بهتر جواب می دهند. به این گونه که با یک تکه فلز دیگر به شمش ضربه کوچکی بزنید. باید صدای زنگ را بشنوید که 1 تا 2 ثانیه طول داشته باشد. اگر صدای عجیب دیگری شنیده شد، احتمال وجود مشکلی وجود دارد.

راه تشخیص نقره از استیل

تشخیص نقره اصل با ضربه ی فلز

4. روش تست اسید برای شناسایی نقره اصل

توجه کنید اسید یک ماده خورنده است و می تواند به شمش آسیب رساند. یک بسته تست اسید خریداری کنید. قطره ای اسید را به شمش بزنید. این باعث می شود رنگ محل تست تغییر کند.

در این روش در صورتی که رنگ محل تست: قرمز، قهوه ای یا سبز بود، نقره اصل است و هر رنگ دیگر نشان از تقلبی بودن شمش یا وجود آبکاری غیر اصل بر روی فلز نقره دارد.

در این مورد می توانید از وایتکس استفاده نمایید و توصیه می شود در صورت امکان، قسمتی از فلز را خراش دهید تا درصورت وجود آبکاری در سطح فلز، از روی آن برداشته شود.

راه تشخیص نقره از بدلیجات

تشخیص نقره اصل با استفاده از اسید

5. روش سونوگرافی برای تشخیص نقره اصل

این یک روش مناسب بخصوص در شمس ها یا زیور آلات حجیم می باشد که بدون تخریب که در تشخیص بارداری استفاده می شود برای چک کردن همنواختی شمش هم استفاده می شود.

مقیاس ضخامت فراصوتی این تست مشخص می کند چه مدت زمانی برای عبور صدا از ماده طول می کشد. صدا با سرعت های مختلف از داخل فلزات متفاوت عبور می کند.

تشخیص نقره از نیکل

تشخیص نقره اصل با سونوگرافی

6. روش تست وزن برای شناسایی نقره اصل از بدل

این روش، روشی بسیار مناسب برای تشخیص نقره اصل از بدل می باشد. شمش را روی ترازوی دقیقی وزن کنید و عدد آن را یادداشت کنید. داخل ظرفی آب بریزید و ظرف را روی ترازو قرار دهید سپس ترازو را به صفر برسانید (در صورت امکان از آب مقطر استفاده کنید).

شمش را بطور کامل در آب فرو ببرید اما به ظرف و ترازو دست نزنید. حالا عدد را یادداشت کنید. عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید. رقم به دست آمده برای نقره خالص باید 10.49 باشد.

توجه داشته باشید این روش باوجود مناسب بودن، ولی به تنهایی راه را برای متقلبین مسدود نمی کند و به روش های مختلف می توان این مورد را هم بدل کرد.

تشخیص نقره اصل با وایتکس

تشخیص نقره اصل با ترازو

7. روش تست کولیس برای تشخیص نقره اصل

همه شمش ها ابعاد و تلرانس استحکام مشخصی دارند. بطور مثال یک شمش نقره با ابعاد مشخص در صورتی که در ترازو یک کیلوگرم وزن داشته باشد، این وزن همیشه ثابت می باشد و هر نقره ای با این ابعاد همیشه یک کیلوگرم وزن خواهد داشت.

در این صورت اگر شمشی با همین ابعاد دارای وزن کمتر یا بیشتر داشته باشید، شمش شما دارای ناخالصی یا به طور کل بدل می باشد.

تشخیص نقره با اسید

تشخیص نقره اصل با تست کولیس

8. استفاده از پارچه سفید برای تشخیص نقره اصل

روش دیگر برای تشخیص نقره اصل از بدل آن است که یک پارچه نرم و سفید، را بر روی بخش کوچکی از جواهر نقره بکشید. اگر علائم سیاه و سفید بر روی پارچه ظاهر شد، آن نقره واقعی است.

دلیل آن این است که نقره 925 در معرض هوا اکسید می شود. به همین دلیل است که جواهر نقره در طول زمان کدر شده و اثر خفیفی از رنگ سیاه و سفید بر روی آن ظاهر می شود.

این علائم سیاه و سفید به احتمال زیاد بوجود نمی آید اگر نقره استرلینگ واقعی نباشد.

تشخیص نقره از بدل

تشخیص نقره اصل با تست پارچه

9. قیمت خرید برای تشخیص نقره اصل

قیمتی که برای طلا و جواهر پرداخت می شود نیز شاخص خوبی برای تشخیص نقره اصل است. نقره 925 بسیار گران تر از جایگزین های آن است. اگر قیمت پرداختی شما بیش از حد خوب باشد، پس این احتمال وجود دارد که شما جواهر نقره 925 واقعی را نخریده اید.

تشخیص نقره اصل و بدل

مقدار هزینه خرید نقره راهی برای تشخیص نقره اصل

انواع تست برای تشخیص طلای اصل از طلای تقلبی!

ترفندهای جادویی برای شناسایی الماس اصل



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits